Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » mån 30 sep, 2019 16:00

TKO skrev:
Enceladus skrev:Jämförelsen behöver inte begräsas till pendeltåg. Alla kollektivtrafiklinjer i Norden har fler avgångar per resenär än Stockholms pendeltåg. Det är egentligen inte konstigt att Stockholms pendeltåg har flest resenärer per avgång i Norden, men gapet till de andra trafiksystemen är orimligt stort. Enligt de siffror för 2015 som anges av signaturen "Lars_L" hade Stockholms pendeltåg 640 resenärer per avgång medan Köpenhamns S-tåg endast hade 250 resenärer per avgång. Tycker du inte att gapet är anmärkningsvärt stort? Hur många resenärer per avgång har blå linjen? Hur många resenärer per avgång har Stockholms pendeltåg nu?


Är det inte bra med många resenärer per avgång?
Är det bättre om det är 0 st, som kan förekomma på t ex linje 164 i Årsta?

Nej jag underkänner detta försök till bevisföring!

"Lösa bollar går om" - som dom sa förr på Grönan…


Det är bra med många resenärer per avgång - till en viss gräns. Det är inte bra att Södertäljelinjen har stående resenärer när det är 30-minuterstrafik efter midnatt samtidigt som blå linjen har 15-minuterstrafik. Det är inte bra att både Södertäljelinjen och Mälarbanan har väldigt många stående resenärer på helger på grund av för många resenärer per avgång. Vad säger SL:s kundundersökningar om pendeltågens utbud?
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » mån 30 sep, 2019 16:17

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Jämförelsen behöver inte begräsas till pendeltåg. Alla kollektivtrafiklinjer i Norden har fler avgångar per resenär än Stockholms pendeltåg. Det är egentligen inte konstigt att Stockholms pendeltåg har flest resenärer per avgång i Norden, men gapet till de andra trafiksystemen är orimligt stort. Enligt de siffror för 2015 som anges av signaturen "Lars_L" hade Stockholms pendeltåg 640 resenärer per avgång medan Köpenhamns S-tåg endast hade 250 resenärer per avgång. Tycker du inte att gapet är anmärkningsvärt stort? Hur många resenärer per avgång har blå linjen? Hur många resenärer per avgång har Stockholms pendeltåg nu?


Är det inte bra med många resenärer per avgång?
Är det bättre om det är 0 st, som kan förekomma på t ex linje 164 i Årsta?

Nej jag underkänner detta försök till bevisföring!

"Lösa bollar går om" - som dom sa förr på Grönan…


Det är bra med många resenärer per avgång - till en viss gräns. Det är inte bra att Södertäljelinjen har stående resenärer när det är 30-minuterstrafik efter midnatt samtidigt som blå linjen har 15-minuterstrafik. Det är inte bra att både Södertäljelinjen och Mälarbanan har väldigt många stående resenärer på helger på grund av för många resenärer per avgång. Vad säger SL:s kundundersökningar om pendeltågens utbud?


Nu var det inte det vi diskuterade utan med vilket mått HELA Stockholms pendeltågstrafik är den sämsta i Norden.
Jag har svårt att se att det förhåller sej så faktiskt...

(Om det nu är OK att jämföra hur som helst så vill jag påstå att den sena kvällstrafiken på Stockholms pendeltåg är bättre än den på Metron i H-fors, så det så!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » mån 30 sep, 2019 16:45

TKO skrev:Nu var det inte det vi diskuterade utan med vilket mått HELA Stockholms pendeltågstrafik är den sämsta i Norden.
Jag har svårt att se att det förhåller sej så faktiskt...

(Om det nu är OK att jämföra hur som helst så vill jag påstå att den sena kvällstrafiken på Stockholms pendeltåg är bättre än den på Metron i H-fors, så det så!)


Trafiken i Helsingfors metro är en kompromiss. Å ena sidan har metron 5-minuterstrafik under hela trafikdygnet, å andra sidan slutar trafiken väldigt tidigt.

Stockholms pendeltåg är däremot inte bra på något. Många resenärer och få avgångar kombinerar det sämsta av två världar - trängsel och dåligt utbud. Köpenhamns S-tåg har mindre än hälften så många resenärer per huvudlinje, men ändå fler avgångar.
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » mån 30 sep, 2019 17:24

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu var det inte det vi diskuterade utan med vilket mått HELA Stockholms pendeltågstrafik är den sämsta i Norden.
Jag har svårt att se att det förhåller sej så faktiskt...

(Om det nu är OK att jämföra hur som helst så vill jag påstå att den sena kvällstrafiken på Stockholms pendeltåg är bättre än den på Metron i H-fors, så det så!)


Trafiken i Helsingfors metro är en kompromiss. Å ena sidan har metron 5-minuterstrafik under hela trafikdygnet, å andra sidan slutar trafiken väldigt tidigt.

Stockholms pendeltåg är däremot inte bra på något. Många resenärer och få avgångar kombinerar det sämsta av två världar - trängsel och dåligt utbud. Köpenhamns S-tåg har mindre än hälften så många resenärer per huvudlinje, men ändå fler avgångar.


Nja, Helsingfors Metro har faktiskt högre turtäthet dagtid sedan utbyggnaden, men nuförtiden även några avgångar på morgonen då det är kvartstrafik på respektive linje.

Men det är förstås lite slarvigt att säga att pendeltågen i Stockholm är sämst på allt. Nynäshamn har ju ett ganska bra utbud sett till antalet resenärer.

Däremot får man väl säga att pendeltåget som system har ganska dålig nivå i dagsläget. Ungefär som tunnelbanan på 80-talet - sett till trängseln. Sedan kanske man inte kan vara avundsjuk jämt för att det finns något system som har bättre service i något läge. Man kan förstås hävda att halvtimmestrafik är lite dåligt på pendeln till Södertälje på natten och just den har jag inget emot att man av det skälet ökar på. Men även till Hässelby strand och Norsborg är det ju många stående på tunnelbanan och dit är det också bara halvtimmestrafik. Att man just på blåa linjen har valt kvartstrafik när man kör med korta tåg är ju inget att hänga upp sig på. Det kommer ju alltid finnas tidpunkter när en viss linje har bättre utbud än en annan. Någon exakt rättvisa går ju aldrig och få. Ibland är det ju mer praktiskt för några timmar att behålla trafiken och tåglängd, än att ha tillkoppling eller börja med 20-minuterstrafik för ett par timmar. Tror nog ganska små föreningar vid halvtimmestrafik även på blåa har lett till en del problem.

Sedan har ju nu antalet avgångar på pendeltågen ökat ganska mycket sedan 2015. Det är ju bara då att beklaga att Trafikförvaltningen fick för sig (och fullmäktige) att det var så bra med kvartstrafik och snabbtåg, så man missade möjligheten att ha tiominuterstrafik som alla andra system har som grund. Här tycker man det är mycket bättre att ha sämre trafik för 390 000 resenärer för att de 10 000 som bor i Nynäshamn ska få ha snabbtåg och motiverar det med att då kunna dra in direktbussarna - som man ändå låter vara kvar....

Må vara då att man inte vågat köra 18 tåg i timmen ännu, så till nu har det väl inte varit möjligt att ha tiominuterstrafik oavsett. Men att man valt kvartstrafik som grund är ju huvudsakligen anledningen till att det fortfarande är så dålig trafik på pendeln
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2840
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » mån 30 sep, 2019 18:23

Lars_L skrev:Det är ju bara då att beklaga att Trafikförvaltningen fick för sig (och fullmäktige) att det var så bra med kvartstrafik och snabbtåg, så man missade möjligheten att ha tiominuterstrafik som alla andra system har som grund. Här tycker man det är mycket bättre att ha sämre trafik för 390 000 resenärer för att de 10 000 som bor i Nynäshamn ska få ha snabbtåg och motiverar det med att då kunna dra in direktbussarna - som man ändå låter vara kvar....


Jag förstår inte varför du ständigt skyller det usla trafikutbudet på snabbtågen till Nynäshamn. Huvudlinjerna i Köpenhamns S-tåg har 9-12 tåg/h i vardagarnas mellantrafik. Dessa linjer har mindre än hälften så många resenärer som huvudlinjerna i Stockholms pendeltåg. Varför kan inte "den kloka principen om korta tåg" också användas i Stockholms pendeltåg? Sett till antalet resenärer är ju 7,5-minuterstrafik till Södertälje är ett fullt rimligt utbud. Mörbylinjen har 5-minuterstrafik och den har väl inte så många fler resenärer. Snabbtågen till Nynäshamn har inte heller något att göra med den bristfälliga nattrafiken. Det finns ett starkt motstånd mot nattlig pendeltågstrafik hos vissa regionpolitiker, vilket är helt orelaterat till snabbtågen till Nynäshamn.

Lars_L skrev:Däremot får man väl säga att pendeltåget som system har ganska dålig nivå i dagsläget. Ungefär som tunnelbanan på 80-talet - sett till trängseln. Sedan kanske man inte kan vara avundsjuk jämt för att det finns något system som har bättre service i något läge. Man kan förstås hävda att halvtimmestrafik är lite dåligt på pendeln till Södertälje på natten och just den har jag inget emot att man av det skälet ökar på. Men även till Hässelby strand och Norsborg är det ju många stående på tunnelbanan och dit är det också bara halvtimmestrafik. Att man just på blåa linjen har valt kvartstrafik när man kör med korta tåg är ju inget att hänga upp sig på. Det kommer ju alltid finnas tidpunkter när en viss linje har bättre utbud än en annan. Någon exakt rättvisa går ju aldrig och få. Ibland är det ju mer praktiskt för några timmar att behålla trafiken och tåglängd, än att ha tillkoppling eller börja med 20-minuterstrafik för ett par timmar. Tror nog ganska små föreningar vid halvtimmestrafik även på blåa har lett till en del problem.


Jag håller med om att tunnelbanetrafiken till Norsborg och Hässelby också är bristfällig, vilket jag påpekade i en annan tråd. Däremot anser jag att situationen är värre på Södertäljelinjen. Dels börjar 30-minuterstrafiken tidigare och då minskar acceptansen för trängsel. Dels saknas tätare trafik i de centrala delarna (t.ex. om Älvsjötågen hade gått till Tumba). Dels slutar pendeltågstrafiken tidigt och på nattbussarna kan restiden som ståplatsresenär vara extremt lång.
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » mån 30 sep, 2019 23:17

Enceladus skrev:Jag förstår inte varför du ständigt skyller det usla trafikutbudet på snabbtågen till Nynäshamn. Huvudlinjerna i Köpenhamns S-tåg har 9-12 tåg/h i vardagarnas mellantrafik. Dessa linjer har mindre än hälften så många resenärer som huvudlinjerna i Stockholms pendeltåg. Varför kan inte "den kloka principen om korta tåg" också användas i Stockholms pendeltåg? Sett till antalet resenärer är ju 7,5-minuterstrafik till Södertälje är ett fullt rimligt utbud. Mörbylinjen har 5-minuterstrafik och den har väl inte så många fler resenärer. Snabbtågen till Nynäshamn har inte heller något att göra med den bristfälliga nattrafiken. Det finns ett starkt motstånd mot nattlig pendeltågstrafik hos vissa regionpolitiker, vilket är helt orelaterat till snabbtågen till Nynäshamn.



Jag skyller på snabbtågsupplägget generellt - men i det tänket verkade det nästan vara viktigast att förkorta restiden för Nynäshamnsborna med några minuter. De andra snabbtågsplanerna har man ju skrotat.

Eftersom X60A och X60B inte är samkörbara är det omöjligt att ha fler från- och tillkoppling under mellantrafiken, och att köra i 7,5-minuterstrafik dagtid utan att kunna köra med korta tåg, skulle innebära stor ökning av antalet fordonskilometer, vilket nog skulle bli svårt att klara rent praktiskt, men som naturligtvis också har effekter på fordonens livslängd.

Nattrafiken är ju ändå en liten del av trafikutbudet - oavsett hur viktig man tycker den är. Men visst - för just den delen har väl inte snabbtågsupplägget någon betydelse.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2840
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » tis 01 okt, 2019 6:20

Lars_L skrev:Eftersom X60A och X60B inte är samkörbara är det omöjligt att ha fler från- och tillkoppling under mellantrafiken, och att köra i 7,5-minuterstrafik dagtid utan att kunna köra med korta tåg, skulle innebära stor ökning av antalet fordonskilometer, vilket nog skulle bli svårt att klara rent praktiskt, men som naturligtvis också har effekter på fordonens livslängd.


På helger skulle 7,5-minuterstrafik med korta tåg innebära en minskning av antalet fordonskilometer! Det börjar faktiskt bli ganska trångt på Bålstatågen. Det körs redan långa tåg i onödan på Ostkustbanan och med långa tåg på Mälarbanan skulle långa tåg behöva köras i onödan även på Nynäsbanan. Risken finns att inget görs på grund av oviljan att ha högre turtäthet på helger. Men på linje 160 går det alldeles utmärkt...
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Diripsi » tis 01 okt, 2019 7:27

Lars_L skrev:Må vara då att man inte vågat köra 18 tåg i timmen ännu, så till nu har det väl inte varit möjligt att ha tiominuterstrafik oavsett. Men att man valt kvartstrafik som grund är ju huvudsakligen anledningen till att det fortfarande är så dålig trafik på pendeln

Det där är bara rent trams. Det går alldeles utmärkt att köra 10-minuterstrafik i mellantrafiken och 16 tåg i timmen i högtrafik, om man bara släpper den heliga principen om att tågen måste gå på samma minuttal hela tiden.
Diripsi
 
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » tis 01 okt, 2019 17:45

Diripsi skrev:
Lars_L skrev:Må vara då att man inte vågat köra 18 tåg i timmen ännu, så till nu har det väl inte varit möjligt att ha tiominuterstrafik oavsett. Men att man valt kvartstrafik som grund är ju huvudsakligen anledningen till att det fortfarande är så dålig trafik på pendeln

Det där är bara rent trams. Det går alldeles utmärkt att köra 10-minuterstrafik i mellantrafiken och 16 tåg i timmen i högtrafik, om man bara släpper den heliga principen om att tågen måste gå på samma minuttal hela tiden.


Jovisst, har ju själv förslagit det - men förstår Trafikförvaltningen det?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2840
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » ons 02 okt, 2019 10:20

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Eftersom X60A och X60B inte är samkörbara är det omöjligt att ha fler från- och tillkoppling under mellantrafiken, och att köra i 7,5-minuterstrafik dagtid utan att kunna köra med korta tåg, skulle innebära stor ökning av antalet fordonskilometer, vilket nog skulle bli svårt att klara rent praktiskt, men som naturligtvis också har effekter på fordonens livslängd.


På helger skulle 7,5-minuterstrafik med korta tåg innebära en minskning av antalet fordonskilometer! Det börjar faktiskt bli ganska trångt på Bålstatågen. Det körs redan långa tåg i onödan på Ostkustbanan och med långa tåg på Mälarbanan skulle långa tåg behöva köras i onödan även på Nynäsbanan. Risken finns att inget görs på grund av oviljan att ha högre turtäthet på helger. Men på linje 160 går det alldeles utmärkt...


Jag noterar att ingen har kommenterat detta inlägg, vilket i och för sig kan vara ett tecken på uppgivenhet. Faktum är dock att det börjar bli ganska trångt på Bålstatågen och Trafikförvaltningen har uppenbarligen inga planer på att införa 10-minuterstrafik. Eftersom det redan körs långa tåg i onödan på Ostkustbanan är viljan liten att därutöver köra långa tåg i onödan på Nynäsbanan. Är det bästa sättet att komma till rätta med problemet att sticka huvudet i sanden? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 10:33

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Eftersom X60A och X60B inte är samkörbara är det omöjligt att ha fler från- och tillkoppling under mellantrafiken, och att köra i 7,5-minuterstrafik dagtid utan att kunna köra med korta tåg, skulle innebära stor ökning av antalet fordonskilometer, vilket nog skulle bli svårt att klara rent praktiskt, men som naturligtvis också har effekter på fordonens livslängd.


På helger skulle 7,5-minuterstrafik med korta tåg innebära en minskning av antalet fordonskilometer! Det börjar faktiskt bli ganska trångt på Bålstatågen. Det körs redan långa tåg i onödan på Ostkustbanan och med långa tåg på Mälarbanan skulle långa tåg behöva köras i onödan även på Nynäsbanan. Risken finns att inget görs på grund av oviljan att ha högre turtäthet på helger. Men på linje 160 går det alldeles utmärkt...


Jag noterar att ingen har kommenterat detta inlägg, vilket i och för sig kan vara ett tecken på uppgivenhet. Faktum är dock att det börjar bli ganska trångt på Bålstatågen och Trafikförvaltningen har uppenbarligen inga planer på att införa 10-minuterstrafik. Eftersom det redan körs långa tåg i onödan på Ostkustbanan är viljan liten att därutöver köra långa tåg i onödan på Nynäsbanan. Är det bästa sättet att komma till rätta med problemet att sticka huvudet i sanden? :roll:


Visst förstår jag den frustration man kan känna när man skrivit världens mest intressanta inlägg och sedan verkar ingen ta notis om det! Men om man som signaturen "Enceladus" - och även jag själv - emellanåt formligen bombarderar forumet med åsikter vi i många fall redan sett ett otal gånger får vi kanske inse att många av forumläsarna kan ha annat, och viktigare för sej...

Min uppfattning i den specifika frågan är att det sällan är trångt på Kungsängs/Bålstalinjen i mellantrafik när det körs 15-minuterstrafik med långa tåg. Så något akut behov av tätare trafik kan jag inte se, däremot finns ett behov av att köra fler långa tåg.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » ons 02 okt, 2019 10:49

TKO skrev:Min uppfattning i den specifika frågan är att det sällan är trångt på Kungsängs/Bålstalinjen i mellantrafik när det körs 15-minuterstrafik med långa tåg. Så något akut behov av tätare trafik kan jag inte se, däremot finns ett behov av att köra fler långa tåg.


Varför körs inte långa fordon på helger i Köpenhamns S-tåg, tunnelbanans blå linje eller för den delen busslinje 160? Svaret finns i rapporten "Upplevd kvalitet i SL-trafiken 2018" (se sidan 12):

Trafikförvaltningen skrev:72 procent av samtliga resenärer är nöjda med turtätheten i SL-trafiken, vilket är en förbättring med en procentenhet sedan 2017. Mest nöjda är resenärerna ombord pendelbåtarna och tunnelbanan med 79 procent. På lokalbana är 70 procent nöjda och på buss är resultatet 68 procent. Minst nöjda med turtätheten är pendeltågsresenärerna med 61 procent.


Det är dock ganska märkligt linje 160 körs med kortare vagnar samtidigt som exempelvis linje 165 trafikeras med idel ledbussar i 20-minuterstrafik. Där anses tydligen den lägre turtätheten vara acceptabel. Kan det vara så att Årstabor förväntar sig bättre service än Fagersjöbor, på samma sätt som resenärer på Ostkustbanan förväntar sig bättre service än resenärer på Mälarbanan?

Det finns emellertid ett annat problem med långa tåg på Mälarbanan. Nynäsbanan har högre turtäthet och då skulle långa tåg behöva köras i onödan där. Detta problem finns redan på Ostkustbanan.
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » ons 02 okt, 2019 10:57

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Eftersom X60A och X60B inte är samkörbara är det omöjligt att ha fler från- och tillkoppling under mellantrafiken, och att köra i 7,5-minuterstrafik dagtid utan att kunna köra med korta tåg, skulle innebära stor ökning av antalet fordonskilometer, vilket nog skulle bli svårt att klara rent praktiskt, men som naturligtvis också har effekter på fordonens livslängd.


På helger skulle 7,5-minuterstrafik med korta tåg innebära en minskning av antalet fordonskilometer! Det börjar faktiskt bli ganska trångt på Bålstatågen. Det körs redan långa tåg i onödan på Ostkustbanan och med långa tåg på Mälarbanan skulle långa tåg behöva köras i onödan även på Nynäsbanan. Risken finns att inget görs på grund av oviljan att ha högre turtäthet på helger. Men på linje 160 går det alldeles utmärkt...


Jag noterar att ingen har kommenterat detta inlägg, vilket i och för sig kan vara ett tecken på uppgivenhet. Faktum är dock att det börjar bli ganska trångt på Bålstatågen och Trafikförvaltningen har uppenbarligen inga planer på att införa 10-minuterstrafik. Eftersom det redan körs långa tåg i onödan på Ostkustbanan är viljan liten att därutöver köra långa tåg i onödan på Nynäsbanan. Är det bästa sättet att komma till rätta med problemet att sticka huvudet i sanden? :roll:


Fast så mycket behöver ju inte köras extra med långa tåg i T20, eftersom 28xx isoleras under mellantrafiken. Två av tågen får gå långa från morgonen. De två fordonsomlopp som utgår från Nynäshamn på morgonen får tillkoppling senare i Västerhaninge. Två tåg utgår ju från Västerhaninge när kvartstrafiken och 43X börjar trafikeras. Ungefär lika enkelt på kvällen, då tre tåg kan tas ur trafik vid Västerhaninge. Ett bör ha frånkoppling där och två i Bålsta. Blir ganska kostnadseffektivt och nog bättre än att ha sex tåg i timmen med två i timmen som vänder vid Kallhäll.Visst det senare kräver två omlopp färre, men å andra sidan går det nog inte att ha fyra tåg i timmen som vänder vid Älvsjö - så skillnaden blir en vagn mer i trafik, men ca ett femtontal färre i personal.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2840
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » ons 02 okt, 2019 11:04

Lars_L skrev:Fast så mycket behöver ju inte köras extra med långa tåg i T20, eftersom 28xx isoleras under mellantrafiken. Två av tågen får gå långa från morgonen. De två fordonsomlopp som utgår från Nynäshamn på morgonen får tillkoppling senare i Västerhaninge. Två tåg utgår ju från Västerhaninge när kvartstrafiken och 43X börjar trafikeras. Ungefär lika enkelt på kvällen, då tre tåg kan tas ur trafik vid Västerhaninge. Ett bör ha frånkoppling där och två i Bålsta. Blir ganska kostnadseffektivt och nog bättre än att ha sex tåg i timmen med två i timmen som vänder vid Kallhäll.Visst det senare kräver två omlopp färre, men å andra sidan går det nog inte att ha fyra tåg i timmen som vänder vid Älvsjö - så skillnaden blir en vagn mer i trafik, men ca ett femtontal färre i personal.


Nu glömmer du bort att det redan körs långa tåg i onödan till Uppsala och Upplands Väsby på Ostkustbanan. Extratågen på Mälarbanan skulle givetvis gå mellan Tumba och Kallhäll samtidigt som Älvsjötågen förlängs till Tumba. Detta upplägg skulle kraftigt minska antalet vagnar i trafik. Kom ihåg att Södertäljelinjen fortfarande har korta tåg på söndagar. Slöseriet kommer att öka i T20.

Jag tror inte att Trafikförvaltningen vill köra ännu fler långa tåg i onödan. Vi får väl sticka huvudet i sanden och helt enkelt acceptera trängseln på Bålstatågen...

Och varför anses linje 160 behöva 7,5-minuterstrafik med korta vagnar samtidigt som linje 165 har 20-minuterstrafik med långa vagnar? Bedöms Fagersjöbor vara så fattiga att de ändå inte har något val? Enligt resandestatistik från 2010 hade linje 160 blott 20 procent fler resenärer än linje 165. I så fall är ju skillnaden i utbudet helt orimlig. Sett till antalet resenärer hade det varit rimligare att ha 10-minuterstrafik med ledvagnar på linje 160 och 10-minuterstrafik med normalvagnar på linje 165.
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav duga » ons 02 okt, 2019 11:50

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Fast så mycket behöver ju inte köras extra med långa tåg i T20, eftersom 28xx isoleras under mellantrafiken. Två av tågen får gå långa från morgonen. De två fordonsomlopp som utgår från Nynäshamn på morgonen får tillkoppling senare i Västerhaninge. Två tåg utgår ju från Västerhaninge när kvartstrafiken och 43X börjar trafikeras. Ungefär lika enkelt på kvällen, då tre tåg kan tas ur trafik vid Västerhaninge. Ett bör ha frånkoppling där och två i Bålsta. Blir ganska kostnadseffektivt och nog bättre än att ha sex tåg i timmen med två i timmen som vänder vid Kallhäll.Visst det senare kräver två omlopp färre, men å andra sidan går det nog inte att ha fyra tåg i timmen som vänder vid Älvsjö - så skillnaden blir en vagn mer i trafik, men ca ett femtontal färre i personal.


Nu glömmer du bort att det redan körs långa tåg i onödan till Uppsala och Upplands Väsby på Ostkustbanan. Extratågen på Mälarbanan skulle givetvis gå mellan Tumba och Kallhäll samtidigt som Älvsjötågen förlängs till Tumba. Detta upplägg skulle kraftigt minska antalet vagnar i trafik. Kom ihåg att Södertäljelinjen fortfarande har korta tåg på söndagar. Slöseriet kommer att öka i T20.

Jag tror inte att Trafikförvaltningen vill köra ännu fler långa tåg i onödan. Vi får väl sticka huvudet i sanden och helt enkelt acceptera trängseln på Bålstatågen...

Och varför anses linje 160 behöva 7,5-minuterstrafik med korta vagnar samtidigt som linje 165 har 20-minuterstrafik med långa vagnar? Bedöms Fagersjöbor vara så fattiga att de ändå inte har något val? Enligt resandestatistik från 2010 hade linje 160 blott 20 procent fler resenärer än linje 165. I så fall är ju skillnaden i utbudet helt orimlig. Sett till antalet resenärer hade det varit rimligare att ha 10-minuterstrafik med ledvagnar på linje 160 och 10-minuterstrafik med normalvagnar på linje 165.


Vilka tider menar du att det körs långa tåg i onödan till Uppsala? Inte i rusningstrafik hoppas jag.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 389
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 13:16

Enceladus skrev:
TKO skrev:Min uppfattning i den specifika frågan är att det sällan är trångt på Kungsängs/Bålstalinjen i mellantrafik när det körs 15-minuterstrafik med långa tåg. Så något akut behov av tätare trafik kan jag inte se, däremot finns ett behov av att köra fler långa tåg.


Varför körs inte långa fordon på helger i Köpenhamns S-tåg, tunnelbanans blå linje eller för den delen busslinje 160? Svaret finns i rapporten "Upplevd kvalitet i SL-trafiken 2018" (se sidan 12):

Trafikförvaltningen skrev:72 procent av samtliga resenärer är nöjda med turtätheten i SL-trafiken, vilket är en förbättring med en procentenhet sedan 2017. Mest nöjda är resenärerna ombord pendelbåtarna och tunnelbanan med 79 procent. På lokalbana är 70 procent nöjda och på buss är resultatet 68 procent. Minst nöjda med turtätheten är pendeltågsresenärerna med 61 procent.


Det är dock ganska märkligt linje 160 körs med kortare vagnar samtidigt som exempelvis linje 165 trafikeras med idel ledbussar i 20-minuterstrafik. Där anses tydligen den lägre turtätheten vara acceptabel. Kan det vara så att Årstabor förväntar sig bättre service än Fagersjöbor, på samma sätt som resenärer på Ostkustbanan förväntar sig bättre service än resenärer på Mälarbanan?

Det finns emellertid ett annat problem med långa tåg på Mälarbanan. Nynäsbanan har högre turtäthet och då skulle långa tåg behöva köras i onödan där. Detta problem finns redan på Ostkustbanan.


Jag orkar bara inte med inlägg som handlar om allting samtidigt. Jag uttryckte en åsikt om hur det är på Bålsta/Kungsängen-linjen i mellantrafik, eftersom jag åker rätt ofta till Kallhäll där mina föräldrar bor.. Jag är övertygad om att jag har rätt i den frågan!

Men jag måste ändå ta upp ett av alla märkliga påståenden i ovanstående inlägg. Fagersjö! Har skribenten varit där någon gång?
Resandeunderlaget är minimalt - det är faktiskt betydligt mindre än i Östberga, som annars brukar vinna kategorin "mest förfördelade"!
Jag tror faktiskt Fagersjöborna skall vara nöjda med den kollektivtrafik man har - jämför med Upplands Bro t ex...

(Fagersjö hade dock kunnat gått en ljusare framtid till mötes. Någon gång i slutet av 90-talet gjorde ett kompetent arkitektkontor ett förslag till utbyggnad på uppdrag av Svenska Bostäder, som bland annat inkluderade en pendeltågsstation. Men det blev inget av med det...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » ons 02 okt, 2019 13:26

TKO skrev:Jag orkar bara inte med inlägg som handlar om allting samtidigt. Jag uttryckte en åsikt om hur det är på Bålsta/Kungsängen-linjen i mellantrafik, eftersom jag åker rätt ofta till Kallhäll där mina föräldrar bor.. Jag är övertygad om att jag har rätt i den frågan!


Varför ska just Stockholms pendeltåg trafikeras med långa tåg medan alla andra trafiksystem, t.ex. Köpenhamns S-tåg eller tunnelbanans blå linje, trafikeras med korta tåg? Även gröna och röda linjerna trafikerades med korta tåg innan det fanns underlag för 10-minuterstrafik med långa tåg!

TKO skrev:Men jag måste ändå ta upp ett av alla märkliga påståenden i ovanstående inlägg. Fagersjö! Har skribenten varit där någon gång?
Resandeunderlaget är minimalt - det är faktiskt betydligt mindre än i Östberga, som annars brukar vinna kategorin "mest förfördelade"!
Jag tror faktiskt Fagersjöborna skall vara nöjda med den kollektivtrafik man har - jämför med Upplands Bro t ex...

(Fagersjö hade dock kunnat gått en ljusare framtid till mötes. Någon gång i slutet av 90-talet gjorde ett kompetent arkitektkontor ett förslag till utbyggnad på uppdrag av Svenska Bostäder, som bland annat inkluderade en pendeltågsstation. Men det blev inget av med det...)


Resandestatistiken talar dock för sig själv - linje 165 har nästan lika många resenärer som linje 160. Enligt mina observationer har linje 165 högre beläggning än linje 160 på de avgångar som körs med ledvagnar.
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav TKO » ons 02 okt, 2019 14:17

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag orkar bara inte med inlägg som handlar om allting samtidigt. Jag uttryckte en åsikt om hur det är på Bålsta/Kungsängen-linjen i mellantrafik, eftersom jag åker rätt ofta till Kallhäll där mina föräldrar bor.. Jag är övertygad om att jag har rätt i den frågan!


Varför ska just Stockholms pendeltåg trafikeras med långa tåg medan alla andra trafiksystem, t.ex. Köpenhamns S-tåg eller tunnelbanans blå linje, trafikeras med korta tåg? Även gröna och röda linjerna trafikerades med korta tåg innan det fanns underlag för 10-minuterstrafik med långa tåg!

TKO skrev:Men jag måste ändå ta upp ett av alla märkliga påståenden i ovanstående inlägg. Fagersjö! Har skribenten varit där någon gång?
Resandeunderlaget är minimalt - det är faktiskt betydligt mindre än i Östberga, som annars brukar vinna kategorin "mest förfördelade"!
Jag tror faktiskt Fagersjöborna skall vara nöjda med den kollektivtrafik man har - jämför med Upplands Bro t ex...

(Fagersjö hade dock kunnat gått en ljusare framtid till mötes. Någon gång i slutet av 90-talet gjorde ett kompetent arkitektkontor ett förslag till utbyggnad på uppdrag av Svenska Bostäder, som bland annat inkluderade en pendeltågsstation. Men det blev inget av med det...)


Resandestatistiken talar dock för sig själv - linje 165 har nästan lika många resenärer som linje 160. Enligt mina observationer har linje 165 högre beläggning än linje 160 på de avgångar som körs med ledvagnar.


Varför varför varför?

1) Hur många resenärer har linje 165, inte totalt utan per delsträcka eller av/påstigande per hållplats.

2) De flesta resenärer på linje 165 går varken av eller på i Fagersjö.

Linjerna är på intet sätt jämförbara - vilket alla torde inse bara man tänker efter...

Och jag tror att de som bor längs pendeltågslinjen till Bålsta/Kungsängen inte bryr sej ett dugg om hur man kör S-tåg i Köpenhamn, det är bara en skribent på ett internetforum som tycker detta är en relevant jämförelse. Dom som bor i Bro eller Bålsta vill gärna ha kvartstrafik dom också, och det kanske vore vettigt även om det knappast är motiverat ur kapacitetssynpunkt. Övriga resenärer tycker att det funkar bra förutom att det behövs långa tåg även på lör- och söndagar. Så ser verkligheten ut - det finns ingen i Kungsängen som bryr sej om hur många närtåg det går till Grankulla!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » ons 02 okt, 2019 14:48

TKO skrev:Och jag tror att de som bor längs pendeltågslinjen till Bålsta/Kungsängen inte bryr sej ett dugg om hur man kör S-tåg i Köpenhamn, det är bara en skribent på ett internetforum som tycker detta är en relevant jämförelse. Dom som bor i Bro eller Bålsta vill gärna ha kvartstrafik dom också, och det kanske vore vettigt även om det knappast är motiverat ur kapacitetssynpunkt. Övriga resenärer tycker att det funkar bra förutom att det behövs långa tåg även på lör- och söndagar. Så ser verkligheten ut - det finns ingen i Kungsängen som bryr sej om hur många närtåg det går till Grankulla!


Är det därför pendeltågsresenärerna är minst nöjda med turtätheten i hela SL-trafiken? Det finns inget som tyder på att det du säger stämmer överens med verkligheten. Signaturen "bda157" som verkar använda pendeltågen på Mälarbanan har krävt att "införa 10-minutstrafik sju dar i veckan fram till kl 23". Vad skulle du säga om att införa 15-minuterstrafik med (bränslecellsdrivna) dubbeldäckare på linje 160? :roll:

TKO skrev:1) Hur många resenärer har linje 165, inte totalt utan per delsträcka eller av/påstigande per hållplats.

2) De flesta resenärer på linje 165 går varken av eller på i Fagersjö.

Linjerna är på intet sätt jämförbara - vilket alla torde inse bara man tänker efter...


Den källa som jag har konsulterat anger endast totalt resande. Linjerna är dock jämförbara på det sätt att båda passerar tre bytespunkter: Gullmarsplan, Årstaberg och Liljeholmen samt Farsta, Högdalen och Liljeholmen.
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Enceladus » ons 02 okt, 2019 20:11

duga skrev:Vilka tider menar du att det körs långa tåg i onödan till Uppsala? Inte i rusningstrafik hoppas jag.


Nej, med nuvarande trafikupplägg behöver alla tåg i rusningstrafik vara långa. På helger behövs däremot inte långa tåg på Ostkustbanan som har 8 tåg/h eller på Nynäsbanan som har 6 tåg/h. Det körs långa tåg till Uppsala och Upplands Väsby ändå på grund av den höga belastningen på Södertäljelinjen, men till Bålsta går det endast överbelastade korta tåg för att inte köra för många långa tåg i onödan. Trafikupplägget framtvingar ett överutbud på Ostkustbanan och ett underutbud på Mälarbanan.
Enceladus
 
Inlägg: 4163
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Anders Hanquist och 3 gäster