Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » mån 16 mar, 2020 22:14

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Sedan var det väl mer TKO som skrev om att dra ner nattrafiken för att provocera dig lite. Inget att gå igång på. Det rimliga är ju - ur alla perspektiv - att dra ner på högtrafiken till att börja med om det behövs (av vad skäl det nu är (personalbrist/ekonomi etc).

Att dra ner på högtrafiken gör ju att passagerarna inte har samma möjlighet att hålla ett större avstånd för att undvika att bli smittade.

Nej visst - det är ju en poäng förstås. Det gäller ju att göra det på ett klokt sätt- man behöver ju inte spara in på linjer som har många stående redan idag i vanliga fall. . Sedan är det väl också kanske nödvändigt oavsett, eftersom det är där man kommer ha svårt att täcka upp med personal och det är där de stora kostnaderna ligger. Handlar ju också om exempelvis att ha tillräckligt många vagnar ute i trafik (som ju också kräver personal för att hålla igång för städ och underhåll).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tis 17 mar, 2020 0:16

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Sedan var det väl mer TKO som skrev om att dra ner nattrafiken för att provocera dig lite. Inget att gå igång på. Det rimliga är ju - ur alla perspektiv - att dra ner på högtrafiken till att börja med om det behövs (av vad skäl det nu är (personalbrist/ekonomi etc).

Att dra ner på högtrafiken gör ju att passagerarna inte har samma möjlighet att hålla ett större avstånd för att undvika att bli smittade.

Nej visst - det är ju en poäng förstås. Det gäller ju att göra det på ett klokt sätt- man behöver ju inte spara in på linjer som har många stående redan idag i vanliga fall. . Sedan är det väl också kanske nödvändigt oavsett, eftersom det är där man kommer ha svårt att täcka upp med personal och det är där de stora kostnaderna ligger. Handlar ju också om exempelvis att ha tillräckligt många vagnar ute i trafik (som ju också kräver personal för att hålla igång för städ och underhåll).

Det är ju aspekter som det är svårt att argumentera mot. SJ drar ju in många avgångar bl. a. för att det är svårt att få bemanning till alla tåg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Enceladus » tis 17 mar, 2020 7:43

TKO skrev:Vilka 'nya kundgrupper' (jag antar det är i natttrafiken som avses) kan vi förvänta oss under nuvarande situation. Jag har svårt att se dessa...

Den nuvarande situationen har en del likheter med sommarperioder. Generellt sett minskar resandet på sommaren, men på vardagsnätter brukar resandet istället vara större än under resten av året. Detta beror på att många är lediga och har mer tid att roa sig. Det skulle vara intressant att få reda på om det främst är i rusningen som resandet minskar!

Enligt vad jag har hört är det högsäsong för hemmafester på de skolor som har stängt. Samma fenomen kan ses i Italien där inte ens förbud tycks hjälpa:

SVT Nyheter skrev:Allt fler tycks beredda att ta risken för böter och åtal för att vara ute i frihet. Särskilt de skollediga ungdomarna rör sig ute trots förbud.

Den här kundgruppen kan också vara trakterad av gratis busstrafik (om det nu inte blir några kontroller). Förresten, hur blir det med Gnestapendeln? Ingen visering där heller?
Enceladus

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 9:41

Signaturen 'Enceladus' verkar fortfarande inte fatta att nu är inte rätta tiden att 'vara ute och roa sej'... jag undrar hur det står till med omdömmesförmågan?

Om detta är en utbredd uppfattning bland dagens unga ser jag ingen annan lösning än ett samhällsingripande!

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lars_L » tis 17 mar, 2020 9:49

Enceladus skrev:
Den nuvarande situationen har en del likheter med sommarperioder. Generellt sett minskar resandet på sommaren, men på vardagsnätter brukar resandet istället vara större än under resten av året. Detta beror på att många är lediga och har mer tid att roa sig. Det skulle vara intressant att få reda på om det främst är i rusningen som resandet minskar!

Enligt vad jag har hört är det högsäsong för hemmafester på de skolor som har stängt. Samma fenomen kan ses i Italien där inte ens förbud tycks hjälpa:

Ja tyvärr har ungdomen alltid ett inslag av oansvarighet. Men det är också naturligt att folk underskattar faran, eftersom det bara ses som en "vanlig förkylning". Men det är ju inte så kul sedan när deras föräldrar eller mor- och farföräldrar hamnar på sjukhus och man kanske inte kan prioritera att rädda livet på dem.

Men därför kommer ju också sanktioner att komma uppifrån om ungdomarna inte tar sitt ansvar. Detta är ju också ett av skälen till att man inte ska stänga skolor i onödan, eftersom det skapar så många andra problem. Särskilt om ungdomarna inte förstår allvaret. Och det handlar ju inte så mycket om ifall de själva blir smittade utan snarare vilka andra de kan riskera att smitta om de inte förstår. Det kanske snarare därför blir nödvändigt att stänga av trafiken på kvällar för att få folk ska hålla sig hemma om man inte kan roa sig på ett ansvarsfullt sätt.

Edit - och just när jag skriver detta så stänger man universitet och gymnasium....
Lars_L

Inläggav Enceladus » tis 17 mar, 2020 10:31

Lars_L skrev:Ja tyvärr har ungdomen alltid ett inslag av oansvarighet. Men det är också naturligt att folk underskattar faran, eftersom det bara ses som en "vanlig förkylning". Men det är ju inte så kul sedan när deras föräldrar eller mor- och farföräldrar hamnar på sjukhus och man kanske inte kan prioritera att rädda livet på dem.

Men därför kommer ju också sanktioner att komma uppifrån om ungdomarna inte tar sitt ansvar. Detta är ju också ett av skälen till att man inte ska stänga skolor i onödan, eftersom det skapar så många andra problem. Särskilt om ungdomarna inte förstår allvaret. Och det handlar ju inte så mycket om ifall de själva blir smittade utan snarare vilka andra de kan riskera att smitta om de inte förstår. Det kanske snarare därför blir nödvändigt att stänga av trafiken på kvällar för att få folk ska hålla sig hemma om man inte kan roa sig på ett ansvarsfullt sätt.

Edit - och just när jag skriver detta så stänger man universitet och gymnasium....

Det går inte att tvinga hela samhället att isolera sig i mer än ett par veckor. Därför är det viktigt att välja rätt tidpunkt. Det finns mycket som tyder på att den här situationen kan pågå i flera månader. Då är risken att många bryter mot karantänen just när läget blir som mest kritiskt, vilket vi nu alltså ser i Italien.

Europa är inte Asien. Det som fungerar i Asien fungerar inte nödvändigtvis i Europa. Exempelvis kan kontrasterna mellan de här två kontinenternas nattrafik inte vara mindre tydliga. De flesta europeiska storstäder har en omfattande nattrafik. Det finns några undantag, men även Paris har börjat pröva nattrafik. Berlin och London har infört nattrafik under de senaste åren och Amsterdam ska göra det nästa år. I Asien är det tvärtom. Där står i princip hela kollektivtrafiken still på natten, och det finns inga planer på att förändra situationen. I Asien är nattrafik tabu.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 17 mar, 2020 10:40

TKO skrev:Signaturen 'Enceladus' verkar fortfarande inte fatta att nu är inte rätta tiden att 'vara ute och roa sej'... jag undrar hur det står till med omdömmesförmågan?

Om detta är en utbredd uppfattning bland dagens unga ser jag ingen annan lösning än ett samhällsingripande!

Först påstår skribenten att resandet på natten kommer att minska drastiskt och nu menar skribenten att det behövs ett samhällsingripande för att minska resandet på natten. Hur vill signaturen "TKO" ha det egentligen? :roll:
Enceladus

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 10:55

Enceladus skrev:
TKO skrev:Signaturen 'Enceladus' verkar fortfarande inte fatta att nu är inte rätta tiden att 'vara ute och roa sej'... jag undrar hur det står till med omdömmesförmågan?

Först påstår skribenten att resandet på natten kommer att minska drastiskt och nu menar skribenten att det behövs ett samhällsingripande för att minska resandet på natten. Hur vill signaturen "TKO" ha det egentligen? :roll:

Som jag skrivit åtskilliga gånger (dock främst i en annan tråd) utgår jag från att nattlig "nöjesverksamhet" kommer att upphöra - varför det stora underlaget för natttrafik kommer att försvinna. Om det visar sej att det trots detta blir en massa "okynnesåkningar" på nätterna - t ex för att allt annat är stängt eller för att det i praktiken blir gratis att åka - ja då får vi stänga ner natttrafiken. Så jag får väl uppmana signaturen "Enceladus" och andra nattdjur att passa på att både festa och åka nattbuss de kommande nätterna - för det kan vara slut med det förr än ni kan ana!

Med detta kanske vi kan avsluta denna långa och lätt löjeväckande diskussion?

hoppas
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 10:58

Lars_L skrev:---klipp---Sedan var det väl mer TKO som skrev om att dra ner nattrafiken för att provocera dig lite. Inget att gå igång på. Det rimliga är ju - ur alla perspektiv - att dra ner på högtrafiken till att börja med om det behövs (av vad skäl det nu är (personalbrist/ekonomi etc).

Provocera? Vem? Jag?

Jag skriver ju bara som det är - och ligger tydligen lite före i tankarna...
Jag ser ju nu att det är fler som inser att en minskning/indragning av natttrafiken är en åtgärd som kan komma att bli nödvändig - av många skäl!

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » tis 17 mar, 2020 11:42

TKO skrev:
Lars_L skrev:---klipp---Sedan var det väl mer TKO som skrev om att dra ner nattrafiken för att provocera dig lite. Inget att gå igång på. Det rimliga är ju - ur alla perspektiv - att dra ner på högtrafiken till att börja med om det behövs (av vad skäl det nu är (personalbrist/ekonomi etc).

Provocera? Vem? Jag?

Jag skriver ju bara som det är - och ligger tydligen lite före i tankarna...
Jag ser ju nu att det är fler som inser att en minskning/indragning av natttrafiken är en åtgärd som kan komma att bli nödvändig - av många skäl!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Jodå, men det var just att du rikta in dig på den ändå marginella nattrafiken. Tror nog det är viktigare (om det skulle behövas som en diciplinåtgärd) att ställa in trafiken mellan 22.30-1 än mellan 1-5
Lars_L

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 11:45

En vanlig tid för skiftavlösning i t ex sjukvården är kl 21-22. Jag tror därför att det vore samhällsskadligt att dra ner eller helt avsluta trafiken 22:30.

anser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » tis 17 mar, 2020 12:50

TKO skrev:En vanlig tid för skiftavlösning i t ex sjukvården är kl 21-22. Jag tror därför att det vore samhällsskadligt att dra ner eller helt avsluta trafiken 22:30.

anser
Thomas K Ohlsson

Det var just därför jag skrev 22.30 för att sjukvårdspersonal ska hinna hem. Sluttiden brukar vara 21.30. Det är möjligt att någon anslutning i exempelvis Norrtälje skulle behöva ligga senare, men inte mer än så. Det kan ju vara ett ungefärligt mått.

Sedan är väl kollektivtrafiken kanske å andra sidan inte det främsta medlet för att få ordning på nattlivet. Det hindrar ju inte heller alla som bor i närheten av centrum (i stan) att festa om man inte har restriktioner för det. Fast sådana lär väl komma förr eller senare på något sätt. Gäller väl som sagts redan där att åtgärderna sätts in vid rätt tidpunkt och blir hållbara.

Vi kommer ju ha många kriser i landet att hantera i efterhand - på många plan - om alla krogar och restauranger går omkull efter fyra månader utan någon pågeånde verksamhet...
Lars_L

Inläggav Diripsi » tis 17 mar, 2020 13:39

Lars_L skrev:Ja tyvärr har ungdomen alltid ett inslag av oansvarighet. Men det är också naturligt att folk underskattar faran, eftersom det bara ses som en "vanlig förkylning". Men det är ju inte så kul sedan när deras föräldrar eller mor- och farföräldrar hamnar på sjukhus och man kanske inte kan prioritera att rädda livet på dem.

Det där om att ungdomar alltid är oansvariga är ju bara dumheter. Ungdomarna verkar ju vara de enda som tar ansvar för planetens framtid!

I övrigt är det fullständigt förståeligt att folk blir mindre samarbetsvilliga när myndigheterna försöker med tvångsåtgärder. Mycket bättre att som i Sverige låta var och en själv ta ansvar för att stoppa smittspridningen.
Diripsi

Inläggav Enceladus » tis 17 mar, 2020 16:44

Lars_L skrev:
TKO skrev:En vanlig tid för skiftavlösning i t ex sjukvården är kl 21-22. Jag tror därför att det vore samhällsskadligt att dra ner eller helt avsluta trafiken 22:30.

anser
Thomas K Ohlsson

Det var just därför jag skrev 22.30 för att sjukvårdspersonal ska hinna hem. Sluttiden brukar vara 21.30. Det är möjligt att någon anslutning i exempelvis Norrtälje skulle behöva ligga senare, men inte mer än så. Det kan ju vara ett ungefärligt mått.

Sedan är väl kollektivtrafiken kanske å andra sidan inte det främsta medlet för att få ordning på nattlivet. Det hindrar ju inte heller alla som bor i närheten av centrum (i stan) att festa om man inte har restriktioner för det. Fast sådana lär väl komma förr eller senare på något sätt. Gäller väl som sagts redan där att åtgärderna sätts in vid rätt tidpunkt och blir hållbara.

Vi kommer ju ha många kriser i landet att hantera i efterhand - på många plan - om alla krogar och restauranger går omkull efter fyra månader utan någon pågeånde verksamhet...

Har forumets expertpanel glömt bort att alla arbetare i regionen inte är bilinnehavare eller bor på gångavstånd? Ibland kan det vara bra att se utanför sin bubbla! Det finns flera skäl till att inte ha en bil, t.ex. miljö eller ekonomi. För dessa personer är det absolut nödvändigt att kollektivtrafiken är ett fullgott alternativ till bilen. För att vara det måste kollektivtrafiken gå hela tiden.

Exempelvis är en stor del av butikspersonalen i Stockholms innerstad varken bilinnehavare eller bor på gångavstånd. Dessa personer ploppar inte bara upp från marken, utan måste faktiskt transportera sig på något sätt. Det är förvånansvärt lätt att glömma bort att det finns en verklighet utanför sin bubbla. Därför vill jag understryka att det finns ett transportbehov under hela dygnet - titta bara på E4:an!

Den egoism som breder ut sig i samhället är väldigt oroväckande. Alla har inte en bil. Alla tillhör inte heller societeten. Det borde inte vara så svårt att förstå detta!
Enceladus

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 17:01

Om vi skall minska interaktion med våra medmänniskor i största möjliga utsträckning - vilken anledning finns det då att röra sej ute på stan mellan säg 00 och 04?
Undantaget blåljuspersonal eller liknade...

Svaret på min fråga är enkelt:
INGET!

Det handlar inte om bilinnehav eller sådant - själv har jag aldrig ägt en bil, eftersom jag saknar körkort hade det varit lite dumt faktiskt...

I den rådande situationen gäller det att tänka klart och handla ansvarsfullt. I detta ingår inte nöjesresor vare sej dag- eller nattetid. Och när nöjesresorna faller bort försvinner i de flesta fall behovet av natttrafik.

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 17:03

Lars_L skrev:

anser
Thomas K Ohlsson

Jag tror vi har ungefär samma inställning i den här frågan!

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » tis 17 mar, 2020 22:50

Diripsi skrev:

Det där om att ungdomar alltid är oansvariga är ju bara dumheter. Ungdomarna verkar ju vara de enda som tar ansvar för planetens framtid!

I övrigt är det fullständigt förståeligt att folk blir mindre samarbetsvilliga när myndigheterna försöker med tvångsåtgärder. Mycket bättre att som i Sverige låta var och en själv ta ansvar för att stoppa smittspridningen.

Inte alltid oansvariga - jag skrev inslag av. Inte menat som någon riktig kritik heller mot ungdomar. Det härliga med att vara ung är ju att man lätt blir ideologisk eftersom man bl.a inte har ekonomiska effekter av förslagen som man behöver reflektera över. Nackdelen är att man som ung gör saker utan tillräcklig eftertanke. Men att bli vuxen handlar ju just om att lära sig det. Det finns ju en anledning varför det finns en 18 års myndighetsgräns.

Den kortsiktiga glädjen minskar väl dock när de förstår att de kan bli tvungna att ta igen detta på helger och under sommarlovet och sitta i skolbänken då istället + att de nog kommer få rätt mycket uppgifter av lärarna nu framöver, men med mycket sämre möjligheter att få hjälp om de fastnar.

Sedan håller jag med om att frivillighet är bättre. Men är det som ikväll att ungdomsgäng springer runt på stan och firat, ja då lär det snart bli nödvändigt med förbud. Har man bara tillräckligt höga böter och militär ute så brukar det bli lugnt. Men jag håller med om att det är bättre om ungdomarna förstår allvaret utan sådana insatser. Men så gör man i Frankrike just nu - och jag tror alla nog vill undvika det i Sverige.
Lars_L

Inläggav daniel_s » tis 17 mar, 2020 22:59

Enceladus skrev:Exempelvis är en stor del av butikspersonalen i Stockholms innerstad varken bilinnehavare eller bor på gångavstånd. Dessa personer ploppar inte bara upp från marken, utan måste faktiskt transportera sig på något sätt.

Om de inte kan det, så får de väl säga upp sig, och då får butiken börja rekrytera ungdomar från innerstan igen. De lär ju få sänka sina löneanspråk lite när allt går lite sämre i samhället.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 18 mar, 2020 11:50

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Exempelvis är en stor del av butikspersonalen i Stockholms innerstad varken bilinnehavare eller bor på gångavstånd. Dessa personer ploppar inte bara upp från marken, utan måste faktiskt transportera sig på något sätt.

Om de inte kan det, så får de väl säga upp sig, och då får butiken börja rekrytera ungdomar från innerstan igen. De lär ju få sänka sina löneanspråk lite när allt går lite sämre i samhället.

Det stora flertalet butiker - även innerstaden - har öppettider som gör att de anställda inte behöver utnyttja natttrafik för att ta sej till eller från jobbet. Det är väl i stort sett bara ett fåtal 7/11 som stänger så sent... och så kanske den berömda ICA-butiken i Vasastan.

Det bästa vore om vi fick lagreglerade öppettider som i Danmark och Tyskland - länder som skribenten "Enceladus" brukar framhålla som föredömen!

anser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » ons 18 mar, 2020 12:03

daniel_s skrev:Om de inte kan det, så får de väl säga upp sig, och då får butiken börja rekrytera ungdomar från innerstan igen. De lär ju få sänka sina löneanspråk lite när allt går lite sämre i samhället.

Högre arbetslöshet är knappast vad de utsatta förorterna behöver. Innerstadsborna är redan tillräckligt privilegierade - de behöver inte ha förtur till dessa jobb.

TKO skrev:Det stora flertalet butiker - även innerstaden - har öppettider som gör att de anställda inte behöver utnyttja natttrafik för att ta sej till eller från jobbet. Det är väl i stort sett bara ett fåtal 7/11 som stänger så sent... och så kanske den berömda ICA-butiken i Vasastan.

Det finns många butiker och restauranger i Stockholms innerstad som har öppet till minst klockan 23. Åtminstone pendeltågen behöver längre trafikeringstid på vardagar.

TKO skrev:Det bästa vore om vi fick lagreglerade öppettider som i Danmark och Tyskland - länder som skribenten "Enceladus" brukar framhålla som föredömen!

Håller skribenten äntligen med om att Stockholm borde ta efter nattrafiken i Köpenhamn och Berlin? :o
Senast redigerad av Enceladus ons 18 mar, 2020 12:14, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik