15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav haba » tor 25 jul, 2019 2:07

BSB101 skrev:På vilket sätt är regionsgränsen mindre "1900- och 1800-tal"?

Arbetet låg nog mycket mer inom bokommunen år 1900 än 2000.

Dagens trafikapperat möjliggör att kommuner kan specialisera sig på ett visst boende eller "kundkrets" och därmed se till att kostnader för tex socialt utsatta uppstår i en annan kommun. Om allt är samma kommun med samma budget funkar inte det tricket.

BSB101 skrev:Enda som större administrativa indelningar skulle leda till är att besluten (både på politisk- och tjänstemannanivå) skulle hamna längre från medborgarna.

Finns det några siffror eller belägg på det? Jag håller med om att det i en kommun med 1 000 invånare är närmare till medborgaren än i en med 10 000, men är det fortfarande sannt när steget tas från 10 000 till 100 000 eller från 100 000 till 1 000 000. Eller är det så att det över 10 000 redan är kört och att man från den storleken måste i alla fall skapa andra mekanismer än "jag känner min politiker därför att vi handlar på samma konsum" för verklighetsförankring av besluten?

BSB101 skrev:Något som i sin tur innebär att beslutsfattarna blir allt mer anonyma och vet allt mindre om områdena man tar beslut om. Redan som det är idag är exempelvis Stockholms kommun en alldeles för stor och utspridd kommun för medborgarnas bästa.

Möjligtvis blir skadan mera begränsad vid tokiga beslut (Nu skall vi få cykla mot enkelriktad på _alla_ sådana gator) men fenomenet "inte en xxx i min bakgård (kommun)" skulle få helt horribla följder om Stockholmsregionen bestod av så många kommuner som tex Stadsdelsförvaltningar.

Harald.
haba
 
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav BSB101 » sön 28 jul, 2019 10:31

haba skrev:Arbetet låg nog mycket mer inom bokommunen år 1900 än 2000.

Dagens trafikapperat möjliggör att kommuner kan specialisera sig på ett visst boende eller "kundkrets" och därmed se till att kostnader för tex socialt utsatta uppstår i en annan kommun. Om allt är samma kommun med samma budget funkar inte det tricket.


Fortfarande inget svar eller argument på varför allt skulle bli så mycket bättre om den administrativa gränsen skulle ligga vid regionsgränsen. Inte heller något svar på varför den påhittade gränsen skulle vara bättre än en annan påhittad gräns.

Finns det några siffror eller belägg på det? Jag håller med om att det i en kommun med 1 000 invånare är närmare till medborgaren än i en med 10 000, men är det fortfarande sannt när steget tas från 10 000 till 100 000 eller från 100 000 till 1 000 000. Eller är det så att det över 10 000 redan är kört och att man från den storleken måste i alla fall skapa andra mekanismer än "jag känner min politiker därför att vi handlar på samma konsum" för verklighetsförankring av besluten?


Att förra in Konsum i diskussionen får stå för dig. Att en person har möjlighet att ta bättre beslut om man känner till lokala förhållanden är rätt självklart. Man kan även uttrycka det som att som boende i Sollentuna skulle mitt beslutsfattande om lokala frågor i Orsa vara mindre bra.

Hittills har jag inte träffat på någon som kunnat visa att fördelarna överväger nackdelarna i frågan om större kommuner, du har inte lyckas heller.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav haba » tis 30 jul, 2019 2:56

BSB101 skrev:Fortfarande inget svar eller argument på varför allt skulle bli så mycket bättre om den administrativa gränsen skulle ligga vid regionsgränsen. Inte heller något svar på varför den påhittade gränsen skulle vara bättre än en annan påhittad gräns.


Därför att då skulle vi slippa respektve ha sluppit så mycket tjafs. Om Reimersholme skulle vara en egen kommun så skulle de säkert fått en Reimersholmsregel för trängselskatten. Bostands- och trafikplaneringen i Stockholmsregionen skulle varit mycket enklare om Solna och Sollentuna skulle fått samma öde som Spånga, dvs upphört som egen kommun. Ett annat sätt är naturligtvis att ändra principerna för beskattningen dvs fördelningen av pengarna.

BSB101 skrev:Hittills har jag inte träffat på någon som kunnat visa att fördelarna överväger nackdelarna i frågan om större kommuner, du har inte lyckas heller.


Så vilka kommuner och hur små kommuner skall vi enligt din uppfattning ha? Bara dom som vi redan haft som tex Spånga eller även ett antal nya som Vällingby och Hässelby? Är Ängby eller Bromma också en bra kommun att skapa? Tensta likaså?

undrar
Harald.
haba
 
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav Enceladus » tis 30 jul, 2019 8:26

haba skrev:Därför att då skulle vi slippa respektve ha sluppit så mycket tjafs. Om Reimersholme skulle vara en egen kommun så skulle de säkert fått en Reimersholmsregel för trängselskatten. Bostands- och trafikplaneringen i Stockholmsregionen skulle varit mycket enklare om Solna och Sollentuna skulle fått samma öde som Spånga, dvs upphört som egen kommun. Ett annat sätt är naturligtvis att ändra principerna för beskattningen dvs fördelningen av pengarna.


De kommuner i Stockholms län som bygger minst är Danderyd, Lidingö och Vaxholm. Dessa tre kommuner skulle med fördel kunna införlivas i Stockholms kommun. Däremot tycker jag att kritiken mot Solna, Sundbyberg och Sollentuna är oförtjänt. Dessa kommuner tar ansvar. Det må vara att de kommunerna gynnas av Stockholms läns landsting, men då är det ju landstinget som gör fel.

Jag är inte heller övertygad om att bostads- och trafikplaneringen i Stockholmsregionen skulle bli bättre. Som bekant missgynnas nybyggnationsområden i SL-trafiken på grund av den dysfunktionella trafikförändringsprocessen. Redan etablerade områden har i regel mycket bättre utbud än nya områden med samma resandeunderlag. Detta gör det mindre attraktivt att etablera nya områden, vilket spär på bostadsbristen, men ändå fortsätter landstingspolitikerna att nonchalera problemet.

I detta läge vore det kontraproduktivt att ge de oansvariga landstingspolitikerna ännu mer makt över bostads- och trafikplaneringen i regionen. Nu kan kommunerna i alla fall medfinansiera infrastruktur som garanterar ett visst utbud, t.ex. nattrafik med tunnelbana. Utan denna möjlighet hade utbudet av bostäder, kontor, handel och nöjesliv begränsats ytterligare. Exempelvis skulle Arenastaden och Barkarbystaden ha haft en lägre ambitionsnivå utan tunnelbanorna.
Enceladus
 
Inlägg: 3544
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav haba » tis 30 jul, 2019 12:50

Enceladus skrev: Som bekant missgynnas nybyggnationsområden i SL-trafiken på grund av den dysfunktionella trafikförändringsprocessen. Redan etablerade områden har i regel mycket bättre utbud än nya områden med samma resandeunderlag. Detta gör det mindre attraktivt att etablera nya områden, vilket spär på bostadsbristen, men ändå fortsätter landstingspolitikerna att nonchalera problemet.

Det har du tyvärr alldeles för rätt i.
Det gäller inte endast bostadsområden. Man håller på att bygga ett så kallad "Campus Albano" och de som planerer detta verkar tro att man kan lösa alla framtida kommunikationer dit med _cykel_. Om man sedan dessutom ändrar Roslagsbanan att nästa station efter Universitetet är Odenplan, skall då alla åka buss därifrån till det nya campus Albano och det gamla campus KTH? Men det borde man nog öppna en ny tråd för, kanske under Debatt->Bussar eftersom spårtrafik inte verkar vara aktuell till området trots att det idag går T, RB och järnväg i källaren förbi utan att stanna.

Så det spelar nog ingen roll om man låter NIMBY-kommuner eller ett landsting som inte verkar klara av jobbet bestämma :-(

Harald.
haba
 
Inlägg: 71
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav BSB101 » tor 08 aug, 2019 11:31

Därför att då skulle vi slippa respektve ha sluppit så mycket tjafs.


Så för att slippa diskussion ska vi skapa större kommuner? Sedan beror eventuellt "tjafs" sällan på kommungränsers lägen utan har andra primära orsaker.

Bostands- och trafikplaneringen i Stockholmsregionen skulle varit mycket enklare om Solna och Sollentuna skulle fått samma öde som Spånga, dvs upphört som egen kommun. Ett annat sätt är naturligtvis att ändra principerna för beskattningen dvs fördelningen av pengarna.


Jag har svårt att se att det skulle byggs mer i Sollentuna och Solna bara för att man hade flyttat bestämmandet längre från medborgarna. Bara i Sollentuna finns det antagna detaljplaner för omkring 2000 bostäder, intresset att bygga mer än det görs finns dock inte och orsaken är knappast kommungränsens dragning.

Så vilka kommuner och hur små kommuner skall vi enligt din uppfattning ha? Bara dom som vi redan haft som tex Spånga eller även ett antal nya som Vällingby och Hässelby? Är Ängby eller Bromma också en bra kommun att skapa? Tensta likaså?


Det för man titta på från fall till fall. Jag vill mest visa på att bara för att det blir större enheter blir det per automatik bättre. Som sagt är Stockholm ett exempel på en kommun som är för stor, delvis har man även insett detta och infört delvis självbestämmande stadsdelsnämnder. För när personer sitter och tar beslut om områden som man i bästa fall kan peka ut på en karta är det en indikator på att kommunen är för stor.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav CS » tor 08 aug, 2019 17:07

[quote="Ulrik Berggren”]


Sthlms innerstad var det ja... varför inte snegla på Söders boendetäthet? En enkel överslagsräkning utgående från 571 ha och 101 737 inv (2011) (källa) ger vid handen en boendetäthet på 178 inv/ha. Om man nu applicerar denna täthet på, ska vi säga Danderyd, så kan vi bara i denna kommun 14-faldiga (!) invånarantalet från 33 187 (källa) till 469 843 invånare. Och då är vi långt ifrån några Kowloon-tätheter, men vem har ansett Söder vara oattraktivt även från svenska perspektiv?[/quote]

Jag tänker att Danderyd ligger lite för perifert i regionen för att en sådan täthet ska fungera. Däremot kan området innanför och längs Tvärbaneringen + centrala Nacka tåla en sådan exploatering. Det faktiskt det som regionplanen förordar. I denna södermalmstäthet ingår ett par parker, en del smalhus i park, men ganska lite markparkering och biltrafikleder.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav twr » mån 19 aug, 2019 20:23

Ulrik Berggren skrev:Sthlms innerstad var det ja... varför inte snegla på Söders boendetäthet? En enkel överslagsräkning utgående från 571 ha och 101 737 inv (2011) (källa) ger vid handen en boendetäthet på 178 inv/ha. Om man nu applicerar denna täthet på, ska vi säga Danderyd, så kan vi bara i denna kommun 14-faldiga (!) invånarantalet från 33 187 (källa) till 469 843 invånare. Och då är vi långt ifrån några Kowloon-tätheter, men vem har ansett Söder vara oattraktivt även från svenska perspektiv?

Bra poäng!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav Enceladus » tis 20 aug, 2019 10:08

CS skrev:
Ulrik Berggren skrev:Sthlms innerstad var det ja... varför inte snegla på Söders boendetäthet? En enkel överslagsräkning utgående från 571 ha och 101 737 inv (2011) (källa) ger vid handen en boendetäthet på 178 inv/ha. Om man nu applicerar denna täthet på, ska vi säga Danderyd, så kan vi bara i denna kommun 14-faldiga (!) invånarantalet från 33 187 (källa) till 469 843 invånare. Och då är vi långt ifrån några Kowloon-tätheter, men vem har ansett Söder vara oattraktivt även från svenska perspektiv?

Jag tänker att Danderyd ligger lite för perifert i regionen för att en sådan täthet ska fungera. Däremot kan området innanför och längs Tvärbaneringen + centrala Nacka tåla en sådan exploatering. Det faktiskt det som regionplanen förordar. I denna södermalmstäthet ingår ett par parker, en del smalhus i park, men ganska lite markparkering och biltrafikleder.


Södermalmstäthet räcker inte om nästa miljon ska få plats i "området innanför och längs Tvärbaneringen + centrala Nacka". Var ska resten bo? För närvarande sker den största tillväxten utanför regioncentrum (se vidare Folkmängd i riket, län och kommuner 30 juni 2019). Om Södermalmstäthet är det optimala så ligger Danderyd inte alls för perifert i regionen!
Enceladus
 
Inlägg: 3544
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 15 km spår som möjliggör 200 000+ bostäder.

Inläggav twr » tis 20 aug, 2019 11:01

Enceladus skrev:
CS skrev:
Ulrik Berggren skrev:Sthlms innerstad var det ja... varför inte snegla på Söders boendetäthet? En enkel överslagsräkning utgående från 571 ha och 101 737 inv (2011) (källa) ger vid handen en boendetäthet på 178 inv/ha. Om man nu applicerar denna täthet på, ska vi säga Danderyd, så kan vi bara i denna kommun 14-faldiga (!) invånarantalet från 33 187 (källa) till 469 843 invånare. Och då är vi långt ifrån några Kowloon-tätheter, men vem har ansett Söder vara oattraktivt även från svenska perspektiv?

Jag tänker att Danderyd ligger lite för perifert i regionen för att en sådan täthet ska fungera. Däremot kan området innanför och längs Tvärbaneringen + centrala Nacka tåla en sådan exploatering. Det faktiskt det som regionplanen förordar. I denna södermalmstäthet ingår ett par parker, en del smalhus i park, men ganska lite markparkering och biltrafikleder.


Södermalmstäthet räcker inte om nästa miljon ska få plats i "området innanför och längs Tvärbaneringen + centrala Nacka". Var ska resten bo? För närvarande sker den största tillväxten utanför regioncentrum (se vidare Folkmängd i riket, län och kommuner 30 juni 2019). Om Södermalmstäthet är det optimala så ligger Danderyd inte alls för perifert i regionen!

Den befintliga täta kvartersstaden är i storleksordningen 15 kvadratkilometer landyta. Medan "området innanför och längs Tvärbaneringen + centrala Nacka" är i storleksordningen 30 kvadratkilometer landyta. Så visst skulle det rymmas en hel del. (Ytorna är väldigt ungefärliga, det beror ju på hur man avgränsar mer exakt.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enceladus, Hechtwagen, Roy M och 4 gäster