Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 19:57

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Merkostnaden för att köra en linje mellan Kallhäll och Tumba med korta tåg i 30-minuterstrafik på vardagar är väl förhållandevis liten? På helger blir det ju en ganska stor besparing eftersom övriga tåg kan vara korta istället för långa.


Ja, om man bara kör 30-minuterstrafik. Men förutsättningarna för till- och frånkoppling är väl inte heller helt optimala i vare sig Kallhäll eller Tumba. Sedan bör man ju oavsett då hålla sig till ett trafikupplägg och inte ha olika varianter. Mycket mer naturligt och bättre att köra 43X under hela tiden det går snabbtåg till Nynäshamn i sådana fall och låta tågen från Märsta gå till Tumba. Man ska väl inte krångla till det i onödan? Det är ju nog krångligt trafikupplägg som det är. Ganska många resenärer som fortfarande inte förstår detta med att 42X nu stannnar på småstationerna norr om stan.


Trafikupplägget blir "högtrafik utan linje 44". Mycket enklare än dagens! Linjen mellan Kallhäll och Tumba är den produktion som tillkommer, men den trafikeras av två olika linjer - mot Nynäshamn respektive Märsta.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 20:44

Enceladus skrev:
Trafikupplägget blir "högtrafik utan linje 44". Mycket enklare än dagens! Linjen mellan Kallhäll och Tumba är den produktion som tillkommer, men den trafikeras av två olika linjer - mot Nynäshamn respektive Märsta.


Jo, men det skrev du ju inte tidigare i den här tråden. Och det håller jag med om att man borde avskaffa 42X och istället köra enligt högtrafiksmodellen även övrig tid med snabbtåg - med nackdelen att det blir något sämre med till-och frånkoppling - å andra sidan ett mycket driftsäkrare upplägg.

Men jag är ändå lite skeptisk till 15/30-modeller - som jag påpekat tidigare. Av det skälet att risken är att inga åker med linje 43X eftersom avgångarna inte får någon passning till busstrafiken. Särskilt i Järfälla-Upplands Bro där ju många linjer har kvartstrafik blir detta ett problem och efterföljande Bålstatåg får därmed inte den avlastning som skulle behövas. Istället missar flertalet precis tåget, eftersom man precis hinner av bussen och in i stationshuset där tåget smäller igen dörrarna. Det är ju för bussanslutning som tiominutersupplägg är så mycket bättre - även om 30/15-upplägg är bättre än att inte förbättra alls.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 21:17

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Trafikupplägget blir "högtrafik utan linje 44". Mycket enklare än dagens! Linjen mellan Kallhäll och Tumba är den produktion som tillkommer, men den trafikeras av två olika linjer - mot Nynäshamn respektive Märsta.


Jo, men det skrev du ju inte tidigare i den här tråden. Och det håller jag med om att man borde avskaffa 42X och istället köra enligt högtrafiksmodellen även övrig tid med snabbtåg - med nackdelen att det blir något sämre med till-och frånkoppling - å andra sidan ett mycket driftsäkrare upplägg.

Men jag är ändå lite skeptisk till 15/30-modeller - som jag påpekat tidigare. Av det skälet att risken är att inga åker med linje 43X eftersom avgångarna inte får någon passning till busstrafiken. Särskilt i Järfälla-Upplands Bro där ju många linjer har kvartstrafik blir detta ett problem och efterföljande Bålstatåg får därmed inte den avlastning som skulle behövas. Istället missar flertalet precis tåget, eftersom man precis hinner av bussen och in i stationshuset där tåget smäller igen dörrarna. Det är ju för bussanslutning som tiominutersupplägg är så mycket bättre - även om 30/15-upplägg är bättre än att inte förbättra alls.


Södertäljetågen får väl inte heller den avlastning som behövs om tågen till Tumba går i 30-minuterstrafik och dessutom som snabbtåg. Men det är ju inte helt orealistiskt att även köra linje 44 mellan Kallhäll och Älvsjö i mellantrafiken. Det kan fortfarande bli en besparing på helger - om det inte räcker med 6 korta tåg per timme till Södertälje och 7,5/15-minuterstrafik inte fungerar på Mälarbanan.

Ett nytt upplägg kan införas tidigast år 2021 och då lär väl pendeltågen ha 450 000 resenärer. Röda linjen med drygt 500 000 resenärer har 18 långa tåg per timme i mellantrafiken. Det är inte alls orimligt att pendeltågen har 16 korta tåg per timme. Det är väl också målbilden för år 2030, och nu har resandet redan överstigit prognosen för år 2030.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 22:27

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Trafikupplägget blir "högtrafik utan linje 44". Mycket enklare än dagens! Linjen mellan Kallhäll och Tumba är den produktion som tillkommer, men den trafikeras av två olika linjer - mot Nynäshamn respektive Märsta.


