Behovet av tiominuterstrafik i pendeltågstrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Behovet av tiominuterstrafik i pendeltågstrafiken

Inläggav Enceladus » lör 20 jul, 2019 20:14

kildor skrev:
Enceladus skrev:Idag var det 15-minuterstrafik med korta tåg och naturligtvis fick inte alla plats. Inte ens i mitten av tåget. Signaturen "TKO" behöver inte veva samma melodi på sitt positiv. Ja, förr i tiden var det 30-minuterstrafik. Men då var det betydligt färre som reste. Tågen lämnade inte kvar folk på perrongerna. Blå linjen har fått 10-minuterstrafik med färre resenärer. Varför anpassar inte SL utbudet till efterfrågan? :x

Du klagade tidigare på att SL inte ökar turtätheten och kör korta tåg istället. Det är ju precis det man gör här. Vilket man även gjort på kvällarna alla dagar på året. "Förr i tiden" var faktiskt bara 2 år sen!


15-minuterstrafik med korta tåg är givetvis bättre än 30-minuterstrafik med långa tåg, men inte tillräckligt bra. Folk blir ju kvarlämnade på perrongerna! SL måste inse att resandet har ökat kraftigt alla dagar om året och alla tider på dygnet. Om samma SL anser att det är motiverat med 10-minuterstrafik på blå linjen så är det väl inte orimligt att förvänta sig 7,5-minuterstrafik på Södertäljelinjen och Ostkustbanan samt 7,5/15-minuterstrafik på övriga grenar?
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Behovet av tiominuterstrafik i pendeltågstrafiken

Inläggav kildor » lör 20 jul, 2019 22:12

Enceladus skrev:15-minuterstrafik med korta tåg är givetvis bättre än 30-minuterstrafik med långa tåg, men inte tillräckligt bra. Folk blir ju kvarlämnade på perrongerna! SL måste inse att resandet har ökat kraftigt alla dagar om året och alla tider på dygnet. Om samma SL anser att det är motiverat med 10-minuterstrafik på blå linjen så är det väl inte orimligt att förvänta sig 7,5-minuterstrafik på Södertäljelinjen och Ostkustbanan samt 7,5/15-minuterstrafik på övriga grenar?

Idag hade det absolut behövts fler eller långa tåg. Men alldeles oavsett hur dålig du tycker att pendeltågstrafiken är i nuläget så har det faktiskt gjorts rejäla satsningar på pendeltågen den senaste tiden. Vilket den fördubblade turtätheten på kvällar och sommarhelger är ett exempel på. Därmed inte sagt att jag tycker det är tillräckligt.

Jämförelser med blå linjen kan vara lite spännande. Men varje linje och trafikslag behöver bedömas var för sig. Att skapa någon form av teoretisk rättvisa i form av t.ex. antal avgångar per resenär är inte så meningsfullt. Linje 7 kör t.ex. med 6-minuterstrafik idag trots betydligt mindre antal resenärer. Innebär det att blå linjen har dålig turtäthet? Vidare: Ett långt tunneltåg har samma sittplatskapacitet som ett kort pendeltåg. En resa med blå linjen tar som mest 23 minuter och är 15 kilometer lång. För pendeln kan det vara upp till 101 minuter och 108 kilometer. Ett tunneltåg bemannas av 1 person. Ett pendeltåg bemannas av 2 personer (och ibland ännu fler). Det är helt enkelt olika förutsättningar.

Men visst behöver det satsas ännu mer på pendeltågstrafiken. Resandet har ökat med 20% i år och trafikutbudet hänger helt klart inte med.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5111
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Behovet av tiominuterstrafik i pendeltågstrafiken

Inläggav Enceladus » sön 21 jul, 2019 8:16

kildor skrev:
Enceladus skrev:15-minuterstrafik med korta tåg är givetvis bättre än 30-minuterstrafik med långa tåg, men inte tillräckligt bra. Folk blir ju kvarlämnade på perrongerna! SL måste inse att resandet har ökat kraftigt alla dagar om året och alla tider på dygnet. Om samma SL anser att det är motiverat med 10-minuterstrafik på blå linjen så är det väl inte orimligt att förvänta sig 7,5-minuterstrafik på Södertäljelinjen och Ostkustbanan samt 7,5/15-minuterstrafik på övriga grenar?

Idag hade det absolut behövts fler eller långa tåg. Men alldeles oavsett hur dålig du tycker att pendeltågstrafiken är i nuläget så har det faktiskt gjorts rejäla satsningar på pendeltågen den senaste tiden. Vilket den fördubblade turtätheten på kvällar och sommarhelger är ett exempel på. Därmed inte sagt att jag tycker det är tillräckligt.

Jämförelser med blå linjen kan vara lite spännande. Men varje linje och trafikslag behöver bedömas var för sig. Att skapa någon form av teoretisk rättvisa i form av t.ex. antal avgångar per resenär är inte så meningsfullt. Linje 7 kör t.ex. med 6-minuterstrafik idag trots betydligt mindre antal resenärer. Innebär det att blå linjen har dålig turtäthet? Vidare: Ett långt tunneltåg har samma sittplatskapacitet som ett kort pendeltåg. En resa med blå linjen tar som mest 23 minuter och är 15 kilometer lång. För pendeln kan det vara upp till 101 minuter och 108 kilometer. Ett tunneltåg bemannas av 1 person. Ett pendeltåg bemannas av 2 personer (och ibland ännu fler). Det är helt enkelt olika förutsättningar.

Men visst behöver det satsas ännu mer på pendeltågstrafiken. Resandet har ökat med 20% i år och trafikutbudet hänger helt klart inte med.


Maximal beläggningsgrad per avgång kan vara ett bättre mått för jämförelser. Där ligger väl blå linjen lägre än både pendeltågen och linje 7. Sedan borde inte långa tåg användas innan turtätheten är tillräckligt hög. Den principen tillämpas både i Stockholms tunnelbana och på Köpenhamns S-tåg. Blå linjen har 10-minuterstrafik med korta tåg eftersom 15-minuterstrafik med långa tåg inte ger tillräckligt hög turtäthet. Gröna och röda linjerna hade också 10-minuterstrafik med korta tåg innan de behövde förlängas. Det som är sanning på pendeltågen är bara dåligt skämt i tunnelbanan!

Pendeltågen har troligtvis lägre genomsnittlig beläggningsgrad, men det beror till stor del på dålig trafikplanering. Låg genomsnittlig beläggningsgrad är ju inte det enda sättet att undvika trängsel. Varierande uppehållsmönster och slutstationer samt ojämna avstånd mellan avgångar är verktyg som kan användas för att få en jämnare beläggning. Jämn 7,5-minuterstrafik från Tumba och 15-minuterstrafik från Södertälje skulle ge en ojämn beläggning. Ojämn 5/10-minuterstrafik från Tumba och 15-minuterstrafik från Södertälje skulle däremot ge en jämn beläggning. Det behövs inte lika många tåg mellan Södertälje och Tumba som mellan Tumba och City, men då måste majoriteten av de kortväga resenärerna hamna på de kortväga tågen. Snabbtåg från Södertälje som inte stannar i Stuvsta och Tullinge ger ungefär samma resultat.

Nästa års trafikupplägg på helger är ett uselt sätt att hushålla med resurserna. Det är helt absurt att Ostkustbanan får 12 vagnar/h och Mälarbanan får 4 vagnar/h. Ostkustbanan har verkligen inte tre gånger så många resenärer som Mälarbanan! Det är inte svårt att hitta ett bättre trafikupplägg. Det är rimligt att Södertäljelinjen får 8 vagnar/h och Nynäsbanan får 6 vagnar/h. Däremot är turtätheten orimlig på Södertäljelinjen, i alla fall på stationerna Huddinge, Flemingsberg och Tumba. Trafikupplägget "högtrafik utan linje 44" med endast korta tåg skulle minska antalet fordonskilometer och erbjuda en acceptabel turtäthet sett till efterfrågan. Tågen från Tumba skulle kunna gå som snabbtåg om det innebär att de avgår strax innan tågen från Södertälje. Annars borde tågen från Södertälje vara snabbtåg.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster