(Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

(Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav TKO » ons 03 jul, 2019 15:34

I de diskussioner som berör nattrafiken i stockholmsregionen (och dessa dyker ju upp i snart sagt varje tråd) har det kommit antydningar om att JAG "inte längre minns hur det är att vara ung" - att "vara ung" likställs tydligen med att vara ute och svira på småtimmarna. För att visa att detta inte stämmer funderade jag igår på att göra just det - alltså att ge mej ut i det stockholmska nattlivet för att en gång för alla visa var skåpet skall stå. Min plan var att ta mej in till Stureplan och där vaska skumpa, snorta kox eller vad det nu är som dagens ungdom roar sej med. Eftersom jag minns från min ungdom att det enbart är pensionärer, amatörer och lantisar som är på krogen före klockan ett tänkte jag dyka upp framåt tvåtiden - numera har ju många ställen öppet ända till fem så det borde ge tillräcklig tid att fullt ut uppleva nöjeslivet.

Som flitig läsare av detta diskussionsforum hade jag fått intrycket att tunnelbanan - till skillnad från t ex pendeltåg och tvärbana - har nattrafik, jag vet dessutom av egen erfarenhet att buss 160 går hela natten - det borde alltså inte vara något problem att ta sej från Hjälmarsvägen till Stureplan vid denna tidpunkt. Men eftersom jag misstänkte att trafiken - speciellt på 160 - är tämligen gles bestämde jag mej för att kolla tiderna på SL:s reseplanerare. Döm av min förvåning när jag enbart får upp resealternativ som innehåller nattbuss eller pendeltåg vid den aktuella tidpunkten, tunnelbanan lyser med sin frånvaro...

Nu undrar jag om jag missuppfattat allting - har inte tunnelbanan natttrafik? Har signaturen "Enceladus" fel? Är jorden platt?
(Ja den senare frågan är kanske inte ett ämne för detta forum - men ändå...)

en mycket konfunderad
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: (Ingen) Natttrafik i tunnelbanan?

Inläggav gek » ons 03 jul, 2019 15:55

TKO skrev:Nu undrar jag om jag missuppfattat allting - har inte tunnelbanan natttrafik? Har signaturen "Enceladus" fel? Är jorden platt?
(Ja den senare frågan är kanske inte ett ämne för detta forum - men ändå...)

Frågan kan utökas till "finns det någon tunnelbanetrafik överhuvudtaget?"- I varje fall finns det inga tidtabeller - när jag försöker hitta tidtabeller på sl.se får jag för samtliga linjer upp beskedet "Tunnelbanan påverkas av flera banarbeten under sommaren. Se reseplaneraren för aktuella tider." https://sl.se/ficktid/sommar/stub.pdf Detta även för "blå linjen" som väl inte är påverkad? Kan det tänkas att MTR tycker det är meningslöst med tidtabeller när det är så mycket avstängningar, enkelspårsdrift och liknande, istället försöker man få tågen att gå med någorlunda jämna intervaller och så får passagerare nöja sig med realtidsinformation?
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav daniel_s » ons 03 jul, 2019 15:57

TKO: Först och främst måste du ju förstå att det bara är på ”helgerna” (natt efter fredag och lördag) som tunnelbanan har natt-trafik efter kl 0.53. Tydligen ”efterfrågar” ”ungdomarna” mer natt-trafik vissa veckodagar än andra.

Sen verkar det vara något hårt fel i reseplaneraren, för det är mycket svårt eller rentav omöjligt att få den att välja tunnelbanan till Östermalmstorg när man ska till Stureplan.

gek: Det finns en fullständig tidtabell för varje period i databasen, man kommer bara åt den genom att göra sökningar i reseplaneraren. (Det finns också en ”tryckbar” tabell med första och sista avgång samt turtätheter, men den stämmer ju inte under avstängningarna och man har såklart inte orkat göra versioner som stämmer...)
daniel_s

Inläggav TKO » ons 03 jul, 2019 16:02

daniel_s skrev:Först och främst måste du ju förstå att det bara är på ”helgerna” (natt efter fredag och lördag) som tunnelbanan har natt-trafik efter kl 0.53. Tydligen ”efterfrågar” ”ungdomarna” mer natt-trafik vissa veckodagar än andra.

Sen verkar det vara något hårt fel i reseplaneraren, för det är mycket svårt eller rentav omöjligt att få den att välja tunnelbanan till Östermalmstorg när man ska till Stureplan.

Nu blir jag ännu mer konfunderad...
I diskussionerna på detta forum brukar med emfas framhållas att natttrafikens huvudsakliga uppgift inte alls är att forsla nöjeslystna ungdomar hem från City utan att de flesta resenärerna är hårt arbetande undersköterskor, snabbköpskassörskor eller städare med obekväm arbetstid. Om så är fallet är det väl snarare vanliga vardagsnätter som behovet av natttrafik är störst?
Här är det minst en hund begraven - kanske en hel kennel...

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » ons 03 jul, 2019 16:13

Det ligger nog både hundar, katter och giraffer begravna i nattrafikdebatten, men jag ägnar mig inte åt debatt utan endast åt att redovisa fakta.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 03 jul, 2019 16:16

Så är då sanningen att pendeltågen har "senare trafikslut" än tunnelbanan 5 av veckans 7 nätter?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 03 jul, 2019 16:45

TKO skrev:Så är då sanningen att pendeltågen har "senare trafikslut" än tunnelbanan 5 av veckans 7 nätter?

Sanningen ligger i betraktarens öga. De sista turerna från stan går tidigare, men de sista turerna mot stan går senare. För en förortsbo har tunnelbanan senare trafikslut. För en innerstadsbo har pendeltågen senare trafikslut. Man kan säga att tunnelbanan är gjord för förortsborna och pendeltågen för innerstadsborna. De tidiga turerna från City följer samma princip. :wink:
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 03 jul, 2019 17:43

Nu när Hagsätragrenen är frånkopplad har trafiken istället utökats på de två andra grenarna. Båda grenarna har fått 8-minuterstrafik större delen av dagen. Även nattrafiken har utökats. Där har båda grenarna fått 20-minuterstrafik ända till klockan 3. Syftet är väl att behålla 10-minuterstrafiken på den gemensamma sträckan.

När Hagsätragrenen inte är frånkopplad är 30-minuterstrafik på helgnätter en ganska bra lösning på gröna linjen som har tre mindre grenar. Den gemensamma sträckan får 10-minuterstrafik och grenarna är tillräckligt små för att det inte ska bli någon trängsel söder om Gullmarsplan.

Däremot är 30-minuterstrafik på helgnätter inte en lika bra lösning på röda linjen som har två större grenar. Där skulle 20-minuterstrafik förmodligen vara en bättre lösning än 30-minuterstrafik förstärkt med extraturer mellan Tekniska högskolan och Sätra. Extraturerna missar den största stationen söder om Liljeholmen, nämligen Skärholmen.

20-minuterstrafik på helgnätter har diskuterats tidigare på detta forum och somliga skribenter avfärdade förslaget med att matarbusstrafiken inte skulle fungera då. Jag köpte inte argumentet eftersom 20-minuterstrafik faktiskt skulle fungera bättre i många fall, t.ex. skulle linjerna 610 och 690 inte behöva ha dubblerade avgångar. Det stora antalet matarbussar från Gullmarsplan och Liljeholmen påverkas ändå inte.

(Att Keolis kör i klump från Slussen beror inte på tunnelbanans tidtabeller. Linjerna 414, 422 och 496 skulle tillsammans kunna ha 10-minuterstrafik redan idag.)

SL verkar inte heller ha köpt argumentet och nu har alltså gröna linjens grenar 20-minuterstrafik. Förhoppningsvis inser SL snart att ett sådant upplägg inte bara fungerar som en tillfällig lösning på gröna linjen, utan också som en permanent lösning på röda linjen.

(Matarbussarnas tidtabeller har dock inte anpassats, vilket tycks vara symptomatiskt för SL-trafiken. Linje 165 har fortfarande 30-minuterstrafik från Farsta centrum trots att anslutande tunnelbanelinje nu har 20-minuterstrafik.)
Enceladus

Inläggav Enceladus » tor 04 jul, 2019 0:09

daniel_s skrev:gek: Det finns en fullständig tidtabell för varje period i databasen, man kommer bara åt den genom att göra sökningar i reseplaneraren. (Det finns också en ”tryckbar” tabell med första och sista avgång samt turtätheter, men den stämmer ju inte under avstängningarna och man har såklart inte orkat göra versioner som stämmer...)

Den där "tryckbara" tabellen (https://sl.se/ficktid/vinter/tbana.pdf) stämmer inte heller i normalfallet. Exempelvis står det inget om att Mörbylinjen har 5-minuterstrafik utanför rusningstiderna. Det är också direkt fel att gröna linjens kvartstrafik slutar klockan halv 1 på fredagar. Även 10-minuterstrafiken håller på längre än angivet. Hagsätralinjens ordinare tidtabell finns fortfarande uppe - det är bara att söka på någon station under fliken "Reseinfo"!

TKO skrev:Nu blir jag ännu mer konfunderad...
I diskussionerna på detta forum brukar med emfas framhållas att natttrafikens huvudsakliga uppgift inte alls är att forsla nöjeslystna ungdomar hem från City utan att de flesta resenärerna är hårt arbetande undersköterskor, snabbköpskassörskor eller städare med obekväm arbetstid. Om så är fallet är det väl snarare vanliga vardagsnätter som behovet av natttrafik är störst?
Här är det minst en hund begraven - kanske en hel kennel...

Gröna linjen har väl underlag för avbrottsfri 30-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Fridhemsplan. Linjerna 193, 194, 195, 890 och 892 skulle kunna kortas av på sträckan mellan T-Centralen och Gullmarsplan. Linjerna 491, 492, 496 och 497 skulle kunna kortas av mellan T-Centralen och Slussen. Linjerna 196, 197 och 198 skulle kunna kortas av mellan T-Centralen och Fridhemsplan. Linje 595 skulle kunna kortas av mellan T-Centralen och Odenplan. Resenärerna på dessa linjer är vana att ta tunnelbanan och byta (detta argument användes för att korta av linje 892 på helgnätter). Det blir en hel del besparingar i driftskostnader.

Ytnätet utgörs fortsatt av linjerna 91, 93, 94 och 96. Nattbussarna till Norrort får betydligt bättre tillgänglighet i och med tunnelbanetrafiken till Odenplan. Nattbussarna som ersätter röda linjen behålls från T-Centralen så länge röda linjen inte trafikeras. Jag tror att även röda linjen får underlag för avbrottsfri trafik på lite längre sikt. Än så länge är det bara linjerna 190, 191, 192, 690 och 691 som skulle kunna kortas av. Det finns dock ett uppdämt behov av nattrafik i områden som Gröndal och Östberga, så underlaget är större än det ser ut. Även i Norrort skulle resandet öka med avbrottsfri trafik mellan Liljeholmen och Mörby centrum.

För pendeltågen har Trafikförvaltningen svamlat om stomtåg mellan Södertälje och Uppsala "som alltid går" (med Öresundstågen som inspiration). Det skulle inte bli många nattbussar kvar med all denna trafik, utan främst matarbussar som går hela tiden. Köpenhamn visar vägen!
Enceladus

Inläggav /jes » tor 04 jul, 2019 8:34

Tidtabeller är väl snart ett överspelat kapitel? Jag får en bestämd känsla av att den yngre generationen vare sig kan eller vill läsa en tidtabell. Det är "här och nu" som gäller som på så många områden numera. App, app, app! :D
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav daniel_s » tor 04 jul, 2019 10:03

/jes skrev:Tidtabeller är väl snart ett överspelat kapitel? Jag får en bestämd känsla av att den yngre generationen vare sig kan eller vill läsa en tidtabell. Det är "här och nu" som gäller som på så många områden numera. App, app, app! :D

Det är iofs inte min upplevelse. Jag tycker snarare att de verkar planera allt in i minsta detalj i veckor framåt...

En tidtabell är som sagt en abstrakt datamängd. Det finns olika sätt att presentera den på. Nu när det finns sökmotorer som enkelt presenterar hela resan så är det väl inte så konstigt att man inte behöver linjetidtabellerna lika mycket. Det finns dock fall där det är lättare att genomskåda trafiken med en linjetidtabell och en bra SL-karta och där är ”den yngre generationen” lite handikappad ibland. Fast de verkar klara sig rätt bra ändå :roll:
daniel_s

Inläggav BSB101 » tor 04 jul, 2019 17:26

Det viktiga är att den enskilda kan ta sig från där man befinner till dit man ska. En tidtabell förutsätter att man vet vilken station/hållplats man ska åka från och till.
BSB101

Inläggav TKO » tor 04 jul, 2019 18:57

I vanliga fall brukar alla trådar på forumet sluta i att det är natttrafik - eller brist på sådan - som diskuteras. Nu däremot när det är en tråd som explicit handlar om just natttrafik hamnar diskussionen i ett annat spår...

Outgrundliga äro forumskribenternas vägar!

utbrister
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav daniel_s » tor 04 jul, 2019 22:47

BSB101 skrev:Det viktiga är att den enskilda kan ta sig från där man befinner till dit man ska. En tidtabell förutsätter att man vet vilken station/hållplats man ska åka från och till.

Nja, folk efterfrågar ganska ofta info om kommande trafikförändringar och använder t o m tidtabellerna att bosätta sig efter. Så nej, det du kallar ”det viktiga” är inte alls det enda som är viktigt. Men för de vardagliga behoven kommer man ganska långt med mobilens positionering och adressen till stället dit man ska (även om man kan få korkade resvägar ibland som i teorin sparar en minut men i praktiken knappt ens funkar).
daniel_s

Inläggav BSB101 » fre 05 jul, 2019 8:16

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Det viktiga är att den enskilda kan ta sig från där man befinner till dit man ska. En tidtabell förutsätter att man vet vilken station/hållplats man ska åka från och till.

Nja, folk efterfrågar ganska ofta info om kommande trafikförändringar och använder t o m tidtabellerna att bosätta sig efter. Så nej, det du kallar ”det viktiga” är inte alls det enda som är viktigt. Men för de vardagliga behoven kommer man ganska långt med mobilens positionering och adressen till stället dit man ska (även om man kan få korkade resvägar ibland som i teorin sparar en minut men i praktiken knappt ens funkar).

Jag har aldrig påstått att det skulle vara det enda som är viktigt.
BSB101

Inläggav daniel_s » fre 05 jul, 2019 12:52

Jo, när man säger ”Det viktiga är...” så betyder det att det finns en viss mängd av saker som är ”det viktiga” och att denna mängd består av det som man nämner i resten av meningen.

Om man inte menar så, så kan man med fördel t ex säga ”En viktig sak är...” vilket inte utesluter att även andra saker kan vara viktiga.
daniel_s

Inläggav TKO » fre 05 jul, 2019 13:04

Fast nu låter det ju som en 'språkfilosofisk' diskussion en sen natt på väg hem med nattbussen...

'Allting går i cirklar'!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » fre 05 jul, 2019 13:13

daniel_s skrev:

Jag vet inte om det är en bra idé att bosätta sig efter tidtabellerna. Det fungerar väl för tunnelbanan som har haft samma tidtabeller i åratal, men annars har det sina risker. När snabbtågsupplägget infördes fanns det många snyfthistorier i lokaltidningarna om folk som hade fått sina restider fördubblade, främst från boende vid småstationerna på Ostkustbanan. När Stockholms innerstad fick ett nytt linjenät blev restiderna kraftigt förlängda i några enstaka relationer. I och för sig är det sällan flertalet som drabbas, men flertalet utgör ju inte alla.
Enceladus

Inläggav Enceladus » lör 06 jul, 2019 12:54

TKO skrev:Fast nu låter det ju som en 'språkfilosofisk' diskussion en sen natt på väg hem med nattbussen...

Tunnelbanans nattrafik ju är en förutsättning för flera nattbussars existens. Vi kan till exempel jämföra Viby med Drevviken. Linje 525 till Viby har något mer omfattande trafik än linje 828/831 till Drevviken. Linje 525 matar till pendeltågen och linje 828/831 matar till tunnelbanan. Eftersom pendeltågen har ett utglesat nät på helgnätter går inte linje 525 på helgnätter. Eftersom tunnelbanan inte har ett utglesat nät på helgnätter går linje 828/831 på helgnätter, trots att underlaget troligtvis är mindre.

(Viby anses dessutom vara tillräckligt stort för att behöva en direktbuss till City - linje 516 - som går parallellt med pendeltågen! Det är dock inte så många som använder direktbussarna till Sergels torg eftersom de går parallellt med pendeltågen. De här parallellgående direktbussarna hade antagligen varit populärare på natten då pendeltågen inte går...)
Enceladus

Inläggav Lars_L » lör 06 jul, 2019 16:23

Enceladus skrev:
TKO skrev:Fast nu låter det ju som en 'språkfilosofisk' diskussion en sen natt på väg hem med nattbussen...

Tunnelbanans nattrafik ju är en förutsättning för flera nattbussars existens. Vi kan till exempel jämföra Viby med Drevviken. Linje 525 till Viby har något mer omfattande trafik än linje 828/831 till Drevviken. Linje 525 matar till pendeltågen och linje 828/831 matar till tunnelbanan. Eftersom pendeltågen har ett utglesat nät på helgnätter går inte linje 525 på helgnätter. Eftersom tunnelbanan inte har ett utglesat nät på helgnätter går linje 828/831 på helgnätter, trots att underlaget troligtvis är mindre.

(Viby anses dessutom vara tillräckligt stort för att behöva en direktbuss till City - linje 516 - som går parallellt med pendeltågen! Det är dock inte så många som använder direktbussarna till Sergels torg eftersom de går parallellt med pendeltågen. De här parallellgående direktbussarna hade antagligen varit populärare på natten då pendeltågen inte går...)

Men nu utgår du från en ganska konstig logik ändå. Det är ju snarare att det inte finns någon riktig strategi - planering centralt för vilka områden som ska ha nattbusstrafik som är problemet - så det beror ju på vem som kör i trafikområdet (vilket trafikområde man tillhör). Se på Upplands Väsby/Sigtuna som har många linjevarianter för nattbusstrafik inom Upplands Väsby framförallt, även i Huddinge-Tumba går det ju en rad anslutande nattbussar, liksom på många andra håll, såsom Södertälje.

828:s syfte är ju inte bara att trafikförsörja Drevvikenstrand, utan kanske framförallt Stortorp och områdena kring Trångsund som inte 893 passerar. Sedan har ju Viby också natttrafik till över 2 på natten i alla fall. Men visst om pendelns nattrafik förlängdes en timme, kanske man skulle tycka att det var värt att även lägga till en timme på bussanslutningarna. Men du drar väldigt mycket växlar på en och en halvtimmes längre trafikeringstid.

Den linje jag tycker kanske är konstigast att man gett nattbusstrafik är nog snarare linje 144 från Fruängen i sådana fall.

Men eftersom det inte finns någon central planering kan man ju inte heller säga att det beror på tunnelbanan om en viss linje har nattbusstrafik. Nattbussarna går ju ofta igenom de större bostadsområdena ute längs pendeltågsnätet - och när det inte varit möjilgt, har man ju i regel en anslutande nattbusslinje dit ändå. Har det varit möjligt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Nästa

Återgå till Spårtrafik