Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 5:28

Mörbylinjen har 5-minuterstrafik under större delen av dagen. Hur många resenärer har den i jämförelse med Södertäljelinjen och Ostkustbanan?

(Utbudet på pendeltågen i Stockholm framstår utan tvivel som för dåligt sett till antalet resenärer jämfört med pendeltågen i Köpenhamn och Helsingfors.)
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 6:11

Enceladus skrev:Mörbylinjen har 5-minuterstrafik under större delen av dagen. Hur många resenärer har den i jämförelse med Södertäljelinjen och Ostkustbanan?

(Utbudet på pendeltågen i Stockholm framstår utan tvivel som för dåligt sett till antalet resenärer jämfört med pendeltågen i Köpenhamn och Helsingfors.)


Mörbylinjen har väl förvisso relativt god beläggning på vardagar, eftersom de finns så mycket högskoleverksamhet längs linjen. Den ger väl då i och för sig en ganska ojämn beläggning, men under 8 tåg i timmen skulle nog vara svårt att klara med god standard, troligen går gränsen vid 10 tåg/t. Å andra sidan har väl Norsborgsgrenen för låg turtäthet med tanke på att det där är ett relativt stort resande under dagtid. Även grenen till Ropsten kännetecknas ju av mycket verksamheter dagtid på vardagar och stort resande. Den grenen är så kort, så där fungerar det ändå, men skulle vara klart motiverat med högre turtäthet där utifrån en samhällsekonomisk analys.

Men visst är det så att pendeltågen i Stockholm har låg turtäthet. Här har man ju också satsat på väldigt långa fordon, som är ovanligt i pendeltågstrafik. Ett fullängds s-tåg är väl bara omkring 160-meter (där räknar man väl förvisso alla säten som tre sittplatser, men i praktiken är det ändå bara två sittplatser per säte som utnyttjas i normalfallet). Är väl nästan bara RER och kommande Elizabeth linje som kör med 200-meterståg i pendeltågstrafik (bortsett från regionaltrafik, dit gränsen förstås inte är helt tydlig, inte ens när det gäller ovanstående två exempel). Och det är klart RER i Paris har ju fortfarande kvartstrafik som grund på linje A, med över 1 miljon dagliga passagerare. I London är det ju dock självklart redan nu att man kör med tiominuterstrafik till sydöstra London på Elizabeth Line och mestadels i deras Undergroundtrafik.

Men kännetecknande för flertalet pendeltågssystem som har kvartstrafik som grund är att man har många grenar. Det har vi ju inte i Stockholm. Flertalet stationer är ju också på mellanavstånd från centrum (om man jämför med andra pendeltågssystem).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 6:25

Lars_L skrev:Vad som är problemet med bilresandet är ju oftast utanför högtrafik, där villaförorterna och den dåliga busstrafik som kan erbjudas gör att andelen som reser i högtrafik jämfört med annan tid förblir hög. Här är ju både Sigtuna och Upplands Väsby exempel på kommuner som företrädesvis bygger på avstånd långt från pendeltågsstationerna och som därmed inte skapar attraktiva kollektivtrafiklösningar. Samma sak med Upplands Bro, medan Järfälla i huvudsak lyckas bättre (i och med tunnelbanan till Barkarby och att man i övrigt expanderar i närheten av Barkarby och Jakobsbergs station.


Det behövs ju en ny station i Märsta för att kunna bygga öster om stationen. Det finns en liknande problematik i Väsby. Väsby Entré ger många stationsnära bostäder, men regionen och staten måste vara med på tåget. Det är märkligt att Upplands Väsby inte nämns på sidan 11. Solna räknas upp och där handlar det väl om en regionaltågsstation som inte heller är beslutad.

Tidigare planerades en ombyggnad av stationen i Årstaberg, men den verkar inte vara aktuell länge. Det är ju bra eftersom stationen ändå hade behövt byggas ut till två plattformar. Jag hoppas att landstinget inte bränner för mycket pengar på en upprustning av stationshuset i Märsta som också bara skulle vara tillfällig.

Nya uppgångar i Häggvik och Tullinge är dock behövliga.

Lars_L skrev:Det är ju lite svårt att jämföra på kvartalsnivå. Brukar skifta en del. Men det finns ju inget tecken på att befolkningsökningen minskar, trots att nyförsäljningen av bostadsrätter fortfarande tycks gå trögt. Befolkningsökningen verkar ju ha stabiliserat sig på mellan 34 000 - 38 000 per år, i alla fall om vi ser de senaste 12 åren. Historiskt är ju dock dessa siffror ändå ganska anmärkningsvärda. Från 1970-2005 var befolkningsökningen - utslaget på hela perioden, i genomsnitt under 12 000 per år. Jag tror man måste komma ihåg det om man ser till de pessimistiska befolkningsframskrivningar som gjordes när man tog fram RUFS 2030.


Jag gillar följande passage på sidan 8: "Resandet har överstigit 400 000 dagliga påstigningar dvs prognos för år 2030". Avsaknaden av framförhållning är närmast total... :roll:

På sidan 4 står det fortfarande att "var femte tågresa i Sverige genomförs i vår pendeltågstrafik". Inkluderas tunnelbanan i tågtrafiken? :?
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » tis 14 maj, 2019 9:48

Lars_L skrev:Men visst är det så att pendeltågen i Stockholm har låg turtäthet. Här har man ju också satsat på väldigt långa fordon, som är ovanligt i pendeltågstrafik. Ett fullängds s-tåg är väl bara omkring 160-meter (där räknar man väl förvisso alla säten som tre sittplatser, men i praktiken är det ändå bara två sittplatser per säte som utnyttjas i normalfallet). Är väl nästan bara RER och kommande Elizabeth linje som kör med 200-meterståg i pendeltågstrafik (bortsett från regionaltrafik, dit gränsen förstås inte är helt tydlig, inte ens när det gäller ovanstående två exempel). Och det är klart RER i Paris har ju fortfarande kvartstrafik som grund på linje A, med över 1 miljon dagliga passagerare. I London är det ju dock självklart redan nu att man kör med tiominuterstrafik till sydöstra London på Elizabeth Line och mestadels i deras Undergroundtrafik.

Men kännetecknande för flertalet pendeltågssystem som har kvartstrafik som grund är att man har många grenar. Det har vi ju inte i Stockholm. Flertalet stationer är ju också på mellanavstånd från centrum (om man jämför med andra pendeltågssystem).


Även om jag upprepar mej själv så vill jag upplysa om att Münchens S-bahn har 200-meterståg...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 11:38

Lars_L skrev:Men för att kollektivtrafikresandet ska fungera på helger, så måste man också ha ett attraktivt trafikutbud. Ska man locka barnfamiljer så måste man i normalfallet kunna erbjuda sittplats i tågtrafiken.


Även i busstrafiken bör sittplats erbjudas på helger - med vissa undantag. Det är ju orimligt att linje 710 har stående resenärer mellan Skärholmen och Stuvsta när den bara har 30-minuterstrafik. Jag undrar hur stor del av trängseln som beror på att SL helt enkelt inte har någon koll på den faktiska belastningen...
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 11:42

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Vad som är problemet med bilresandet är ju oftast utanför högtrafik, där villaförorterna och den dåliga busstrafik som kan erbjudas gör att andelen som reser i högtrafik jämfört med annan tid förblir hög. Här är ju både Sigtuna och Upplands Väsby exempel på kommuner som företrädesvis bygger på avstånd långt från pendeltågsstationerna och som därmed inte skapar attraktiva kollektivtrafiklösningar. Samma sak med Upplands Bro, medan Järfälla i huvudsak lyckas bättre (i och med tunnelbanan till Barkarby och att man i övrigt expanderar i närheten av Barkarby och Jakobsbergs station.


Det behövs ju en ny station i Märsta för att kunna bygga öster om stationen. Det finns en liknande problematik i Väsby. Väsby Entré ger många stationsnära bostäder, men regionen och staten måste vara med på tåget. Det är märkligt att Upplands Väsby inte nämns på sidan 11. Solna räknas upp och där handlar det väl om en regionaltågsstation som inte heller är beslutad.

Tidigare planerades en ombyggnad av stationen i Årstaberg, men den verkar inte vara aktuell länge. Det är ju bra eftersom stationen ändå hade behövt byggas ut till två plattformar. Jag hoppas att landstinget inte bränner för mycket pengar på en upprustning av stationshuset i Märsta som också bara skulle vara tillfällig.

Nya uppgångar i Häggvik och Tullinge är dock behövliga.

Lars_L skrev:Det är ju lite svårt att jämföra på kvartalsnivå. Brukar skifta en del. Men det finns ju inget tecken på att befolkningsökningen minskar, trots att nyförsäljningen av bostadsrätter fortfarande tycks gå trögt. Befolkningsökningen verkar ju ha stabiliserat sig på mellan 34 000 - 38 000 per år, i alla fall om vi ser de senaste 12 åren. Historiskt är ju dock dessa siffror ändå ganska anmärkningsvärda. Från 1970-2005 var befolkningsökningen - utslaget på hela perioden, i genomsnitt under 12 000 per år. Jag tror man måste komma ihåg det om man ser till de pessimistiska befolkningsframskrivningar som gjordes när man tog fram RUFS 2030.


Jag gillar följande passage på sidan 8: "Resandet har överstigit 400 000 dagliga påstigningar dvs prognos för år 2030". Avsaknaden av framförhållning är närmast total... :roll:

På sidan 4 står det fortfarande att "var femte tågresa i Sverige genomförs i vår pendeltågstrafik". Inkluderas tunnelbanan i tågtrafiken? :?


Enligt Trafikanalysmyndigheten gjordes 247 miljoner resor 2018. Pendeltågen utgjorde väl då ungefär 1/3. Men det är väl nästan troligt då att man når upp till ca hälften inom ett par år.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 17:10

Lars_L skrev:Enligt Trafikanalysmyndigheten gjordes 247 miljoner resor 2018. Pendeltågen utgjorde väl då ungefär 1/3. Men det är väl nästan troligt då att man når upp till ca hälften inom ett par år.


Den senaste uppgiften jag kan hitta är på denna sida från 2015:

MTR Nordic skrev:Antal resenärer: 87 miljoner per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor (tunnelbanans 330 miljoner resenärer ej medräknade).


Under de senaste fem månaderna har pendeltågen haft mer än 400 000 resenärer per vardag i genomsnitt. Ett nytt rekord sattes förra månaden med 414 000 resenärer per vardag. Givet att resandeökningen fortsätter, borde inte antalet resor landa på runt 120 miljoner i år, d.v.s. cirka hälften?
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 17:23

Trafikverket svarade på publikfrågor efter pendeltågsstrul

Bengt Olsson skrev:Vi vet att det behövs fler spår norr om Stockholm och det är därför som bl.a. fyrspårsutbyggnaden till Uppsala nu prioriteras. Till detta behövs det även .s.k. fler vändspår vid Upplands Väsby för att kunna har fler alternativ för SL pendeln vid störningar men även för att bättre kunna hantera denna mängden av pendeltåg som SLL vill att vi ska säga OK till i pendelsystemet.


Trafikverket verkar trots allt vilja ha fler vändspår vid Upplands Väsby. Är det illavarslande att Upplands Väsby inte nämns på sidan 11? Väsby Entré är ju ett utmärkt projekt som ger både ökad kapacitet och stationsnära bostäder. Den vågade arkitekturen är inte heller fel.

Jag upprepar en tidigare fråga: Är det någon som vet om vändspåret norr om Sollentuna byggs ihop med det söder om Häggvik som saknar kontaktledning?
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » tis 14 maj, 2019 18:42

Finns det inte redan 2 vändspår i Väsby? (Jag kan ha fel)
Behövs i så fall verkligen fler?

Vill man snabbt öka trafiken på Södertäljelinjen kan en idé vara att åter börja vända tåg i Ulriksdal. Fast då visar det sej nog att det trots allt är kapaciteten genom tunneln som är begränsande...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 18:57

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Enligt Trafikanalysmyndigheten gjordes 247 miljoner resor 2018. Pendeltågen utgjorde väl då ungefär 1/3. Men det är väl nästan troligt då att man når upp till ca hälften inom ett par år.


Den senaste uppgiften jag kan hitta är på denna sida från 2015:

MTR Nordic skrev:Antal resenärer: 87 miljoner per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor (tunnelbanans 330 miljoner resenärer ej medräknade).


Under de senaste fem månaderna har pendeltågen haft mer än 400 000 resenärer per vardag i genomsnitt. Ett nytt rekord sattes förra månaden med 414 000 resenärer per vardag. Givet att resandeökningen fortsätter, borde inte antalet resor landa på runt 120 miljoner i år, d.v.s. cirka hälften?


Det beror ju lite på hur de här siffrorna står sig förstås. Men vardagssiffrorna på våren brukar ju i regel vara lägre än de på hösten. Trafikförvaltningen räknar ofta med ganska lågt resande på helgerna i deras modeller. Tyvärr redovisar man ju inte längre årssiffrorna. Man har ju också trixat fram och tillbaka med vad man avser med vintermånad och vanlig vardag etc. Men mellan 110-120 miljoner bör det väl landa åtminstone. När det gäller förra årets siffror bör pendeltågen ha hamnat på omkring 102 miljoner resande för helår av 247 miljoner. En ökning till 120 miljoner - om övrig trafik inte ökar (vilket den väl lär göra med tanke på allmän trend), så skulle väl då årssiffran för resandet totalt hamna på 265 miljoner. Så det blir ju 45 procent i alla fall. Och det är ju ändå rätt långt ifrån 1/5.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 19:00

Lars_L skrev:Att man fortfarande inte vill ha långa tåg till Bålsta på lördagar är ju rätt märkligt. Behovet lär ju öka rätt kraftigt under 2020.


Problemet är väl att nästan alla tåg skulle behöva vara långa. I så fall är det nog bättre ett annat trafikupplägg, t.ex. 7,5-minuterstrafik med korta tåg.

TKO skrev:Finns det inte redan 2 vändspår i Väsby? (Jag kan ha fel)
Behövs i så fall verkligen fler?

Vill man snabbt öka trafiken på Södertäljelinjen kan en idé vara att åter börja vända tåg i Ulriksdal. Fast då visar det sej nog att det trots allt är kapaciteten genom tunneln som är begränsande...


Visst, men tanken med Väsby Entré är att stationen ska få fyra plattformsspår. Det ger en helt annan vändkapacitet. Jämför med Kallhäll.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 19:04

TKO skrev:Finns det inte redan 2 vändspår i Väsby? (Jag kan ha fel)
Behövs i så fall verkligen fler?

Vill man snabbt öka trafiken på Södertäljelinjen kan en idé vara att åter börja vända tåg i Ulriksdal. Fast då visar det sej nog att det trots allt är kapaciteten genom tunneln som är begränsande...

/TKO


Problemet är att det bara finns en mittplattform att vända på. Vill man ha två olika linjer som vänder där (vilket ju Trafikförvaltningen vill), blir det alltså ganska svårt. Särskilt om de ska komma in med tre minuters mellanrum....Men även tiominuterstrafik från en plattform är svårt att klara (i sådana fall styrs trafikupplägget av just vändtiderna vid Upplands Väsby).

I Ulriksdal står ju det ena av stand-by-tågen.

Sedan - med mitt lösningsförslag är Upplands Väsby inte något större problem eftersom det inte är där kapaciteten behövs på ganska lång tid framåt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » tis 14 maj, 2019 19:10

Går det inte att köra ut på vändspåren och vända istället för att göra det vid mittplattformen?

Och det är klart vill man inte så fort som möjligt öka trafiken på Södertäljelinjen går det ju att skylla på det ena och det andra.

Men vi hamnar alltid i samma fråga - hur många tåg går det IDAG (och I MORGON och NÄSTA ÅR) att köra genom tunneln. Håller vi fast vid att det är lika många som idag är all övrig diskussion närmast meningslös.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 19:13

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Att man fortfarande inte vill ha långa tåg till Bålsta på lördagar är ju rätt märkligt. Behovet lär ju öka rätt kraftigt under 2020.


Problemet är väl att nästan alla tåg skulle behöva vara långa. I så fall är det nog bättre ett annat trafikupplägg, t.ex. 7,5-minuterstrafik med korta tåg.



Jodå det är jag medveten om med nuvarande upplägg. Men nu ska ju tågen vända i Västerhaninge. Genom att man lägger till 2 minuter på körtiden till Nynäshamn, så kommer ju körtiderna justeras så att det antagligen räcker och då försvinner det problemet. Men det får vi se. Man kanske har kvar det extra omloppet i alla fall, men jag tror faktiskt inte det - eftersom det bara ställer till det i Västerhaninge.

7,5 kan man väl också tänka sig. Men det kräver ju ett annat trafikupplägg än det man har för andra dagar/tider.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 19:18

TKO skrev:Går det inte att köra ut på vändspåren och vända istället för att göra det vid mittplattformen?

Och det är klart vill man inte så fort som möjligt öka trafiken på Södertäljelinjen går det ju att skylla på det ena och det andra.

Men vi hamnar alltid i samma fråga - hur många tåg går det IDAG (och I MORGON och NÄSTA ÅR) att köra genom tunneln. Håller vi fast vid att det är lika många som idag är all övrig diskussion närmast meningslös.

/TKO


Inte vid tät trafik. Det skulle knappt fungera i tunnelbanan.

Ifall man kunde köra på de yttre spåren in på vändspåren skulle det ju fungera, men det är det för kort utrymme för.
Men jag säger ju också att det bara är ett problem om man ska ha kvartstrafikupplägg. Det är med kvartstrafik man får två olika linjer som vänder vid Upplands Väsby (i annat fall blir det ju två tåg i timmen, eftersom det är tiominuterstrafik till Märsta och man behöver insatståg även på Mälarbanan, så då räcker kapaciteten. Men även att vända två olika linjer vid Märsta skapar ju samma typ av kapacitetsproblem.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 19:20

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Att man fortfarande inte vill ha långa tåg till Bålsta på lördagar är ju rätt märkligt. Behovet lär ju öka rätt kraftigt under 2020.


Problemet är väl att nästan alla tåg skulle behöva vara långa. I så fall är det nog bättre ett annat trafikupplägg, t.ex. 7,5-minuterstrafik med korta tåg.



Jodå det är jag medveten om med nuvarande upplägg. Men nu ska ju tågen vända i Västerhaninge. Genom att man lägger till 2 minuter på körtiden till Nynäshamn, så kommer ju körtiderna justeras så att det antagligen räcker och då försvinner det problemet. Men det får vi se. Man kanske har kvar det extra omloppet i alla fall, men jag tror faktiskt inte det - eftersom det bara ställer till det i Västerhaninge.

7,5 kan man väl också tänka sig. Men det kräver ju ett annat trafikupplägg än det man har för andra dagar/tider.


Från och med nästa år kommer tre av fyra banor att ha 7,5-minuterstrafik under större delen av dagen, om än med 15-minutersluckor på Södertäljelinjen och Nynäsbanan. Varför skulle något liknande inte fungera på Mälarbanan? De extra tågen på Mälarbanan skulle då kunna fylla luckorna på Södertäljelinjen, vilket är önskvärt med tanke på det stora resandet på linjen.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 19:27

Enceladus skrev:
Från och med nästa år kommer tre av fyra banor att ha 7,5-minuterstrafik under större delen av dagen, om än med 15-minutersluckor på Södertäljelinjen och Nynäsbanan. Varför skulle något liknande inte fungera på Mälarbanan? De extra tågen på Mälarbanan skulle då kunna fylla luckorna på Södertäljelinjen, vilket är önskvärt med tanke på det stora resandet på linjen.


Ja sa inte att det inte var önsvärt, men att det blir lite knöligt om man ska hålla fast vid Trafikförvaltningens trafikupplägg. /7,5-minuterstrafik till Södertälje kan vara lite knepigt på grund av broöppningarna. Men man kan ju köra till Tumba i sådana fall förstås. Men det är ju då man behöver ett helt nytt trafikupplägg. Bättre i sådana fall är ju att alltid köra 43x från Kallhäll etc.


