Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » lör 05 okt, 2019 10:43

Enceladus skrev:Här är ett intressant inlägg från en annan tråd:

superpin skrev:Jag bor ute i bushen i Hässelby och åker antingen buss till Vällingby och sedan tunnelbana eller buss till Barkarby och sedan pendeln. När jag läser SLs info så får jag intrycket att jag kommer att behöva två olika accesskort, ett för att åka pendeltåg (tre klipp) och ett annat för tunnelbana (två klipp). Någon som vet om det blir så korkat eller har jag bara missförstått och det går att ändra on the fly när man kliver på bussen?

Kan införandet av enhetstaxa ha bidragit till resandeökningen på pendeltågen? Givetvis var det befängt att en resa som kostar mindre att producera hade ett högre pris.

Knappast - är ju så få som åker på reskassa. Men ökningen av resandet är ju helt förväntat om man ser på ökning av utbud och bättre bytesmöjligheter. Det ligger ju helt i linje med hur ökningen skulle se ut. Sedan att Trafikförvaltningen inte vågat räkna på de effekterna är ju en annan sak. Med tanke på utvecklingen av Arenastaden är ju snarast resandeutvecklingen relativt låg och som jag tror finns det mer att hämta. Dock kommer väl kapacitetsbristerna någonstans att stoppa upp ökningstakten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Hans Wibacke » lör 05 okt, 2019 10:49

Enceladus skrev:Det skulle väl räcka med korta tåg från Handen till Stockholm C. Går det att klara den trafiken med två omlopp om de tomkörs tillbaka till Handen? Avsaknaden av spärrar på Stockholm C skulle i varje fall inte vara något hinder.

Som Lars_L tidigare förklarat så är det en dålig/problematisk idé att köra från Nynäsbanan till Stockholm C då tågen måste gå genom Älvsjö godsbangård. Det är i praktiken STH 40 km/h hela vägen från plattformen i Älvsjö (spår 7) till den gamla Årstabron. Och sedan finns det ju också en del godstrafik (och stillastående, väntande godståg) att ta hänsyn till. I den andra riktningen kör man dock inte via godsbangården, så det skulle väl funka bättre (ifall du vill klura ut andra förslag).

Personligen tycker jag korta tåg oftast är en dålig idé. Men som "lillpendel" mellan Nynäshamn och Västerhaninge vore det i mitt tycke okej. Med tågbyte i Västerhaninge - inga till och frånkopplingar! Fler direktbussar från Nynäshamn kan väl vara ett komplement ifall det behövs.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav TKO » lör 05 okt, 2019 14:06

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag tror jag sagt det tidigare;

1) Beställ fler tåg.

2) Fixa till Citybanan.

Om nu Stockholm är unikt så får väl punkt 2 innebära stationsutbyggnader, Regionen får ta med detta i sin långtidsbudget. Ja även punkt 1 måste naturligtvis in i budgeten. Fattar dom blågröna det?

Varför skulle regionen "fixa till Citybanan" när den kan ansöka om tåglägen genom Getingmidjan enligt Trafikverkets prioriteringskriterier? Etapp 2 av Citybanan må vara hur samhällsekonomiskt lönsam som helst, men om ingen vill betala så blir det inget! I värsta fall får fjärrtågen mata till de kapacitetsstarkare pendeltågen i Södertälje... :?:

Tänk om detta kunde få regionen att äntligen införa snabbtåg från Södertälje. :!:

Här blir det tydligt att signaturen inte fattar något av hur det går till i den riktiga världen...

Citybanan - som är en rent lokal förbindelse - bekostades till stor del av skattebetalare utanför regionen. Varför gick de - eller i varje fall deras valda företrädare - med på detta?
Jo, för att då frigjordes all kapacitet på sammanbindningsbanan för interregional trafik.

Signaturen 'Enceladus' argumentation i denna och andra frågor kan vid första påseende framstå som progressiva, men är vid närmare påseende gefundenes fressen för de högerkrafter som inget annat vill än att göra kollektivtrafiken till en angelägenhet enbart för ett proletariat som med mössan i hand är villigt att jobba när som helst och till vilken lön som helst. Själva åker dom just nu Mercedes och i morgon Tesla... ja när dom inte flyger!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » lör 05 okt, 2019 14:50

TKO skrev:Här blir det tydligt att signaturen inte fattar något av hur det går till i den riktiga världen...

Citybanan - som är en rent lokal förbindelse - bekostades till stor del av skattebetalare utanför regionen. Varför gick de - eller i varje fall deras valda företrädare - med på detta?
Jo, för att då frigjordes all kapacitet på sammanbindningsbanan för interregional trafik.

I princip alla större infrastrukturprojekt får statlig medfinansiering. Detta gäller såväl tunnelbanor i Stockholm som spårvägar i Lund och Uppsala samt alla järnvägar i landet. Citybanan är inte unik. Vem är det som inte förstår hur det går till i den riktiga världen? :roll:

De som har bidragit med extra medfinansiering till Citybanan är de kringliggande regionerna och därför har regionaltågen rätt till ett visst antal tåglägen. Men är det kapacitetsbrist så måste infrastrukturen utnyttjas optimalt.

TKO skrev:Signaturen 'Enceladus' argumentation i denna och andra frågor kan vid första påseende framstå som progressiva, men är vid närmare påseende gefundenes fressen för de högerkrafter som inget annat vill än att göra kollektivtrafiken till en angelägenhet enbart för ett proletariat som med mössan i hand är villigt att jobba när som helst och till vilken lön som helst. Själva åker dom just nu Mercedes och i morgon Tesla... ja när dom inte flyger!

Det är knappast progressivt att uppmuntra de kommersiella järnvägsoperatörerna att köra med kapacitetssvaga tåg. Få platser innebär höga priser. Genom att tvinga järnvägsoperatörerna att köra med kapacitetstarkare tåg som kan konkurrera med pendeltågen om tåglägen så blir fjärrtågen mer tillgängliga för folkflertalet. Idag är fjärrtågen för dyra för många grupper i samhället.

I din samhällsvision får alla som inte har råd med taxi eller fjärrtåg ett sämre liv. Istället för att erbjuda samhällssubventionerad nattrafik ska mindre bemedlade helst inte ta del av stadslivet, men om de måste så ska de använda svarttaxi. Istället för att erbjuda fjärrtåg för folket ska mindre bemedlade helst inte resa alls, men om de måste så ska de flyga. Sedan beskyller vi de mindre bemedlade för att förstöra samhället. Vårt samhälle håller på att slitas isär på grund av medelklassens oförmåga att titta utanför sin egen bubbla...
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » lör 05 okt, 2019 15:46

I Enceladus samhällsvision får alla som är ute och festar på nätterna ett bättre liv? Jag delar inte den uppfattningen. Bästa sättet att åtgärda eventuellt kapacitetsproblem i nattrafiken och bidra till en något mer socialt hållbar samhällsutveckling vore i mitt tycke att införa förbud mot alkoholservering efter midnatt.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav duga » lör 05 okt, 2019 16:22

Om någon missat: https://malardalstrafik.se/sites/defaul ... 202019.pdf

https://malardalstrafik.se/

Intressanta siffror gällande Movingo.
Spårväg i Uppsala!
duga

Inläggav Enceladus » lör 05 okt, 2019 16:38

duga skrev:Om någon missat: https://malardalstrafik.se/sites/defaul ... 202019.pdf

Enligt diagrammet på sidan 12 har Mälartågslinjerna ungefär lika många resenärer på en månad som Stockholms pendeltåg har på en dag. Det är ju befängt! Öresundstågen i Skåne har nästan exakt lika många resenärer som Pågatågen i Skåne. Regional- och fjärrtågsspåren måste utnyttjas bättre. Inte nödvändigtvis av fler tåg, men av fler resenärer...

Hans Wibacke skrev:I Enceladus samhällsvision får alla som är ute och festar på nätterna ett bättre liv? Jag delar inte den uppfattningen. Bästa sättet att åtgärda eventuellt kapacitetsproblem i nattrafiken och bidra till en något mer socialt hållbar samhällsutveckling vore i mitt tycke att införa förbud mot alkoholservering efter midnatt.

Utmärkt förslag! Nästa steg är väl att införa lördagsstängt i butiker och köpcentrum för att komma till rätta med trängseln på Bålstatågen. Att anpassa utbudet till efterfrågan är ju omöjligt...
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » lör 05 okt, 2019 16:59

Enceladus skrev:Utmärkt förslag! Nästa steg är väl att införa lördagsstängt i butiker och köpcentrum för att komma till rätta med trängseln på Bålstatågen. Att anpassa utbudet till efterfrågan är ju omöjligt...

Jag föreslår långa tåg för att komma tillrätta med helgträngseln dagtid. Det "enda" som krävs är att Trafikförvaltningen lägger en tilläggsbeställning till MTR. Det är nog trots allt lättare att motivera för samhällets utveckling (eller nåt sånt) än att utöka fylltrattrafiken. Jag är redo att köra. Varje helg.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav duga » lör 05 okt, 2019 17:22

Enceladus skrev:
duga skrev:Om någon missat: https://malardalstrafik.se/sites/defaul ... 202019.pdf

Enligt diagrammet på sidan 12 har Mälartågslinjerna ungefär lika många resenärer på en månad som Stockholms pendeltåg har på en dag. Det är ju befängt! Öresundstågen i Skåne har nästan exakt lika många resenärer som Pågatågen i Skåne. Regional- och fjärrtågsspåren måste utnyttjas bättre. Inte nödvändigtvis av fler tåg, men av fler resenärer...

Hans Wibacke skrev:I Enceladus samhällsvision får alla som är ute och festar på nätterna ett bättre liv? Jag delar inte den uppfattningen. Bästa sättet att åtgärda eventuellt kapacitetsproblem i nattrafiken och bidra till en något mer socialt hållbar samhällsutveckling vore i mitt tycke att införa förbud mot alkoholservering efter midnatt.

Utmärkt förslag! Nästa steg är väl att införa lördagsstängt i butiker och köpcentrum för att komma till rätta med trängseln på Bålstatågen. Att anpassa utbudet till efterfrågan är ju omöjligt...

Ja, att SJ kör med 3- eller 5-vagnars X40 är ju en smärre skandal.
Spårväg i Uppsala!
duga

Inläggav Enceladus » lör 05 okt, 2019 17:40

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Utmärkt förslag! Nästa steg är väl att införa lördagsstängt i butiker och köpcentrum för att komma till rätta med trängseln på Bålstatågen. Att anpassa utbudet till efterfrågan är ju omöjligt...

Jag föreslår långa tåg för att komma tillrätta med helgträngseln dagtid. Det "enda" som krävs är att Trafikförvaltningen lägger en tilläggsbeställning till MTR. Det är nog trots allt lättare att motivera för samhällets utveckling (eller nåt sånt) än att utöka fylltrattrafiken. Jag är redo att köra. Varje helg.

Om det vore så enkelt så hade väl Trafikförvaltningen gjort det för länge sedan. Med dagens trafikupplägg måste dock långa tåg köras i onödan på andra sidan stan. Både Nynäsbanan och Ostkustbanan behöver inte fler vagnar än tåg, men Södertäljelinjen fortsätter på Ostkustbanan och Mälarbanan fortsätter på Nynäsbanan. Därför skulle det bli ganska många långa tåg som körs i onödan. I det här fallet kräver en anpassning av utbudet till efterfrågan att hela trafikupplägget görs om...

Eftersom linje 40 mellan Södertälje och Uppsala ska vara en stomlinje "som alltid går" fungerar inte heller den lösning som föreslogs av signaturen "Lars_L". Som jag ser det är det bara Trafikförvaltningens "jämn trafikering" eller "högtrafik utan linje 44" som kan gå i lås, givet alla låsningar.
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » lör 05 okt, 2019 19:30

Enceladus skrev:Om det vore så enkelt så hade väl Trafikförvaltningen gjort det för länge sedan.

Om det vore så billigt kanske Trafikförvaltningen hade gjort det för länge sedan. Men jag påstår inte att långa tåg i stället för korta är den mest kostnadseffektiva lösningen. Jag påstår bara att det är en relativt enkel och snabb "quick fix" ifall utbudet behöver förbättras. Det kostar marginellt vad beträffar personal och det kräver inga ändrade tågplaner.

De förändringar du och Lars_L diskuterar är ju mer för framtiden - tidigast till T21 i bästa fall. Men vill Trafikförvaltningen öka utbudet redan under nästa år så är långa tåg förmodligen den enda möjligheten (utöver mindre justeringar).

Jag antar att Trafikförvaltningen inte anser att något behov föreligger. Eller åtminstone inte ett behov i paritet med kostnadsökningen.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav BSB101 » sön 06 okt, 2019 17:08

Att ropa efter förbud när man ser något man inte gillar är enkelt. Det är även enklare att hojta förbud istället för att komma med någon riktig lösning. Ditt förslagna förbud skulle med största sannolikhet bara gynna kriminella samtidigt som folks behov att ta sig mellan A och B skulle kvarstå.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » sön 06 okt, 2019 18:06

Är det inte rimligt att festprissarna betalar den verkliga kostnaden för sina nattliga resor? I sann liberal anda...

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Hans Wibacke » sön 06 okt, 2019 18:10

BSB101 skrev:

Att ropa efter förbud när man ser något man inte gillar är enkelt. Det är även enklare att hojta förbud istället för att komma med någon riktig lösning. Ditt förslagna förbud skulle med största sannolikhet bara gynna kriminella samtidigt som folks behov att ta sig mellan A och B skulle kvarstå.

Alkoholservering är redan strikt reglerat (Wikipedias text om utskänkningstillstånd). Jag ser mitt förslag mer som en skärpning av reglerna än ett nytt förbud. Men jag hyser ingen förhoppning om att en sådan skärpning skulle bli aktuell. Det är väl snarare så att reglerna med tiden blir än mer liberala.

Jag tolkar dig som att du tycker att nattrafiken ska utökas eftersom det verkar finnas ett behov. Frågan är då hur du tycker detta ska finansieras? Höjd skatt? Höjda priser? Ett alternativ vore en särskild nattaxa vilket förekommer på andra ställen (exempelvis i Åbo där priset för en enkelbiljett är betydligt högre mellan 23 och 04). Jag vet inte om jag tycker det är en bra idé, men det är i alla fall ett förslag till "riktig lösning" (vilket skärpta regler för utskänkning tydligen inte är det enligt dig).
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Enceladus » sön 06 okt, 2019 18:14

TKO skrev:Är det inte rimligt att festprissarna betalar den verkliga kostnaden för sina nattliga resor? I sann liberal anda...

Det är inte festprissarna som betalar den verkliga kostnaden för svarttaxi, utan hela samhället.

Hans Wibacke skrev:Jag tolkar dig som att du tycker att nattrafiken ska utökas eftersom det verkar finnas ett behov. Frågan är då hur du tycker detta ska finansieras? Höjd skatt? Höjda priser? Ett alternativ vore en särskild nattaxa vilket förekommer på andra ställen (exempelvis i Åbo där priset för en enkelbiljett är betydligt högre mellan 23 och 04). Jag vet inte om jag tycker det är en bra idé, men det är i alla fall ett förslag till "riktig lösning" (vilket skärpta regler för utskänkning tydligen inte är det enligt dig).

Resandet med pendeltåg har ökat med 20 procent under det senaste året. Det går att utöka nattrafiken och fortfarande ha en lägre subventionsgrad än tidigare.
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » sön 06 okt, 2019 18:16

TKO skrev:Är det inte rimligt att festprissarna betalar den verkliga kostnaden för sina nattliga resor? I sann liberal anda...

undrar
Thomas K Ohlsson

Ja, jag tycker att det är rimligt. Och det står dem fritt att göra det redan i dag (läs: betala vitt för en taxiresa).
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Hans Wibacke » sön 06 okt, 2019 18:21

Enceladus skrev:

Det är inte festprissarna som betalar den verkliga kostnaden för svarttaxi, utan hela samhället.

Svarttaxi är förbjudet. Så i det här fallet är det i alla fall inte jag som "ropar efter förbud". Jag kräver bara att polisen ser till att förbudet efterlevs.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Hans Wibacke » sön 06 okt, 2019 18:36

Enceladus skrev:Resandet med pendeltåg har ökat med 20 procent under det senaste året. Det går att utöka nattrafiken och fortfarande ha en lägre subventionsgrad än tidigare.

Då föreslår jag i stället att pengarna läggs på förbättringar dagtid.

För ordningens skulle vill jag bara inflika att jag personligen inte är emot pendeltågstrafik hela natten lång, om det går att lösa både praktiskt och ekonomiskt för Trafikförvaltningen. Men en grundförutsättning (enligt mig som förare) är att antalet ordningsvakter och biljettkontroller ökar rejält under sena kvällar och nätter.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » sön 06 okt, 2019 18:45

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:

Svarttaxi är förbjudet. Så i det här fallet är det i alla fall inte jag som "ropar efter förbud". Jag kräver bara att polisen ser till att förbudet efterlevs.

Håller med!
Tycker attityden 'får jag inte som jag vill' (i det här fallet subventionerade nattresor) 'bryter jag mot lagen' (åker svarttaxi) är stötande. Det finns ingen som helst anledning för ett rättssamhälle att acceptera sådan argumentation!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » sön 06 okt, 2019 19:09

TKO skrev:Tycker attityden 'får jag inte som jag vill' (i det här fallet subventionerade nattresor) 'bryter jag mot lagen' (åker svarttaxi) är stötande. Det finns ingen som helst anledning för ett rättssamhälle att acceptera sådan argumentation!

Vad menar du med att bryta mot lagen? Det är ingen brottslig handling att åka svarttaxi. En bra början hade varit att se till att alla taxibilar - både vita och svarta - följer gällande trafikregler, inte minst för att öka framkomligheten för nattbussar på särskilt utsatta gator. Ännu bättre hade varit att helt befria dessa gator från biltrafik. Allra bäst hade varit att införa avbrottsfri trafik i kollektivtrafiken för att eliminera behovet av svarttaxi.
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik