Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » tor 26 sep, 2019 15:13

TKO skrev:Jag håller med om att ökningstakten är uppseendeväckande - eller alarmerande om man så vill.
Det lär ju komma "trimningsåtgärder" på Citybanan inom kort, men jag tror ändå det är dags att förbereda sej på mer långtgående åtgärder. Är det omöjligt att få en vettig kapacitet utan etapp 2 så får vi väl bita i det sura äpplet och börja planera för en snabb utbyggnad. Men man kan ju ta ett varv till med att studera ett ändamålsenligare signalsystem (det ingick väl åtminstone ursprungligen i etapp 2?) som möjliggöra automatdrift innan den stora penningkranen öppnas!

/TKO

Ja, om du läste mitt svar från Trafikverket, så verkar de just inte riktigt förstå hur pendeltågstrafik fungerar. Samtidigt är det faktiskt ingen kris egentligen. Det handlar ju snarare om att anpassa utbudet till efterfrågan. Där kommer förvisso andra problem upp, men som inte har så mycket med Citybanan akut att göra utan som snarare har att göra med att man aldrig tog något helhetsgrepp kring infrastrukturen. Utan har valt att köra på med Citybanan som en ganska insolerad verksamhet i alla fall.

Men jag åkte exempelvis linje 43 idag från Odenplan söderut i morgonrusningen. 43X (som jag inte kunde ta) hade ganska många lediga sittplatser i tåget, medan efterföljande 43 från Bålsta var i första vagnen så full att det i princip inte gick att få in någon mer i tåget - även om det förstås lättade efter Odenplan. Nu var avgångarna punktliga - så det var ju inte heller något sådant problem. Vid förseningar blir det ju dock förstås kris i alla tunga tågsystem.

Det finns alltså fortfarande ganska mycket ledig kapacitet - men man måste utnyttja den kapacitet som finns effektivt under maxtimmen. Man kan troligen inte längre ha snabbtåg från Nynäshamn under maxtimmen - men inget hindrar ju att man har det precis före och efter. På så sätt kan man också styra undan en del resenärer från den mest belastade restiden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav TKO » tor 26 sep, 2019 16:56

Eftersom det är över 30 år sedan jag åkte pendeltåg i morgonrusningen - vad jag kan minnas i varje fall - så kanske jag får ge mej ut i verkligheten och se hur bra eller dåligt det fungerar. Det kanske fortfarande finns marginaler?

Jag läste ditt inlägg om Trafikverkets svar - jag delar din uppfattning om att dom inte riktigt begriper sej på pendeltrafiken. Det har förekommit antydningar på ett annat forum att det finns ett ökande missnöje med detta hos andra aktörer - samt att Trafikverket höll inne med information kring bland annat signalsäkerhetssystemet under projekterings- och produktionsskedena på Citybanan. Det hade visst nåt med rikets säkerhet att göra...

Vi lär återkomma till ämnet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lars_L » tor 26 sep, 2019 17:35

TKO skrev:Eftersom det är över 30 år sedan jag åkte pendeltåg i morgonrusningen - vad jag kan minnas i varje fall - så kanske jag får ge mej ut i verkligheten och se hur bra eller dåligt det fungerar. Det kanske fortfarande finns marginaler?

/TKO

Det fungerar dåligt för att man inte har räknat med att tågen kan bli fulla. Istället för att planera så att man får en jämn beläggning slösar man med kapaciteten. I högtrafik (särskilt morgonrusningen) måste detta vara fokus. Detta oberoende av vad man nu väljer att ha för trafikupplägg övrig tid. Även om vändkapaciteten är för dålig i princip överallt, så brukar det ändå gå att lösa om det rör några utgående vagnar.

Det är alltså vad Trafikförvaltningen måste inse.
Lars_L

Inläggav Enceladus » tor 26 sep, 2019 18:29

Lars_L skrev:
TKO skrev:Eftersom det är över 30 år sedan jag åkte pendeltåg i morgonrusningen - vad jag kan minnas i varje fall - så kanske jag får ge mej ut i verkligheten och se hur bra eller dåligt det fungerar. Det kanske fortfarande finns marginaler?

/TKO

Det fungerar dåligt för att man inte har räknat med att tågen kan bli fulla. Istället för att planera så att man får en jämn beläggning slösar man med kapaciteten. I högtrafik (särskilt morgonrusningen) måste detta vara fokus. Detta oberoende av vad man nu väljer att ha för trafikupplägg övrig tid. Även om vändkapaciteten är för dålig i princip överallt, så brukar det ändå gå att lösa om det rör några utgående vagnar.

Det är alltså vad Trafikförvaltningen måste inse.

Trafikförvaltningen har nog insett en del av problematiken. I T20 justeras extratågen från Bro så att de avgår 7 minuter före stomtågen från Bålsta istället för 8 minuter efter. Belastningen borde bli mycket jämnare på Mälarbanan.

På Södertäljelinjen införs extratåg från Tumba som avgår 4 minuter före de tåg från Södertälje som har en 15-minuterslucka. Nyttan blir ju enormt mycket större när dessa tåg utgår från Tumba istället för från Älvsjö.

Effekten av förlängd högtrafik och förstärkt mellantrafik ska kanske inte heller underskattas. Däremot är det knappast optimalt att två tåg utgår från Tumba i rad...
Enceladus

Inläggav TKO » tor 26 sep, 2019 19:09

Kan vi vara överens om att pendeltågens kapacitetsproblem inte blir lösta av att man kör några fler tåg på nätterna mot lördag och söndag?

hoppas
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tor 26 sep, 2019 19:41

TKO skrev:Kan vi vara överens om att pendeltågens kapacitetsproblem inte blir lösta av att man kör några fler tåg på nätterna mot lördag och söndag?

Nu blandar du ihop äpplen och päron. Kapacitetsproblemen i morgonrusningen blir inte lösta av fler avgångar på nätterna, men kapacitetsproblemen på nätterna blir inte heller lösta av fler avgångar i morgonrusningen. Pendeltågen har kapacitetsproblem under större delen av dygnet och behöver därför fler avgångar under större delen av dygnet.

Trafikförändringarna i T20 åskådliggör behoven under olika tider på dygnet på ett bra sätt. För att komma till rätta med kapacitetsproblemen i morgonrusningen justeras utbudet på Södertäljelinjen och Mälarbanan, högtrafiken förlängs och mellantrafiken förstärks. För att komma till rätta med kapacitetsproblemen på nätterna införs nya turer klockan 23:56 mot Kungsängen och klockan 0:09 mot Södertälje.

Således är du och SL inte överens!

I T21 utökas förhoppningsvis trafiken ytterligare både i morgonrusningen och på nätterna. De utökningar som görs i T20 är i varje fall inte tillräckliga för att komma till rätta med kapacitetsproblemen varken i morgonrusningen eller på nätterna...
Enceladus

Inläggav TKO » tor 26 sep, 2019 19:59

Resurserna är inte oändliga - även om en del skribenter emellanåt anser det.

Kör mer när det behövs - mindre när det inte behövs!

Det låter ju så bra att jag funderar på att varumärkesskydda denna slogan...

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 26 sep, 2019 20:10

TKO skrev:Resurserna är inte oändliga - även om en del skribenter emellanåt anser det.

Kör mer när det behövs - mindre när det inte behövs!

Det låter ju så bra att jag funderar på att varumärkesskydda denna slogan...

Under årets åtta första månader har resandet med pendeltåg ökat med cirka 20 procent samtidigt som utbudet är i princip oförändrat. Vad ska göras med dessa extra pengar?

Mitt i skrev:Trafikförvaltningen räknar med att gå med plus i budgeten för 2019. Enligt delårsrapporten blir vinsten hela 567 miljoner. Det förklaras till stor del med att antalet resenärer blivit fler.

Hade det inte varit bättre att ge tillbaka pengarna till pendeltågstrafiken - där den största ökningen skedde - i form av förbättrat utbud? SL har inte upplevt en explosion så stor som i år på väldigt länge - om ens någonsin. Resurserna räcker till förbättringar under hela dygnet!
Enceladus

Inläggav Lars_L » tor 26 sep, 2019 21:15

Enceladus skrev:
Trafikförvaltningen har nog insett en del av problematiken. I T20 justeras extratågen från Bro så att de avgår 7 minuter före stomtågen från Bålsta istället för 8 minuter efter. Belastningen borde bli mycket jämnare på Mälarbanan.

På Södertäljelinjen införs extratåg från Tumba som avgår 4 minuter före de tåg från Södertälje som har en 15-minuterslucka. Nyttan blir ju enormt mycket större när dessa tåg utgår från Tumba istället för från Älvsjö.

Effekten av förlängd högtrafik och förstärkt mellantrafik ska kanske inte heller underskattas. Däremot är det knappast optimalt att två tåg utgår från Tumba i rad...

Jo, det är väl inte så att man är omedveten, men man är lite fast i sitt stomtrafiksupplägg bara - vilket skapar problem. Att 44 fick utgå från Bro var väl en följd av SJ:s tåglägen. När man nu skjutit fram avgången 10 minuter fungerade det igen. Dock är det ändå svårt att få så stor effekt av detta när nästan alla resenärer kommer från bussarna som har anslutning till ordinarie tåg och det är ändå avgången 7.40 från Bålsta som har flest resande, som inte har någon avgång innan från Bro. Dock ändå smart att man lyckades få till ytterligare en avgång från Bro genom att låta den inkommande ankomsten till Kallhäll 6.57 på 43X skiftar till linje 44.

Men problemet är ju just att tåget som avgår från Tumba innan 44 får hög beläggning, 44 får relativt liten, medan den efterföljande avgången på 41 från Södertälje har anslutning från Gnesta och blir full ändå.

Enda vitsen med 44 från Tumba ur detta avseende är ju att en del resenärer som ska fortsätta på Mälarbanan kan slippa ett byte. I övrigt kommer tågen gå rätt tomma - och ändå rätt överfullt på 40/41 på avgångarna före och efter.
Lars_L

Inläggav Enceladus » fre 04 okt, 2019 15:33

Lars_L skrev:Det intressanta blir väl alltså i oktober-november hur stor ökningstakten är - eftersom den varit ganska stabil på 20 procent under 2019. Under året är det tre månader som haft mindre än 20 procents ökning jämfört med samma månad föregående år. Februari (16 procent), maj (18 procent) och juli (18 procent). Alla andra månader har man haft en ökning på 20 procent eller mer, jämfört med motsvarande månad 2018.

SL: Pendeltågen får fler avgångar

Direktpress skrev:– När vi nu går in i hösten och summerar sommaren kan vi konstatera två saker. Pendeltågen är punktligare och rekordmånga reser med pendeltågen. Denna sommar var pendeltågen punktligare än någon tidigare uppmätt sommar under hela 2000-talet. Antalet resor med pendeltågen har ökat med tio procent. Det är glädjande och därför satsar vi nu ännu mer på ökat antal pendeltågsavgångar, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL, i ett uttalande.

Är det journalisten som har citerat fel eller trafiklandstingsrådet som inte har koll på resandesiffrorna? Jag hoppas på det förstnämnda, men befarar det sistnämnda. Det skulle dock förklara pendeltågens usla utbud.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 04 okt, 2019 16:43

Nynäsbanan kan också få fler avgångar

Direktpress skrev:– I dag presenterar vi utökning på Södertäljegrenen eftersom vi där har kommit så pass långt i arbetet med Trafikverket. Vi får återkomma om hela pendeltågsnätet när det finns mer att säga om resten av systemet. Det är på Södertäljegrenen som mängden resenärer har ökat som mest under det senaste året och trängseln har varit som störst, säger Kristoffer Tamsons.

– Det finns stora behov av förbättringar på Nynäsbanan, det gäller hela järnvägssystemet i hela regionen. Där för vi en långsiktig dialog med staten, tillägger han.

Tydligen är trafiklandstingsrådet bekant med trängseln. Vilka avgångar kan tänkas sättas in på Nynäsbanan och under vilka tider på dygnet? Extra mjölktåg från Handen före 15-minutersluckorna i högtrafik samt förlängd mellantrafik på helger skulle väl göra susen!
Enceladus

Inläggav kildor » fre 04 okt, 2019 18:16

Stockholm Direkt skrev:Kommer skipstop finnas kvar?
– Snabbtåg heter det, vet inte var skipstop kommer ifrån.

:lol:
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Lars_L » fre 04 okt, 2019 18:53

Enceladus skrev:Nynäsbanan kan också få fler avgångar

Direktpress skrev:– I dag presenterar vi utökning på Södertäljegrenen eftersom vi där har kommit så pass långt i arbetet med Trafikverket. Vi får återkomma om hela pendeltågsnätet när det finns mer att säga om resten av systemet. Det är på Södertäljegrenen som mängden resenärer har ökat som mest under det senaste året och trängseln har varit som störst, säger Kristoffer Tamsons.

– Det finns stora behov av förbättringar på Nynäsbanan, det gäller hela järnvägssystemet i hela regionen. Där för vi en långsiktig dialog med staten, tillägger han.

Tydligen är trafiklandstingsrådet bekant med trängseln. Vilka avgångar kan tänkas sättas in på Nynäsbanan och under vilka tider på dygnet? Extra mjölktåg från Handen före 15-minutersluckorna i högtrafik samt förlängd mellantrafik på helger skulle väl göra susen!

Nu skrivs det ju om "långsiktig dialog", men jag vet inte riktigt om vad. Är väl heller inte så mycket dialog med Trafikverket. I det här fallet med T20 var det ju Trafikförvaltningen som vad jag förstod kom med ett sent tillägg till T20.

Är väl nästan lite bortkastat att diskutera förbättringar på Nynäsbanan - när det är först när etapp 2 av Citybanan är klar, som det kommer vara möjligt att förbättra trafiken dit. 18 tåg i timmen kommer vara max i Citybanan och då behöver Södertäljegrenen utökningen. Snarare är väl frågan när man måste bryta vallöftet avseende att ha snabbtåg till Nynäshamn.
Lars_L

Inläggav Enceladus » fre 04 okt, 2019 22:18

Lars_L skrev:Nu skrivs det ju om "långsiktig dialog", men jag vet inte riktigt om vad. Är väl heller inte så mycket dialog med Trafikverket. I det här fallet med T20 var det ju Trafikförvaltningen som vad jag förstod kom med ett sent tillägg till T20.

Är väl nästan lite bortkastat att diskutera förbättringar på Nynäsbanan - när det är först när etapp 2 av Citybanan är klar, som det kommer vara möjligt att förbättra trafiken dit. 18 tåg i timmen kommer vara max i Citybanan och då behöver Södertäljegrenen utökningen. Snarare är väl frågan när man måste bryta vallöftet avseende att ha snabbtåg till Nynäshamn.

När blir etapp 2 av Citybanan klar? 18 tåg/h kommer inte att räcka i särskilt många år till. Om SL ändå behöver återerövra Getingmidjan så är det lika bra att göra det nu. I morgonrusningen har väl Skogås och Trångsund orimligt låg standard med tanke på den låga turtätheten. Till skillnad från Bålsta, Uppsala, Gnesta och Nynäshamn är sittplatserna redan upptagna.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 04 okt, 2019 22:54

Jag tror jag sagt det tidigare;

1) Beställ fler tåg.

2) Fixa till Citybanan.

Om nu Stockholm är unikt så får väl punkt 2 innebära stationsutbyggnader, Regionen får ta med detta i sin långtidsbudget. Ja även punkt 1 måste naturligtvis in i budgeten. Fattar dom blågröna det?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » fre 04 okt, 2019 23:15

TKO skrev:Jag tror jag sagt det tidigare;

1) Beställ fler tåg.

2) Fixa till Citybanan.

Om nu Stockholm är unikt så får väl punkt 2 innebära stationsutbyggnader, Regionen får ta med detta i sin långtidsbudget. Ja även punkt 1 måste naturligtvis in i budgeten. Fattar dom blågröna det?

Varför skulle regionen "fixa till Citybanan" när den kan ansöka om tåglägen genom Getingmidjan enligt Trafikverkets prioriteringskriterier? Etapp 2 av Citybanan må vara hur samhällsekonomiskt lönsam som helst, men om ingen vill betala så blir det inget! I värsta fall får fjärrtågen mata till de kapacitetsstarkare pendeltågen i Södertälje... :?:

Tänk om detta kunde få regionen att äntligen införa snabbtåg från Södertälje. :!:
Enceladus

Inläggav Lars_L » lör 05 okt, 2019 9:13

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Nu skrivs det ju om "långsiktig dialog", men jag vet inte riktigt om vad. Är väl heller inte så mycket dialog med Trafikverket. I det här fallet med T20 var det ju Trafikförvaltningen som vad jag förstod kom med ett sent tillägg till T20.

När blir etapp 2 av Citybanan klar? 18 tåg/h kommer inte att räcka i särskilt många år till. Om SL ändå behöver återerövra Getingmidjan så är det lika bra att göra det nu. I morgonrusningen har väl Skogås och Trångsund orimligt låg standard med tanke på den låga turtätheten. Till skillnad från Bålsta, Uppsala, Gnesta och Nynäshamn är sittplatserna redan upptagna.

Nej, det finns fortfarande marginal - eller bör göra i alla fall. Problemet heter ju snabbtågen från Nynäshamn. Men annars, jämt fördelat under maxtimmen, bör det vara ungefär 700 passagerare per avgång. Det är ju bättre marginal där än när det är 10 tåg på Södertäljegrenen. Med 12 tåg på Södertäljegrenen och sex tåg - om resenärerna fördelar sig jämnt på pendeltågen på Nynäsbanan, så får alltså alla sittplats söderifrån.

Frågan handlar ju snarare om hur länge man ska gynna en ganska liten grupp resenärer - och ja, rent spontant har jag förstås inte något emot snabbtåg. Idén som sådan kan jag både tycka är bra och attraktiv, men man kan inte ha det om andra får stå i tjugo minuter till stan. Väljer man lösningen med 6/12/12, kan man dock som en kompensation låta ett utgående tåg utgå ytterligare från Nynshamn. Det skulle ju i sådana fall kunna läggas så att det hoppar över stationerna mellan Ösmo och Västerhaninge. Faktiskt med viss fördel för att få en jämn beläggning.
Lars_L

Inläggav Enceladus » lör 05 okt, 2019 9:47

Lars_L skrev:Nej, det finns fortfarande marginal - eller bör göra i alla fall. Problemet heter ju snabbtågen från Nynäshamn. Men annars, jämt fördelat under maxtimmen, bör det vara ungefär 700 passagerare per avgång. Det är ju bättre marginal där än när det är 10 tåg på Södertäljegrenen. Med 12 tåg på Södertäljegrenen och sex tåg - om resenärerna fördelar sig jämnt på pendeltågen på Nynäsbanan, så får alltså alla sittplats söderifrån.

Frågan handlar ju snarare om hur länge man ska gynna en ganska liten grupp resenärer - och ja, rent spontant har jag förstås inte något emot snabbtåg. Idén som sådan kan jag både tycka är bra och attraktiv, men man kan inte ha det om andra får stå i tjugo minuter till stan. Väljer man lösningen med 6/12/12, kan man dock som en kompensation låta ett utgående tåg utgå ytterligare från Nynshamn. Det skulle ju i sådana fall kunna läggas så att det hoppar över stationerna mellan Ösmo och Västerhaninge. Faktiskt med viss fördel för att få en jämn beläggning.

Du brukar beskylla mig för att ställa område mot område, men nu är det precis vad du gör. Snabbtågen från Nynäshamn är inte problemet. Problemet är för få mjölktåg. Det går att lösa detta problem utan att slopa snabbtågen - precis som du brukar säga att det går att lösa trängseln på bussarna söder om stan utan att göra nedskärningar i Solna. Det skulle väl räcka med korta tåg från Handen till Stockholm C. Går det att klara den trafiken med två omlopp om de tomkörs tillbaka till Handen? Avsaknaden av spärrar på Stockholm C skulle i varje fall inte vara något hinder.
Enceladus

Inläggav Enceladus » lör 05 okt, 2019 9:52

Här är ett intressant inlägg från en annan tråd:

superpin skrev:Jag bor ute i bushen i Hässelby och åker antingen buss till Vällingby och sedan tunnelbana eller buss till Barkarby och sedan pendeln. När jag läser SLs info så får jag intrycket att jag kommer att behöva två olika accesskort, ett för att åka pendeltåg (tre klipp) och ett annat för tunnelbana (två klipp). Någon som vet om det blir så korkat eller har jag bara missförstått och det går att ändra on the fly när man kliver på bussen?

Kan införandet av enhetstaxa ha bidragit till resandeökningen på pendeltågen? Givetvis var det befängt att en resa som kostar mindre att producera hade ett högre pris.
Enceladus

Inläggav Lars_L » lör 05 okt, 2019 10:37

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Nej, det finns fortfarande marginal - eller bör göra i alla fall. Problemet heter ju snabbtågen från Nynäshamn. Men annars, jämt fördelat under maxtimmen, bör det vara ungefär 700 passagerare per avgång. Det är ju bättre marginal där än när det är 10 tåg på Södertäljegrenen. Med 12 tåg på Södertäljegrenen och sex tåg - om resenärerna fördelar sig jämnt på pendeltågen på Nynäsbanan, så får alltså alla sittplats söderifrån.

Du brukar beskylla mig för att ställa område mot område, men nu är det precis vad du gör. Snabbtågen från Nynäshamn är inte problemet. Problemet är för få mjölktåg. Det går att lösa detta problem utan att slopa snabbtågen - precis som du brukar säga att det går att lösa trängseln på bussarna söder om stan utan att göra nedskärningar i Solna. Det skulle väl räcka med korta tåg från Handen till Stockholm C. Går det att klara den trafiken med två omlopp om de tomkörs tillbaka till Handen? Avsaknaden av spärrar på Stockholm C skulle i varje fall inte vara något hinder.

Jag ställer egentligen inte område emot område, eftersom det är på samma bana. Det är ju en avvägning det handlar om. Men jag tittade på lösningen med 6/12/12 och det går faktiskt att lösa även om man har kvar snabbtågen. Men då kommer ju verkligen frågan om 12/18 är rimlig trafik för Skogås och Vega?

Jo, men problemet med hela Trafikförvaltningens idé med snabbtåg är ju just att det skapar ojämn beläggning mellan avgångarna. Det var ju också anledningen till att man drog in snabbtågen från Södertälje som fanns på 1990-talet. När man når kapacitetstaket så blir det ju svårt att klara av en sådan lösning.

Nej, något mer tåg går inte att avsätta till Nynäsbanan. Tågen räcker ju inte till ändå och att satsa på denna gren när behovet är så mycket större på Södertäljegrenen tycker jag är märkligt.

Men visst, skulle man se till att man kan ha flera tåg ute i trafik - som jag har föreslagit skulle det väl vara möjligt. Men ser väl det möjligt att avsätta fler tåg på Nynäsgrenen först om man kan sätta ut minst 6 tåg till i trafik mot planen på 111. 10 procents vagnreserv är ju ingen omöjlighet - men kräver rimligen utbyggnad av verkstadsplatser m.m.
Lars_L

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik