(Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » lör 06 jul, 2019 18:05

Lars_L skrev:Men nu utgår du från en ganska konstig logik ändå. Det är ju snarare att det inte finns någon riktig strategi - planering centralt för vilka områden som ska ha nattbusstrafik som är problemet - så det beror ju på vem som kör i trafikområdet (vilket trafikområde man tillhör). Se på Upplands Väsby/Sigtuna som har många linjevarianter för nattbusstrafik inom Upplands Väsby framförallt, även i Huddinge-Tumba går det ju en rad anslutande nattbussar, liksom på många andra håll, såsom Södertälje.

828:s syfte är ju inte bara att trafikförsörja Drevvikenstrand, utan kanske framförallt Stortorp och områdena kring Trångsund som inte 893 passerar. Sedan har ju Viby också natttrafik till över 2 på natten i alla fall. Men visst om pendelns nattrafik förlängdes en timme, kanske man skulle tycka att det var värt att även lägga till en timme på bussanslutningarna. Men du drar väldigt mycket växlar på en och en halvtimmes längre trafikeringstid.

Den linje jag tycker kanske är konstigast att man gett nattbusstrafik är nog snarare linje 144 från Fruängen i sådana fall.

Men eftersom det inte finns någon central planering kan man ju inte heller säga att det beror på tunnelbanan om en viss linje har nattbusstrafik. Nattbussarna går ju ofta igenom de större bostadsområdena ute längs pendeltågsnätet - och när det inte varit möjilgt, har man ju i regel en anslutande nattbusslinje dit ändå. Har det varit möjligt.


Jag valde Viby som exempel eftersom Ostkustbanan nämndes i ett tidigare inlägg, men det finns många fler. Riksten är ett annat exempel. Nästa år när linje 893 flyttas till Vega blir Söderby istället utan nattrafik. Björnkulla är också utan nattrafik eftersom linje 794 behöver hinna vända tillbaka till Flemingsberg för att passa till linje 791. Med pendeltågstrafik hade linje 704 gått hela vägen till Björnkulla.

Det går helt enkelt inte att bilda ett lika finmaskigt nät med nattbussar som med matarbussar. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köra alla bussar från City. Bara de största områdena får nattbussar. Matarbussar till nattbussar fungerar inte heller eftersom nattbussarnas oattraktivitet gör att halva underlaget försvinner. Bara områden som ligger nära självständiga centrum som Södertälje får matarbussar. Tunnelbanan med dess matarbussar har helt andra förutsättningar att trafikera mindre områden.

Jag vet inte vad du specifikt tycker är konstigt med linje 144, men med pendeltågstrafik hade den gått hela vägen mellan Gullmarsplan och Fruängen. Att det finns luckor på vissa sträckor beror väl på att Keolis inte orkade sätta in några avgångar när pendeltågets helgtrafik förlängdes för några år sedan. Första avgången med linje 791 från Juliaborg till Gullmarsplan går klockan 2:44, så åtminstone en av nattavgångarna från Fruängen borde förlängas från Älvsjö till Gullmarsplan. Men det skulle kräva en operatör som har koll på sitt trafikområde. :(
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav TKO » lör 06 jul, 2019 18:20

Hur många resenärer är det på bussen 2:44 från Juliaborg mot Gullmarsplan en tisdagsmorgon?

Diskussioner som den här saknar ju alla proportioner - i förhållande till resandet kör vi snarare för mycket natttrafik än för lite...

Det är väl därför DET INTE ÄR NÅGON NATTTRAFIK I TUNNELBANAN fem nätter av sju?

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » lör 06 jul, 2019 19:02

TKO skrev:Hur många resenärer är det på bussen 2:44 från Juliaborg mot Gullmarsplan en tisdagsmorgon?


Vid samma tidpunkt har linje 160 kvartstrafik från Årsta mot Gullmarsplan, men du menar att stråket från Juliaborg mot Gullmarsplan inte ens har underlag för halva utbudet?

(Den över en timme långa luckan finns som sagt bara på helgnätter på grund av att Keolis inte orkade anpassa hela busstrafiken till pendeltågstrafiken. Innan luckan är det också kvartstrafik.)
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Karsten » lör 06 jul, 2019 19:30

Enceladus skrev:
TKO skrev:Hur många resenärer är det på bussen 2:44 från Juliaborg mot Gullmarsplan en tisdagsmorgon?


Vid samma tidpunkt har linje 160 kvartstrafik från Årsta mot Gullmarsplan, men du menar att stråket från Juliaborg mot Gullmarsplan inte ens har underlag för halva utbudet?

(Den över en timme långa luckan finns som sagt bara på helgnätter på grund av att Keolis inte orkade anpassa hela busstrafiken till pendeltågstrafiken. Innan luckan är det också kvartstrafik.)


Nä, 160 går var 30:e minut efter 00:30. Och en gång i timmen efter 02:30. Hade du inte koll på det? :wink:

Sedan är det nog så att ingen operatör kör trafik som inte beställs av huvudmannen. Då får man nämligen inte betalt, detta oavsett hur bra koll någon kan tycka att någon annan har.
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » lör 06 jul, 2019 19:49

Karsten skrev:Nä, 160 går var 30:e minut efter 00:30. Och en gång i timmen efter 02:30. Hade du inte koll på det? :wink:


Inte på helgnätter, vilka diskussionen handlar om. Då finns det en lucka från Juliaborg mellan 1:33 och 2:44. Samtidigt har linje 160 kvartstrafik. Denna diskrepans kan inte motiveras av skillnad i resandeunderlag. I och för sig tycker jag att det är ännu mer angeläget att införa nattrafik på linje 160 mellan Liljeholmen och Årstaberg, men detta ursäktar inte luckan.

Karsten skrev:Sedan är det nog så att ingen operatör kör trafik som inte beställs av huvudmannen. Då får man nämligen inte betalt, detta oavsett hur bra koll någon kan tycka att någon annan har.


En operatör kan däremot föreslå trafik som borde finnas. Jag har inte sett ett sådant förslag.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Karsten » lör 06 jul, 2019 20:31

Enceladus skrev:
Karsten skrev:Nä, 160 går var 30:e minut efter 00:30. Och en gång i timmen efter 02:30. Hade du inte koll på det? :wink:


Inte på helgnätter, vilka diskussionen handlar om. Då finns det en lucka från Juliaborg mellan 1:33 och 2:44. Samtidigt har linje 160 kvartstrafik. Denna diskrepans kan inte motiveras av skillnad i resandeunderlag. I och för sig tycker jag att det är ännu mer angeläget att införa nattrafik på linje 160 mellan Liljeholmen och Årstaberg, men detta ursäktar inte luckan.

Karsten skrev:Sedan är det nog så att ingen operatör kör trafik som inte beställs av huvudmannen. Då får man nämligen inte betalt, detta oavsett hur bra koll någon kan tycka att någon annan har.


En operatör kan däremot föreslå trafik som borde finnas. Jag har inte sett ett sådant förslag.


Hmm, det jag citerade handlade om tisdagsmorgnar. Eller diskuterar ni två olika saker inom samma ämne?
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » lör 06 jul, 2019 21:52

Karsten skrev:Hmm, det jag citerade handlade om tisdagsmorgnar. Eller diskuterar ni två olika saker inom samma ämne?


Det du citerade handlade om "bussen 2:44 från Juliaborg mot Gullmarsplan". Går det någon buss från Juliaborg klockan 2:44 på tisdagsmorgnar?

Diskussionen om luckan i stråket från Juliaborg mot Gullmarsplan på helgnätter inleddes med att nattrafiken på linje 144 ansågs vara "konstig". Jag påpekade att konstigheterna beror på bristande intresse hos både huvudmannen (ingen pendeltågstrafik) och operatören (opassande lucka). Det finns dock ingen sådan lucka på tisdagsmorgnar!
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Lars_L » sön 07 jul, 2019 6:56

Enceladus skrev:
Jag valde Viby som exempel eftersom Ostkustbanan nämndes i ett tidigare inlägg, men det finns många fler. Riksten är ett annat exempel. Nästa år när linje 893 flyttas till Vega blir Söderby istället utan nattrafik. Björnkulla är också utan nattrafik eftersom linje 794 behöver hinna vända tillbaka till Flemingsberg för att passa till linje 791. Med pendeltågstrafik hade linje 704 gått hela vägen till Björnkulla.

Det går helt enkelt inte att bilda ett lika finmaskigt nät med nattbussar som med matarbussar. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köra alla bussar från City. Bara de största områdena får nattbussar. Matarbussar till nattbussar fungerar inte heller eftersom nattbussarnas oattraktivitet gör att halva underlaget försvinner. Bara områden som ligger nära självständiga centrum som Södertälje får matarbussar. Tunnelbanan med dess matarbussar har helt andra förutsättningar att trafikera mindre områden.

Jag vet inte vad du specifikt tycker är konstigt med linje 144, men med pendeltågstrafik hade den gått hela vägen mellan Gullmarsplan och Fruängen. Att det finns luckor på vissa sträckor beror väl på att Keolis inte orkade sätta in några avgångar när pendeltågets helgtrafik förlängdes för några år sedan. Första avgången med linje 791 från Juliaborg till Gullmarsplan går klockan 2:44, så åtminstone en av nattavgångarna från Fruängen borde förlängas från Älvsjö till Gullmarsplan. Men det skulle kräva en operatör som har koll på sitt trafikområde. :(


Men då är ju frågan vad som är nattrafik, I exempelvis Köpenhamn slutar ju alla matarbussar gå kl. 24 även på helgnätter - utan på 101A och 102A utanför innerstaden/närförort. Detta trots att man har nattrafik på s-togen. Detta till skillnad från Stockholm där väldigt många har nattrafik till 2-tiden på lördagar- och söndagsnätter (ja, det är nattrafik även om den slutar klockan 2 istället för 3 (vilket verkar vara avgörande för signaturen ovan)). Vem har sagt att man skulle satsa på nattrafik på alla matarbussar i Stockholm bara för att pendeln går hela natten? Sedan tycker jag du missar en hel del områden som har nattrafik - men man löser det då med nattlinjer. 598 är ju en sådan linje som går förbi en massa områden där det är tveksamt om det motiverat med nattrafik egentligen. Alla nattbussar går ju verkligen inte från stan. Däremot har man ju lagt linjesträckningen så att de i regel passerar de stora bostadsområdena på vägen mellan pendeltågsstationerna.

Kritiken mot Keolis är ju som sagt orättvis här - de kan förstås föreslå nya avgångar, men gör det knappast spontant. Det ingår inte i uppdraget. Tyvärr fungerar ju inte den processen överhuvudtaget inom Trafikförvaltningen, vilket påpekats även från politiskt håll i många år. Och lösningen att ge mer ansvar till operatörerna fungerar ju om möjligt ännu sämre. Däremot ska förstås inte Trafikförvaltningen detaljplanera - det ansvaret bör givetvis ligga hos operatörerna.

Varför skulle 144 påverkas om pendeln började gå? Det är ju tunnelbanan som är väsentlig för den linjen. De avgångar jag talar om rör från Fruängen till Älvsjö, som ju bara går enkelriktat. De är ju huvudsakligen tänkt för boende i Långsjö och Herrängen och där är ju underlaget minst sagt litet. Skulle i sådana fall vara mer motiverat att ha nattrafiken på 163 på nämnda sträcka, som passerar en betydligt bättre sträckning inom området.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » sön 07 jul, 2019 8:42

Lars_L skrev:Men då är ju frågan vad som är nattrafik, I exempelvis Köpenhamn slutar ju alla matarbussar gå kl. 24 även på helgnätter - utan på 101A och 102A utanför innerstaden/närförort. Detta trots att man har nattrafik på s-togen. Detta till skillnad från Stockholm där väldigt många har nattrafik till 2-tiden på lördagar- och söndagsnätter (ja, det är nattrafik även om den slutar klockan 2 istället för 3 (vilket verkar vara avgörande för signaturen ovan)). Vem har sagt att man skulle satsa på nattrafik på alla matarbussar i Stockholm bara för att pendeln går hela natten? Sedan tycker jag du missar en hel del områden som har nattrafik - men man löser det då med nattlinjer. 598 är ju en sådan linje som går förbi en massa områden där det är tveksamt om det motiverat med nattrafik egentligen. Alla nattbussar går ju verkligen inte från stan. Däremot har man ju lagt linjesträckningen så att de i regel passerar de stora bostadsområdena på vägen mellan pendeltågsstationerna.


Problemet är att flera av bostadsområdena inte ligger på vägen, utan vinkelrätt mot vägens riktning. Dessa områden trafikeras i regel inte av nattbussar. Inte ens Gröndal har nattrafik när tunnelbanan inte går eftersom området inte råkar ligga på vägen.

Du har själv konstaterat att det stora resandet på helgnätter pågår fram till klockan 3:30. Det är ologiskt och riktigt dålig service att dra in trafiken till vissa områden redan klockan 2. Trafiken mellan klockan 3:30 och 5 är inte lika avgörande.

Lars_L skrev:Kritiken mot Keolis är ju som sagt orättvis här - de kan förstås föreslå nya avgångar, men gör det knappast spontant. Det ingår inte i uppdraget. Tyvärr fungerar ju inte den processen överhuvudtaget inom Trafikförvaltningen, vilket påpekats även från politiskt håll i många år. Och lösningen att ge mer ansvar till operatörerna fungerar ju om möjligt ännu sämre. Däremot ska förstås inte Trafikförvaltningen detaljplanera - det ansvaret bör givetvis ligga hos operatörerna.


Någon måste ju ta ansvar för att helheten fungerar. Den här luckan från Juliaborg på helgnätter uppstod när pendeltågstrafiken utökades. Nästa år förändras pendeltågstrafiken igen. Blir det då nya luckor på sina håll?

Lars_L skrev:Varför skulle 144 påverkas om pendeln började gå? Det är ju tunnelbanan som är väsentlig för den linjen. De avgångar jag talar om rör från Fruängen till Älvsjö, som ju bara går enkelriktat. De är ju huvudsakligen tänkt för boende i Långsjö och Herrängen och där är ju underlaget minst sagt litet. Skulle i sådana fall vara mer motiverat att ha nattrafiken på 163 på nämnda sträcka, som passerar en betydligt bättre sträckning inom området.


Om pendeltågen började gå så skulle linje 144 gå mellan Gullmarsplan och Älvsjö. Eftersom linje 144 redan går mellan Fruängen och Älvsjö - visserligen enkelriktat - så är det troligt att linjen skulle gå hela vägen mellan Gullmarsplan och Fruängen.

Jo, jag funderade faktiskt också på om linje 163 inte har ett större upptagningsområde. Långsjö och Herrängen har tillsammans ungefär lika många invånare som Långbro. Gissningsvis är linjesträckningarna ganska likvärdiga och då har linje 144 nattrafik av hävd. Linje 144 hade ju nattrafik redan på 1930-talet som linje 64. Nu passar dock trafiken inte in så bra - i alla fall så länge pendeltågen inte går - och därför har linjen kapats på ett ganska onaturligt sätt. I dagsläget skulle linje 163 förmodligen passa in bättre.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Lars_L » sön 07 jul, 2019 9:41

Enceladus skrev:
Problemet är att flera av bostadsområdena inte ligger på vägen, utan vinkelrätt mot vägens riktning. Dessa områden trafikeras i regel inte av nattbussar. Inte ens Gröndal har nattrafik när tunnelbanan inte går eftersom området inte råkar ligga på vägen.


Jo, men den första frågan du måste ställa är ju om området skulle behöva ha nattrafik på vardagar överhuvudtaget. Min undre gräns som jag har dragit är ca 10 000 resande (alltså av- och påstigande) en vanlig vintervardag för att nattrafik på vardagar ska kunna motiveras, men ungefär det dubbla för att man ska kunna ha det som krav. Gröndal ligger väl på den nedre gränsen här. Sedan är det ju inte alls så att andra områden alltid ligger på vägen. Både 592 och 598 går omvägar för att fånga upp bostadsområden. 791 i mindre grad nu, men i gengäld så finns ju fler kompletterande nattbussar. 190 är väl en tvärgående linje just för att fånga upp områden som inte annars skulle ha nattrafik, för att inte tala om 590. Naturligtvis skulle man kunna låta 190 utgå från Gröndal om man ville det (som exempel) (om än lite bökigare nu när den utgår/avgår från Hornstull).

Men det är ju alltså inget som säger att Gröndal alltså skulle ha nattrafik bara för att exempelvis tunnelbanan gick på vardagsnätter. Den enda enskilda busslinje som klarar den undre nivån utanför innerstaden (och där det inte går nattbusslinjer) för nattrafik är ju egentligen 160, sedan finns det förstås stråk där det totala utbudet gör att det är/skulle vara motiverat med nattrafik.




Enceladus skrev:Någon måste ju ta ansvar för att helheten fungerar. Den här luckan från Juliaborg på helgnätter uppstod när pendeltågstrafiken utökades. Nästa år förändras pendeltågstrafiken igen. Blir det då nya luckor på sina håll?


Fast vad jag förstår är det en lucka på 70 minuter in mot stan som du talar om. Det är ju många områden med betydligt bättre resandeunderlag och där bristerna är betydligt större än så. Om man nu ska ta den jämförelsen. Det är väl snarare så att Juliaborg har så pass bra nattförbindelser just för att 791 råkar passera sträckan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » sön 07 jul, 2019 10:23

Lars_L skrev:Jo, men den första frågan du måste ställa är ju om området skulle behöva ha nattrafik på vardagar överhuvudtaget. Min undre gräns som jag har dragit är ca 10 000 resande (alltså av- och påstigande) en vanlig vintervardag för att nattrafik på vardagar ska kunna motiveras, men ungefär det dubbla för att man ska kunna ha det som krav. Gröndal ligger väl på den nedre gränsen här. Sedan är det ju inte alls så att andra områden alltid ligger på vägen. Både 592 och 598 går omvägar för att fånga upp bostadsområden. 791 i mindre grad nu, men i gengäld så finns ju fler kompletterande nattbussar. 190 är väl en tvärgående linje just för att fånga upp områden som inte annars skulle ha nattrafik, för att inte tala om 590. Naturligtvis skulle man kunna låta 190 utgå från Gröndal om man ville det (som exempel) (om än lite bökigare nu när den utgår/avgår från Hornstull).

Men det är ju alltså inget som säger att Gröndal alltså skulle ha nattrafik bara för att exempelvis tunnelbanan gick på vardagsnätter. Den enda enskilda busslinje som klarar den undre nivån utanför innerstaden (och där det inte går nattbusslinjer) för nattrafik är ju egentligen 160, sedan finns det förstås stråk där det totala utbudet gör att det är/skulle vara motiverat med nattrafik.


Områden som Viby och Riksten kan inte trafikeras av genomgående linjer. Den här typen av områden hade haft längre trafik med matarbussar om pendeltågen inte slutade gå så tidigt. Det är ju bara att jämföra med linje 828.

På vardagsnätter skulle det väl vara mer naturligt att förlänga linje 160 till Gröndal. Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg borde också ha nattrafik och det blir mer överskådligt att ha en linje som liknar Tvärbanan. Frågan är dock om linje 160 har rätt linjesträckning för denna trafikuppgift. Linje 160 trafikerar fin-Årsta medan Tvärbanan trafikerar ful-Årsta. Borde inte nattbussen gå som linje 168 fram till Årsta torg?

Observera att ful-Årsta inte ens har nattrafik på helger och situationen blir inte bättre av att Valla gärde har den där luckan från Juliaborg...

(Sedan undrar jag vad du menar med att bara linje 160 "klarar den undre nivån". Det finns busslinjer som har fler resenärer, t.ex. linjerna 172 och 179, och den tidigare föreslås ju få nattrafik alla dagar.)

Lars_L skrev:Fast vad jag förstår är det en lucka på 70 minuter in mot stan som du talar om. Det är ju många områden med betydligt bättre resandeunderlag och där bristerna är betydligt större än så. Om man nu ska ta den jämförelsen. Det är väl snarare så att Juliaborg har så pass bra nattförbindelser just för att 791 råkar passera sträckan.


Jag tror att du underskattar trafikunderlaget mellan Gullmarsplan och Juliaborg. Linjerna 133, 134, 142, 147, 160, 165 och 188 har alla minst 30-minuterstrafik hela natten på helger i båda riktningar. Linje 144 hade också haft det om den inte var så beroende av förändringar i pendeltågstrafiken och anpassningen av busstrafiken inte var så dysfunktionell. Av dessa linjer är det ju bara linjerna 144 och 160 som har kvarstrafik i princip hela trafikdygnet. Sedan har linje 144 den där luckan på grund av dålig trafikplanering och bristande intresse hos operatören. Innan T18 fanns det även en lucka i andra riktningen. Det tar för lång tid att anpassa busstrafiken till pendeltågstrafiken.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Lars_L » sön 07 jul, 2019 19:38

Enceladus skrev:
Jag tror att du underskattar trafikunderlaget mellan Gullmarsplan och Juliaborg. Linjerna 133, 134, 142, 147, 160, 165 och 188 har alla minst 30-minuterstrafik hela natten på helger i båda riktningar. Linje 144 hade också haft det om den inte var så beroende av förändringar i pendeltågstrafiken och anpassningen av busstrafiken inte var så dysfunktionell. Av dessa linjer är det ju bara linjerna 144 och 160 som har kvarstrafik i princip hela trafikdygnet. Sedan har linje 144 den där luckan på grund av dålig trafikplanering och bristande intresse hos operatören. Innan T18 fanns det även en lucka i andra riktningen. Det tar för lång tid att anpassa busstrafiken till pendeltågstrafiken.


Jo, jämfört med några av de andra linjerna så är det väl jämförbart, men oftast har ju det också att göra med praktiska omständigheter. Det kostar inget extra att köra i båda riktningarna och då gör man så.

Men även om mina uppgifter förvisso är över 8 år gamla och resandet kan ha ökat något, så räknades antalet påstigande då för sträckan mellan Prästgårdsgärdet och Bolidenvägen i riktning mot Gullmarsplan till 2600 per dag. Det skulle alltså motsvara ca 25 personer i timmen i riktning mot Gullmarsplan denna tid på natten - på sin höjd. Och visst det skulle det väl gå att köra trettiominuterstrafik med det underlaget, men det är ju knappast så att det i normalfallet skulle bli någon trängsel om det på ett sådant underlag skulle vara drygt en timme mellan ett par avgångar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » fre 26 jul, 2019 21:53

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Jag tror att du underskattar trafikunderlaget mellan Gullmarsplan och Juliaborg. Linjerna 133, 134, 142, 147, 160, 165 och 188 har alla minst 30-minuterstrafik hela natten på helger i båda riktningar. Linje 144 hade också haft det om den inte var så beroende av förändringar i pendeltågstrafiken och anpassningen av busstrafiken inte var så dysfunktionell. Av dessa linjer är det ju bara linjerna 144 och 160 som har kvarstrafik i princip hela trafikdygnet. Sedan har linje 144 den där luckan på grund av dålig trafikplanering och bristande intresse hos operatören. Innan T18 fanns det även en lucka i andra riktningen. Det tar för lång tid att anpassa busstrafiken till pendeltågstrafiken.


Jo, jämfört med några av de andra linjerna så är det väl jämförbart, men oftast har ju det också att göra med praktiska omständigheter. Det kostar inget extra att köra i båda riktningarna och då gör man så.

Men även om mina uppgifter förvisso är över 8 år gamla och resandet kan ha ökat något, så räknades antalet påstigande då för sträckan mellan Prästgårdsgärdet och Bolidenvägen i riktning mot Gullmarsplan till 2600 per dag. Det skulle alltså motsvara ca 25 personer i timmen i riktning mot Gullmarsplan denna tid på natten - på sin höjd. Och visst det skulle det väl gå att köra trettiominuterstrafik med det underlaget, men det är ju knappast så att det i normalfallet skulle bli någon trängsel om det på ett sådant underlag skulle vara drygt en timme mellan ett par avgångar.


Tvärbanan slutar gå strax efter klockan 1 och då hänvisas resenärer från ful-Årsta till närliggande busshållplatser. Linje 160 går inte alls nära de östra delarna av ful-Årsta eftersom den är anpassad till att Tvärbanan går. Om den ska ersätta Tvärbanan så borde den gå Årstavägen istället för Sköntorpsvägen. Det är inte heller bra att resenärer från ful-Årsta hänvisas till linje 791. Den linjen har haft ett för stort resandeunderlag i ganska många år och bristningsgränsen börjar närma sig nu.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav 1 » sön 28 jul, 2019 13:43

Nåväl - låtom oss nöjas med att "Sommarnattens Leende" med eller utan anslutande T-bana, troget står nattsuddarna till tjänst!
Foto Magnus Dahlberg 2019-06-15,.jpg
Foto Magnus Dahlberg 2019-06-15,.jpg (78.53 KiB) Visad 720 gånger

Hälsar / Lena - 3:e Opponent
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 692
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » tor 12 sep, 2019 7:09

Här kan nya musik- och kulturscener byggas

Bra nattrafik är förstås en förutsättning för att bygga nya musik- och kulturscener. Det må vara att politiker är vana vid att åka taxi till nattklubbar för skattepengar, men det finns antagligen inte tillräckligt många politiker för att hålla igång en livescen. I Stockholm är nattrafiken mer eller mindre synonym med tunnelbanan och dess matarbussar. Därför ligger i princip alla scener nära tunnelbanan och dess matarbussar.

Nu föreslår Stockholms kultur- och stadsmiljöborgarråd att det byggs en scen i Ulvsunda - ett område utan tunnelbana. Hur realistiskt är ett sådant förslag? Trafikförändringsprocessen behöver ju flera år för att anpassa utbudet till efterfrågan, så någon nattbuss blir det inte under de första åren. Kan hönor kläckas utan ägg och kan ägg läggas utan hönor? Kan SL:s konservativa trafikförändringsprocess göra det omöjligt att etablera en ny scen i Ulvsunda?

Det olyckliga i sammanhanget är att linje 112 mellan Alvik och Spånga räknas som en matarbuss till pendeltågen snarare än tunnelbanan. Det är bra att linjen har passning till pendeltågen, men det är nästan löjligt att linjen slutar gå när pendeltågen slutar gå. Solvalla/Mariehäll är väl ännu ett område som förlorar på tunnelbanans unika status. Har inte området underlag för nattrafik redan idag?
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav TKO » tor 12 sep, 2019 9:31

Enceladus skrev:Här kan nya musik- och kulturscener byggas

Bra nattrafik är förstås en förutsättning för att bygga nya musik- och kulturscener. Det må vara att politiker är vana vid att åka taxi till nattklubbar för skattepengar, men det finns antagligen inte tillräckligt många politiker för att hålla igång en livescen. I Stockholm är nattrafiken mer eller mindre synonym med tunnelbanan och dess matarbussar. Därför ligger i princip alla scener nära tunnelbanan och dess matarbussar.

Nu föreslår Stockholms kultur- och stadsmiljöborgarråd att det byggs en scen i Ulvsunda - ett område utan tunnelbana. Hur realistiskt är ett sådant förslag? Trafikförändringsprocessen behöver ju flera år för att anpassa utbudet till efterfrågan, så någon nattbuss blir det inte under de första åren. Kan hönor kläckas utan ägg och kan ägg läggas utan hönor? Kan SL:s konservativa trafikförändringsprocess göra det omöjligt att etablera en ny scen i Ulvsunda?

Det olyckliga i sammanhanget är att linje 112 mellan Alvik och Spånga räknas som en matarbuss till pendeltågen snarare än tunnelbanan. Det är bra att linjen har passning till pendeltågen, men det är nästan löjligt att linjen slutar gå när pendeltågen slutar gå. Solvalla/Mariehäll är väl ännu ett område som förlorar på tunnelbanans unika status. Har inte området underlag för nattrafik redan idag?


Nu vet åtminstone inte jag var i Ulvsunda detta etablisemang tänks ligga, men oavsett var så torde det vara högst 15 minuters långsam promenad till närmaste tunnelbanestation - Stora Mossen eller Sundbybergs centrum. Mitt bleka minne av nattliga klubb- och konsertbesök säger mej att man ofta mår bra av "en nypa luft" efter dessa övningar!

Det är också möjligt att det är ett utslag av "det var bättre förr" - men jag anser fortfarande att de bästa populärmusikaliska arrangemang som gjorts i Stockholmsområdet var Lolipop-festivalerna. Och gick det tunnelbana eller ens nattbuss från Lida? NÄÄÄÄ!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » tor 12 sep, 2019 12:47

TKO skrev:Nu vet åtminstone inte jag var i Ulvsunda detta etablisemang tänks ligga, men oavsett var så torde det vara högst 15 minuters långsam promenad till närmaste tunnelbanestation - Stora Mossen eller Sundbybergs centrum. Mitt bleka minne av nattliga klubb- och konsertbesök säger mej att man ofta mår bra av "en nypa luft" efter dessa övningar!


Google Maps anger att det tar 49 minuter att gå mellan Stora mossen och Sundbybergs centrum, d.v.s. minst 25 minuters promenad från mittpunkten. Den rekommenderade vägen går dessutom via Huvudstabron som har för låga räcken för berusade fotgängare! Jag har gått den sträckan och förstår inte alls varifrån din uppskattning kommer. :?

Om du anser att 25 minuters promenad till närmaste station är acceptabelt gångavstånd så kan vi lägga ner de flesta matarbussar. Enligt samma Google Maps tar det 41 minuter att gå mellan Gullmarsplan och Årstaberg via Sköntorpsvägen. I så fall behövs inte linje 160 - inte ens utan hänsyn till Tvärbanan! :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav TKO » tor 12 sep, 2019 13:50

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu vet åtminstone inte jag var i Ulvsunda detta etablisemang tänks ligga, men oavsett var så torde det vara högst 15 minuters långsam promenad till närmaste tunnelbanestation - Stora Mossen eller Sundbybergs centrum. Mitt bleka minne av nattliga klubb- och konsertbesök säger mej att man ofta mår bra av "en nypa luft" efter dessa övningar!


Google Maps anger att det tar 49 minuter att gå mellan Stora mossen och Sundbybergs centrum, d.v.s. minst 25 minuters promenad från mittpunkten. Den rekommenderade vägen går dessutom via Huvudstabron som har för låga räcken för berusade fotgängare! Jag har gått den sträckan och förstår inte alls varifrån din uppskattning kommer. :?

Om du anser att 25 minuters promenad till närmaste station är acceptabelt gångavstånd så kan vi lägga ner de flesta matarbussar. Enligt samma Google Maps tar det 41 minuter att gå mellan Gullmarsplan och Årstaberg via Sköntorpsvägen. I så fall behövs inte linje 160 - inte ens utan hänsyn till Tvärbanan! :roll:


Nu använde jag inte Google maps utan mätte på en riktig karta. Och då fick jag fram de gångtider jag angav vid en genomsnittsfart på 5 km/h. Vi - eller åtminstone jag - har ingen aning om var det nya nöjescentrat skall placeras i Ulvsunda, så det blir en uppskattning.

Jag tror att de flesta inser skillnaden mellan att trafikförsörja ett bostadsområde och en "klubbscen"... eftersom tunnelbanan inte går alls och buss 160 rätt sällan på vardagsnätter har jag många gånger promenerat från både Medborgarplatsen, Tanto och Skanstull till Hjälmarsvägen - även i "modern tid". Min son som är mer i "ute på nätterna"-åldern gjorde ofta så när han bodde hos mej. Och vad kostar en taxi från Ulvsunda till Sundbyberg eller ALvik?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav Enceladus » tor 12 sep, 2019 17:16

TKO skrev:Nu använde jag inte Google maps utan mätte på en riktig karta. Och då fick jag fram de gångtider jag angav vid en genomsnittsfart på 5 km/h. Vi - eller åtminstone jag - har ingen aning om var det nya nöjescentrat skall placeras i Ulvsunda, så det blir en uppskattning.


Det är inte alltid möjligt att röra sig som en fågel i luften - eller som en fisk i vattnet!

TKO skrev:Jag tror att de flesta inser skillnaden mellan att trafikförsörja ett bostadsområde och en "klubbscen"... eftersom tunnelbanan inte går alls och buss 160 rätt sällan på vardagsnätter har jag många gånger promenerat från både Medborgarplatsen, Tanto och Skanstull till Hjälmarsvägen - även i "modern tid". Min son som är mer i "ute på nätterna"-åldern gjorde ofta så när han bodde hos mej. Och vad kostar en taxi från Ulvsunda till Sundbyberg eller ALvik?


I sammanhang som dessa är det väl ofta svarttaxi som gäller. Det finns all anledning för samhället att minska marknaden för dessa aktörer. Sedan finns det ju bostadsområden mellan gröna och blå linjerna som också behöver trafikförsörjas. Visst bor det inte lika många i Solvalla/Mariehäll som i Årsta, men trafikunderlaget borde vara tillräckligt stort för att motivera trafik på helgnätter. Flera av tunnelbanans matarbussar som går på helgnätter har mindre trafikunderlag, men linje 112 faller tyvärr på att den har passning till pendeltågen. Är det inte absurt?

Lösningen med linje 160 som matarbuss till tunnelbanan är inte heller praktisk. Nattetid går den till en återvändsgränd. Det är varken attraktivt eller effektivt att vända i Årstaberg när pendeltågen inte går. Den enda rimliga lösningen är att betrakta kollektivtrafiken som en helhet snarare än varje trafikslag för sig. Busstrafiken måste tyvärr anpassas till dogmen att spårtrafik som inte kallas tunnelbana inte går på natten. Denna dogm är förstås värdelös, men det blir inte bättre av att låtsas som att den inte finns. Således borde linje 160 ersättas av en nattbuss när pendeltågen inte går. Den skulle kunna gå till Hornstull. En nattbuss mellan Gullmarsplan och Hornstull skulle i praktiken erbjuda dubbel turtäthet på vardagsnätter. Ja, nattbussar förknippas med ordningsproblem, men de är ett nödvändigt ont i Stockholms dogmatiska kollektivtrafik.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav TKO » tor 12 sep, 2019 20:29

Kollektivtrafiken i Storstockholm idag har inte obegränsat med resurser - tydligen räcker inte pengarna till att vare sej köpa tillräckligt med pendeltågsvagnar eller till ett vettigt signalsäkerhetssystem på Tvärbanans Kistagren. Att i detta läge lägga pengar på utökad natttrafik som har liten nytta för folkflertalet är ingen politik som jag stödjer - men i en demokrati har vi ju alla våra egna prioriteringar.

anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster