(Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav roggek » tor 12 sep, 2019 21:23

TKO skrev:Kollektivtrafiken i Storstockholm idag har inte obegränsat med resurser - tydligen räcker inte pengarna till att vare sej köpa tillräckligt med pendeltågsvagnar eller till ett vettigt signalsäkerhetssystem på Tvärbanans Kistagren. Att i detta läge lägga pengar på utökad natttrafik som har liten nytta för folkflertalet är ingen politik som jag stödjer - men i en demokrati har vi ju alla våra egna prioriteringar.

anser
Thomas K Ohlsson

Enceladus vurmande för nattbusstrafiken kanske beror på att hen är hemlös, och behöver någonstans att sova nattetid? :roll:
Med en laptop och mobilt bredband kommer man långt...
Som en massa idéer om nattrafik på busslinjer där det inte behövs...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Enceladus » tor 12 sep, 2019 22:16

TKO skrev:Kollektivtrafiken i Storstockholm idag har inte obegränsat med resurser - tydligen räcker inte pengarna till att vare sej köpa tillräckligt med pendeltågsvagnar eller till ett vettigt signalsäkerhetssystem på Tvärbanans Kistagren. Att i detta läge lägga pengar på utökad natttrafik som har liten nytta för folkflertalet är ingen politik som jag stödjer - men i en demokrati har vi ju alla våra egna prioriteringar.

Förbered dig i så fall på att bli besviken i december. Keolis har nämligen ett antal bussdepåer som behöver bättre tillgänglighet nattetid.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 13 sep, 2019 10:31

Enceladus skrev:

Förbered dig i så fall på att bli besviken i december. Keolis har nämligen ett antal bussdepåer som behöver bättre tillgänglighet nattetid.

Om motivet är att få bussförare till och från jobbet tycker jag det är OK att köra bussar även på natten!

(Helt ovetenskapligt gör jag följande spaning:
- Den förändring av rekryteringsbasen för bussförare som vi kan se medför att fler förare är beroende av kollektivtrafiken för att ta sej till och från jobbet. Tidigare åkte de flesta egen bil till garagen, åtminstone till de lite mer ensligt belägna.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » fre 13 sep, 2019 10:56

TKO skrev:
Enceladus skrev:

Om motivet är att få bussförare till och från jobbet tycker jag det är OK att köra bussar även på natten!

(Helt ovetenskapligt gör jag följande spaning:
- Den förändring av rekryteringsbasen för bussförare som vi kan se medför att fler förare är beroende av kollektivtrafiken för att ta sej till och från jobbet. Tidigare åkte de flesta egen bil till garagen, åtminstone till de lite mer ensligt belägna.)

Visst är det så att dessa bussar gör stor samhällsnytta. Det jag tycker är orimligt är det extrema fokuset på bussdepåer (vilket emanerar från bussoperatörernas egennytta). Det är ju inte bara bussförare som är beroende av nattlig kollektivtrafik.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 13 sep, 2019 11:15

Enceladus skrev:Visst är det så att dessa bussar gör stor samhällsnytta. Det jag tycker är orimligt är det extrema fokuset på bussdepåer (vilket emanerar från bussoperatörernas egennytta). Det är ju inte bara bussförare som är beroende av nattlig kollektivtrafik.

Men för att återgå till denna tråds första inlägg - SL:s natttrafik, speciellt den i tunnelbanan, är ju inte inriktad på arbetsresor utan på nöjesresor. Det kan vi väl vara överens om - så blir det lättare att föra en vettig diskussion om i vilken natttrafik som är önskvärd?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » sön 15 sep, 2019 12:31

TKO skrev:
Enceladus skrev:Visst är det så att dessa bussar gör stor samhällsnytta. Det jag tycker är orimligt är det extrema fokuset på bussdepåer (vilket emanerar från bussoperatörernas egennytta). Det är ju inte bara bussförare som är beroende av nattlig kollektivtrafik.

Men för att återgå till denna tråds första inlägg - SL:s natttrafik, speciellt den i tunnelbanan, är ju inte inriktad på arbetsresor utan på nöjesresor. Det kan vi väl vara överens om - så blir det lättare att föra en vettig diskussion om i vilken natttrafik som är önskvärd?

Nä, det där är en sanning med modifikation. Tunnelbanan och dess matarbussar är inriktade på nöjesresor. Solvalla/Mariehäll trafikeras av linjerna 112 och 113 och har väl minst lika stort trafikunderlag som flera av tunnelbanans matarbussar som har nattrafik på helger. Linje 112 slutar dock gå när pendeltågen slutar gå eftersom den räknas som en matarbuss till pendeltågen. Är det rimligt att matarbussar med i princip samma trafikuppgift har olika "inriktningar" beroende på om de räknas som tunnelbanans matarbussar eller inte? :roll:
Enceladus

Föregående

Återgå till Spårtrafik