Spårväg - hur tätt kan man köra?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg - hur tätt kan man köra?

Inläggav TKO » mån 20 maj, 2019 13:33

Harald skrev:En vagn per grönfas och riktning är nog för mycket. Man får i vart fall inte då inte ha någon hållplats intill trafiksignalen som stoppar upp flödet. Det var mycket problem vid Hagakyrkan i Göteborg när det gick 32-33 vagnar per timme där och omloppstiden i signalerna var 70 sekunder. Hållplatsen låg alldeles före signalen så att en vagn som väntade på körsignal hindrade nästa vagn från att komma in. Sedan behövdes inte mycket fördröjning av uppehållet för att den skulle missa nästa grönfas.

Men 30 avgångar per timme är nog i de flesta fall ett rimligt riktvärde. Om man i Stockholm tycker att det är för mycket kanske det beror på att man "tänker järnväg och kör spårvagn".

Jag kanske räknade lite för optimistiskt!
Calgary (som i o f s är mer "stadsbanan" än spårväg) har en intressant lösning på den centrala innerstadssträckan, där hållplatsavstånd och tidsintervall är anpassat till de signalreglerade gatukorsningar som finns. Hållplatserna ligger riktning före gatukorsningen, när en vagn i varje riktning stannat blir det grönt för korsande trafik. När resandeutbytet avslutats blir det rött för korsande trafik och grönt för stadsbanan som då kör ett antal kvarter fram till nästa hållplats/signalreglerade korsning där proceduren upprepas.
Genom att anpassa hållplatsavstånd, körtid och intervall får man åtminstone i teorin en ostörd körning för stadsbanevagnarna utan långa väntetider för korsande trafik.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav 2763 » ons 22 maj, 2019 12:45

Harald skrev:Den tätaste trafiken på särskild banvall i Göteborg är på sträckan Axel Dahlströms torg-Marklandsgatan-Botaniska trädgården. Där går fyra linjer med 8-minuterstrafik, alltså 30 avgångar per timme. Hållplatsen vid Marklandsgatan används dessutom av en femte linje som ansluter där och vänder i en slinga bortom hållplatsen, summa 37,5 avgångar per timme vid den hållplatsen. Det finns inga korsningar för fordonstrafik men fotgängarkorsningar vid hållplatserna och på en plats mellan två hållplatser. Den senare har varningssignaler (gula kastljus). Man har inga problem som fotgängare att korsa banan på dessa ställen (resten är stängslat).

Bäste Harald! Det här händer ta mig tusan inte ofta, men du har faktiskt fel!

Sträckan Axel Dahlströms Torg - Botaniska har 29 1/3 avgångar per timme och riktning (totalt 58 2/3) enligt de uppgifter jag har. Den korta snutt som linje 3 trafikerar har ytterligare 6 2/3 avgångar per timme och riktning, totalt 72 avg per timme (hälften av detta per riktning)

Om vi bortser från linje 3:s gästspel på "hållplatsområdet" så har snabbspåret totalt 66 2/3 avgångar per timme (hälften per riktning), vilket då är den sträcka på särskild banvall som är tätast trafikerad.

Det är fyra linjer på båda sträckorna, men det är 6-minuterstrafik på Bergsjöbenet vilket gör att det totalt sett blir fler vagnar när båda linjerna är med i leken.

Då ska vi dessutom tänka på att om vi ska räkna sträckan på hållplats Marklandsgatan så ska vi också räkna sträckan vid Kalles väg, där det utöver snabbspårslinjerna förekommer ytterligare två linjer med 7 resp 8 minuters trafik, dvs totalt 6 linjer. Här har vi totalt 95 vagnar per timme.

95 vagnar per timme innebär en vagn var 37:e sekund.
72 avgångar per timme innebär en vagn var 50:e sekund.
66 avgångar per timme innebär en vagn var 54:e sekund.
58 avgångar per timme innebär en vagn var 62:e sekund.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » ons 22 maj, 2019 16:44

Nu vet jag inte vad för tidtabeller du har, men i dem som man kan hämta hos Västtrafik har alla linjer som trafikerar Marklandsgatan 8-minuterstrafik som tätast på eftermiddagen. Med fyra genomgående linjer fick jag det med min skolmatematik till 4*60/8=30 och för linje 3 60/8=7,5.

De andra sträckorna du nämner har inga hållplatser på den gemensamma sträckan. Jag tror inte det är kapaciteten på en spårväg utan hållplatser trådstartaren är intresserad av. Det finns ju f.ö. en sträcka utan hållplatser som har ännu tätare trafik, Centralstationen-Polhemsplatsen.
Harald

Föregående

Återgå till Spårtrafik