Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inläggav Lars_L » ons 22 maj, 2019 6:13

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Problemet med att köra tidigare är ju dock som bekant delvis beroende av Trafikverkets underhållsfönster. Det är också svårt att helt avgöra effekten. Men annars håller jag med om att trettiominuterstrafik är för dålig turtäthet på linjer som trafikerar city, likväl som extrakostnaden för att ha kvartstrafik som lägsta nivå är så marginell, särskilt som vinsten är så stor för dem som har fast starttid på jobb och i vissa fall kan få stå ute och vänta utanför arbetsplatsen.

Jag köper inte den här förklaringen. Det är inte något underhållsfönster som gör att det tåg som utgår från Älvsjö inte utgår från Södertälje. Första tåget från Södertälje kommer 30 minuter efter första tåget från Älvsjö och 26 minuter efter första tåget från Västerhaninge!

Det är vi överens om att avgångarna på linje 40 som utgår från Älvsjö, borde utgå från Södertälje C
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Enceladus » fre 24 maj, 2019 10:10

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Problemet med att köra tidigare är ju dock som bekant delvis beroende av Trafikverkets underhållsfönster. Det är också svårt att helt avgöra effekten. Men annars håller jag med om att trettiominuterstrafik är för dålig turtäthet på linjer som trafikerar city, likväl som extrakostnaden för att ha kvartstrafik som lägsta nivå är så marginell, särskilt som vinsten är så stor för dem som har fast starttid på jobb och i vissa fall kan få stå ute och vänta utanför arbetsplatsen.

Jag köper inte den här förklaringen. Det är inte något underhållsfönster som gör att det tåg som utgår från Älvsjö inte utgår från Södertälje. Första tåget från Södertälje kommer 30 minuter efter första tåget från Älvsjö och 26 minuter efter första tåget från Västerhaninge!

Det är vi överens om att avgångarna på linje 40 som utgår från Älvsjö, borde utgå från Södertälje C

Pendeltågstrafiken mellan Södertälje och Uppsala borde ju vara avbrottsfri. Den är högst jämförbar med Öresundstågen mellan Lund och Østerport samt med SKM mellan Gdańsk och Wejherowo, vilka båda har avbrottsfri trafik. Sträckan mellan Södertälje och Uppsala har väl dessutom fler resenärer än de två andra sträckorna?
Enceladus

Inläggav TKO » fre 24 maj, 2019 10:46

Enceladus skrev:Pendeltågstrafiken mellan Södertälje och Uppsala borde ju vara avbrottsfri. Den är högst jämförbar med Öresundstågen mellan Lund och Østerport samt med SKM mellan Gdańsk och Wejherowo, vilka båda har avbrottsfri trafik. Sträckan mellan Södertälje och Uppsala har väl dessutom fler resenärer än de två andra sträckorna?

Så länge vi har ett demokratiskt styrelseskick som bygger på folkvald repressentation i regionen spelar det inte så stor roll hur man gör I skåne, Danmark eller Polen - detta bestämmer vi själva. Och hittills verkar intresset för utökad nattrafik på pendeltågen vara lågt bland medborgarna...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav BSB101 » fre 24 maj, 2019 11:49

TKO skrev:
Enceladus skrev:Pendeltågstrafiken mellan Södertälje och Uppsala borde ju vara avbrottsfri. Den är högst jämförbar med Öresundstågen mellan Lund och Østerport samt med SKM mellan Gdańsk och Wejherowo, vilka båda har avbrottsfri trafik. Sträckan mellan Södertälje och Uppsala har väl dessutom fler resenärer än de två andra sträckorna?

Så länge vi har ett demokratiskt styrelseskick som bygger på folkvald repressentation i regionen spelar det inte så stor roll hur man gör I skåne, Danmark eller Polen - detta bestämmer vi själva. Och hittills verkar intresset för utökad nattrafik på pendeltågen vara lågt bland medborgarna...

/TKO

Har det gjorts några större undersökningar bland medborgarna på hur stort eller litet intresset är för avbrottsfri trafik på pendeltåget? När det gäller intresset att ha pendeltågstrafik lyckades politikerna med att helt missbedöma medborgarnas intresse.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » fre 24 maj, 2019 12:09

TKO skrev:

Samtidigt finns det ett stort intresse för att bygga "idiotbanor" med nattrafik...
Enceladus

Inläggav TKO » fre 24 maj, 2019 17:21

BSB101 skrev:
TKO skrev:

/TKO

Har det gjorts några större undersökningar bland medborgarna på hur stort eller litet intresset är för avbrottsfri trafik på pendeltåget? När det gäller intresset att ha pendeltågstrafik lyckades politikerna med att helt missbedöma medborgarnas intresse.

Intressant synpunkt!
Exemplifiera gärna.
/TKO
TKO

Inläggav TKO » fre 24 maj, 2019 17:23

Enceladus skrev:
TKO skrev:

Samtidigt finns det ett stort intresse för att bygga "idiotbanor" med nattrafik...

Vi har inte sett om det blir nattrafik ännu...
(Vi vet inte ens om 'idiotbanorna' verkligen blir byggda - men att intresset finns är helt korrekt!)

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » fre 24 maj, 2019 18:38

TKO skrev:
BSB101 skrev:Har det gjorts några större undersökningar bland medborgarna på hur stort eller litet intresset är för avbrottsfri trafik på pendeltåget? När det gäller intresset att ha pendeltågstrafik lyckades politikerna med att helt missbedöma medborgarnas intresse.

Intressant synpunkt!
Exemplifiera gärna.
/TKO

Exemplifiera om det gjorts några större undersökningar? Den frågan kvarstår. Att politikerna totalt misslyckades med att bedöma medborgarnas intresse att ha regelbunden pendeltågstrafik längs Ostkustbanan torde vara självklar för var och en.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » fre 24 maj, 2019 19:59

Är det Häggviksbornas gnäll som upphöjs till politisk norm?
Bara för att Högerpartiet saknar politisk ryggrad hoppas jag att detta inte blir ett exempel på hur lokalintressen ska gå före det allmännyttiga!

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » lör 25 maj, 2019 4:57

Vad Häggviksborna vill vet jag inte, men någon större undersökning av vad medborgarna vill verkar lysa med sin frånvaro.
BSB101

Inläggav Lars_L » lör 25 maj, 2019 5:57

BSB101 skrev:
TKO skrev:

/TKO

Fast i och för sig är det kanske svårt att fråga medborgarna på så sätt. Nu får vi inte glömma att Trafikförvaltningen i sitt förslag lovade 8 tåg i timmen även på småstationerna kring Ostkustbanan. Så det var väl snarare tjänstemännen som lurade politikerna i detta fall. Någon tidtabell presenterades ju inte - för politikerna var det ju omöjligt att förstå att upplägget innebar att man skulle (om det nu hade varit praktiskt möjligt),ha kört med korta tåg tre minuter innan ordinarie....Om man frågat vanliga medborgare om A och inte talat om B, som i fallet ovan, hade ju även Häggviksborna tyckt det var bättre med 8 tåg i timmen i högtrafik än 6, såsom även politikerna tyckte.

Med kollektivtrafik bör man snarare göra beräkningar på om nattrafik är samhällsekonomiskt lönsamt eller inte och vad merkostnaden skulle bli. Denna kan man ju sedan ta tillbaka om man vill höra med medborgarna i något slags enkät. Eftersom merkostnaden skulle bli så pass marginell (särskilt om man ser på att man kan skära ner på busstrafiken på natten), så tror jag de flesta tycker det är värt den kostnaden. Skulle man baka in det i ett avtal från början, skulle ju nattrafik mellan Södertälje C och Uppsala i timmestrafik inte kosta mycket. Spärrvakterna tjänar man i princip in på minskad busstrafik och ett 10-tal nattjänster för förare/tågvärdar är en spottstyver, särskilt om man sparar in övernattningar i Uppsala och tomkörningar till/från Uppsala. Antalet avgångar blir ju ca 4 per riktning och vardagsnatt. Inte mycket pengar i en mångmiljardbudget. Kanske kan man också ha några mindre stationer obemannade under ett par timmar på natten. Det är ju dock så liten tid ändå som stationerna är stängda, att det i realiteten inte blir så stor kostnadsskillnad.

Den stora frågan än väl snarare hur ofta man måste ersätta spårtrafiken med buss etc. Men en fördel att ha två vägar genom City, är ju att man exempelvis kan leda om nattrafiken över Stockholms central om trafiken i Citybanan vissa dagar måste ställas in på grund av underhållsarbete.
Lars_L

Inläggav TKO » lör 25 maj, 2019 15:10

BSB101 skrev:Vad Häggviksborna vill vet jag inte, men någon större undersökning av vad medborgarna vill verkar lysa med sin frånvaro.

Jag tror inte att "enkätdemokrati" är en bra lösning. Det blir bara mer av att den som skriker högst får sin vilja igenom!

Jag hoppas att det snart dyker upp en landstingspolitiker som vågar säga som det är:
"4 tåg i timmen räcker gott för de små villasamhällena i Sollentuna"!

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » lör 25 maj, 2019 18:04

TKO skrev:
BSB101 skrev:Vad Häggviksborna vill vet jag inte, men någon större undersökning av vad medborgarna vill verkar lysa med sin frånvaro.

Jag tror inte att "enkätdemokrati" är en bra lösning. Det blir bara mer av att den som skriker högst får sin vilja igenom!

Jag hoppas att det snart dyker upp en landstingspolitiker som vågar säga som det är:

/TKO

Nu kan man ju göra seriösa enkätundersökningar också. Men problemet är väl inte "vad som räcker", problemet är väl att hitta bra trafikupplägg. Det var ju det man inte gjorde, eftersom tågen från Uppsala fick en alldeles för hög beläggningsgrad.
Lars_L

Inläggav Enceladus » lör 25 maj, 2019 18:07

Vad Sollentuna vill framgår ganska tydligt av kommunens yttrande till Region Stockholm:

Sollentuna kommun skrev:Sollentuna kommun anser att det är av största vikt att alla pendeltågsavgångar stannar på kommunens alla fem stationer, Rotebro, Norrviken, Häggvik, Sollentuna och Helenelund. Turtätheten bör på sikt utvecklas mot 5 minuters trafik när det är möjligt och för att skapa en attraktiv komfortabel kollektivtrafik. Trafiken bör utvecklas till att omfatta hela dygnet och nattrafik bör även utvecklas.

Sollentuna vill att alla fem stationer ska ha 5-minuterstrafik, d.v.s. 12 tåg/h, samt nattrafik. Är det någon som vet om Ostkustbanan har gått om Mörbygrenen i antalet resenärer? I så fall är önskemålet inte helt orimligt. Sedan behöver de andra pendeltågsgrenarna förstås också få kraftigt utökad trafik.

Alla pendeltågskommuner vill ha nattliga pendeltåg. Ingen förespråkar nattbussar. Det är dock regionpolitikerna som bestämmer, och där finns det som bekant motståndare bland de styrande. Exempelvis har pendelbåtar högre prioritet, och de är inte gratis. Regionen har tyvärr inte oändliga resurser.

(Att blå linjen har nattrafik samtidigt som nattbuss 791 mot Södertälje har fler resenärer än linjerna 196, 197 och 595 tillsammans är oväsentligt. Regionpolitiken har aldrig handlat om att anpassa utbudet till efterfrågan.)
Enceladus

Inläggav TKO » lör 25 maj, 2019 19:03

Att alltid kräva allt åt alla är möjligen publikknipande, men kanske inte helt realistiskt. Känns lite som vpk på den tiden man aldrig hade något reelt inflytande...
Och OM det ska bli snabbtåg igen på Norra stambanan så kan det ju vara länpligt att låta den längsta linjen få dom snabba tågen!

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » sön 26 maj, 2019 9:34

TKO skrev:

Det var du som förde in medborgarnas tyckande och tänkande. Jag vet inte hur du tycker och tänker men jag anser det i alla fall vara bra att fråga vad som folk tycker innan man påstår vad folk tycker.

Gällande Sollentuna skulle jag exempelvis inte kalla Rotebro för villasamhälle. Men vill man inte se verkligheten kan man alltid hitta på en egen, vilket TKO många gånger gör.
BSB101

Inläggav TKO » sön 26 maj, 2019 13:06

BSB101 skrev:
TKO skrev:

Det var du som förde in medborgarnas tyckande och tänkande. Jag vet inte hur du tycker och tänker men jag anser det i alla fall vara bra att fråga vad som folk tycker innan man påstår vad folk tycker.

Gällande Sollentuna skulle jag exempelvis inte kalla Rotebro för villasamhälle. Men vill man inte se verkligheten kan man alltid hitta på en egen, vilket TKO många gånger gör.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har en annan uppfattning än signaturen "BSB101" har. Jag förstår att det är störande och jag skall i framtiden i största möjliga utsträckning försöka undvika att det upprepas!

en ångerfull
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Kristofer » mån 27 maj, 2019 19:01

Det hade alltså varit bra om man kunnat vända fler tåg i Upplands Väsby. Jag förstår mig inte på järnvägsteknik, men jag tänker så här:

Det räcker alltså inte med dagens lösning, med ett mellanspår och två(?) vändspår. Det kritiska faktorn (antar jag) är att det tar tid att tömma tåget när det kommer till Upl Väsby. Att lasta ett tåg som utgår därifrån torde inte ta längre tid än att lasta ett tåg som kommer från Märsta eller Uppsala.
Skulle man då kunna tänka sig en budgetvariant som bygger på att man - istället för att bygga om stationen helt till en fyrspårsstation - lägger in några nya växlar så att tåg från vändspåren kan komma till det yttre södergående plattformsspåret? Då kan ett vändande tåg gå in till mittspåret, tömma, köra in till vändspåren, och sedan när det är dags att avgå, rulla in på nedspåret och lasta på utsidan av plattformen.

Det finns antagligen ett gäng hakar som talar emot detta.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav gek » mån 27 maj, 2019 20:22

Kristofer skrev:Skulle man då kunna tänka sig en budgetvariant som bygger på att man - istället för att bygga om stationen helt till en fyrspårsstation - lägger in några nya växlar så att tåg från vändspåren kan komma till det yttre södergående plattformsspåret? Då kan ett vändande tåg gå in till mittspåret, tömma, köra in till vändspåren, och sedan när det är dags att avgå, rulla in på nedspåret och lasta på utsidan av plattformen.

Det låter som ett bra förslag. Men varför minskade man för några decennier sedan (?) antalet spår vid plattform från fyra till tre? Var det för att få bredare plattformar och/eller för att möjliggöra den tidigare Upptågslösningen, där lokaltåget från Uppsala vände vid Upplands Väsby? För det Upptågsupplägget var det förstås jättebra med ett mittspår med plattform på båda sidor, så att både resenärer mot Uppsala och från Uppsala fick enkel omstigning. Nu hade det varit bättre med den mer flexibla och kapacitetsstarka lösning som tillkom i slutet av 1960-talet; https://ekeving.se/r/bgd/SthD/Upplands_Vasby_197911.JPG [Svenska Järnvägsklubbens arkiv]
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Enceladus » mån 27 maj, 2019 21:55

Lars_L skrev:Med kollektivtrafik bör man snarare göra beräkningar på om nattrafik är samhällsekonomiskt lönsamt eller inte och vad merkostnaden skulle bli. Denna kan man ju sedan ta tillbaka om man vill höra med medborgarna i något slags enkät. Eftersom merkostnaden skulle bli så pass marginell (särskilt om man ser på att man kan skära ner på busstrafiken på natten), så tror jag de flesta tycker det är värt den kostnaden.

Det finns ju inte någon majoritet bland regionpolitikerna som tycker att det är värt den kostnaden. Den som inte vill köra över meningsmotståndare från det egna laget kan ju inte räknas som meningsfrände. Motståndet handlar kanske inte ens om pengar. Det är inte omöjligt att Tamsons helt uppriktigt tror att bussar är mer attraktiva än pendeltåg. Förslaget att införa direktbussar mellan Handen och Cityterminalen är svårt att tolka annorlunda. Däremot kan Tamsons behöva kompromissa om han får för sig att höja biljettpriserna igen. De andra partierna - speciellt MP - har nog en helt annan uppfattning.

Kristofer skrev:Det hade alltså varit bra om man kunnat vända fler tåg i Upplands Väsby. Jag förstår mig inte på järnvägsteknik, men jag tänker så här:

Det räcker alltså inte med dagens lösning, med ett mellanspår och två(?) vändspår. Det kritiska faktorn (antar jag) är att det tar tid att tömma tåget när det kommer till Upl Väsby. Att lasta ett tåg som utgår därifrån torde inte ta längre tid än att lasta ett tåg som kommer från Märsta eller Uppsala.
Skulle man då kunna tänka sig en budgetvariant som bygger på att man - istället för att bygga om stationen helt till en fyrspårsstation - lägger in några nya växlar så att tåg från vändspåren kan komma till det yttre södergående plattformsspåret? Då kan ett vändande tåg gå in till mittspåret, tömma, köra in till vändspåren, och sedan när det är dags att avgå, rulla in på nedspåret och lasta på utsidan av plattformen.

Det finns antagligen ett gäng hakar som talar emot detta.

Den föreslagna omvandlingen av stationen handlar ju lika mycket om kapacitet som om stadsutveckling. Stationen behöver nya uppgångar för att möjliggöra byggandet av en attraktiv stadsdel i kollektivtrafiknära läge - kolla hur Väsby Entré föreslås se ut. Om stationen ändå måste byggas om så kan det vara en bra idé att bygga ut den. Detta gäller inte bara Upplands Väsby, utan speciellt också Märsta. Öster om stationen finns det nästan ingenting på grund av att järnvägen utgör en barriär!
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik