Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav Enceladus » lör 13 jul, 2019 10:51

Engelskspråkig artikel om att Paris ska införa nattlig spårtrafik på försök

En stads nattrafik är en viktig del av en dess identitet. New Yorks tunnelbana öppnade år 1904 och har haft avbrottsfri trafik ända sedan dess. Den avbrottsfria trafiken har blivit en tradition i New York och numera har även mindre lokalbanor som Staten Island Railway avbrottsfri trafik. Traditionen har också spridit sig till andra amerikanska städer som Chicago, Philadelphia, Minneapolis och Jersey City.

Samma tradition finns inte i Europa. Det finns ingen gammal tunnelbana som har haft avbrottsfri trafik ända sedan den öppnade. Mycket har dock förändrats under de senaste åren. I Köpenhamn, Berlin och London har både tunnelbanor och pendeltåg fått nattrafik, åtminstone på helger. Öresundsregionen och Randstad har fått avbrottsfri regionaltågstrafik och Gdańsk har fått avbrottsfri pendeltågstrafik. I Prag, Berlin, Kraków och ett flertal mindre centraleuropeiska städer finns en tradition av avbrottsfri spårvagnstrafik.

Sedan massbilismens intåg i Sverige har det varit tunnelbana och buss som gäller i Stockholm. För att tydliggöra vad som gäller har tunnelbanan - och ingen annan spårtrafik - fått nattrafik i Stockholm. I andra svenska städer är det lite annorlunda. I Göteborg går både spårvagnar och pendeltåg på natten. I Norrköping, Uppsala och några städer till finns det också nattvagnar eller nattåg. Alla större städer i Sverige har alltså någon form av nattlig spårtrafik.

Men inte Paris. I Paris är nattlig spårtrafik nämligen tabu. Eller har varit, tills nu. Staden ska (äntligen!) på försök införa nattrafik på några tunnelbane- och spårvagnslinjer. Pressen från kontinentens andra huvudstäder som Köpenhamn, Berlin och London blev tydligen för stor. Bollen är i rullning och inte ens Paris kan stoppa den. Vilken stad var det som satte igång trenden i Europa? Kommer de flesta tunga spårtrafikslinjer i Europa att ha nattrafik om några decennier?

Observera att nattlig spårtrafik fortfarande är tabu i Asien. Där finns det många städer som har tillräckligt underlag för nattlig spårtrafik, men nattrafik är (ännu?) inte kulturellt accepterad. Australiska städer som Sydney har däremot avbrottsfri spårtrafik.
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav TKO » lör 13 jul, 2019 14:07

Ja om den nykapitalistiska ordningen där proletariatet tvingas acceptera omänskliga arbetstider fortsätter sprida sej så blir det snart ingen skillnad på dag- och natttrafik. Det blir säkert jättebra!

(Det är ingen slump att New York haft nattrafik i tunnelbanan sedan denna byggdes. Arbetstidslagstiftning är inget som utmärker det amerikanska samhället. Blåögda svenska medelklassturister tycker det är fantastiskt med en stad där butiker och näringsställen aldrig stänger...)

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8902
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav Enceladus » lör 13 jul, 2019 18:05

TKO skrev:Ja om den nykapitalistiska ordningen där proletariatet tvingas acceptera omänskliga arbetstider fortsätter sprida sej så blir det snart ingen skillnad på dag- och natttrafik. Det blir säkert jättebra!

(Det är ingen slump att New York haft nattrafik i tunnelbanan sedan denna byggdes. Arbetstidslagstiftning är inget som utmärker det amerikanska samhället. Blåögda svenska medelklassturister tycker det är fantastiskt med en stad där butiker och näringsställen aldrig stänger...)


Du har en poäng, men jag tror inte att arbetsrätten är styrande för nattrafiken i dessa tider. Europa som kontinent har kommit ifatt USA och om Paris permanentar försöket med nattlig spårtrafik så kan Europa anses ha gått om USA. Köpenhamn har inte världens bästa nattrafik för att Danmark har världens sämsta arbetsrätt. Snarare tvärtom. Asiatiska städer avstår inte från nattlig spårtrafik för att skydda arbetaren. Snarare tvärtom.

Attraktiv nattrafik är bra för miljön (mindre taxi), bra för låginkomsttagare (större rörlighet) och bra för hela samhället (mindre klyftor). Det är därför progressiva städer som Köpenhamn och Berlin satsar på nattlig spårtrafik och det är därför kapitalistiska städer som Singapore och Hongkong inte gör det. London gör det för att det är samhällsekonomiskt lönsamt. Asien är fortfarande för konservativt för att överväga saken.

Det finns ett intressant citat i artikeln:

Valérie Précresse skrev:Initially, the RATP was not in favor of this. I had to push a lot.


Situationen verkar inte skilja sig så mycket från den i Stockholm. Här är tjänstemännen på Trafikförvaltningen inte intresserade av nattlig spårtrafik förutom i tunnelbanan. Förmodligen beror detta på att många tjänstemän bor relativt centralt i länet och har därför en begränsad erfarenhet av nattbussar. Trängsel och lång restid som ståplatsresenär är något som måste upplevas i verkligheten, inte på pappret. För att åskadkomma en förändring behöver politiker driva frågan. Det gör Socialdemokraterna samtidigt som Tamsons är likgiltig. Menar du att Tamsons gör motstånd för att han representerar "det nya arbetarpartiet"? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav daniel_s » lör 13 jul, 2019 18:55

Fast nu var det ju på några tunnelbane- och spårvagnslinjer som Paris skulle införa nattrafik, åtminstone enligt ditt eget inlägg.
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav Enceladus » lör 13 jul, 2019 19:31

daniel_s skrev:Fast nu var det ju på några tunnelbane- och spårvagnslinjer som Paris skulle införa nattrafik, åtminstone enligt ditt eget inlägg.


Ja, det blir väl en stegvis utveckling som den i London. London har ju inte heller hunnit införa nattrafik på alla linjer än. Jag hoppas förstås att RER inte behöver vänta alltför länge, men höstens försök är likväl ett steg i rätt riktning och det innebär en märkbar förbättring för hela regionen.
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav roggek » lör 13 jul, 2019 22:48

TKO skrev:Ja om den nykapitalistiska ordningen där proletariatet tvingas acceptera omänskliga arbetstider fortsätter sprida sej så blir det snart ingen skillnad på dag- och natttrafik. Det blir säkert jättebra!

(Det är ingen slump att New York haft nattrafik i tunnelbanan sedan denna byggdes. Arbetstidslagstiftning är inget som utmärker det amerikanska samhället. Blåögda svenska medelklassturister tycker det är fantastiskt med en stad där butiker och näringsställen aldrig stänger...)

utbrister
Thomas K Ohlsson


Nja, New York har väl haft möjligheten till oavbruten dygnet runt-trafik p g a att man varit förutseende nog att från början (d v s 1904) att lägga fyra spår i bredd (Local/Express) med mycket övergångsväxlar på en stor del av nätet. Det medför att spårarbeten inte kräver totalavbrott i trafiken.
Det där med arbetstidslagstiftning tror jag inte är huvudorsaken till att man kör dygnet runt i New York...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2363
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav Enceladus » sön 14 jul, 2019 9:18

roggek skrev:
TKO skrev:Ja om den nykapitalistiska ordningen där proletariatet tvingas acceptera omänskliga arbetstider fortsätter sprida sej så blir det snart ingen skillnad på dag- och natttrafik. Det blir säkert jättebra!

(Det är ingen slump att New York haft nattrafik i tunnelbanan sedan denna byggdes. Arbetstidslagstiftning är inget som utmärker det amerikanska samhället. Blåögda svenska medelklassturister tycker det är fantastiskt med en stad där butiker och näringsställen aldrig stänger...)

utbrister
Thomas K Ohlsson


Nja, New York har väl haft möjligheten till oavbruten dygnet runt-trafik p g a att man varit förutseende nog att från början (d v s 1904) att lägga fyra spår i bredd (Local/Express) med mycket övergångsväxlar på en stor del av nätet. Det medför att spårarbeten inte kräver totalavbrott i trafiken.
Det där med arbetstidslagstiftning tror jag inte är huvudorsaken till att man kör dygnet runt i New York...


Fyrspår ger förstås ökad flexibilitet, men det går att ha avbrottsfri trafik på dubbelspår så länge trafiken kan utföras med enkelspårsdrift. Köpenhamns metro har liksom New Yorks tunnelbana 20-minuterstrafik på vardagsnätter. Jag vet inte om det finns någon spårtrafikslinje i världen som behöver högre turtäthet på vardagsnätter.

En vanlig missuppfattning är att spårtrafiken i större städer har högre belastning än i mindre städer. Större städer brukar också ha fler linjer. Paris metro har 16 linjer och 1 520 miljoner resenärer per år, d.v.s. 95 miljoner resenärer per linje. Stockholms tunnelbana har 3 linjer och 355 miljoner resenärer per år, d.v.s. 118 miljoner resenärer per linje. Paris borde alltså ha tillräckligt många linjer för att klara behovet på vardagsnätter. New York har ännu färre resenärer per linje. :wink:
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav Odd » sön 14 jul, 2019 9:40

Nattrafik blir ju betydligt enklare om bansystemet är planerat redan från början för det, med fasta enkelspårsscenarier och rätt utplacerade växlar. Då kan man utföra stor del av underhållsarbetet under trafiktid, kanske inte bara på natten.

Jag misstänker att Paris tunnelbana inte har den anpassningen. Stockholms har definitivt inte det.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4383
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav Enceladus » sön 14 jul, 2019 10:57

Odd skrev:Nattrafik blir ju betydligt enklare om bansystemet är planerat redan från början för det, med fasta enkelspårsscenarier och rätt utplacerade växlar. Då kan man utföra stor del av underhållsarbetet under trafiktid, kanske inte bara på natten.

Jag misstänker att Paris tunnelbana inte har den anpassningen. Stockholms har definitivt inte det.


Nattrafik på helger borde dock inte vara ett problem i Paris metro eller de flesta bansystem.

Vidare anser Trafikförvaltningen att "tunnelbanan är anpassad till samhällets utveckling mot ett dygnet-runt-samhälle och erbjuder god standard och god tillgänglighet över hela det utökade trafikdygnet". Det är väl signalsystemet som är olämpligt:

Trafikförvaltningen skrev:Ett framtida digitalt trafikstyrningssystem som automatiskt styr hela fordonsflottan medger en jämnare och behagligare resa för resenären. Systemet medger också en mer flexibel trafikering, vilken är värdefull vid ett utökat trafikdygn eller vid underhållsarbete i spåren.

Signalutrustade arbetsfordon ger större möjligheter att genomföra underhåll av systemet under perioder av lågtrafik, vilket blir nödvändigt då trafikdygnet blir längre.
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav daniel_s » sön 14 jul, 2019 12:41

Enceladus skrev:Vidare anser Trafikförvaltningen att "tunnelbanan är anpassad till samhällets utveckling mot ett dygnet-runt-samhälle och erbjuder god standard och god tillgänglighet över hela det utökade trafikdygnet". Det är väl signalsystemet som är olämpligt:

Trafikförvaltningen skrev:Ett framtida digitalt trafikstyrningssystem som automatiskt styr hela fordonsflottan medger en jämnare och behagligare resa för resenären. Systemet medger också en mer flexibel trafikering, vilken är värdefull vid ett utökat trafikdygn eller vid underhållsarbete i spåren.

Signalutrustade arbetsfordon ger större möjligheter att genomföra underhåll av systemet under perioder av lågtrafik, vilket blir nödvändigt då trafikdygnet blir längre.


Man måste nog inse att Trafikförvaltningen är hårt ansatt av leverantörer och konsulter som försöker missionera kring behovet av nya, mer kortlivade signalsystemsprodukter. De vänder sig till och med till trafikentreprenörerna nuförtiden. Beteendet får uppfattas som att industrin är helt desperat angelägen om att bli av med de traditionella signalsystemen, som kontrolleras av spårinnehavarna och kan tillverkas av vem som helst. Med minskande motståndskraft blir det givetvis fler rapporter av det där slaget.

Det sista stycket, angående arbetsfordon, håller jag med om i princip men det är egentligen helt irrelevant. Traditionella arbetsfordon kan förses med vilket tågskyddsssystem som helst inklusive det befintliga (ju nyare, desto dyrare såklart). Problemet är ju även att mer och mer arbete utförs med vanliga traktorer, som knappast kan bli aktuella för sådan utrustning. Tror inte att man är beredd att ändra så mycket på upphandlingsmodeller m m som krävs för att bli av med dessa. Möjligen då att man kan uppfinna något slags bärbar ”spåravstängningsutrustning” men det är ju egentligen redan uppfunnet det också...
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav roggek » sön 14 jul, 2019 15:56

daniel_s skrev:Möjligen då att man kan uppfinna något slags bärbar ”spåravstängningsutrustning” men det är ju egentligen redan uppfunnet det också...


Tänker du på Tri Tub §24 mom 6? :cheesygrin:

Det är ju redan uppfunnet och bärbart...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2363
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Paris ska pröva nattlig spårtrafik

Inläggav TKO » tis 16 jul, 2019 11:04

Eftersom jag inte orkar hitta rätt inlägg att citera slänger jag in denna kommentar så här:

Huvuddelen av New Yorks tunnelbanesystem har inte fyrspår!
(Den som inte tro mej kan kontrollera detta här...)

det var bara det
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8902
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron