Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » tis 07 maj, 2019 13:09

MTR:s sida om pendeltågen har blivit uppdaterad med texten "varje dag görs 400 000 resor med pendeltågen i Stockholmsregionen". En äldre sida innehåller följande information:

MTR Nordic skrev:Antal resenärer: 87 miljoner per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor (tunnelbanans 330 miljoner resenärer ej medräknade).


Hur många resenärer per år har pendeltågen nu? Hur stor andel av Sveriges årliga tågresor utgör pendeltågen idag? Har den nya stationen i Vega ökat resandet på Västerhaningegrenen?

Det är ganska anmärkningsvärt hur stor andel av Sveriges årliga tågresor som Stockholms pendeltåg utgör. Ännu mer anmärkningsvärt är kanske att både Öresundstågen och Göteborgs pendeltåg har nattrafik, medan Stockholms pendeltåg har det inte. Hur kommer det sig att Stockholms regionpolitiker är så järnvägsfientliga jämfört med de andra regionerna?
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » tis 07 maj, 2019 13:23

Enceladus skrev:MTR:s sida om pendeltågen har blivit uppdaterad med texten "varje dag görs 400 000 resor med pendeltågen i Stockholmsregionen". En äldre sida innehåller följande information:

MTR Nordic skrev:Antal resenärer: 87 miljoner per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor (tunnelbanans 330 miljoner resenärer ej medräknade).


Hur många resenärer per år har pendeltågen nu? Hur stor andel av Sveriges årliga tågresor utgör pendeltågen idag? Har den nya stationen i Vega ökat resandet på Västerhaningegrenen?

Det är ganska anmärkningsvärt hur stor andel av Sveriges årliga tågresor som Stockholms pendeltåg utgör. Ännu mer anmärkningsvärt är kanske att både Öresundstågen och Göteborgs pendeltåg har nattrafik, medan Stockholms pendeltåg har det inte. Hur kommer det sig att Stockholms regionpolitiker är så järnvägsfientliga jämfört med de andra regionerna?


Det kan kanske vara så att man inte gått på den kapitalistiska myten om "dygnet-runt-samhället" där arbetarklassen skall stå till tjänst dygnet runt?
I ett bättre samhälle behövs ingen kapacitetsstark nattrafik...

tycker
Thomas K Ohlsson

(Fast denna debatt kanske skall tas i en egen tråd då den är övergripande?)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » tis 07 maj, 2019 15:06

TKO skrev:Det kan kanske vara så att man inte gått på den kapitalistiska myten om "dygnet-runt-samhället" där arbetarklassen skall stå till tjänst dygnet runt?
I ett bättre samhälle behövs ingen kapacitetsstark nattrafik...


Snarare anser regionpolitikerna att vissa samhällsklasser nöjer sig med lägre standard än andra. Nattrafik finns ju - problemet är bara att den har usel standard i vissa delar av länet. Eller menar du att Socialdemokraterna är ett kapitalistiskt parti som vill ha nattgående pendeltåg och Moderaterna är ett arbetarparti som motsätter sig idén?
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » tis 07 maj, 2019 15:34

Enceladus skrev:MTR:s sida om pendeltågen har blivit uppdaterad med texten "varje dag görs 400 000 resor med pendeltågen i Stockholmsregionen". En äldre sida innehåller följande information:

MTR Nordic skrev:Antal resenärer: 87 miljoner per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor (tunnelbanans 330 miljoner resenärer ej medräknade).


Hur många resenärer per år har pendeltågen nu? Hur stor andel av Sveriges årliga tågresor utgör pendeltågen idag? Har den nya stationen i Vega ökat resandet på Västerhaningegrenen?



Bra fråga - troligen ökar väl andelen som åker på kvällar och helger när det nu är mer trafik, men omräknat till helårssiffror så brukar väl en multiplicering på ca 275 vara rimlig utifrån en vardag under vintertidtabell. Hamnar den på ca 410 000, så får vi väl omkring 112, 75 miljoner.

SJ-tåg anger att de har 140 000 resande per dag (inklusive Västtrafik), alltså omkring 38,5 miljoner per år. Skånetrafiken hade 47,5 miljoner påstigande 2017. Så det ger nog ganska bra siffror. Övrig länstrafik som körs av andra är ju ganska marginellt, men kanske på sin höjd 10 miljoner ytterligare.

Så försprånget har väl ökat lite ytterligare, även om tågresandet i allmänhet ökat mer också i landet som helhet.

Vega tror jag inte blir märkbart ännu. Det är ju så lite som har byggts på platsen i stationens närhet. Men om tre-fyra år lär det väl börja påverka siffrorna. Alla mätproblem, på grund av ändrat utbud och andra förändringar mellan linjer etc. gör det ju lite svårt att mäta också.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » tis 07 maj, 2019 16:10

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det kan kanske vara så att man inte gått på den kapitalistiska myten om "dygnet-runt-samhället" där arbetarklassen skall stå till tjänst dygnet runt?
I ett bättre samhälle behövs ingen kapacitetsstark nattrafik...


Snarare anser regionpolitikerna att vissa samhällsklasser nöjer sig med lägre standard än andra. Nattrafik finns ju - problemet är bara att den har usel standard i vissa delar av länet. Eller menar du att Socialdemokraterna är ett kapitalistiskt parti som vill ha nattgående pendeltåg och Moderaterna är ett arbetarparti som motsätter sig idén?


Jag tycker att signaturen "Enceladus" någon gång kunde tänka lite längre...

Dessutom är klassanalysen ovan mycket bristfällig - då det går spårburen natttrafik till Norsborg men inte till Solsidan. Så jag hoppas att vi i fortsättningen slipper dessa karbonpappersinlägg som dyker upp i nästan alla trådar, oavsett vad dessa handlar om.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » tis 07 maj, 2019 16:19

TKO skrev:Dessutom är klassanalysen ovan mycket bristfällig - då det går spårburen natttrafik till Norsborg men inte till Solsidan. Så jag hoppas att vi i fortsättningen slipper dessa karbonpappersinlägg som dyker upp i nästan alla trådar, oavsett vad dessa handlar om.


Menar du att det är lika hög beläggning på nattbussarna till Solsidan som till Södertälje, eller för den delen till Norsborg på vardagsnätter? Enligt resandestatistiken har Solsidans nattbuss 3 resenärer per avgång...
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » tis 07 maj, 2019 16:22

Enceladus skrev:
TKO skrev:Dessutom är klassanalysen ovan mycket bristfällig - då det går spårburen natttrafik till Norsborg men inte till Solsidan. Så jag hoppas att vi i fortsättningen slipper dessa karbonpappersinlägg som dyker upp i nästan alla trådar, oavsett vad dessa handlar om.


Menar du att det är lika hög beläggning på nattbussarna till Solsidan som till Södertälje, eller för den delen till Norsborg på vardagsnätter? Enligt resandestatistiken har Solsidans nattbuss 3 resenärer per avgång...


Nej jag avsåg som säkert alla insåg den klassmässiga skillnaden mellan innevånarna i Norsborg och Solsidan - signaturen "Enceladus" tror ju att det är överklassområden som är gynnade när det gäller tunnelbanans natttrafik. Det mönstret finns inte, varför vi kan avskriva den teorin.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » tis 07 maj, 2019 16:31

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Dessutom är klassanalysen ovan mycket bristfällig - då det går spårburen natttrafik till Norsborg men inte till Solsidan. Så jag hoppas att vi i fortsättningen slipper dessa karbonpappersinlägg som dyker upp i nästan alla trådar, oavsett vad dessa handlar om.


Menar du att det är lika hög beläggning på nattbussarna till Solsidan som till Södertälje, eller för den delen till Norsborg på vardagsnätter? Enligt resandestatistiken har Solsidans nattbuss 3 resenärer per avgång...


Nej jag avsåg som säkert alla insåg den klassmässiga skillnaden mellan innevånarna i Norsborg och Solsidan - signaturen "Enceladus" tror ju att det är överklassområden som är gynnade när det gäller tunnelbanans natttrafik. Det mönstret finns inte, varför vi kan avskriva den teorin.


Jag talar om nattrafiken i allmänhet. Tror du att regionpolitikerna skulle acceptera om Nacka eller Täby hade en nattbuss med samma standard som 791 eller 191?
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » tis 07 maj, 2019 16:47

Ingen aning! Och nu var det väl nattrafik på pendeltåg kontra tunnelbana diskussionen handlade om.
Men som säkert har framgått - jag tycker inte vi skall satsa mer än absolut nödvändigt av regionens resurser på natttrafik.
Med detta avslutar jag debatten om detta i denna tråd - det finns viktigare saker att diskutera!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » lör 29 jun, 2019 14:00

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:MTR:s sida om pendeltågen har blivit uppdaterad med texten "varje dag görs 400 000 resor med pendeltågen i Stockholmsregionen". En äldre sida innehåller följande information:

MTR Nordic skrev:Antal resenärer: 87 miljoner per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor (tunnelbanans 330 miljoner resenärer ej medräknade).


Hur många resenärer per år har pendeltågen nu? Hur stor andel av Sveriges årliga tågresor utgör pendeltågen idag? Har den nya stationen i Vega ökat resandet på Västerhaningegrenen?



Bra fråga - troligen ökar väl andelen som åker på kvällar och helger när det nu är mer trafik, men omräknat till helårssiffror så brukar väl en multiplicering på ca 275 vara rimlig utifrån en vardag under vintertidtabell. Hamnar den på ca 410 000, så får vi väl omkring 112, 75 miljoner.

SJ-tåg anger att de har 140 000 resande per dag (inklusive Västtrafik), alltså omkring 38,5 miljoner per år. Skånetrafiken hade 47,5 miljoner påstigande 2017. Så det ger nog ganska bra siffror. Övrig länstrafik som körs av andra är ju ganska marginellt, men kanske på sin höjd 10 miljoner ytterligare.

Så försprånget har väl ökat lite ytterligare, även om tågresandet i allmänhet ökat mer också i landet som helhet.

Vega tror jag inte blir märkbart ännu. Det är ju så lite som har byggts på platsen i stationens närhet. Men om tre-fyra år lär det väl börja påverka siffrorna. Alla mätproblem, på grund av ändrat utbud och andra förändringar mellan linjer etc. gör det ju lite svårt att mäta också.


Häromdagen publicerade Trafikanalys rapporten "Regional linjetrafik 2018" med tillhörande tabellverk (se länken). Förra året hade Stockholms subventionerade tågtrafik 125,3 miljoner påstigningar, drygt hälften av Sveriges 227,1 miljoner påstigningar (dessa siffror inkluderar dock inte den kommersiella tågtrafiken). Året innan hade pendeltågen 107,4 miljoner påstigningar. Resandet måste ha exploderat på helger när det nu är mer trafik. Detta är ett typexempel på ett uppdämt behov.

Jämförelsevis hade tunnelbanan 355 miljoner påstigningar förra året (gröna linjen, röda linjen och blå linjen). För första gången någonsin har pendeltågen mer än en tredjedel av tunnelbanans påstigningar! Jag är ganska säker på att pendeltågen skulle ha fler påstigningar på natten än blå linjen om regionpolitikerna släppte motståndet, men det är väl att hoppas på för mycket. Tunnelbanan har ju en unik status i Stockholm som i så fall skulle kunna hotas.
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » lör 29 jun, 2019 19:34

Enceladus skrev:
Häromdagen publicerade Trafikanalys rapporten "Regional linjetrafik 2018" med tillhörande tabellverk (se länken). Förra året hade Stockholms subventionerade tågtrafik 125,3 miljoner påstigningar, drygt hälften av Sveriges 227,1 miljoner påstigningar (dessa siffror inkluderar dock inte den kommersiella tågtrafiken). Året innan hade pendeltågen 107,4 miljoner påstigningar. Resandet måste ha exploderat på helger när det nu är mer trafik. Detta är ett typexempel på ett uppdämt behov.

Jämförelsevis hade tunnelbanan 355 miljoner påstigningar förra året (gröna linjen, röda linjen och blå linjen). För första gången någonsin har pendeltågen mer än en tredjedel av tunnelbanans påstigningar! Jag är ganska säker på att pendeltågen skulle ha fler påstigningar på natten än blå linjen om regionpolitikerna släppte motståndet, men det är väl att hoppas på för mycket. Tunnelbanan har ju en unik status i Stockholm som i så fall skulle kunna hotas.


Nu gör det inte så stor skillnad, men du får ändå dra bort för lokalbanorna från siffrorna :)
Enligt Trafikförvaltningen utfördes förra året 1 939 tusen personkilometer på pendeln. Trafikförvaltningen är nu inte så bra på att räkna, så det ska förstås vara 1 939 000 000 personkilometer. Medelreslängden för 2017 låg på 18,7 km per resa. Bör inte ha förändrats nämnvärt. Då får vi alltså antalet resenärer på pendeln för 2018 till 103, 7 miljoner. Vilket nog stämmer rätt bra.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » sön 30 jun, 2019 1:49

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Häromdagen publicerade Trafikanalys rapporten "Regional linjetrafik 2018" med tillhörande tabellverk (se länken). Förra året hade Stockholms subventionerade tågtrafik 125,3 miljoner påstigningar, drygt hälften av Sveriges 227,1 miljoner påstigningar (dessa siffror inkluderar dock inte den kommersiella tågtrafiken). Året innan hade pendeltågen 107,4 miljoner påstigningar. Resandet måste ha exploderat på helger när det nu är mer trafik. Detta är ett typexempel på ett uppdämt behov.

Jämförelsevis hade tunnelbanan 355 miljoner påstigningar förra året (gröna linjen, röda linjen och blå linjen). För första gången någonsin har pendeltågen mer än en tredjedel av tunnelbanans påstigningar! Jag är ganska säker på att pendeltågen skulle ha fler påstigningar på natten än blå linjen om regionpolitikerna släppte motståndet, men det är väl att hoppas på för mycket. Tunnelbanan har ju en unik status i Stockholm som i så fall skulle kunna hotas.


Nu gör det inte så stor skillnad, men du får ändå dra bort för lokalbanorna från siffrorna :)
Enligt Trafikförvaltningen utfördes förra året 1 939 tusen personkilometer på pendeln. Trafikförvaltningen är nu inte så bra på att räkna, så det ska förstås vara 1 939 000 000 personkilometer. Medelreslängden för 2017 låg på 18,7 km per resa. Bör inte ha förändrats nämnvärt. Då får vi alltså antalet resenärer på pendeln för 2018 till 103, 7 miljoner. Vilket nog stämmer rätt bra.


Ja, du har rätt. :oops:

Vad jag kan se är detta förhållande dock fortfarande en milstolpe. För första gången någonsin har pendeltågen och lokalbanorna mer än en tredjedel av tunnelbanans påstigningar. :)

Det är väl inte heller omöjligt att det jag avsåg faktiskt uppnås detta år. Enligt tertialrapporten har ju resandet med pendeltågen ökat med 19,5 procent i år. :wink:

Det märks verkligen att resandet har exploderat. Nuförtiden går det långa tåg även på helgnätter och trots detta är det ofta många stående en bra bit från ändarna. I mitten av tåget brukar det däremot vara många lediga sittplatser, men jag uppskattar ändå att antalet resenärer kan uppgå till nära 500 per avgång.

Det börjar bli aktuellt att införa kvartstrafik ända till klockan 2 (jämför med blå linjen). Korta tåg med dubbla frekvensen skulle ge bättre spridning i tågen. Gröna linjen verkar ha korta tåg på natten. Det är ett bättre upplägg. Eftersom det redan är kvartstrafik mellan Upplands Väsby och Älvsjö på helgnätter borde det inte kosta så mycket att förlänga de återstående turerna.

(Än mer aktuellt är det väl att sluta köra överfulla nattbussar med orimligt lång restid som ståplatsresenär.)
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » sön 30 jun, 2019 6:43

Enceladus skrev:
Ja, du har rätt. :oops:

Vad jag kan se är detta förhållande dock fortfarande en milstolpe. För första gången någonsin har pendeltågen och lokalbanorna mer än en tredjedel av tunnelbanans påstigningar. :)

Det är väl inte heller omöjligt att det jag avsåg faktiskt uppnås detta år. Enligt tertialrapporten har ju resandet med pendeltågen ökat med 19,5 procent i år. :wink:

Det märks verkligen att resandet har exploderat. Nuförtiden går det långa tåg även på helgnätter och trots detta är det ofta många stående en bra bit från ändarna. I mitten av tåget brukar det däremot vara många lediga sittplatser, men jag uppskattar ändå att antalet resenärer kan uppgå till nära 500 per avgång.

Det börjar bli aktuellt att införa kvartstrafik ända till klockan 2 (jämför med blå linjen). Korta tåg med dubbla frekvensen skulle ge bättre spridning i tågen. Gröna linjen verkar ha korta tåg på natten. Det är ett bättre upplägg. Eftersom det redan är kvartstrafik mellan Upplands Väsby och Älvsjö på helgnätter borde det inte kosta så mycket att förlänga de återstående turerna.

(Än mer aktuellt är det väl att sluta köra överfulla nattbussar med orimligt lång restid som ståplatsresenär.)


Men egentligen är det ju fel som så ofta görs att jämföra pendeltågsnätet i Stockholm med tunnelbanan. Tunnelbanan består av tre separata system (om än det går att köra mellan dem). Och egentligen ska då också hänsyn tas till om ett system som det blåa linjen vänder i stan, eller om man har trafik på bägge sidor om stan.

Så idag har väl pendeltågsnätet ungefär ett underlag som motsvarar blåa linjen. Och som jag påpekat tidigare skedde ju det stora lyftet egentligen först på hösten 2018. Det är ju först nu när man regelbundet ligger på över 400 000 passagerare per dag på pendeln som man storleksmässigt kan börja jämföra sig med ett tunnelbanesystem (som det ser ut i Stockholm) och pendeln ligger ju ungefär på resandenivån för Oslos tunnelbanesystem (som dock inte har nattrafik), eller S-tog i Köpenhamn (som har nattrafik).

Så det är ju egentligen först nu som man kan börja jämföra sig med ett tunnelbanesystem i Stockholm. Och det är ju det som är den relevanta jämförelsen. Att klumpa ihop tunnelbanen är ju helt meningslöst, lika meningslöst som att klumpa ihop lokalbanorna. I alla fall om man vill jämföra underlag. Ibland verkar statitisk onekligen presenteras bara för sakens skull. När myndigheten för trafikanalys nu dragit ner antalet tabeller och ger en kort rapport på några sidor, kan man ju undra om deras arbete alls är meningsfullt. Där har det ju vart en ganska påtaglig försämring under årens lopp, må vara att man ändå gjort en del framsteg på metodikens område.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » sön 30 jun, 2019 10:27

Lars_L skrev:Men egentligen är det ju fel som så ofta görs att jämföra pendeltågsnätet i Stockholm med tunnelbanan. Tunnelbanan består av tre separata system (om än det går att köra mellan dem). Och egentligen ska då också hänsyn tas till om ett system som det blåa linjen vänder i stan, eller om man har trafik på bägge sidor om stan.

Så idag har väl pendeltågsnätet ungefär ett underlag som motsvarar blåa linjen. Och som jag påpekat tidigare skedde ju det stora lyftet egentligen först på hösten 2018. Det är ju först nu när man regelbundet ligger på över 400 000 passagerare per dag på pendeln som man storleksmässigt kan börja jämföra sig med ett tunnelbanesystem (som det ser ut i Stockholm) och pendeln ligger ju ungefär på resandenivån för Oslos tunnelbanesystem (som dock inte har nattrafik), eller S-tog i Köpenhamn (som har nattrafik).

Så det är ju egentligen först nu som man kan börja jämföra sig med ett tunnelbanesystem i Stockholm. Och det är ju det som är den relevanta jämförelsen. Att klumpa ihop tunnelbanen är ju helt meningslöst, lika meningslöst som att klumpa ihop lokalbanorna. I alla fall om man vill jämföra underlag. Ibland verkar statitisk onekligen presenteras bara för sakens skull. När myndigheten för trafikanalys nu dragit ner antalet tabeller och ger en kort rapport på några sidor, kan man ju undra om deras arbete alls är meningsfullt. Där har det ju vart en ganska påtaglig försämring under årens lopp, må vara att man ändå gjort en del framsteg på metodikens område.


Antalet påstigande är ju ett ganska ointressant mått på grund av lokalt och dubbelriktat resande. Blå linjen har ett stort lokalt resande mellan T-Centralen och Fridhemsplan samt ett dubbelriktat resande i allmänhet. Resandet med pendeltågen börjar också bli mer dubbelriktat, men det är fortfarande stora skillnader mellan riktningarna. Sträckan mellan Älvsjö och Årstaberg har väl haft högre belastning än den mellan Västra skogen och Stadshagen i ganska många år. Blå linjens egenskaper gör den billig i drift, men pendeltågens egenskaper gör den svårare att ersätta med buss.

Tvärbanan börjar få lika många resenärer som endera av blå linjens grenar. Det är ganska märkligt att det inte talas mer om nattrafik på Tvärbanan. S driver ju på i frågan om nattrafik på pendeltågen, men om Tvärbanan är det ganska tyst. Tvärbanan har fördelen att det inte kostar något att hålla hållplatserna öppna.

Sedan går det inte att rakt av jämföra med trafiken i andra städer. Köpenhamns pendeltåg har sex grenar och en ringlinje. Stockholms pendeltåg har alltså betydligt fler resenärer per gren, och det är ju belastningen per gren som räknas. Helsingfors pendeltåg har nattrafik trots att antalet resenärer är mycket mindre. Nattrafik ska väl inte motiveras med lägre driftskostnader utan med samhällsnytta för regionen. Är nattrafiken ens lönsam i New York och London?
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » sön 30 jun, 2019 10:59

Enceladus skrev:
Antalet påstigande är ju ett ganska ointressant mått på grund av lokalt och dubbelriktat resande. Blå linjen har ett stort lokalt resande mellan T-Centralen och Fridhemsplan samt ett dubbelriktat resande i allmänhet. Resandet med pendeltågen börjar också bli mer dubbelriktat, men det är fortfarande stora skillnader mellan riktningarna. Sträckan mellan Älvsjö och Årstaberg har väl haft högre belastning än den mellan Västra skogen och Stadshagen i ganska många år. Blå linjens egenskaper gör den billig i drift, men pendeltågens egenskaper gör den svårare att ersätta med buss.

Tvärbanan börjar få lika många resenärer som endera av blå linjens grenar. Det är ganska märkligt att det inte talas mer om nattrafik på Tvärbanan. S driver ju på i frågan om nattrafik på pendeltågen, men om Tvärbanan är det ganska tyst. Tvärbanan har fördelen att det inte kostar något att hålla hållplatserna öppna.

Sedan går det inte att rakt av jämföra med trafiken i andra städer. Köpenhamns pendeltåg har sex grenar och en ringlinje. Stockholms pendeltåg har alltså betydligt fler resenärer per gren, och det är ju belastningen per gren som räknas. Helsingfors pendeltåg har nattrafik trots att antalet resenärer är mycket mindre. Nattrafik ska väl inte motiveras med lägre driftskostnader utan med samhällsnytta för regionen. Är nattrafiken ens lönsam i New York och London?


Fast man kan ju å andra sidan inte bara se på belastningen under maxtimmen. Särskilt inte om man ska se på nattrafiken. Ser man på ekonomisk differentiering kan man ju tänka sig att det är färre som skulle åka med Nockebybanan på natten, än det är på blåa linjen (i proportion till resandet under maxtimmen). Däremot är givetvis belastningen under maxtimmen avgörande för vilken kapaciet som behövs då.

Men visst - lokalt resande har givetvis betydelse. Sådant finns det ju ganska mycket av på pendeln också. Tvärbanan har väl i sådana fall ett utpräglat lokalt resande, eller består så att säga av många knutpunkter. Det är ju väldigt få som åker ens halva sträckan där. Så då motsäger du verkligen dig själv om du drar in den i resonemanget. Men vad dina inlägg i slutändan ändå alltid handlar om är ju att det bör vara nattrafik på den spårbunda trafik som inte har det idag. Men allt kan ju inte utgå från det.

Kan ju också påpekas att London inte har nattrafik på all trafik. Man har ju inte ens på alla tunnelbanelinjer. En tunnelbanelinje går ju inte ens på söndagar... Londons pendeltåg - eller Elizabeth Line har ju som sista avgång 0.55 från Liverpool Street till Shenfield. DLR har ju inte heller någon nattrafik, och sista genomgående spårvagnen från Wimledon till Croydon går 0.11

Så jämfört med London är ju Stockholm ändå bra. Inte heller Helsingfors har ju tunnelbana på natten. Gick ju ett tag några timmar längre på helgnätter - men till och med det har man ju dragit in så att sista tur går kring 23.30 från stan.

Vi kunde vara bättre ändå i Stockholm, men har ju fortfarande bland den bästa nattrafiken i världen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » sön 30 jun, 2019 11:25

Lars_L skrev:Vi kunde vara bättre ändå i Stockholm, men har ju fortfarande bland den bästa nattrafiken i världen.


Problemet med nattrafiken i Stockholm är ju inte att den är dålig i allmänhet, utan att den är riktigt dålig på vissa håll. Principen att bara tunnelbana och buss kan gå på natten gör det svårt att skapa ett vettigt upplägg där det inte finns infrastruktur för busstrafik. Om du tittar på beläggningen på de sista pendeltågen och försöker pressa in det antalet resenärer i tre ledbussar så inser du ganska snabbt att det inte fungerar. Nu är det väldigt många som väljer att inte använda nattbussarna på grund av den långa restiden, så trängseln blir inte så illa, men det är knappast ett godkänt betyg att resandet mer än halveras när nattbussarna tar över.

Nattrafik är viktigare än många tror på detta forum och det är inte bra för regionen om det byggs tunnelbanor bara för att få nattrafik. Årstaberg är ett bra exempel på ett område som inte har infrastruktur för busstrafik. Jag undrar om intresset för tunnelbana dit hade varit lika stort om pendeltågen och Tvärbanan gick på natten...
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav CS » sön 30 jun, 2019 17:15

Nattrafiken är väl något som skulle må bra av lite trafikslagsövergripande (detalj)planering. Vilket inte riktigt rådande avtalsmodeller och organisationsparadigm stödjer. Så om Enceladus vill se förändring bör hen kanske propagera för en högre grad av offentlig styrning av verksamheten. Nattrafiken är ett glestrafikerat nät. Och ska det bli bra behöver avgångstider detaljstyras över operatörsgränserna. Det kräver en annan sorts styrning och kompetens än vad som krävs för att hantera högtrafikproblemet.

Frågan är om ankdammen är beredd till det.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 627
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » sön 30 jun, 2019 18:51

CS skrev:Nattrafiken är väl något som skulle må bra av lite trafikslagsövergripande (detalj)planering. Vilket inte riktigt rådande avtalsmodeller och organisationsparadigm stödjer. Så om Enceladus vill se förändring bör hen kanske propagera för en högre grad av offentlig styrning av verksamheten. Nattrafiken är ett glestrafikerat nät. Och ska det bli bra behöver avgångstider detaljstyras över operatörsgränserna. Det kräver en annan sorts styrning och kompetens än vad som krävs för att hantera högtrafikproblemet.

Frågan är om ankdammen är beredd till det.


Jag håller med om att det vore önskvärt med mer trafikslagsövergripande planering. Dagens organisationsparadigm klarar inte ens av att synkronisera nattbussarnas avgångstider med spårtrafikens första respektive sista avgång. I några fall avgår eller ankommer den sista nattbussen efter det första tåget. I andra fall finns det istället ett glapp på över en timme. Vissa år behöver tågtrafikens avgångstider förskjutas av olika skäl. Nattbussarnas avgångstider anpassas i princip aldrig. Det blir intressant att se om det händer något med nattbussarna i 2020 års tidtabeller när pendeltågen får ganska stora förskjutningar.

Däremot stämmer inte påståendet att nattrafiken är ett glestrafikerat nät. Nattrafiken är en kombination av ett glestrafikerat nät och tunnelbanan med dess matarbussar. Synkroniseringen mellan tunnelbanan och dess matarbussar fungerar utmärkt - trots operatörsgränserna. Problemet är att det glestrafikerade nätet ofta krockar med matarbussarna. På vardagsnätter ersätter linje 690 både Roslagsbanan till Vallentuna och linje 610 till Rosengården. Det är ju ett glestrafikerat nät. Men på helgnätter går tunnelbanan med dess matarbussar, inklusive linje 610. Synkroniseringen mellan Mörbylinjen och linje 610 fungerar som sagt utmärkt, men samtidigt har linjerna 610 och 690 dubblerade avgångar till Rosengården. Det glestrafikerade nätet krockar alltså med tunnelbanans ordinarie nät.

Det finns två slutsatser som kan dras av ovanstående redogörelse. För det första är det ingen bra idé att ha ett separat nät för tunnelbanan med dess matarbussar och ett glestrafikerat nät för den övriga spårtrafiken. För det andra fungerar matarbussar utmärkt på natten. Den rimliga lösningen är då förstås att avskaffa det glestrafikerade nätet, åtminstone på helgnätter. Nattbussar är helt enkelt en dålig idé (jämför med Köpenhamn) och det behövs ingen ny kompetens för att inse detta. Det fungerar ju utmärkt för tunnelbanan med dess matarbussar i Stockholm. Vad som är politiskt möjligt är en annan sak.
Enceladus
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » sön 30 jun, 2019 20:33

Men jag håller inte med om att matarbussar alltid fungerar utmärkt. Tvärtom missar man ju rätt mycket för att man struntar i passningen. Titta bara på linje 119 och tunnelbanans anslutning vid Hässelby strand här i sommar i nattrafiken. Det är väldigt sällan bussentreprenören där heller kontrollerar med tunnelbanetiderna och ingen har ju egentligen koll på dem eftersom man inte längre ger ut någon tidtabell. Detta trots att det till och med i tidtabellen står att den ska vara anpassad. Men man bryr sig helt enkelt inte. Vare sig hos entreprenörerna eller hos Trafikförvaltningen.

Nu förstår jag att Trafikförvaltningen inte har hur mycket resurser till uppföljning som helst. Men detta att man inte låter någon kontrollera omloppsplaneran ens på ett grundläggande plan - man skulle ju till och med kunna ta in någon skolungdom för att göra det. Är ju knappast några knepigheter.


Men man är på tok för snälla mot entreprenörerna. Men detta är också orsakat av att man ofta lägger en för stor risk på dem. Jag tycker alltså inte att det är givet att det är de som ska stå för merkostnaderna - men samtidigt är det ju det avtal man skriver under som man ska följa. Och då måste man ju räkna med att ta de merkostnader som uppstår på grund av förändringar av tidtabellen. Och det måste ju också Trafikförvaltningen vara glasklara emot entreprenörerna kring.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » sön 30 jun, 2019 20:46

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Vi kunde vara bättre ändå i Stockholm, men har ju fortfarande bland den bästa nattrafiken i världen.


Problemet med nattrafiken i Stockholm är ju inte att den är dålig i allmänhet, utan att den är riktigt dålig på vissa håll. Principen att bara tunnelbana och buss kan gå på natten gör det svårt att skapa ett vettigt upplägg där det inte finns infrastruktur för busstrafik. Om du tittar på beläggningen på de sista pendeltågen och försöker pressa in det antalet resenärer i tre ledbussar så inser du ganska snabbt att det inte fungerar. Nu är det väldigt många som väljer att inte använda nattbussarna på grund av den långa restiden, så trängseln blir inte så illa, men det är knappast ett godkänt betyg att resandet mer än halveras när nattbussarna tar över.

Nattrafik är viktigare än många tror på detta forum och det är inte bra för regionen om det byggs tunnelbanor bara för att få nattrafik. Årstaberg är ett bra exempel på ett område som inte har infrastruktur för busstrafik. Jag undrar om intresset för tunnelbana dit hade varit lika stort om pendeltågen och Tvärbanan gick på natten...


Om vi höjer blicken lite - varför är natttrafiken så himla viktig?
Det kan vara bra att tänka lite längre i denna fråga, jag har svårt att se att vi behöver älta detta gång på gång oavsett vad som egentligen diskuteras.
Dom som nödvändigtvis måste åka hem från innerstadskrogarna mitt i natten får kanske ta taxi på egen bekostnad - varför dessa resor skall skattesubventioneras övergår mitt förstånd...

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9548
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster