Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav /jes » fre 15 nov, 2019 11:02

Var hittar man aktuella månadssiffror för SL-trafiken?
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » fre 15 nov, 2019 16:47

/jes skrev:Var hittar man aktuella månadssiffror för SL-trafiken?


Det är bara att höra av sig till Trafikförvaltningen. Görs månadsrapporter varje månad för respektive avtalsområde.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » fre 15 nov, 2019 20:48

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Siffrorna för oktober visar på att ökningen för pendeltågstrafiken stannat av. Blir inte ens rekord - resultatet hamnar på 411 000, vilket är förvånande dåligt. Trenden från i september står sig - det är framförallt Ostkustbanan som inte kommit upp i samma nivåer som tidigare. Helt klart ett trendbrott.
Siffrorna blir
Ostkustbanan= 126 000
Mälarbanan:102 000
Södertäljegrenen:134 000 (inklusive Gnesta)
Nynäsbanan: 97 (inklusive Nynäsbanan)

Vad som kan noteras är att röda linjen, blåa linjen och tvärbanan samtidigt har ovanligt bra siffror - sett till hur senaste tidens siffror sett ut. Det verkar alltså inte som att resandet minskat totalt i spårtrafiken, utan snarare att man valt bort (eller att pendeln inte lockat till sig fler resenärer) - det är ju ändå en uppgång jämfört med 2018, men ökningen har stannat av, framförallt gäller det på Ostkustbanan.


Tyvärr har det varit många problem med infrastrukturen även i början av denna månad, så det är inte heller säkert att det blir rekord i november. Den här hösten har inte varit bra för järnvägen - till skillnad från våren och sommaren.


Nej visst. Men det har inte varit sämre än förra hösten (i alla fall inte om man ser på det statistiskt). Det är ju alltid vid temperaturväxlingar som det brukar bli problem med signalsystem och annat. Men det är väl så också att särskilt Ostkustbanan med de många resorna till/från Solna naturligtvis påverkas mest av störningar, eftersom det finns alternativ till pendeln.

Men även Mälarbanan borde ju påverkas mer av störningar i sådana fall, då ju både Spånga och Barkarby har närhet till tunnelbana som alternativ. Möjligen då om det kan förklaras med att det varit mer störningar på Ostkustbanan än Mälarbanan.Så det verkar vara något annat som spökar också. Men det kan ju vara allt från räknefel i statistiken, till att en del upptäckt att det kanske är smidigare att åka en annan resväg än pendeln till Solna.


Mälarbanan hade ju resanderekord i september. Att Mälarbanan trots allt ökade i oktober jämfört med förra året kan bero på att den egentliga ökningen hade varit ännu större. Samtliga banor förutom Nynäsbanan minskade jämfört med september. Det är ganska ovanligt att resandet minskar från september till oktober. Det var helt enkelt en dålig månad för järnvägen. Nynäsbanan räddades väl av den snabba tillväxten i Vega.

Månadsrapport TF oktober 2019

Trafikförvaltningen skrev:Antal genomsnittligt påstigande för pendeltågstrafikenhar ökat med 21,0procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen mot fjolåret förklaras till del av utmaningarna i pendeltågstrafiken under vårvintern 2018 med främst infrastrukturproblem, samt även brist på fordon och förare, som orsakade inställd trafik. Nivån är väsentligt över målvärdet för 2019 och trenden i ökningen sedan hösten 2018 är stabil. Den positiva resandeutvecklingen finns över samtliga pendeltågslinjer. Ökningen av antalet påstigande antas bero på befolkningstillväxten i upptagningsområden, att resenärer i högre grad nyttjar det utökade trafikutbudet (som infördes i och med T18), öppning av ny station i Vega och att förtroendet för pendeltågstrafiken stadigt har förbättrats. Ökningen leder till utmaningar med trängsel och ett behov att hitta trafikutbudslösningar som motsvarar resenärsvolymerna. Till hösten införs trimningar av trafikutbudet i syfte att ännu bättre möta efterfrågan.


Utbudet behöver definitivt ses över. Södertäljelinjen har inte färre resenärer än Ostkustbanan, men vissa tider är utbudet endast hälften så stort. Exempelvis är det väldigt trångt strax innan högtrafiken börjar klockan 15. Det ska inte vara så stor trängsel när det är 15-minuterstrafik!
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » fre 15 nov, 2019 22:31

Enceladus skrev:Mälarbanan hade ju resanderekord i september. Att Mälarbanan trots allt ökade i oktober jämfört med förra året kan bero på att den egentliga ökningen hade varit ännu större. Samtliga banor förutom Nynäsbanan minskade jämfört med september. Det är ganska ovanligt att resandet minskar från september till oktober. Det var helt enkelt en dålig månad för järnvägen. Nynäsbanan räddades väl av den snabba tillväxten i Vega.


Dock var det 2017 ganska exakt samma siffror för september och oktober. Sedan är det förstås ingen exakt vetenskap. Även om det stämmer rätt bra så handlar det väl alltid om hur väl man "rensar" siffrorna för att säkerställa kvalitén. Någon dag mer av höstlovet hamnade väl också på oktober i år. Vega tror jag inte har så stor effekt på ökningen på månadsbasis. Ofta överskattar man effekten av bostadsbyggande eftersom man lätt får uppfattningen att det byggs så mycket då det sker koncentrerat. Men ofta blir det ju bara några hundra bostäder klara per år när allt kommer till kritan. Och det är väl inte mer än några hundra som är klara för tillfället.

Sedan kan det ju också bara vara mätfel. Att man underskattat resandet på någon gren exempelvis. Underlaget är ju fortfarande rätt bristfälligt.

Månadsrapport TF oktober 2019

Trafikförvaltningen skrev:Antal genomsnittligt påstigande för pendeltågstrafikenhar ökat med 21,0procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen mot fjolåret förklaras till del av utmaningarna i pendeltågstrafiken under vårvintern 2018 med främst infrastrukturproblem, samt även brist på fordon och förare, som orsakade inställd trafik. Nivån är väsentligt över målvärdet för 2019 och trenden i ökningen sedan hösten 2018 är stabil. Den positiva resandeutvecklingen finns över samtliga pendeltågslinjer. Ökningen av antalet påstigande antas bero på befolkningstillväxten i upptagningsområden, att resenärer i högre grad nyttjar det utökade trafikutbudet (som infördes i och med T18), öppning av ny station i Vega och att förtroendet för pendeltågstrafiken stadigt har förbättrats. Ökningen leder till utmaningar med trängsel och ett behov att hitta trafikutbudslösningar som motsvarar resenärsvolymerna. Till hösten införs trimningar av trafikutbudet i syfte att ännu bättre möta efterfrågan.


Nu är det där väl mest kopierat från föregående månad. Från oktober 2017 till 2019 är väl ökningen omkring 17 procent. Orsaken är ju att en stor del av effekten redan syntes i oktobersiffrorna förra året. Sedan är det ju lite komiskt att man blandar ihop Bromma med Järfälla även denna gång (när man talar om busstrafiken). Tråkigt att man har så dålig koll på trafiken bland tjänstemännen som skriver tjuten och än märkligare att ingen annan - vare sig politiker eller tjänstemän märker grodorna som brukar stå i månadsrapporterna till nämnden. Av det skälet blir ju inte deras analyser kring orsakerna så värst trovärdiga heller. Den stora effekten har ju varit exploateringen av Arenastaden. Och det är väl där som det har varit en tydlig minskning får man anta. Men det kan ju bero på att tidigare siffror varit felaktiga. Solna får ju ett omvänt (och delvis oregelbundet) resande, vilket kan ställa till det i statistiken. Råkar man pricka in ett par fotbollskvällar så ger det väl ganska stor effekt på resultatet...Snedbelastningen är ju också ganska påtaglig. Så det får ju stor effekt om det är främre eller bakre vagnen som har ATR-mätning...


Enceladus skrev:Utbudet behöver definitivt ses över. Södertäljelinjen har inte färre resenärer än Ostkustbanan, men vissa tider är utbudet endast hälften så stort. Exempelvis är det väldigt trångt strax innan högtrafiken börjar klockan 15. Det ska inte vara så stor trängsel när det är 15-minuterstrafik!


Jo, men du vet ju mycket väl att det kommer en förändring i T20. 2743 kommer ju avgå till Tumba från Stockholm City klockan 14.32 och 2643 kommer ju avgå till Södertälje från Stockholms city 14.47, så från 14.24 blir det ju 7-8 minuterstrafik till Tumba från Stockholm City. Så varför gnälla över något där förändringen redan är införd i samband med nästkommande tidtabellsskifte?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » sön 17 nov, 2019 13:22

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Utbudet behöver definitivt ses över. Södertäljelinjen har inte färre resenärer än Ostkustbanan, men vissa tider är utbudet endast hälften så stort. Exempelvis är det väldigt trångt strax innan högtrafiken börjar klockan 15. Det ska inte vara så stor trängsel när det är 15-minuterstrafik!


Jo, men du vet ju mycket väl att det kommer en förändring i T20. 2743 kommer ju avgå till Tumba från Stockholm City klockan 14.32 och 2643 kommer ju avgå till Södertälje från Stockholms city 14.47, så från 14.24 blir det ju 7-8 minuterstrafik till Tumba från Stockholm City. Så varför gnälla över något där förändringen redan är införd i samband med nästkommande tidtabellsskifte?


Jag måste säga att jag är positivt överraskad över årets trafikförändringar. De största bristerna i pendeltågstrafiken åtgärdas genom förlängd högtrafik, förlängd 15-minuterstrafik och tidigarelagd trafik från Södertälje. Samtidigt görs besparingar på onödiga direktbussar - jag börjar misstänka att de utgående KRESU-modellerna till stor del också är medskyldiga till den dysfunktionella nattrafiken. Resenärer föredrar inte långa men direkta bussresor med ståplats hela vägen!

Däremot borde dagens situation aldrig ha inträffat från första början. Idag är det proppfullt åtminstone till Flemingsberg strax innan högtrafiken börjar klockan 15. Ingenstans i tunnelbanesystemet är trängseln lika stor så långt från stan utanför högtrafiken. Orsaken är naturligtvis att samtliga tunnelbanegrenar har minst 10-minuterstrafik. Ingenstans i Norden har en linje med drygt 100 000 resenärer bara 15-minuterstrafik. Stockholms pendeltåg har ett unikt dåligt utbud för system med hundratusentals resenärer.

I och för sig har Lidingöbanan också ett uselt utbud, men detta bekräftar snarare tunnelbanan och dess matarbussars unika status. Exempelvis har linje 160 för närvarande 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Behovet finns inte, men det är förhållandevis billigt att producera trafik i vardagarnas mellantrafik. Faktum är att trafiken till och med utökas till 7,5-minuterstrafik nästa år. På samma sätt kan Mörbylinjens 5-minuterstrafik och Ostkustbanans 7,5-minuterstrafik försvaras.

Men varför envisas SL med 15-minuterstrafik på Södertäljelinjen och Mälarbanan? Det är helt befängt och SL förtjänar all kritik för detta. Nästa år får Södertäljelinjen 7,5/15-minuterstrafik på vardagar, vilket förvisso är ett steg i rätt riktning, men hälften av tågen till Södertälje avlastas inte. 7,5/15-minuterstrafik fungerar bättre på Mälarbanan där tågen till Bålsta har högre belastning än tågen till Kungsängen. Mälarbanan behåller dock 15-minuterstrafiken även nästa år, vilket Södertäljelinjen också gör på helger. Uselt!
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » sön 17 nov, 2019 14:33

Nu är ju linje 160 inte ett pendeltåg - men signaturen "Enceladus" är inte känd för att hålla sej till ämnet!

Dessutom verkar skribenten inte fatta att kollektivtrafik i tätbebyggda stadsdelar behöver gå ofta för att locka trafikanter. Ett bra exempel på hur det bör se ut är Oslotrikkens "rullende fortau" (rullande trottoar för den som har svårt med norskan) där turtätheten ökades från tio till fem minuters intervall. Läs mer här!

Naturligtvis borde även stombusslinjerna i innerstaden ha högre turtäthet, däremot inte tvärbussar i förorter - där åker ändå de flesta tvärresenärer bil, och det är i stort sett lönlöst för bussarna att konkurrera avseende de resenärer som har ett val.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » sön 17 nov, 2019 15:19

TKO skrev:Nu är ju linje 160 inte ett pendeltåg - men signaturen "Enceladus" är inte känd för att hålla sej till ämnet!

Dessutom verkar skribenten inte fatta att kollektivtrafik i tätbebyggda stadsdelar behöver gå ofta för att locka trafikanter. Ett bra exempel på hur det bör se ut är Oslotrikkens "rullende fortau" (rullande trottoar för den som har svårt med norskan) där turtätheten ökades från tio till fem minuters intervall. Läs mer här!

Naturligtvis borde även stombusslinjerna i innerstaden ha högre turtäthet, däremot inte tvärbussar i förorter - där åker ändå de flesta tvärresenärer bil, och det är i stort sett lönlöst för bussarna att konkurrera avseende de resenärer som har ett val.


Det är ju inget nytt att resenärer i fashionabla områden förväntar sig bättre trafik än vad resandeunderlaget motiverar, och Årsta är väl inget undantag. Sakine Madon lyfte fram just denna fråga i krönikan "Citypolitiker ger tusan i förorten":

Sakine Madon skrev:När mängder av människor väntar över en timme på nattbuss 791 mot Södertälje - och samtidigt ser halvtomma bussarna till fina närförorten glida förbi med jämna mellanrum - blir kontrasten tydlig.


Signaturen "Lars_L" försvarade denna kontrast med argumentet att "ska det vara någon mening i stadstrafik med nattbussar måste de ha viss turtäthet", men jag tror inte att någon förortsbo blir övertygad.

Själv anser jag att resandeunderlaget ska styra utbudet - fashionabla områden ska inte ha någon gräddfil. Varför ska Mörbylinjen ha ett bättre utbud än Norsborgslinjen? Varför ska Ostkustbanan ha ett bättre utbud än Södertäljelinjen?

Enligt mina observationer har linje 160 lägre belastning än linje 172 i vardagarnas mellantrafik. Varför ska då linje 160 ha ett bättre utbud? Varför ska "kollektivtrafik i tätbebyggda stadsdelar" prioriteras högre än "tvärbussar i förorter", allt annat lika? Linje 173 har regelbundet stående resenärer på helger. Är det rimligt bara för att den inte går i stadstrafik?
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » sön 17 nov, 2019 16:20

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu är ju linje 160 inte ett pendeltåg - men signaturen "Enceladus" är inte känd för att hålla sej till ämnet!

Dessutom verkar skribenten inte fatta att kollektivtrafik i tätbebyggda stadsdelar behöver gå ofta för att locka trafikanter. Ett bra exempel på hur det bör se ut är Oslotrikkens "rullende fortau" (rullande trottoar för den som har svårt med norskan) där turtätheten ökades från tio till fem minuters intervall. Läs mer här!

Naturligtvis borde även stombusslinjerna i innerstaden ha högre turtäthet, däremot inte tvärbussar i förorter - där åker ändå de flesta tvärresenärer bil, och det är i stort sett lönlöst för bussarna att konkurrera avseende de resenärer som har ett val.


Det är ju inget nytt att resenärer i fashionabla områden förväntar sig bättre trafik än vad resandeunderlaget motiverar, och Årsta är väl inget undantag. Sakine Madon lyfte fram just denna fråga i krönikan "Citypolitiker ger tusan i förorten":

Sakine Madon skrev:När mängder av människor väntar över en timme på nattbuss 791 mot Södertälje - och samtidigt ser halvtomma bussarna till fina närförorten glida förbi med jämna mellanrum - blir kontrasten tydlig.



Ja nu var det inte natttrafiken jag diskuterade - den är jag fullkommligt ointresserad av!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » sön 17 nov, 2019 23:01

TKO skrev:Nu är ju linje 160 inte ett pendeltåg - men signaturen "Enceladus" är inte känd för att hålla sej till ämnet!

Dessutom verkar skribenten inte fatta att kollektivtrafik i tätbebyggda stadsdelar behöver gå ofta för att locka trafikanter. Ett bra exempel på hur det bör se ut är Oslotrikkens "rullende fortau" (rullande trottoar för den som har svårt med norskan) där turtätheten ökades från tio till fem minuters intervall. Läs mer här!

Naturligtvis borde även stombusslinjerna i innerstaden ha högre turtäthet, däremot inte tvärbussar i förorter - där åker ändå de flesta tvärresenärer bil, och det är i stort sett lönlöst för bussarna att konkurrera avseende de resenärer som har ett val.

/TKO


Fast syftet man måste ställa sig är ju förstås varför man ska ha högt resande. Men visst ökat utbud för att få ökat resande är ganska centralt i innerstad och närförort. Däremot knappast av det skäl som vår Årstabo vill framhäva. Det är nämligen inte så att folk väljer bilen istället i någon större utsträckning. Förutom då när det handlar om mycket låg turtäthet. Men då har vi ju egentligen samma effekt jämfört med ytterstad. Däremot väljer förstås människor ett annat alternativ i innerstad/närförort om det är lång väntetid på bussen.

Jag har inte sällan tanken på att ta linje 4 i innerstaden. Men allt som oftast är den försenad, vilket gör att man får välja att åka tunnelbana eller gå istället. Ytterst sällan väljer jag taxi (finns det något tråkigare transportmedel?) Om turtätheten var ännu lägre, skulle jag ju inte ens tänka tanken på att ta 4:an.

Men värdet av hög turtäthet på bussarna i innerstaden är ju främst för att avlasta tunnelbanan. Dagtid är ju inte detta något argument egentligen.

Tvärförbindelser i förorter har naturligtvis en väldig effekt på bilåkandet om man därmed förbättrar restidskvoten jämfört med bil. Där krävs alltså hög turtäthet för att locka resenärer. Men oavsett kan inte Trafikförvaltningen locka bilister genom hög turtäthet. Utan även där handlar det ju i huvudsak om att avlasta spårtrafiken.

Ska man satsa på att få över bilister är det nog attraktiva direktlinjer med buss som har störst effekt. Fast kostnaden för det är ju också så pass stor att man måste göra det utifrån hur mycket resurser som finns till kollektivtrafiken.

När det gäller radiella linjer i förorter är däremot effekten förstås mindre av att utöka trafiken. Detta beroende på att det ändå inte finns något alternativ för flertalet (att gå ta för lång tid). Särskilt om bilandelen redan är hög. Men åter finns det förstås en viss minimistandard som måste uppnås. Lägre turtäthet än trettiominuterstrafik är det nog svårt att få någon som tycker sig ha råd att åka bil, att acceptera kollektivtrafiken som ett alternativ till bilen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » mån 18 nov, 2019 9:54

Lars_L skrev:
TKO skrev:Nu är ju linje 160 inte ett pendeltåg - men signaturen "Enceladus" är inte känd för att hålla sej till ämnet!

Dessutom verkar skribenten inte fatta att kollektivtrafik i tätbebyggda stadsdelar behöver gå ofta för att locka trafikanter. Ett bra exempel på hur det bör se ut är Oslotrikkens "rullende fortau" (rullande trottoar för den som har svårt med norskan) där turtätheten ökades från tio till fem minuters intervall. Läs mer här!

Naturligtvis borde även stombusslinjerna i innerstaden ha högre turtäthet, däremot inte tvärbussar i förorter - där åker ändå de flesta tvärresenärer bil, och det är i stort sett lönlöst för bussarna att konkurrera avseende de resenärer som har ett val.

/TKO


Fast syftet man måste ställa sig är ju förstås varför man ska ha högt resande. Men visst ökat utbud för att få ökat resande är ganska centralt i innerstad och närförort. Däremot knappast av det skäl som vår Årstabo vill framhäva. Det är nämligen inte så att folk väljer bilen istället i någon större utsträckning. Förutom då när det handlar om mycket låg turtäthet. Men då har vi ju egentligen samma effekt jämfört med ytterstad. Däremot väljer förstås människor ett annat alternativ i innerstad/närförort om det är lång väntetid på bussen.

---klipp---


Det ligger en hel del i ovanstående resonemang. Men det finns ytterligare en aspekt!
Om kollektivtrafiken är tillräckligt bra - och här är turtäthet en viktig komponent - väljer fler att över huvud taget inte äga en bil. De flesta resor är korta, så vid låg turtäthet är ett alternativ att promenera eller cykla. Och så fungerar det till viss del, men många resenärer kan eller vill inte gå 1-2 kilometer. I varje fall inte om det regnar, ungarna är trötta och hungriga, det ska handlas mat etc. Då tar man bilen - om man nu har någon!

Observerat från Hjälmarsvägens horisont av
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » tis 19 nov, 2019 20:12

TKO skrev:Det ligger en hel del i ovanstående resonemang. Men det finns ytterligare en aspekt!
Om kollektivtrafiken är tillräckligt bra - och här är turtäthet en viktig komponent - väljer fler att över huvud taget inte äga en bil. De flesta resor är korta, så vid låg turtäthet är ett alternativ att promenera eller cykla. Och så fungerar det till viss del, men många resenärer kan eller vill inte gå 1-2 kilometer. I varje fall inte om det regnar, ungarna är trötta och hungriga, det ska handlas mat etc. Då tar man bilen - om man nu har någon!

Observerat från Hjälmarsvägens horisont av
Thomas K Ohlsson


På vilket sätt skiljer sig dessa fashionabla områden från miljonprogramsområdena? Att invånarna i de senare inte har ett val på grund av för stora avstånd för cykel och för dålig ekonomi för bil?
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » tis 19 nov, 2019 20:20

Årsta är väl ett av 40-talets miljonprogramområden. Och har förmodligen även idag fler boende per rumsenhet än både Bollmora och Bredäng... om vi nu ska tävla i sådant.

Bilinnehavet torde även vara större i de områden som ligger längs linjerna 172 och 173:s färdväg - möjligen med undantag av Skarpnäck.

Men den främsta anledningen till att linje 160 skall ha bra turtäthet är naturligtvis att jag använder den ofta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster