tis 14 maj, 2019 11:35
tis 14 maj, 2019 15:22
LÅ1 skrev:Detta gäller framför allt trafik på järnvägsnätet, alltså både pendeltåg och fjärrtåg.
I två program i Vetandets värld har man diskuterat tågtrafikens punktlighet, och jämför punktligheten i Japan och Sverige.
Gårdagens program hade rubriken "I Japan går tågen på sekunden". Och i dagens program frågar man sig "Kan Japan lära oss få tågen att hålla tiden?". (Båda programmen fans på webben redan i går.)
En kommentar angående växelunderhåll: I ett av TV-programmen om tunnelbanan i London så visade man hur ett strategiskt växelparti städades, smordes, kontrollerades och justerades varje natt. Något för SL eller Trafikverket att ta efter?(Kan ses här i en vecka till. Ungefär mitt i programmet.)
ons 15 maj, 2019 17:53
sön 19 maj, 2019 21:35
sön 19 maj, 2019 22:44
Verspieder skrev:I Japan har man konventionella tåg av äldre design, med inte speciellt avancerad teknik. Dessutom har man få växlar på rälsen överlag, och har tack vare sin stora befolkning väldigt gott om anställda, samt en helt annan arbetsmoral och servicegrundtanke. Man har dessutom hållit arbetssättet 指差喚呼 shisa kanko ("peka med fingret och bekräfta verbalt") vid liv i alla år, och har inga planer på att avskaffa det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pointing_and_calling
I Sverige är vi istället ständigt underbemannade, och litar alldeles för mycket på modern teknik. Dessvärre tror jag inte att vi i detta land varken vill eller kan lära oss av Japan. Vi är för låsta i våra egna tankebanor, helt enkelt.
mån 20 maj, 2019 7:01
mån 20 maj, 2019 10:48
Odd skrev:Är du säker?
Vad skulle hända om man på centralen spår 10, målade upp kölinjer för påstigning på X2000, där varje kölinje är anpassad för det antal passagerare som får plats i den sektion dit kölinjen är avsett för?
Och att förarna stannar exakt på rätt ställe med hänsyn till tåglängden så att dörrarna hamnar precis rätt i förhållande till kölinjerna.
Eller om man gör så framför plattformsdörrarna på T-centralen och Odenplan för pendeltågen!
Kanske är det så att vi gör antagandet att svenskar inte klarar av att hantera detta och att vi är så pass fria och rebelliska att vi absolut måste gå emot varje form av försök att få oss att stå i kö?
Vem vet, det kanske fungerar alldeles utmärkt!
mån 20 maj, 2019 11:24
TKO skrev:När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!
mån 20 maj, 2019 20:09
LÅ1 skrev:TKO skrev:När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!
En del tåg har ju dörr mitt på vagnarna, och då finns det bara en dörr som stämmer med angivelsen på biljetten. Väl innanför dörren fin angivet i vilken riktning man ska gå för olika intervall av platsnummer. T.ex. MTR:s röda tåg har det så!
På X2000-tågen så är det målat på utsidan vilka platsnummer som dörren leder till. Men hur många tittar efter det? Bara jag?Problemet med att många går in i fel dörr är att det blir kaos i den trånga gången mellan sätena när folk och stora väskor ska mötas.
Om vagnarna har nummer så borde dörrarna kompletteras med en bokstav som markerats tydlig på biljetten. Och som påpekats tidigare, upplysningen om var en viss vagn stannar är under all kritik. Och samtidigt vill man minimera uppehållstiderna. Det går inte ihop.
mån 20 maj, 2019 21:17
daniel_s skrev:LÅ1 skrev:TKO skrev:När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!
En del tåg har ju dörr mitt på vagnarna, och då finns det bara en dörr som stämmer med angivelsen på biljetten. Väl innanför dörren fin angivet i vilken riktning man ska gå för olika intervall av platsnummer. T.ex. MTR:s röda tåg har det så!
På X2000-tågen så är det målat på utsidan vilka platsnummer som dörren leder till. Men hur många tittar efter det? Bara jag?Problemet med att många går in i fel dörr är att det blir kaos i den trånga gången mellan sätena när folk och stora väskor ska mötas.
Om vagnarna har nummer så borde dörrarna kompletteras med en bokstav som markerats tydlig på biljetten. Och som påpekats tidigare, upplysningen om var en viss vagn stannar är under all kritik. Och samtidigt vill man minimera uppehållstiderna. Det går inte ihop.
Vad är det för problem med att bara läsa skylten på dörren? De flesta ser ut att göra det. Sen finns de där ”ständiga förstagångsresenärerna” som gör allting fel, men de skulle inte vara ett dugg hjälpta av ännu fler bokstäver på dörrarna. De har tillräckliga problem att hitta rätt vagn, för att inte säga rätt tåg. (Eller rätt dag...)
Sen är det egentligen inget problem om folk kliver på i fel ände av vagnen, så länge de kliver på nån gång så tåget kan avgå. Det som skapar problem är ju när det blir stopp för att nån ska hålla på och krångla med sin väska eller när en barnfamilj tycker att de behöver kliva på först av alla för att det är mest tid kvar då...
tis 21 maj, 2019 7:25
LÅ1 skrev:Jag upplever det som om alldeles för många går på närmaste dörren i rätt vagn, oavsett vilken plats de ska till. De tittar efter vagnsnumret som lyser fint innanför dörrens fönster. Informationen om platsnummer på dörren är det många som inte observerar. Och det ställer till oreda i vagnen när de som klivit på i rätt vagnsände möter de som klivit på i fel. Gäller nog framför allt vid utgångsstationerna där det normalt är flest påstigande.
tis 21 maj, 2019 11:14
TKO skrev:Eftersom en övergåmng till "det japanska sättet" förmodligen förutsätter en övergripande förändring av samhållskulturen kan vi förhoppningsvis glömma alla idéer om att anamma detta. Det troligare är att det japanska samhället mer och mer blir likt vårt västeuropeiska, om inte annat för att inte den "stora befolkningen" skall vara ett minne blott. För att lite fritt citera Göran Perssons första maj-tal i Södertälje för några år sedan: "Ett samhällsklimat där människorna inte vill skaffa barn är i längden ohållbart"...
sön 26 maj, 2019 18:23