Vändning på spår 4 T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav Diripsi » fre 09 aug, 2019 18:29

Ja, varför går inte det egentligen? Varför måste tågen som vänder på söderspåret vända vid Hötorget? Vad är skillnaden mellan att vända på söderspår och norrspår, växlar finns ju i båda riktningarna mellan Hötorget och Rådmansgatan?
Diripsi
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav daniel_s » fre 09 aug, 2019 18:54

Vid spår 1 finns en huvudsignal för start norrut, det finns inte vid spår 4 så det blir en långsammare färd med mer manuell hantering därifrån.
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav Sio » fre 09 aug, 2019 19:03

Diripsi skrev:Ja, varför går inte det egentligen? Varför måste tågen som vänder på söderspåret vända vid Hötorget? Vad är skillnaden mellan att vända på söderspår och norrspår, växlar finns ju i båda riktningarna mellan Hötorget och Rådmansgatan?


Det blir längre motspårskörning om man vänder vid centralen och då blir kapaciteten sämre. Ställverken på bana 1 har dubbelriktad signalering på alla spår, men visst är hastigheten fortfarande max 50 km/h vid motspårskörning?
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 265
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav daniel_s » fre 09 aug, 2019 19:25

Sio skrev:
Diripsi skrev:Ja, varför går inte det egentligen? Varför måste tågen som vänder på söderspåret vända vid Hötorget? Vad är skillnaden mellan att vända på söderspår och norrspår, växlar finns ju i båda riktningarna mellan Hötorget och Rådmansgatan?


Det blir längre motspårskörning om man vänder vid centralen och då blir kapaciteten sämre. Ställverken på bana 1 har dubbelriktad signalering på alla spår, men visst är hastigheten fortfarande max 50 km/h vid motspårskörning?


Nja motspårskörningen blir ju lika lång oavsett om man vänder på 1:an eller 4:an. Ja det är 50 på motspår men på denna sträcka 55 på medspår så det spelar inte heller roll. Det som skiljer sig är den fasta signaleringens utformning. Den är visserligen dubbelriktad, men den gillar inte att man startar upp var som helst.
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav Sio » fre 09 aug, 2019 21:10

daniel_s skrev:
Sio skrev:
Diripsi skrev:Ja, varför går inte det egentligen? Varför måste tågen som vänder på söderspåret vända vid Hötorget? Vad är skillnaden mellan att vända på söderspår och norrspår, växlar finns ju i båda riktningarna mellan Hötorget och Rådmansgatan?


Det blir längre motspårskörning om man vänder vid centralen och då blir kapaciteten sämre. Ställverken på bana 1 har dubbelriktad signalering på alla spår, men visst är hastigheten fortfarande max 50 km/h vid motspårskörning?


Nja motspårskörningen blir ju lika lång oavsett om man vänder på 1:an eller 4:an. Ja det är 50 på motspår men på denna sträcka 55 på medspår så det spelar inte heller roll. Det som skiljer sig är den fasta signaleringens utformning. Den är visserligen dubbelriktad, men den gillar inte att man startar upp var som helst.


Jag förstod nog inte trafikeringen som Diripsi syftade på, jag antar att det är den som körs nu, men jag har inte koll på hur den är. Jag uppfattade det från hans text som att han undrade varför man föredrog att vända tåg norrifrån vid Hötorget istället för att köra enkelspår fram och tillbaka till T-Centralen.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 265
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav daniel_s » lör 10 aug, 2019 6:50

Det är ju så f n att vartannat tåg går till spår 1 vid T-centralen och vänder medan vartannat vänder vid spår 2 Hötorget. Så frågan gäller nog varför inte de senare kan framföras ända till Tce.
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav roggek » lör 10 aug, 2019 14:42

Frågan är nog varför det inte finns "huvudsignaler" i varje plattformsände för båda spåren i båda riktningarna...
Kostnadsfråga? :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav Sio » lör 10 aug, 2019 16:41

roggek skrev:Frågan är nog varför det inte finns "huvudsignaler" i varje plattformsände för båda spåren i båda riktningarna...
Kostnadsfråga? :roll:


Säkerligen, räkna med att en huvudsignal fördyrar anläggningen med minst en miljon.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 265
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav Odd » lör 10 aug, 2019 19:37

roggek skrev:Frågan är nog varför det inte finns "huvudsignaler" i varje plattformsände för båda spåren i båda riktningarna...
Kostnadsfråga? :roll:

Säkerligen en kostnadsfråga. Varför skall man för 25 år sedan betala för projektering, installation och underhåll av en signal som skall användas några få veckor 2019?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4381
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Vändning på spår 4 T-Centralen

Inläggav daniel_s » sön 11 aug, 2019 22:11

Odd skrev:
roggek skrev:Frågan är nog varför det inte finns "huvudsignaler" i varje plattformsände för båda spåren i båda riktningarna...
Kostnadsfråga? :roll:

Säkerligen en kostnadsfråga. Varför skall man för 25 år sedan betala för projektering, installation och underhåll av en signal som skall användas några få veckor 2019?


Ett enklare svar är att det inte var aktuellt. Det nya signalsystemet på T-bana 1 var i princip en 1:1-ersättning för det gamla, såvitt avser den fasta signaleringen. Det finns två huvudsakliga skillnader:
1. Det nya systemet arbetar med projekterade skyddssträckor ("överlapp"), vilket inte det gamla gjorde. (Kapacitetsnedsättande och med tveksam säkerhetsvinst i praktiken...)
2. Dubbelriktad signalering på det sättet att fullskyddad tågväg med signalbeskedet "Kör" kan ställas även till motspår från samtliga signaler.

Det är alltså däremot i princip inte fler signaler än det var tidigare, skillnaden är - rått uttryckt - att många signaler står på längre avstånd från växlarna och att de som är placerade före motväxlar och/eller på motspår har fler gröna ljusöppningar.
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enceladus och 5 gäster

cron