Ett sådant upplägg skulle ju dock kräva rätt mycket fler vagnar i mellantrafiken vardagar. I och för sig är det ju vanligt att man bara har några enstaka extratåg i högtrafik (se exempelvis Köpenhamn). Det blir dock ganska svårt att ha frånkoppling om man kör 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken på vardagar, så det drar iväg rätt mycket resursmässigt och med rätt hög överkapacitet.

Man kan ju förstås tänka sig att bara köra tätare på helger, men det ger ju ett ganska konstigt upplägg och torde väl vara närmast världsunikt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 19:35

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Från och med nästa år kommer tre av fyra banor att ha 7,5-minuterstrafik under större delen av dagen, om än med 15-minutersluckor på Södertäljelinjen och Nynäsbanan. Varför skulle något liknande inte fungera på Mälarbanan? De extra tågen på Mälarbanan skulle då kunna fylla luckorna på Södertäljelinjen, vilket är önskvärt med tanke på det stora resandet på linjen.


Ja sa inte att det inte var önsvärt, men att det blir lite knöligt om man ska hålla fast vid Trafikförvaltningens trafikupplägg. /7,5-minuterstrafik till Södertälje kan vara lite knepigt på grund av broöppningarna. Men man kan ju köra till Tumba i sådana fall förstås. Men det är ju då man behöver ett helt nytt trafikupplägg. Bättre i sådana fall är ju att alltid köra 43x från Kallhäll etc.


Ett sådant upplägg skulle ju dock kräva rätt mycket fler vagnar i mellantrafiken vardagar. I och för sig är det ju vanligt att man bara har några enstaka extratåg i högtrafik (se exempelvis Köpenhamn). Det blir dock ganska svårt att ha frånkoppling om man kör 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken på vardagar, så det drar iväg rätt mycket resursmässigt och med rätt hög överkapacitet.

Man kan ju förstås tänka sig att bara köra tätare på helger, men det ger ju ett ganska konstigt upplägg och torde väl vara närmast världsunikt.


Merkostnaden för att köra en linje mellan Kallhäll och Tumba med korta tåg i 30-minuterstrafik på vardagar är väl förhållandevis liten? På helger blir det ju en ganska stor besparing eftersom övriga tåg kan vara korta istället för långa.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 14 maj, 2019 19:49

Det finns en intressant men ganska märklig belastningsprognos baserad på RUFS 2050 på sidan 76 i presentationen. Många siffror är oklara. Flera siffror verkar vara direkt felaktiga, t.ex. pendeltågens. Stråket mellan Flemingsberg och Högdalen får anmärkningsvärt hög belastning om det avses trafikeras med buss. Stråket mellan Älvsjö och Gullmarsplan får ungefär lika hög belastning som Tvärbanan mellan Årstaberg och Gullmarsplan, men jag antar att det är en förlängning av Spårväg Syd. Tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan får högre belastning än tidigare prognoser. Linje 160 syns som ett litet streck utan några siffror.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 19:52

Enceladus skrev:Merkostnaden för att köra en linje mellan Kallhäll och Tumba med korta tåg i 30-minuterstrafik på vardagar är väl förhållandevis liten? På helger blir det ju en ganska stor besparing eftersom övriga tåg kan vara korta istället för långa.


Ja, om man bara kör 30-minuterstrafik. Men förutsättningarna för till- och frånkoppling är väl inte heller helt optimala i vare sig Kallhäll eller Tumba. Sedan bör man ju oavsett då hålla sig till ett trafikupplägg och inte ha olika varianter. Mycket mer naturligt och bättre att köra 43X under hela tiden det går snabbtåg till Nynäshamn i sådana fall och låta tågen från Märsta gå till Tumba. Man ska väl inte krångla till det i onödan? Det är ju nog krångligt trafikupplägg som det är. Ganska många resenärer som fortfarande inte förstår detta med att 42X nu stannnar på småstationerna norr om stan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster