Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Enceladus » mån 20 maj, 2019 21:00

Spårtrafik till Tyresö kan bli verklighet i framtiden

Marie Åkesdotter (MP) skrev:Vi ska titta på det här framöver. Men som det är nu är det ohållbart att folk står på bussarna på motorvägen på väg till jobbet. Vi ska få en utökad busstrafik efter sommaren men det räcker inte. Vi måste bygga ut kollektivtrafiken och huvudsaken är inte om det blir på hjul eller på spår. Man kan tänka tvärbana och Nockebybanan.


M: Onödigt med spårtrafik till Tyresö

Hampus Degramo (M) skrev:Men på denna sträcka rullar trafiken och det finns kapacitet för mer trafik. Dessutom finns det ingen nämnvärd tidsbesparing att göra då bussen även i rusningstrafik är snabbare från Skarpnäck in till Gullmarsplan. Övrig tid är det säkert halva tiden för bussen.


Hur mycket kapacitet finns det för mer trafik om folk redan står på bussarna på motorvägen? Kan spårtrafik till Tyresö bli nödvändig av kapacitetsskäl snarare än av nyttoskäl?
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Odd » mån 20 maj, 2019 21:10

Frågan vad alternativen är?
Utan spårtrafik blir det i praktiken en flashals som bestäms av tillgängligheten till befintlig trafikkapacitet. Man kan öka kapaciteten på olika sätt och fortsätta öka turtätheten och tvångsstrypa biltrafiken, gå över till spårtrafik och låta bilisterna fortsätta att köa men på hela utrymmet eller inte göra något alls, vilket hämmar framtida tillväxt tills ett privat bolag ser en möjlighet att bygga en privatbana eller en betalmotorväg på sträckan för att möta upp behovet. Man kan naturligtvis också bygga fler motorvägar, men det vet vi genom omfattande praktiska experiment att det inte är en framkomlig väg i långa loppet.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4344
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Lars_L » tis 21 maj, 2019 1:54

Ska man bygga spårtrafik till Tyresö så måste den ju ge restidsvinster och därför kopplas ihop till existerande spårsystem. I annat fall är ju buss att föredra p.g.a områdets utsprida bebyggelse. Att tänka Nockebybana visat väl att man inte riktigt förstår vad som behövs, utan snarare ser spårtrafik som ett pittoreskt inslag i stadsbilden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 5:23

Lars_L skrev:Ska man bygga spårtrafik till Tyresö så måste den ju ge restidsvinster och därför kopplas ihop till existerande spårsystem. I annat fall är ju buss att föredra p.g.a områdets utsprida bebyggelse. Att tänka Nockebybana visat väl att man inte riktigt förstår vad som behövs, utan snarare ser spårtrafik som ett pittoreskt inslag i stadsbilden.

Precis. Ska det vara spårtrafik är det Roslagsbanan som gäller.

Det är en jätteinvestering som nog ligger ganska många decennier in i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Lars_L » tis 21 maj, 2019 6:19

twr skrev:
Lars_L skrev:Ska man bygga spårtrafik till Tyresö så måste den ju ge restidsvinster och därför kopplas ihop till existerande spårsystem. I annat fall är ju buss att föredra p.g.a områdets utsprida bebyggelse. Att tänka Nockebybana visat väl att man inte riktigt förstår vad som behövs, utan snarare ser spårtrafik som ett pittoreskt inslag i stadsbilden.

Precis. Ska det vara spårtrafik är det Roslagsbanan som gäller.

Det är en jätteinvestering som nog ligger ganska många decennier in i framtiden.

Jo, men spontant skulle man väl säga utbyggnad av t-banan dit - men det enda som ger ytterligare kapacitet mot dagens lösning är ju en förlängning av Roslagsbanan - även om det i dagsläget nog vore mer motiverat att bygga ut den till Värmdö. Men man kan ju tänka sig två grenar. Problemet med Tyresö är väl att det inte finns så fasligt mycket mark att bygga på eftersom så mycket är naturreservat.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 7:08

Lars_L skrev:
twr skrev:
Lars_L skrev:Ska man bygga spårtrafik till Tyresö så måste den ju ge restidsvinster och därför kopplas ihop till existerande spårsystem. I annat fall är ju buss att föredra p.g.a områdets utsprida bebyggelse. Att tänka Nockebybana visat väl att man inte riktigt förstår vad som behövs, utan snarare ser spårtrafik som ett pittoreskt inslag i stadsbilden.

Precis. Ska det vara spårtrafik är det Roslagsbanan som gäller.

Det är en jätteinvestering som nog ligger ganska många decennier in i framtiden.

Jo, men spontant skulle man väl säga utbyggnad av t-banan dit - men det enda som ger ytterligare kapacitet mot dagens lösning är ju en förlängning av Roslagsbanan - även om det i dagsläget nog vore mer motiverat att bygga ut den till Värmdö. Men man kan ju tänka sig två grenar. Problemet med Tyresö är väl att det inte finns så fasligt mycket mark att bygga på eftersom så mycket är naturreservat.

Ja, Roslagsbanan ska förstås försörja både Värmdö och Tyresö. Utbyggnaderna kan föras vid olika tider, när de behövs. Jag gissar att det är efter 2050.

Från Tyresö kan banan på sikt fortsätta mot Brandbergen och Handen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 10:35

Enceladus skrev:Spårtrafik till Tyresö kan bli verklighet i framtiden

Marie Åkesdotter (MP) skrev:Vi ska titta på det här framöver. Men som det är nu är det ohållbart att folk står på bussarna på motorvägen på väg till jobbet. Vi ska få en utökad busstrafik efter sommaren men det räcker inte. Vi måste bygga ut kollektivtrafiken och huvudsaken är inte om det blir på hjul eller på spår. Man kan tänka tvärbana och Nockebybanan.


M: Onödigt med spårtrafik till Tyresö

Hampus Degramo (M) skrev:Men på denna sträcka rullar trafiken och det finns kapacitet för mer trafik. Dessutom finns det ingen nämnvärd tidsbesparing att göra då bussen även i rusningstrafik är snabbare från Skarpnäck in till Gullmarsplan. Övrig tid är det säkert halva tiden för bussen.


Hur mycket kapacitet finns det för mer trafik om folk redan står på bussarna på motorvägen? Kan spårtrafik till Tyresö bli nödvändig av kapacitetsskäl snarare än av nyttoskäl?


På medellång sikt är ökad busstrafik det enda realistiska alternativet. Längre fram (2050+?) kan spårtrafik bli aktuell, men jag tror inte vi ska ta det för givet. Som redan nämnts kommer befolkningen i Tyresö inte att öka så mycket framöver, det börjar bli färdigbyggt. Såvida man inte börjar förtäta villaområdena, men det är knappast troligt.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8547
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 12:21

På kortare sikt kan vi göra så här!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8547
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 13:58

Signaturen "Enceladus" har i ett annat inlägg hävdat att det redan idag finns underlag för spårtrafik till Tyresö.
Varför inte visa oss tvivlare hur en sådan spårförbindelse lämpligen utformas? Gärna med en karta...

uppmanar
Thomas K Ohlsson
(tvivlare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8547
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 14:49

AVSLÖJAR: 4 500 bostäder ska byggas i Stora Sköndal

Direktpress skrev:På torsdagens sammanträde i stadsbyggnadsnämnden klubbas jätteplanen för Stora Sköndal. Och den grönblå majoriteten väljer att öka antalet bostäder från föreslagna 3 800 till 4 500.

Redan idag byggs det dock i Stora Sköndal. Det är på den så kallade Magnoliatomten i korsningen Thorsten Levenstams väg/Sköndalsvägen. Där byggs 300 bostäder, verksamhetslokaler och ett vård- och omsorgsboende.


Jag tror att det är bäst att reservera tunnelbanans Skarpnäcksgren för Sköndal. Enligt Områdesfakta bor det redan drygt 10 000 personer i Sköndal. Med dessa planer blir det minst 20 000 invånare. Detta borde motivera en förlängning till Farsta via Sköndal. Större delen av busstrafiken skulle kunna slopas, nämligen linjerna 181 och 188.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 14:56

Enceladus skrev:AVSLÖJAR: 4 500 bostäder ska byggas i Stora Sköndal

Direktpress skrev:På torsdagens sammanträde i stadsbyggnadsnämnden klubbas jätteplanen för Stora Sköndal. Och den grönblå majoriteten väljer att öka antalet bostäder från föreslagna 3 800 till 4 500.

Redan idag byggs det dock i Stora Sköndal. Det är på den så kallade Magnoliatomten i korsningen Thorsten Levenstams väg/Sköndalsvägen. Där byggs 300 bostäder, verksamhetslokaler och ett vård- och omsorgsboende.


Jag tror att det är bäst att reservera tunnelbanans Skarpnäcksgren för Sköndal. Enligt Områdesfakta bor det redan drygt 10 000 personer i Sköndal. Med dessa planer blir det minst 20 000 invånare. Detta borde motivera en förlängning till Farsta via Sköndal. Större delen av busstrafiken skulle kunna slopas, nämligen linjerna 181 och 188.


Säkert jättebra - om nu det blir något av detta "jättebygge"... Men nu var det Tyresö vi diskuterade!
(Sedan kan jag inte låta bli att undra om en befolkningsökning på 10 000 innevånare motiverar en tunnelbaneförlängning, var har dom breda penseldragen tagit vägen i samhällsplaneringen? Inte konstigt vi har en skenande bostadsbrist i regionen...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8547
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 15:01

TKO skrev:Signaturen "Enceladus" har i ett annat inlägg hävdat att det redan idag finns underlag för spårtrafik till Tyresö.
Varför inte visa oss tvivlare hur en sådan spårförbindelse lämpligen utformas? Gärna med en karta...


Roslagsbanan får grenarna City–Nacka Forum–Orminge–Gustavsberg samt City–Nacka Forum–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Vendelsö–Brandbergen–Handen. Tunnelbanan tar hand om Ektorp och Björknäs mellan Nacka Forum och Orminge. Kort restid prioriteras till Gustavsberg för att möjliggöra attraktiv kollektivtrafik med omfattande bussmatning. Spårtrafik genom Nackareservatet borde inte vara ett problem (jämför med Värtabanan). Restiden blir mycket kortare än med buss för samtliga stationer. Se även detta inlägg i tråden "Tunnelbaneplan 202x".
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 15:47

Ingen dum idé! Vi får väl titta på vilken yttäckning stationerna får för att avgöra behovet av matarbussar och beräkna totala restider.

Men problemet är tidsperspektivet - före 2060?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8547
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 16:02

Enceladus skrev:
TKO skrev:Signaturen "Enceladus" har i ett annat inlägg hävdat att det redan idag finns underlag för spårtrafik till Tyresö.
Varför inte visa oss tvivlare hur en sådan spårförbindelse lämpligen utformas? Gärna med en karta...


Roslagsbanan får grenarna City–Nacka Forum–Orminge–Gustavsberg samt City–Nacka Forum–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Vendelsö–Brandbergen–Handen. Tunnelbanan tar hand om Ektorp och Björknäs mellan Nacka Forum och Orminge. Kort restid prioriteras till Gustavsberg för att möjliggöra attraktiv kollektivtrafik med omfattande bussmatning. Spårtrafik genom Nackareservatet borde inte vara ett problem (jämför med Värtabanan). Restiden blir mycket kortare än med buss för samtliga stationer. Se även detta inlägg i tråden "Tunnelbaneplan 202x".

Håller med, i stora drag.

Onödigt med dubbla banor mellan Nacka centrum och Orminge. Och jag tror inte det är realistiskt att bygga i ytläge gen Nackareservatet. Det är skillnad på befintligt och nytt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 16:03

Enceladus skrev:AVSLÖJAR: 4 500 bostäder ska byggas i Stora Sköndal

Direktpress skrev:På torsdagens sammanträde i stadsbyggnadsnämnden klubbas jätteplanen för Stora Sköndal. Och den grönblå majoriteten väljer att öka antalet bostäder från föreslagna 3 800 till 4 500.

Redan idag byggs det dock i Stora Sköndal. Det är på den så kallade Magnoliatomten i korsningen Thorsten Levenstams väg/Sköndalsvägen. Där byggs 300 bostäder, verksamhetslokaler och ett vård- och omsorgsboende.


Jag tror att det är bäst att reservera tunnelbanans Skarpnäcksgren för Sköndal. Enligt Områdesfakta bor det redan drygt 10 000 personer i Sköndal. Med dessa planer blir det minst 20 000 invånare. Detta borde motivera en förlängning till Farsta via Sköndal. Större delen av busstrafiken skulle kunna slopas, nämligen linjerna 181 och 188.

Håller med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 16:05

TKO skrev:Ingen dum idé! Vi får väl titta på vilken yttäckning stationerna får för att avgöra behovet av matarbussar och beräkna totala restider.

Men problemet är tidsperspektivet - före 2060?

/TKO

Nånstans kring 2060 är nog realistiskt. Fram till dess är ditt trådbussförslag en mycket bra idé!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 16:12

twr skrev:
TKO skrev:Ingen dum idé! Vi får väl titta på vilken yttäckning stationerna får för att avgöra behovet av matarbussar och beräkna totala restider.

Men problemet är tidsperspektivet - före 2060?

/TKO

Nånstans kring 2060 är nog realistiskt. Fram till dess är ditt trådbussförslag en mycket bra idé!


Att göra prognoser är alltid svårt - speciellt om vad som händer i framtiden...

Enligt skribenten" Enceladus" är den nya majoriteten i Tyresö positivt inställd till spårtrafik, jag hittar inget sådant i koalitionsöverenskommelsen men om det stämmer är det en välkommen förändring. Dock befinner sej kommunen efter 20 års högerstyre i en ekonomisk avgrund, vilket gör att de stora samhällsbyggnadsprojekten förmodligen får stå tillbaka under ganska lång tid. Visst, det är egentligen inte kommunen som skall stå för spårtrafikinvesteringar, men vi har ju sett hur det går till i verkligheten - "medfinansiering" och löften om bostadsbyggande brukar landa på lokal nivå.

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8547
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Majkey » tis 21 maj, 2019 19:31

Känns som Skarpnäcklinjen är den enda som någon tänkt tanken på att dra till Tyresö tyvärr. Tror folk hellre trängs på motorvägsbussar om dom kommer fram mycket snabbare än en slö tunnelbana.
Ang Nackareservatet så kan vi spara några träd kring Hellasgården och bebygga tät stad på resten. Blir bra med ett färdigplanerat spårreservat (kurvradier för 160km/h) man kan bygga runt från början från en delningspunkt mellan Tyresö/Värmdö i Sickla.
Tyresö C - Trollbäcken - Sågen - Vendelsömalm - Brandbergen - Handen känns mer som något ett tvärbanesystem skulle passa till. Har lite svårt att se vart man ska trycka in en järnväg på den sträckan. (Högbana känns politiskt omöjligt i Sverige på långa sträckor?)
Majkey
 
Inlägg: 106
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav Lars_L » tis 21 maj, 2019 21:30

Majkey skrev:Känns som Skarpnäcklinjen är den enda som någon tänkt tanken på att dra till Tyresö tyvärr. Tror folk hellre trängs på motorvägsbussar om dom kommer fram mycket snabbare än en slö tunnelbana.
Ang Nackareservatet så kan vi spara några träd kring Hellasgården och bebygga tät stad på resten. Blir bra med ett färdigplanerat spårreservat (kurvradier för 160km/h) man kan bygga runt från början från en delningspunkt mellan Tyresö/Värmdö i Sickla.
Tyresö C - Trollbäcken - Sågen - Vendelsömalm - Brandbergen - Handen känns mer som något ett tvärbanesystem skulle passa till. Har lite svårt att se vart man ska trycka in en järnväg på den sträckan. (Högbana känns politiskt omöjligt i Sverige på långa sträckor?)


Fast att tunnelbanan är slö är väl snarare än följd av att t-banesystem 1 är det. Det är ju alltså inget problem att klara 90 km/h om man planerar för det på sträckan Skarpnäck-Tyresö. Tunnelbanan - med ett uppehåll i Älta - skulle alltså ta ganska exakt lika lång tid som motorvägsbussarna, ngt snabbare om man kan hålla 90 km/h på sträckan. Vagnarna är ju byggda för att klara den hastigheten.

Däremot är som sagt den utsprida bebyggelsen ett problem. Den direkta sträckan Tyresö Centrum - Gullmarsplan har ju bara femminuterstrafik under maxtimmen (kompletterad med några avgångar på 813). Det ger alltså idag en maxbelastning på dim. sträcka för bussarna som passerar Tyresö centrum, på ungefär 850 resande Detta gör att det för flertalet övriga resenärer blir en förlängd restid, eftersom man får längre att gå till tunnelbanan, alternativt måste byta till tunnelbana från buss vid Tyresö centrum och därtill att tunnelbanan också kommer ha glesare trafik än från Gullmarsplan (om än lite bättre genom att 19 kopplas bort från gröna linjen). Det åker fler från i Trollbäcken/Gudö än från delarna som tillhör centrala Tyresö och gamla Tyresö. Det är detta som är utmaningen.

Så för att det ska bli några restidsvinster måste man alltså bebygga, eller så bygger man RB dit för att avlasta (alltså av kapacitetsskäl). För det senare kan ju en lösning ändå godtas som ger dåligt med restidsvinster men som ändå är det bästa alternativet för att avlasta sträckan mot stan. Men även detta ska ju förstås ställas gentemot andra alternativ som ett fjärde t-banesystem. Skulle ju vara aktuellt om exempelvis Bromma flygplats bebyggs.

Fördelen med en förlängd RB mot Haninge är väl att man då skulle kunna avlasta Nynäsbanan på pendeln. Detta bygger ju dock på att det är det bästa sättet för att i sin tur avlasta pendeltågsnätet. Det kan man ju diskutera - i dag är det snarare tvärtom. Det är så få som åker pendeln av boende från Brandbergen, att man klarar att ha kvartstrafik. Här finns alltså en ganska bra busslösning som avlastar pendeltågsnätet, där väl vinsten kanske inte skulle bli så stor av en förlängd Roslagsbana. Oavsett får man nog räkna med att den går under jord. Det är som sagt alldeles för bebyggt för att någon annan lösning skulle vara möjlig - och då blir det ju ganska dyrt också om man säger så. Minst 35 miljarder kronor - även om en sträckning till Värmdö skulle kunna belastas med en del av kostnaderna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Kan Tyresö få spårtrafik i framtiden?

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 23:57

Mycket bra analys av Lars__L! Stämmer på alla punkter vad jag Ian se.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: edq, Google [Bot] och 4 gäster