Jo, men det skrev du ju inte tidigare i den här tråden. Och det håller jag med om att man borde avskaffa 42X och istället köra enligt högtrafiksmodellen även övrig tid med snabbtåg - med nackdelen att det blir något sämre med till-och frånkoppling - å andra sidan ett mycket driftsäkrare upplägg.

Men jag är ändå lite skeptisk till 15/30-modeller - som jag påpekat tidigare. Av det skälet att risken är att inga åker med linje 43X eftersom avgångarna inte får någon passning till busstrafiken. Särskilt i Järfälla-Upplands Bro där ju många linjer har kvartstrafik blir detta ett problem och efterföljande Bålstatåg får därmed inte den avlastning som skulle behövas. Istället missar flertalet precis tåget, eftersom man precis hinner av bussen och in i stationshuset där tåget smäller igen dörrarna. Det är ju för bussanslutning som tiominutersupplägg är så mycket bättre - även om 30/15-upplägg är bättre än att inte förbättra alls.


Södertäljetågen får väl inte heller den avlastning som behövs om tågen till Tumba går i 30-minuterstrafik och dessutom som snabbtåg. Men det är ju inte helt orealistiskt att även köra linje 44 mellan Kallhäll och Älvsjö i mellantrafiken. Det kan fortfarande bli en besparing på helger - om det inte räcker med 6 korta tåg per timme till Södertälje och 7,5/15-minuterstrafik inte fungerar på Mälarbanan.

Ett nytt upplägg kan införas tidigast år 2021 och då lär väl pendeltågen ha 450 000 resenärer. Röda linjen med drygt 500 000 resenärer har 18 långa tåg per timme i mellantrafiken. Det är inte alls orimligt att pendeltågen har 16 korta tåg per timme. Det är väl också målbilden för år 2030, och nu har resandet redan överstigit prognosen för år 2030.


Inte orimligt alls sett till resandet. Problemet är ju till-frånkoppling av vagnar på vardagar och tillgång till personal och vagnar (den kostnad det blir för att kunna ha fler vagnar ute under längre tid). I flertalet tågsystem så brukar ju neddragningarna vara rätt måttliga. Ett underskattat område är ju just att ha tillräckligt med verkstadsplatser (och verkstadsfolk).

Problemet därtill att få till bra lösning i högtrafik om man har ett upplägg med 7,5-minuterstrafik utanför, eftersom turtätheten fungerar lite dåligt såvida inte alla avgångar kan utgå från grenens ändstation. Förvisso går ju det att klara av med lite olika linjelösningar mellan hög- och mellantrafik. Men det blir lätt både rörigt och störningskänsligt.

Ska man dock ha en lösning med 15/30-lösning på Mälarbanan, så bör man ju åtminstone ha en lösning så att 43X utgår från Bålsta och 43 från Kungsängen. Dock blir det svårt att "skala ned" ett sådant upplägg på kvällar för kvartstrafik, utan kan ju kräva att man ändå kör Bålstavgångarna som komplement till kvartstrafiken (om än man då kan vända vid Älvsjö). Ett sådant upplägg blir ju därför något dyrare på kvällstid, men det har ju andra nyttor i sådana fall. Dock som sagt så är det - förutom bara problemen med bussanslutningen, så att man ju inte riktigt uppnår funktionen att bara gå ner till plattformen när det är kvartstrafik, eftersom det upplevs som för dålig trafikering för ett sådant beteende. Detta är förstås värst när det gäller resor som innehåller byten, eftersom tiden då inte kan användas till annat.

En extra trettiominuterslinje till Tumba tjänar väl dock i alla fall lite större nytta än på Mälarbanan, eftersom man har så pass många som arbetar/studerar i Flemingsberg och som inte är beroende av passning från buss, utan går ner till stationen när föreläsning/arbete är slut.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » ons 15 maj, 2019 13:31

Lars_L skrev:
TKO skrev:Går det inte att köra ut på vändspåren och vända istället för att göra det vid mittplattformen?

Och det är klart vill man inte så fort som möjligt öka trafiken på Södertäljelinjen går det ju att skylla på det ena och det andra.

Men vi hamnar alltid i samma fråga - hur många tåg går det IDAG (och I MORGON och NÄSTA ÅR) att köra genom tunneln. Håller vi fast vid att det är lika många som idag är all övrig diskussion närmast meningslös.

/TKO


Inte vid tät trafik. Det skulle knappt fungera i tunnelbanan.

Ifall man kunde köra på de yttre spåren in på vändspåren skulle det ju fungera, men det är det för kort utrymme för.
Men jag säger ju också att det bara är ett problem om man ska ha kvartstrafikupplägg. Det är med kvartstrafik man får två olika linjer som vänder vid Upplands Väsby (i annat fall blir det ju två tåg i timmen, eftersom det är tiominuterstrafik till Märsta och man behöver insatståg även på Mälarbanan, så då räcker kapaciteten. Men även att vända två olika linjer vid Märsta skapar ju samma typ av kapacitetsproblem.


Det är klart det skulle funka om man verkligen ville. Men det vill man ju inte...
Och reservtågsättet behöver inte ta upp vändkapacitet i Ulriksdal, det finns t ex oändlig spårkapacitet i Tomteboda.

Det finns idag tillräcklig vändkapacitet för att köra en betydligt tätare trafik, det är bara dimridåer när detta framförs som ett argument för att en utökad trafik inte är möjlig.

så det så
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8549
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » ons 15 maj, 2019 15:57

TKO skrev:
Lars_L skrev:
TKO skrev:Går det inte att köra ut på vändspåren och vända istället för att göra det vid mittplattformen?

Och det är klart vill man inte så fort som möjligt öka trafiken på Södertäljelinjen går det ju att skylla på det ena och det andra.

Men vi hamnar alltid i samma fråga - hur många tåg går det IDAG (och I MORGON och NÄSTA ÅR) att köra genom tunneln. Håller vi fast vid att det är lika många som idag är all övrig diskussion närmast meningslös.

/TKO


Inte vid tät trafik. Det skulle knappt fungera i tunnelbanan.

Ifall man kunde köra på de yttre spåren in på vändspåren skulle det ju fungera, men det är det för kort utrymme för.
Men jag säger ju också att det bara är ett problem om man ska ha kvartstrafikupplägg. Det är med kvartstrafik man får två olika linjer som vänder vid Upplands Väsby (i annat fall blir det ju två tåg i timmen, eftersom det är tiominuterstrafik till Märsta och man behöver insatståg även på Mälarbanan, så då räcker kapaciteten. Men även att vända två olika linjer vid Märsta skapar ju samma typ av kapacitetsproblem.


Det är klart det skulle funka om man verkligen ville. Men det vill man ju inte...
Och reservtågsättet behöver inte ta upp vändkapacitet i Ulriksdal, det finns t ex oändlig spårkapacitet i Tomteboda.

Det finns idag tillräcklig vändkapacitet för att köra en betydligt tätare trafik, det är bara dimridåer när detta framförs som ett argument för att en utökad trafik inte är möjlig.

så det så
Thomas K Ohlsson


Visst kan man använda Tomteboda. Problemet är väl att det då tar betydligt längre tid att få ut tåget i trafik. Då är det nog i sådana fallet bättre att använda ngn annan uppställningsmöjlighet.

Men du läser nog inte riktigt vad jag skriver. Jag påstår inte att det inte går att köra fler tåg än idag, utan att Trafikförvaltningens upplägg inte fungerar med vändspåren där (i vilket fall sett till rättidigheten i pendeltågstrafiken och en rimlig förmåga till god återställning.) Men det skulle exempelvis gå att vända i kvartstrafik vid Upplands Väsby och istället ha 30-upplägg för linje 40.

Att däremot tro att det fungerar att vända olika linjer förbi en enkelspårig plattform, kopplat till tid att köra ut/in från uppställningsspår, ja då är man nog lika verklighetsfrånvänd som tjänstemännen på Trafikförvaltningen
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » ons 15 maj, 2019 21:49

Diskussionen om att använda uppställningsspåret i Ulriksdal som vändspår är högst akademisk. Trafikförvaltningen har redan ansökt om tåglägen inför nästa år. Vändspåret i Sollentuna planeras vara färdigt nästa år. Det finns ingen anledning att använda uppställningsspåret som vändspår när det kommer att finnas ett vändspår två stationer norrut!
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » ons 15 maj, 2019 22:15

Enceladus skrev:Diskussionen om att använda uppställningsspåret i Ulriksdal som vändspår är högst akademisk. Trafikförvaltningen har redan ansökt om tåglägen inför nästa år. Vändspåret i Sollentuna planeras vara färdigt nästa år. Det finns ingen anledning att använda uppställningsspåret som vändspår när det kommer att finnas ett vändspår två stationer norrut!


Sedan är det ju inte så bra att använda Sollentunaspåret i praktiskt trafikdrift heller. Men det är ju bra att kunna vända tåg tidigare vid störningar. Orsaken är att det tar för lång tid att tömma tågen och köra in på vändspåret, så - för att de vändande tåget inte ska försena bakomvarande tåg, måste det avgå i tågkanalen direkt efter ett tåg som går längre ut på grenen, varvid tåget inte gör någon som helst nytta. Det är svårt med kvartstrafik - om man inte vill ha helt annat trafikupplägg just i rusningen, att inte planera så att det går i tågkanalen precis före eller efter annat pendeltåg.

Ska väl påpeka att detta problem främst gäller i eftermiddagsrusningen. Sedan är det svårt att ha så pass hög trafik som varje kvart från ett uppställningsspår på pendeln, när det går så mycket övrig pendeltågstrafik på ordinarie spår. Planerar man för kvartstrafik, måste man nästan kunna använda Ulriksdal som en extra vändmöjlighet för Sollentunaupplägget.

Det är ju också feltänkt från början. Det ligger inte tillräckligt långt ut på banan som ordinarie ändstation för en linje. Men kan likt Flemingsberg, Haninge och Jakobsberg givetvis användas vid störningar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tor 16 maj, 2019 6:07

Lars_L skrev:Det är ju också feltänkt från början. Det ligger inte tillräckligt långt ut på banan som ordinarie ändstation för en linje. Men kan likt Flemingsberg, Haninge och Jakobsberg givetvis användas vid störningar.


Vändspåret i Sollentuna är inte feltänkt. Det är relativt billigt att bygga och gör nytta vid trafikstörningar. Det är rimligt att Trafikverket bygger ett vändspår där. Läget är kanske inte optimalt ur trafikeringssynpunkt, men det är bara mellan Sollentuna och Häggvik som det finns plats för ett spår mellan mittspåren. Det är klokt att plocka de få lågt hängande frukter som finns.

Med detta sagt välkomnar jag utbyggnader av stationerna i Märsta och Upplands Väsby. Beräkningar har visat att de här infrastruktursatsningarna ger stora nyttoeffekter, både lokalt med stationsnära bostäder och regionalt med ökad kapacitet. Frågan är dock om SL inte satte käppar i hjulet för dessa planer genom att inte avropa optionen på fler pendeltågsvagnar och fördröja beslutet om en ny pendeltågsdepå i Märstatrakten.

Detta gäller inte bara Ostkustbanan. Varför bygga ett vändspår och två förbigångsspår i Bro samt dubbelspår på hela Nynäsbanan när denna kapacitet ändå inte kan utnyttjas? Flera skribenter på detta forum anklagar Trafikverket för att inte prioritera pendeltågstrafiken, men det är kanske inte där intresse saknas...

(Enligt RiPlan ska radiell stomtrafik ha minst 15-minuterstrafik i högtrafik och 20-minuterstrafik i mellantrafik; se sidan 33. Detta uppfylls varken i Bro eller på Nynäsbanan. Men SL vill ju inte införskaffa tillräckligt många vagnar för att kunna köra denna trafik.)
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tor 16 maj, 2019 8:32

Enceladus skrev:Vändspåret i Sollentuna är inte feltänkt. Det är relativt billigt att bygga och gör nytta vid trafikstörningar. Det är rimligt att Trafikverket bygger ett vändspår där. Läget är kanske inte optimalt ur trafikeringssynpunkt, men det är bara mellan Sollentuna och Häggvik som det finns plats för ett spår mellan mittspåren. Det är klokt att plocka de få lågt hängande frukter som finns.

Med detta sagt välkomnar jag utbyggnader av stationerna i Märsta och Upplands Väsby. Beräkningar har visat att de här infrastruktursatsningarna ger stora nyttoeffekter, både lokalt med stationsnära bostäder och regionalt med ökad kapacitet. Frågan är dock om SL inte satte käppar i hjulet för dessa planer genom att inte avropa optionen på fler pendeltågsvagnar och fördröja beslutet om en ny pendeltågsdepå i Märstatrakten.

Detta gäller inte bara Ostkustbanan. Varför bygga ett vändspår och två förbigångsspår i Bro samt dubbelspår på hela Nynäsbanan när denna kapacitet ändå inte kan utnyttjas? Flera skribenter på detta forum anklagar Trafikverket för att inte prioritera pendeltågstrafiken, men det är kanske inte där intresse saknas...

(Enligt RiPlan ska radiell stomtrafik ha minst 15-minuterstrafik i högtrafik och 20-minuterstrafik i mellantrafik; se sidan 33. Detta uppfylls varken i Bro eller på Nynäsbanan. Men SL vill ju inte införskaffa tillräckligt många vagnar för att kunna köra denna trafik.)



Det är klart att att extra vändmöjligheter är bra. Det är väl snarast prioriteringen och att ju Trafikförvaltningen faktiskt skissat på upplägget i samband med pendeltågsutredningen att köra korta tåg mellan Sollentuna och Tumba (bilaga s. 381) som oroar.

Visst skulle det varit bra med lite fler tåg för fler alternativa trafikupplägg. Men egentligen är ju begränsningen kapaciteten. Kan man pressa ner den tekniska reserven på pendeln (vilket ju inte är omöjligt), så skulle tågen kunna räcka bra ändå. En sådan lösning kräver ju dock förstås investeringar.
Det är ju ingen idé att ha en till depå om man inte har fler tåg heller för den delen.

Men du har fel angående Nynäshamn. Titta längre ner i listan så gäller 30-minuterstrafik för Nynäshamn. Däremot ligger Bro under Storstockholm och ska ha kvartstrafik, samt de hållplatser på Nynäsbanan som ligger i Haninge kommun.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tor 16 maj, 2019 11:11

Lars_L skrev:Det är klart att att extra vändmöjligheter är bra. Det är väl snarast prioriteringen och att ju Trafikförvaltningen faktiskt skissat på upplägget i samband med pendeltågsutredningen att köra korta tåg mellan Sollentuna och Tumba (bilaga s. 381) som oroar.

Visst skulle det varit bra med lite fler tåg för fler alternativa trafikupplägg. Men egentligen är ju begränsningen kapaciteten. Kan man pressa ner den tekniska reserven på pendeln (vilket ju inte är omöjligt), så skulle tågen kunna räcka bra ändå. En sådan lösning kräver ju dock förstås investeringar.
Det är ju ingen idé att ha en till depå om man inte har fler tåg heller för den delen.

Men du har fel angående Nynäshamn. Titta längre ner i listan så gäller 30-minuterstrafik för Nynäshamn. Däremot ligger Bro under Storstockholm och ska ha kvartstrafik, samt de hållplatser på Nynäsbanan som ligger i Haninge kommun.


Eftersom hela Nynäsbanan inte ligger i Nynäshamn är mitt påstående inte fel - riktlinjerna uppfylls inte på Nynäsbanan. Visserligen behövs det infrastrukturåtgärder på Nynäsbanan för att utöka trafiken till Hemfosa, men med tanke på den omfattande godstrafiken till Norvik är dubbelspår till Nynäsgård en rimlig åtgärd oavsett. Frågan är då om det finns tillräckligt många vagnar för att utöka trafiken. Med 15-minuterstrafik till Nynäshamn skulle direktbussarna från Nynäshamn och Ösmo kunna slopas. Men jag håller med om att denna trafikutökning inte har högsta prioritet i dagsläget. Däremot är det aktuellt att utöka trafiken till Bro.

Bro har fler resenärer än vissa småstationer på Ostkustbanan som har 7,5-minuterstrafik under större delen av dagen. Dessutom byggs det ganska mycket i närheten av stationen, t.ex. Bro Mälarstrand och Södra Bro. Det finns alltså ett behov av utökad trafik. Att bygga ett vändspår och två förbigångsspår kostar inte särskilt mycket. Varför genomförs inte dessa åtgärder för att utöka trafiken, om inte på grund av vagnbristen?
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Diripsi » tor 16 maj, 2019 18:16

Då är det högsta prioritet att omedelbart förlänga tågen som vänder i Tungelsta till metropolen Hemfosa så att riktlinjerna uppfylls. Hur många resenärer som har nytta av det är ointressant. Riktlinjerna är viktigare än resenärerna!
Diripsi
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tor 16 maj, 2019 18:32

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Det är klart att att extra vändmöjligheter är bra. Det är väl snarast prioriteringen och att ju Trafikförvaltningen faktiskt skissat på upplägget i samband med pendeltågsutredningen att köra korta tåg mellan Sollentuna och Tumba (bilaga s. 381) som oroar.

Visst skulle det varit bra med lite fler tåg för fler alternativa trafikupplägg. Men egentligen är ju begränsningen kapaciteten. Kan man pressa ner den tekniska reserven på pendeln (vilket ju inte är omöjligt), så skulle tågen kunna räcka bra ändå. En sådan lösning kräver ju dock förstås investeringar.
Det är ju ingen idé att ha en till depå om man inte har fler tåg heller för den delen.

Men du har fel angående Nynäshamn. Titta längre ner i listan så gäller 30-minuterstrafik för Nynäshamn. Däremot ligger Bro under Storstockholm och ska ha kvartstrafik, samt de hållplatser på Nynäsbanan som ligger i Haninge kommun.


Eftersom hela Nynäsbanan inte ligger i Nynäshamn är mitt påstående inte fel - riktlinjerna uppfylls inte på Nynäsbanan. Visserligen behövs det infrastrukturåtgärder på Nynäsbanan för att utöka trafiken till Hemfosa, men med tanke på den omfattande godstrafiken till Norvik är dubbelspår till Nynäsgård en rimlig åtgärd oavsett. Frågan är då om det finns tillräckligt många vagnar för att utöka trafiken. Med 15-minuterstrafik till Nynäshamn skulle direktbussarna från Nynäshamn och Ösmo kunna slopas. Men jag håller med om att denna trafikutökning inte har högsta prioritet i dagsläget. Däremot är det aktuellt att utöka trafiken till Bro.

Bro har fler resenärer än vissa småstationer på Ostkustbanan som har 7,5-minuterstrafik under större delen av dagen. Dessutom byggs det ganska mycket i närheten av stationen, t.ex. Bro Mälarstrand och Södra Bro. Det finns alltså ett behov av utökad trafik. Att bygga ett vändspår och två förbigångsspår kostar inte särskilt mycket. Varför genomförs inte dessa åtgärder för att utöka trafiken, om inte på grund av vagnbristen?


Ibland är nog din vilja till att driva politik större än viljan att analysera. Då får man väl ändra riktlinjerna - dessa är ju framtagna utifrån befolkningstäthet. Om Nynäsbanan haft Hemfosa som ändstation hade man lagt ner linjen från Västerhaninge och ersatt den med buss för länge sedan. 861 trafikeras väl ändå inte p.g.. kapacitetsbrist. Däremot håller jag med om dubbelspår, men mer för att klara punktligheten bättre(förutom att enkelspåren också styr hela trafikupplägget.

Bro behöver fler spår för att vända där. Något som Trafikverket ansvarar för. S och mp har Regeringsmakten och är de som kan styra detta.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tor 16 maj, 2019 19:21

Lars_L skrev:Ibland är nog din vilja till att driva politik större än viljan att analysera. Då får man väl ändra riktlinjerna - dessa är ju framtagna utifrån befolkningstäthet. Om Nynäsbanan haft Hemfosa som ändstation hade man lagt ner linjen från Västerhaninge och ersatt den med buss för länge sedan. 861 trafikeras väl ändå inte p.g.. kapacitetsbrist. Däremot håller jag med om dubbelspår, men mer för att klara punktligheten bättre(förutom att enkelspåren också styr hela trafikupplägget.

Bro behöver fler spår för att vända där. Något som Trafikverket ansvarar för. S och mp har Regeringsmakten och är de som kan styra detta.


Tanken var väl att hela sträckan mellan Lindholmen och Rimbo på Roslagsbanan skulle läggas ner, men vägarna söder om Kårsta var för dåliga för att klara busstrafik. Samma förhållanden gäller för sträckan mellan Västerhaninge och Hemfosa. Beslutet att riva upp spåren mellan Kårsta och Rimbo var dock idiotiskt. Med Roslagsbanan hade Rimbo haft en helt annan utveckling än idag. Nu planeras det för 12 000 nya bostäder i Hemfosa. Dessa planer hade aldrig funnits utan järnvägen. Även Kårsta kommer att exploateras förr eller senare, och förhoppningsvis återuppbyggs järnvägen till Rimbo en vacker dag.

Det är väl en viss skillnad på linje 749 mellan Södertälje och Liljeholmen och linje 861 mellan Nynäshamn och Gullmarsplan. Den tidigare motiveras av kapacitetsskäl och den senare av utbudsskäl. 30-minuterstrafik är för dåligt utbud i högtrafik. Med 15-minuterstrafik behövs inte linje 861 längre. Som sagt anser jag inte att denna trafikutökning har högsta prioritet i dagsläget, men den kan bli aktuell på lite längre sikt.

Regionen menar att pendeltågstrafiken är statens ansvar och staten menar att pendeltågstrafiken är regionens ansvar. Är det då konstigt att pendeltågstrafiken inte fungerar? De åtgärder som krävs i Bro skulle väl inte kosta mer än mötesstationen vid Tattby station. Bro har fler resenärer än stationerna mellan Tippen och Solsidan. Alltså borde de kapacitetshöjande åtgärderna i Bro vara samhällsekonomiskt motiverade. Någon måste ju ta ansvar för pendeltågstrafiken...
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » fre 17 maj, 2019 10:00

Huddinges svar på remiss från Trafikförvaltningen

Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen under helgmornar skulle öka attraktiviteten att resa kollektivt.


Det första tåget mot Upplands Väsby går klockan 4:12 på vardagar och klockan 5:12 på helger. Det första tåget mot Södertälje går klockan 4:50 på vardagar och klockan 5:20 på helger. Ostkustbanan har kvartstrafik hela tiden medan Södertäljelinjen har kvartstrafik från klockan 8. Är det rätt av regionen att prioritera Ostkustbanan på det här sättet?

(Vissa skribenter kommer väl att skylla på det slopade snabbtågsupplägget som vanligt, inte för att någon förväntade sig något annat...)
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Hechtwagen » fre 17 maj, 2019 10:20

Enceladus skrev:Pendeltågstrafiken 2020

  • Två tåg per riktning i morgonens högtrafik på linje 44 mellan Kallhäll och Älvsjö förlängs till Tumba. Orsaken är att "avlasta de två mest belastade tågen morgonrusningen".
  • Linje 48 mellan Södertälje centrum och Gnesta utökas till timmestrafik dagtid helger. Orsaken är att "uppfylla turtäthetskrav i Riktlinjer Planering av kollektivtrafiken".
  • Långa tåg införs på linje 41 mellan Södertälje centrum och Upplands Väsby/Uppsala även på söndagar. Orsaken är "oacceptabel trängsel" enligt bland annat Södertälje kommun.
  • 7,5-minuterstrafik införs till Tumba dagtid vardagar under sommarens avstängning på Getingmidjan. Enligt statistiken har Södertäljelinjen stort resande under sommaren.
  • I mellantrafiken på vardagar förlängs tågen på linje 41 mellan Märsta och Älvsjö till Tumba med uppehåll endast i Huddinge och Flemingsberg. Enligt statistiken har Södertäljelinjen stort resande.
  • Snabbtågen till Nynäshamn gör uppehåll i Krigslida och de tåg som idag vänder i Tungelsta återgår till att vända i Västerhaninge. Detta är en effektivisering.

(Observera att Trafikförvaltningens förslag på trafikförändringar inför trafikåret T20 nämner enbart de två översta förändringarna.)

Som bekant har resandet med pendeltåg exploderat under de senaste månaderna. Månatlig statistik finns på sidan 73. Aktuell resandestatistik för pendeltåg har efterfrågats tidigare på forumet.

Kod: Markera allt
                                jan-18    jan-19     1 år             mar-18    mar-19     1 år
Bålstalinjen                    79 000    93 000   17,7 %             80 000    97 000   21,3 %
Västerhaninge inkl Nynäshamn    74 000    90 000   21,6 %             76 000    92 000   21,1 %
Södertälje inkl Gnesta         108 000   136 000   25,9 %            108 000   136 000   25,9 %
Uppsala                         18 000    23 000   27,8 %             19 000    21 000   10,5 %
Märstalinjen                   110 000   136 000   23,6 %            109 000   135 000   23,9 %
Total                          335 000   408 000   21,8 %            338 000   412 000   21,9 %


(Siffrorna för mars 2019 kommer från detta inlägg.)

Hade det inte varit både attraktivare och effektivare att införa 10-minuterstrafik eller "högtrafik utan linje 44" med korta tåg på helger? Nu blir det ganska många långa tåg på Ostkustbanan i onödan samtidigt som trängseln kvarstår på Bålstatågen. Vagnarna hamnar ju på fel bana norr om stan - Ostkustbanan får tre gånger så många vagnar som Mälarbanan! Enligt statistiken ser behovet inte riktigt ut så...

(Det är dock glädjande att SL verkar äntligen ha insett att avstängningarna på Getingmidjan innebär en ökad belastning på Södertäljelinjen och inte Ostkustbanan! Detta bekräftas av statistiken.)



Jag fattar ingenting! Det är ju busslinjer dedär linjerna!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1924
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 14:01

Enceladus skrev:Huddinges svar på remiss från Trafikförvaltningen

Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen under helgmornar skulle öka attraktiviteten att resa kollektivt.


Det första tåget mot Upplands Väsby går klockan 4:12 på vardagar och klockan 5:12 på helger. Det första tåget mot Södertälje går klockan 4:50 på vardagar och klockan 5:20 på helger. Ostkustbanan har kvartstrafik hela tiden medan Södertäljelinjen har kvartstrafik från klockan 8. Är det rätt av regionen att prioritera Ostkustbanan på det här sättet?

(Vissa skribenter kommer väl att skylla på det slopade snabbtågsupplägget som vanligt, inte för att någon förväntade sig något annat...)


Kvartstrafik är naturligtvis mer attraktivt.
Men hur ser arbetsschemata ut för de som jobbar natt på sjukhuset? Slutar dom inte runt 8?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8549
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 17:22

TKO skrev:Kvartstrafik är naturligtvis mer attraktivt.
Men hur ser arbetsschemata ut för de som jobbar natt på sjukhuset? Slutar dom inte runt 8?


Kvartstrafiken börjar 7:55 från Södertälje och 8:21 från Flemingsberg. Kvartstrafiken börjar tidigare på alla andra linjer: 5:35 från Upplands Väsby, 7:31 från Kungsängen och 7:41 från Västerhaninge. Tunnelbanans kvartstrafik börjar ännu tidigare. Detta är orimligt med tanke på antalet resenärer på varje linje. Det är inte bara längs tunnelbanan folk arbetar eller bor!

Trafiken behöver också börja tidigare, såväl på vardagar som på helger. Det finns gammal statistik för de första pendlarna i den stora pendeltågsutredningen (se sidan 330 och uppåt). Från Södertälje är det i genomsnitt 424 resenärer ombord. Från Västerhaninge 301. Från Bålsta 237. Från Märsta 197. Från Uppsala 143. Arbetspendlingen från söder till norr är mycket stor och den börjar tidigare än vad SL tror.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 21 maj, 2019 18:29

Enceladus skrev:
TKO skrev:Kvartstrafik är naturligtvis mer attraktivt.
Men hur ser arbetsschemata ut för de som jobbar natt på sjukhuset? Slutar dom inte runt 8?


Kvartstrafiken börjar 7:55 från Södertälje och 8:21 från Flemingsberg. Kvartstrafiken börjar tidigare på alla andra linjer: 5:35 från Upplands Väsby, 7:31 från Kungsängen och 7:41 från Västerhaninge. Tunnelbanans kvartstrafik börjar ännu tidigare. Detta är orimligt med tanke på antalet resenärer på varje linje. Det är inte bara längs tunnelbanan folk arbetar eller bor!

Trafiken behöver också börja tidigare, såväl på vardagar som på helger. Det finns gammal statistik för de första pendlarna i den stora pendeltågsutredningen (se sidan 330 och uppåt). Från Södertälje är det i genomsnitt 424 resenärer ombord. Från Västerhaninge 301. Från Bålsta 237. Från Märsta 197. Från Uppsala 143. Arbetspendlingen från söder till norr är mycket stor och den börjar tidigare än vad SL tror.


Problemet med att köra tidigare är ju dock som bekant delvis beroende av Trafikverkets underhållsfönster. Det är också svårt att helt avgöra effekten. Men annars håller jag med om att trettiominuterstrafik är för dålig turtäthet på linjer som trafikerar city, likväl som extrakostnaden för att ha kvartstrafik som lägsta nivå är så marginell, särskilt som vinsten är så stor för dem som har fast starttid på jobb och i vissa fall kan få stå ute och vänta utanför arbetsplatsen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 19:30

Lars_L skrev:Problemet med att köra tidigare är ju dock som bekant delvis beroende av Trafikverkets underhållsfönster. Det är också svårt att helt avgöra effekten. Men annars håller jag med om att trettiominuterstrafik är för dålig turtäthet på linjer som trafikerar city, likväl som extrakostnaden för att ha kvartstrafik som lägsta nivå är så marginell, särskilt som vinsten är så stor för dem som har fast starttid på jobb och i vissa fall kan få stå ute och vänta utanför arbetsplatsen.


Jag köper inte den här förklaringen. Det är inte något underhållsfönster som gör att det tåg som utgår från Älvsjö inte utgår från Södertälje. Första tåget från Södertälje kommer 30 minuter efter första tåget från Älvsjö och 26 minuter efter första tåget från Västerhaninge!
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster