Prototyp på Oslos nya spårvagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav Odd » ons 17 jul, 2019 7:34

En mockup av Oslos nya spårvagn har visats upp:
oslotrikk2024.jpg
oslotrikk2024.jpg (129.33 KiB) Visad 1366 gånger

Ser verkligen ut som ett strykjärn, skulle tro att den var fransk om jag inte visste att den är spansktillverkad:-D

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OpmQvl/dette-er-oslos-nye-trikker-til-fire-milliarder
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4380
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav Stefan Widén » ons 17 jul, 2019 8:35

OK alla färgexperter..... visst ser det ut som som Stockholmsblått??? :D :D

I övrigt ser den häftig ut och förhoppningsvis är det en massa järnskrot i " näbben" som tål krockar. Alternativt plast som mycket enkelt kan bytas, även den del som sitter på sidorna.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2390
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav TKO » ons 17 jul, 2019 9:56

Ja visst påminner fronten om Marseilles spårvagnar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav Hechtwagen » ons 17 jul, 2019 12:22

Ptjaaaa.... tycke och smak....

Hur mycket tvingande regler begränsar möjligheterna att bygga nya spårvagnar som jag tycker är snygga?

A34 och A35 ser väsentligt mycket snyggare ut än dendär vagnen! Är det för att täcka kopplet som man gjort fronten sådär lutande?

GMs mustanger var riktigt snygga men det kanske inte alla håller med om? Skulle man få bygga en sådan front idag?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1965
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav roggek » ons 17 jul, 2019 13:31

Ha, jag har koomit på det nya smeknamnet:

"Doryvogner"

För visst är likheten slående...

Har man haft Gullfisker tidigare så... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav daniel_s » ons 17 jul, 2019 21:03

Hechtwagen skrev:Ptjaaaa.... tycke och smak....

Hur mycket tvingande regler begränsar möjligheterna att bygga nya spårvagnar som jag tycker är snygga?

A34 och A35 ser väsentligt mycket snyggare ut än dendär vagnen! Är det för att täcka kopplet som man gjort fronten sådär lutande?

GMs mustanger var riktigt snygga men det kanske inte alla håller med om? Skulle man få bygga en sådan front idag?


Ja, TSD finns inte för spårväg. En spårvagn får byggas obegränsat snygg. Sen kanske upphandlaren inte vill ha det, men det är en annan historia. (Och sen kan man ju råka få en vagn som BÅDE är ful och har opålitliga bromsar, knasiga koppel och dålig sikt. Men det är också helt okej eftersom det inte finns några krav!)
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav 996 » lör 20 jul, 2019 9:33

Stefan Widén skrev:OK alla färgexperter..... visst ser det ut som som Stockholmsblått??? :D :D

I övrigt ser den häftig ut och förhoppningsvis är det en massa järnskrot i " näbben" som tål krockar. Alternativt plast som mycket enkelt kan bytas, även den del som sitter på sidorna.

Stefan


Det er nok lysforholdene som gjør at det ser sånn ut. Vognene skal være like lyse som de vognene vi har. Her ser den jo nesten ut som da SL79 ble levert i 1979. De får heller ikke nummer 101 osv.

Mvh Bjørn
996
 
Inlägg: 840
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 18:36

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav daniel_s » lör 20 jul, 2019 10:14

Har man uppställningsplats för de nya vagnarna där de kan stå avställda tills de är redo att tas i bruk? Eller måste man börja skrota SL95:or i förtid för att få plats med alla vagnar?

(Även när de nya vagnarna börjar komma i trafik är det högst befogat att hålla en 1:1-reserv, bl a eftersom hela flottan kan behöva tas ur trafik då och då...)
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 20 jul, 2019 18:12

daniel_s skrev:Och sen kan man ju råka få en vagn som BÅDE är ful och har opålitliga bromsar, knasiga koppel och dålig sikt. Men det är också helt okej eftersom det inte finns några krav!)

Det är inte så att direktörn här tänker på någon speciell, existerande vagntyp :D :D ?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1192
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav 996 » lör 20 jul, 2019 20:04

daniel_s skrev:Har man uppställningsplats för de nya vagnarna där de kan stå avställda tills de är redo att tas i bruk? Eller måste man börja skrota SL95:or i förtid för att få plats med alla vagnar?

(Även när de nya vagnarna börjar komma i trafik är det högst befogat att hålla en 1:1-reserv, bl a eftersom hela flottan kan behöva tas ur trafik då och då...)


Man bygger om og ut på Holtet og bygger om på Grefsen slik at det skal bli plass. Ideen er at man først skal fylle opp fra 71 til 87 vogner, og så skrote vogner. Det er ikke meningen at det skal være noe ekstra plass noe sted. HVa de vil gjøre med plogvogna og 70 og 647 er uklart, men vi/de som stabler finner vel en plass. Det er rart med det.

Selv om de involverte er veldig optimistiske så har jo ting lett for å skjære seg.
Nå skal vi huske på at Urbos 100 ikke er en uprøvd type slik at det forhåpentligvis ikke vil komme noen leie overraskelser.

Mvh Bjørn
996
 
Inlägg: 840
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 18:36

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav TKO » lör 20 jul, 2019 20:46

Så Oslo till skillnad från de flesta andra (nordiska) spåvägsstäder köper en spårvagn som redan är prövad i trafik? I så fall är det bara att gratulera!
(Och skicka vidare en förhoppning att andra inköpare skall ta lärdom...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav Karsten » lör 20 jul, 2019 22:08

dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:Och sen kan man ju råka få en vagn som BÅDE är ful och har opålitliga bromsar, knasiga koppel och dålig sikt. Men det är också helt okej eftersom det inte finns några krav!)

Det är inte så att direktörn här tänker på någon speciell, existerande vagntyp :D :D ?


A24?
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav 996 » sön 21 jul, 2019 7:32

TKO skrev:Så Oslo till skillnad från de flesta andra (nordiska) spåvägsstäder köper en spårvagn som redan är prövad i trafik? I så fall är det bara att gratulera!
(Och skicka vidare en förhoppning att andra inköpare skall ta lärdom...)
/TKO


Ja, vi forsøkte å kjøpe en trikk som ingen andre hadde, forrrige gang. Dere veit en sånn som kunne alt; raskere, bedre, ....

Det funka ikke. Nå skulle vi gjøre noe som hadde fungert før; 1899, 1913, 1952, 1982 ...
Kjøpe noe som gikk, og ikke behøve å fikse det til.

Vi krysser fingre ...
996
 
Inlägg: 840
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 18:36

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav leifd » mån 22 jul, 2019 12:28

TKO skrev:Så Oslo till skillnad från de flesta andra (nordiska) spåvägsstäder köper en spårvagn som redan är prövad i trafik? I så fall är det bara att gratulera!
(Och skicka vidare en förhoppning att andra inköpare skall ta lärdom...)
/TKO


Vet ju inte riktigt vilka andra Nordiska städer du tänker på...
Helsingfors, köpte väl iofs oprövat senast, men väl ändå en egen produkt.
Oslo, förra köpet kan ju kanske ses så också. Göteborg..? Inte Oprövat men klåfingrighet och dåliga avtal gjorde det dåligt.
Stockholm... Beprövade vagnar valdes bort för hastighet av politiskt käbbel.
Norrköping... T o m köpt på på annans specifikation och ur annans option. Hyfsat problemfritt, förutom att andra lånar av dom... (hyr).
Århus... Väl beprövade vagntyper, men nytt så svårt att se resultatet än.

Personligen tror jag Urbos 100 blir utmärkt i Oslo, förutsatt att tillverkaren får bestämma vad som fungerar, istället för politiker.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4255
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav Odd » mån 22 jul, 2019 13:41

Lite lärdomar från aktuell tillverkare:
- Se till att dörrmanöversystemet fungerar ordentligt. I Stockholm har vi problem med CAF-vagnarna med att vissa dörrsignaler går direkt med tråd och vissa går via datorsystemet. Det gör att endast några dörrar öppnas i vissa situationer medan andra förblir i stängt läge. Problemet har förmodligen med bristande state-control och felaktig debounce-funktionalitet (ni som vet vad det är fattar).
- Om radiotrafiken går genom vagnens högtalarsystem så kommer man att få en fördröjning på cirka en sekund på det man säger och det som sänds, men sändknappen är direktkopplad. Därför klipps förarens sist talade sekunden av. Lösningen är att radion är helt separerad från vagnens utropssystem.
- Vagnens datorsystem tål inte att man gör fel. Om man exempelvis loggar in med fel kod så kommer vagnen inte att tala om att det är något fel och man ser inte på kringutrustning (alkolås mm) att något är fel.Det enda sättet är att börja om från början helt, men tricket är att lyckas identifiera det.
Plus en radda mer problem som man kan hoppas att tillverkaren har löst ... :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4380
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav duga » mån 22 jul, 2019 18:08

Odd skrev:Lite lärdomar från aktuell tillverkare:
- Se till att dörrmanöversystemet fungerar ordentligt. I Stockholm har vi problem med CAF-vagnarna med att vissa dörrsignaler går direkt med tråd och vissa går via datorsystemet. Det gör att endast några dörrar öppnas i vissa situationer medan andra förblir i stängt läge. Problemet har förmodligen med bristande state-control och felaktig debounce-funktionalitet (ni som vet vad det är fattar).
- Om radiotrafiken går genom vagnens högtalarsystem så kommer man att få en fördröjning på cirka en sekund på det man säger och det som sänds, men sändknappen är direktkopplad. Därför klipps förarens sist talade sekunden av. Lösningen är att radion är helt separerad från vagnens utropssystem.
- Vagnens datorsystem tål inte att man gör fel. Om man exempelvis loggar in med fel kod så kommer vagnen inte att tala om att det är något fel och man ser inte på kringutrustning (alkolås mm) att något är fel.Det enda sättet är att börja om från början helt, men tricket är att lyckas identifiera det.
Plus en radda mer problem som man kan hoppas att tillverkaren har löst ... :-D


Ser man inte till att laga det där innan signerat avtal, eller senast innan maskinen sätts i trafik? Frågan kan vara retorisk.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21
Ort: Uppsala

Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn

Inläggav daniel_s » mån 22 jul, 2019 18:49

duga skrev:Ser man inte till att laga det där innan signerat avtal, eller senast innan maskinen sätts i trafik? Frågan kan vara retorisk.


Nja, mest av allt andas frågan efterklokhet eftersom egentligen inget av det där är något som man skulle ställa detaljerade krav på i förfrågningsunderlaget.

Odd tar upp diverse tekniska detaljer som vilken gymnasieelev som helst kan identifiera som direkt feltänkande vid konstruktionen men de är ju egentligen mest symptom på det riktiga felet: att upphandlingen var orealistisk och släppte in en leverantör som gjorde jobbet hellre än bra. Om du sedan tycker att det är konstigt att de inte är åtgärdade än, så vill jag hinta lite om att det kanske fanns lite värre fel från början...
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster