Vad gafflar kidsen om??? (Natttrafik på pendeln...)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vad gafflar kidsen om??? (Natttrafik på pendeln...)

Inläggav TKO » mån 20 maj, 2019 11:53

För första gången på mycket länge var jag tvungen att ge mej ut i stockholmsnatten för att ta mej till Märsta. Eftersom jag hört skräckberättelser om trängsel och våldsamheter på nattbussarna valde jag därför den sista pendeltågsavgången, trots att det medförde att jag kom lite väl tidigt till resans mål.

Till min förvåning upptäckte jag då att sista pendeln går straxt före kl 2 från City - när jag var ung och en mer frekvent nattsuddare vill jag minnas att sista pendlarna gick cirka 1:10/15 från centralen, så det har blivit en förbättring. (Under en period tror jag att sista pendeln gick ännu tidigare, men jag kan minnas fel).

Det måste väl räcka även för den som varit ute och slagit runt? Ja jag vet att många krogar idag har öppet till kl 3, annat var det på min tid. Då var det enda trestället på söder "nattklubben" Aston vid Mariatorget, (ö)känt bland annat för att det var där Ioan Ursut sköt två poliser - jo det gick livat till även då...

På tåget var det lugnt och städat och antalet sittplatser översteg med god marginal antalet resenärer. Jag hade fruktat/förväntat mej annat i dessa studentskivornas tider men det var en händelselös resa.

Efter uträttat ärende åkte jag nattbuss tillbaka - även det en upplevelse. Jag kanske återkommer till detta, vem vet?

eder rapportör i stockholmsnatten
farbror Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Vad gafflar kidsen om??? (Natttrafik på pendeln...)

Inläggav Enceladus » mån 20 maj, 2019 17:05

Intressant med nattliga ärenden i Märsta. Det är otvivelaktigt att samhället håller på att utvecklas mot ett dygnet-runt-samhälle, vilket tunnelbanan är anpassad till. :wink:

TKO skrev:Till min förvåning upptäckte jag då att sista pendeln går straxt före kl 2 från City - när jag var ung och en mer frekvent nattsuddare vill jag minnas att sista pendlarna gick cirka 1:10/15 från centralen, så det har blivit en förbättring. (Under en period tror jag att sista pendeln gick ännu tidigare, men jag kan minnas fel).

Du minns rätt men drar fel slutsatser. På den gamla goda tiden gick de sista pendlarna efter klockan 1 alla nätter i veckan. Det har blivit en viss förbättring för festare och en viss försämring för arbetare. Om du menar att festresor är viktigare än arbetsresor så får det stå för dig. :o

De nya stationerna är dock ett stort lyft för den upplevda tryggheten. Det är bara synd att de inte används när de hade gjort störst nytta. :(

TKO skrev:På tåget var det lugnt och städat och antalet sittplatser översteg med god marginal antalet resenärer. Jag hade fruktat/förväntat mej annat i dessa studentskivornas tider men det var en händelselös resa.

Det är väl ingen som har påstått något annat? Det är nattbussar som orsakar ordningsproblem, inte nattåg eller matarbussar.

Jag har varit med om några nattliga avgångar med stående resenärer, men de allra flesta avgångar har fler sittplatser än resenärer. Än så länge verkar det räcka med 30-minuterstrafik på helgnätter. Blå linjen har dock 15-minuterstrafik ända till klockan 2 och underlaget på linjen mellan Södertälje och Uppsala är ju knappast mindre. Men tunnelbanan har väl sin unika status...
Enceladus

Re: Vad gafflar kidsen om??? (Natttrafik på pendeln...)

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 11:09

Enceladus skrev:Intressant med nattliga ärenden i Märsta. Det är otvivelaktigt att samhället håller på att utvecklas mot ett dygnet-runt-samhälle, vilket tunnelbanan är anpassad till. :wink:

För att inte auditoriet skall fundera ihjäl sej över vad som föranledde denna nattliga utflykt (Knarkinköp i Valsta? Sprängmedel i Östra Steninge? Nej jag har inga fördomar...) så var resans slutmål Arlanda flygplats. Vi skulle följa en gäst till flyget, som avgick den okristerliga tiden 4:50 och snåla som vi var valde vi det resealternativ som inte ger A-train några som helst intäckter! (Flygbolaget hade dessutom angivit att resenärer var tvungna att vara på plats 2 timmar innan avgång - något som visade sej inte stämma...)

Så om detta är dygnet-runt-samhället avstår jag gärna!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Återgå till Spårtrafik