Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » ons 17 apr, 2019 12:08

Jag upprepar en fråga jag ställt i en annan tråd:

För övrigt undrar jag om någon - t ex signaturen "Enceladus" - har aktuella uppgifter om belastningen på de olika pendeltågslinjerna. Resande i maxtimmen i snitten Stuvsta-Älvsjö och Solna-Odenplan vore intressant!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » sön 21 apr, 2019 20:22

Jag har inga aktuella siffror över snitten. Tyvärr.

Dock uträknat för respektive gren.
För mars var siffrorna
Kod: Markera allt
 
Bålstagrenen 97 000
Märstagrenen 135 000
varav Uppsala 21 000
Södertäljegrenen Inkl. Gnesta 136 000
Västerhaningegrenen inkl. Nynäshamn 92 000 



Nu kan man förstås inte lägga samma dessa för att få summan (eftersom folk inte bara åker på grenarna), utan totalt blir det 412 000.
Att Märsta ökat så mycket senaste året får nog till stor del tillskrivas "Arenastadseffekten". Kan ju också noteras att det faktum att man slutat köra snabbtåg på Märstagrenen, inte verkar ha påverkat antalet resande, i alla fall inte negativt.

Möjligen kan man väl ändå till viss del "räkna upp" snitten efter den totala resandeökningen, även om då Arenastaden ställer till det lite.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav kildor » sön 21 apr, 2019 21:56

De där siffrorna är då bra allt märkliga. Man får ju t.ex. intrycket av att Bålstagrenen och Nynäshamnsgrenen har ungefär lika många resenärer (97 000 respektive 92 000), vilket knappast stämmer. Som jämförelse, om man räknar ihop påstigandesiffrorna i "Fakta om SL och länet 2017", så får man 48 200 för stationerna Bålsta-Sundbyberg och 31 500 för Farsta strand-Nynäshamn. Därför kan man undra hur de där "grensiffrorna" räknas fram.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5121
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » sön 21 apr, 2019 22:59

kildor skrev:De där siffrorna är då bra allt märkliga. Man får ju t.ex. intrycket av att Bålstagrenen och Nynäshamnsgrenen har ungefär lika många resenärer (97 000 respektive 92 000), vilket knappast stämmer. Som jämförelse, om man räknar ihop påstigandesiffrorna i "Fakta om SL och länet 2017", så får man 48 200 för stationerna Bålsta-Sundbyberg och 31 500 för Farsta strand-Nynäshamn. Därför kan man undra hur de där "grensiffrorna" räknas fram.


Problemet är att man inte har någon mätning för själva cityavsnittet - det har ju historiskt varit ganska marginellt för pendeln. Så även resenärer som stiger på 42X vid Älvsjö in mot stan, räknas till Västerhaningegrenen. Så det är väl främst den grenen som gynnas av detta sätt att räkna (särskilt med tanke på att man har fler avgångar i och med snabbtågen till/från Nynäshamn.). Frågan är ju därför hur man mäter nu när avgångarna som utgår från Älvsjö kallas linje 41 istället? Det har i vilket fall inte synts någon minskning i statistiken på grund av det.

Men däremot är det också om man följer "grenstatistiken" så att Bålstagrenen låg på ungefär 80 000 2017 (för hösten) och Västerhaninge på 60 000 (är ju resande som mäts här - vilket ju då blir även avstigande på grenen). Så frågan är om den utökade trafiken och "cityresenärerna" kan förklara hela ökningen? Man kan ju också kanske säga att Västerhaningegrenen missgynnats i antal resenärer tidigare när man haft mycket färre avgångar än Södertäljegrenen i högtrafik.

Men visst det kan fortfarande finnas omfördelningsproblem i statistiken, vilket gör att Västerhaningegrenen möjligen överskattas. Jag uppfattar nog också det så att Bålstagrenen är betydligt högre belastad.

EDIT: När jag kontrollerade igen med siffrorna för 2017, missade jag att de var exklusive Nynäshamn. Det har alltså sett ut så här under ganska många år. Men det gör det lättare att kontrollera med andra uppgifter för att se hur stor del som är beroende av resande på centrumsträckan. Även för dessa mätperioder har det ju varit större skillnad sett till resande på dim. sträcka under maxtimmen mellan Bålsta- och Västerhaninge än vad som anges i dessa siffror. En felkälla kan vara att Västerhaninge och Nynäshamn mäts separat men slås ihop i den sammanlagda siffran. Det kan vara så att vissa resenärer därmed räknas dubbelt (både för Västerhaninge och Nynäshamn). Resandet på Nynäsgrenen är ju dock bara omkring 10 000 - så det förklarar inte hela skillnaden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » mån 22 apr, 2019 8:40

En uppdaterad statistik utifrån resdata (jan-mars) (med reservation framförallt för Märstagrenens fördelning under morgonrusningen) från siffrorna som publicerats över snitten för hösten 2014, och här då bara efter den procentuella ökningen totalt. Heldagssiffrorna stämmer nog därför ganska bra:

Kod: Markera allt
                          hösten 2014    morgonrusning    2014 ökning %    Våren 2019    morgonrusning 2019                                                                                             
Sundbyberg-Odenplan        25 314          10 544          23,5           31 263          13 021         
Solna-Odenplan             29 982          10 445          62,4           48 691           
Farsta strand - Älvsjö     19 293           7 443          22             23 537           9 080
Stuvsta-Älvsjö             32 925          11 987          27,3           41 914          15 259


Troligen är dock ökningen något lägre under morgonrusningen i högtrafikriktning än vad som anges här (på grund av bättre trafikutbud främst på kvällar - dock bör den effekten vara störst på lördagar-söndagar som är utanför beräkningen här). Märstagrenen har ju redan tidigare haft ett lägre resande över maxsnittet i morgonrusningen än förhållande varit för de andra grenarna. Räknar man bort "Arenastadseffekten" - så bör väl talet vara i närheten av Bålstagrenens för rusningsriktningen. Men på grund av att det är omöjligt att gissa, räknar jag inte ut något tal där. Bålstagrenen har ju inte i sig fått nämnvärt högre resande på grund av Arenastaden, så den ökningen är väl då mer i linje med resultatet av Citybanans effekt. Att Västerhaningegrenen här visar på en relativt mindre ökning, beror på att resandet var rätt högt 2014 - mot vad det varit senare år fram till 2018. Det gör att effekten procentuellt skulle bli större om man jämför 2017 med 2019.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » mån 22 apr, 2019 9:24

Lars_L skrev:Jag har inga aktuella siffror över snitten. Tyvärr.

Dock uträknat för respektive gren.
För mars var siffrorna
Kod: Markera allt
 
Bålstagrenen 97 000
Märstagrenen 135 000
varav Uppsala 21 000
Södertäljegrenen Inkl. Gnesta 136 000
Västerhaningegrenen inkl. Nynäshamn 92 000 



Nu kan man förstås inte lägga samma dessa för att få summan (eftersom folk inte bara åker på grenarna), utan totalt blir det 412 000.
Att Märsta ökat så mycket senaste året får nog till stor del tillskrivas "Arenastadseffekten". Kan ju också noteras att det faktum att man slutat köra snabbtåg på Märstagrenen, inte verkar ha påverkat antalet resande, i alla fall inte negativt.

Möjligen kan man väl ändå till viss del "räkna upp" snitten efter den totala resandeökningen, även om då Arenastaden ställer till det lite.


Tack för uppdateringen! På grund av lokalt och dubbelriktat resande säger dessa siffror tyvärr inte så mycket om belastningen i de dimensionerande snitten. Två personer som bor i Skogås respektive Jakobsberg och arbetar i Sundbyberg räknas exempelvis som tre resenärer på Mälarbanan och en resenär på Nynäsbanan, trots att belastningen på båda grenarna är lika.

En väsentlig skillnad mellan grenarna är att den södra grenpunkten (Älvsjö) ligger betydligt mindre centralt än den norra (Odenplan). Enligt "Fakta om SL och länet 2017" hade stationerna Älvsjö och Årstaberg totalt 51 600 påstigande och avstigande per vintervardag 2017. Hur dessa resenärer räknas gör en enorm skillnad. Odenplan gör en ännu större skillnad. Stationen hade 74 100 påstigande och avstigande per vintervardag 2017. Jag misstänker dock att merparten av dessa resenärer kommer norrifrån.

En annan fråga är var de dimensionerande snitten ligger idag. Enligt SL:s "Trafikplan 2020" med siffror från hösten 2008 (se sidan 23) var mest belastade delsträckorna Älvsjö–Årstaberg (84 %), Älvsjö–Årstaberg (70 %), Spånga–Sundbyberg (68 %) samt Ulriksdal–Solna (66 %). Enligt DN:s sammansättning från 2013 var mest belastade delsträckorna fortfarande Älvsjö–Årstaberg (98 %), Älvsjö–Årstaberg (93 %), Spånga–Sundbyberg (81 %) samt Ulriksdal–Solna (75 %), men samtliga grenar hade betydligt högre kapacitetsutnyttjande än tidigare, speciellt tågen från Västerhaninge och Nynäshamn.

Områdena kring Årstaberg håller på att förtätas rejält. Det är möjligt att Årstaberg kommer att få fler påstigande än avstigande i maxtimmen. Det är inte heller omöjligt att resandet till Odenplan från Solna respektive Sundbyberg har ökat så mycket att de dimensionerande snitten har flyttat dit.
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » mån 22 apr, 2019 9:56

Det är förstås en intressant fråga över vilka snitt trafiken är dimensionerande. Det är nog troligt att Bålstagrenen ökat mer mellan Sundbyberg och Odenplan än mellan Spånga och Sundbyberg. Redan tidigare har det ju dock funnits ett problem med att det förvisso varit dimensionerande i högtrafik, men inte för trafikdygnet som helhet - och så kan det nog vara på flera platser. Kan ju därför skilja olika tider och det är inte säkert att det är dimensionerande för dimensionerande tid (om uttrycket tillåts). Så egentligen måste man väl titta på maxkvarten och se var trafiken då är dimensionerande på för sträcka.

För Märstagrenen ligger väl snittet dock egentligen mellan Ulriksdal och Solna. Detta lär ju snarast förstärkas av Arenastaden, medan då den dimensionerande sträckan nog blir från Odenplan i morgonrusningen om man ser till det totala antalet resenärer på grenen.

Årstaberg kan nog blir stor när Årstafältet har bebyggts. För det område som har byggts nu mot Liljeholmen till, verkar Årstaberg ligga lite för dåligt till för att vara något alternativ till tunnelbanan. Restiden blir ju i realiteten densamma (längre tid att gå upp från plattformen), såvida man inte ska till Odenplan. Än verkar ju dock inte resandet ökat mer på sträckan Älvsjö-Odenplan än övrig trafik. Södertälje och Västerhaningegrenen borde ha ungefär den här resandeutvecklingen även utan Arenastaden, om man jämför med utvecklingen på Bålstagrenen (må vara att antalet påstigande mot stan ökat i Sundbyberg).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » ons 01 maj, 2019 11:00

Lars_L skrev:Årstaberg kan nog blir stor när Årstafältet har bebyggts. För det område som har byggts nu mot Liljeholmen till, verkar Årstaberg ligga lite för dåligt till för att vara något alternativ till tunnelbanan. Restiden blir ju i realiteten densamma (längre tid att gå upp från plattformen), såvida man inte ska till Odenplan. Än verkar ju dock inte resandet ökat mer på sträckan Älvsjö-Odenplan än övrig trafik. Södertälje och Västerhaningegrenen borde ha ungefär den här resandeutvecklingen även utan Arenastaden, om man jämför med utvecklingen på Bålstagrenen (må vara att antalet påstigande mot stan ökat i Sundbyberg).


Resandet behöver inte öka snabbare på den centrala sträckan än ute på grenarna för att det dimensionerande snittet ska flyttas. Om en tiondel av resenärerna stiger av vid Årstaberg så behöver resandet öka tio gånger så mycket för att uppväga de resenärer som stiger på vid Årstaberg. Det byggs väldigt mycket i kranskommunerna, men det är oklart hur proportionerna ser ut. Tvärbanan i all ära, men tvärförbindelserna är ändå ganska usla. De flesta som reser till Kungsholmen eller Nacka väljer nog att sitta kvar.
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » tor 02 maj, 2019 12:15

Tack för alla försök att svara på min fråga!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » fre 03 maj, 2019 17:00

Enligt månadsrapport mars 2019 ökade antal genomsnittligt påstigande för pendeltåg med 16,8 procent jämfört med samma period föregående år (se sidan 4). Det är en markant ökning på bara ett år.

SL har konsekvent underskattat resandeutvecklingen för pendeltågen. Under de senaste åren har diskrepansen mellan mål och utfall ökat oavbrutet. År 2016 underskattades antal genomsnittligt påstigande en vanlig vardag med 17 000 resenärer, år 2017 med 23 000 resenärer och år 2018 med 36 000 resenärer. Hur stor blir diskrepansen i år? Den kan mycket väl bli över 50 000 resenärer.

Hur ska SL kunna planera trafiken, t.ex. införskaffa tillräckligt många vagnar, om organisationen är helt ur stånd att uppskatta behovet? Detta luktar RUFS 2010 på långa vägar...
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » fre 03 maj, 2019 21:07

Enceladus skrev:Enligt månadsrapport mars 2019 ökade antal genomsnittligt påstigande för pendeltåg med 16,8 procent jämfört med samma period föregående år (se sidan 4). Det är en markant ökning på bara ett år.

SL har konsekvent underskattat resandeutvecklingen för pendeltågen. Under de senaste åren har diskrepansen mellan mål och utfall ökat oavbrutet. År 2016 underskattades antal genomsnittligt påstigande en vanlig vardag med 17 000 resenärer, år 2017 med 23 000 resenärer och år 2018 med 36 000 resenärer. Hur stor blir diskrepansen i år? Den kan mycket väl bli över 50 000 resenärer.

Hur ska SL kunna planera trafiken, t.ex. införskaffa tillräckligt många vagnar, om organisationen är helt ur stånd att uppskatta behovet? Detta luktar RUFS 2010 på långa vägar...


Fast långsiktiga prognoser är ju något helt annat. Men jag håller med om att Trafikförvaltningen bedömt utvecklingen i pendeltågstrafiken ganska konservativt. Dock kan ju påpekas att busstrafiken och tunnelbanan inte ökar nämnvärt (även om jag inte förstår ett dugg om vad de menar när det skriver om passningar i Spånga samtidigt som man talar om att Järfälla/Kallhäll ökat - även om jag tror jag förstår vad de menar. Dock har det nog mer även där med att göra att pendeltågen har fungerat senaste halvåret med utsättning av vagnar (linje 44) och bättre punktlighet (i år har den ju varit riktigt bra på pendeln).

Men detta visar ju också på riskerna med att prognosticera för högt också. De prognoser man gör i budgeten är ju dock just budgetmål, som ska bedöma de ekonomiska konsekvenserna av trafikutvecklingen i ökade biljettintäkter. Räknar man för högt där, så drabbas man av ett stort underskott och drastiska nedskärningar av trafiken (vilket man förstås vill undvika).


När det gäller RUFS 2010 har man väl lärt sig av läxan i de nya beräkningarna där man lyfter fram olika tänkbara scenarier, snarare än bara en siffra. Dock måste man ha klart för sig hur svårt det är att göra sådana här befolkningsframskrivningar. Födelse- och dödstal är ganska lätt att beräkna, men hur många som flyttar in och ut från regionen är nästan omöjligt. Inte ens om man vet hur mycket som planeras byggas (eftersom man ju inte heller vet hur mycket som faktiskt kommer att bebyggas och hur många lägenheter som eventuellt kommer att stå tomma om det blir en större kris (på 90-talet rev man ju flerfamiljshus i vissa av förortskommunerna). Härtill då att beräkna ökad befolkning även i arbetsmarknadsregionen och hur många som kommer arbeta i Stockholm. Bara flyktingströmmar och förändrad migrationspolitik kan påverka rätt mycket. Och hur vet man hur det ser ut tio år fram i tiden?

Ett tag såg det ju ut som att Stockholm stad skulle nå miljonstrecket redan 2019, nu ser det väl ut att ske först 2022-2023. Vilket också visar på hur det kan skifta i befolkningsökning trots att man bygger mycket.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » lör 04 maj, 2019 7:01

Lars_L skrev:Fast långsiktiga prognoser är ju något helt annat. Men jag håller med om att Trafikförvaltningen bedömt utvecklingen i pendeltågstrafiken ganska konservativt. Dock kan ju påpekas att busstrafiken och tunnelbanan inte ökar nämnvärt (även om jag inte förstår ett dugg om vad de menar när det skriver om passningar i Spånga samtidigt som man talar om att Järfälla/Kallhäll ökat - även om jag tror jag förstår vad de menar. Dock har det nog mer även där med att göra att pendeltågen har fungerat senaste halvåret med utsättning av vagnar (linje 44) och bättre punktlighet (i år har den ju varit riktigt bra på pendeln).


Det står att busstrafiken ökade främst i Järfälla och Bromma. Den tidigare ökningen anses bero på nya linjer till Barkabystaden och den senare på ökat resande till Spånga. Där spelar väl linje 44 en avgörande roll.
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » lör 04 maj, 2019 8:42

Enceladus skrev:
Det står att busstrafiken ökade främst i Järfälla och Bromma. Den tidigare ökningen anses bero på nya linjer till Barkabystaden och den senare på ökat resande till Spånga. Där spelar väl linje 44 en avgörande roll.


Nja det står
Ökningen beror främst på ökningar i Järfälla, med anledning av nya linjer till Barkabystaden och Bromma, där busstidtabellerna har synkroniserats med tidtabellen för pendeltåg vilket har gett en ökning av påstigande på linjer som ansluter till Spånga station


Avtalsområde Järfälla/Upplands Bro har inte en enda linje till Bromma (om än förstås linjer trafikerar Hässelby Villastad/Vällingby och Järvafältet.) Men analysavdelningen brukar tyvärr inte riktigt känna till geografin i Stockholm.

Bromma hade 45 000 resande i mars, lika mycket som i januari och februari liksom mars 2018.

Men som sagt. Egentligen är det nog bättre när Trafikförvaltningen inte försöker analysera förändringar, eftersom deras förklaringar mer verkar vara tjänstemännens personliga funderingar än något som bygger på evidens.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » lör 04 maj, 2019 9:46

Lars_L skrev:Avtalsområde Järfälla/Upplands Bro har inte en enda linje till Bromma (om än förstås linjer trafikerar Hässelby Villastad/Vällingby och Järvafältet.) Men analysavdelningen brukar tyvärr inte riktigt känna till geografin i Stockholm.


Som du själv säger finns det ingen busslinje mellan Järfälla och Bromma. Det enda rimliga sättet att tolka texten är därför att bussresandet har ökat mellan Bromma och Spånga, d.v.s. att det saknas ett kommatecken efter "Barkabystaden". (Dessutom är Barkarbystaden felstavad...)

Lars_L skrev:Bromma hade 45 000 resande i mars, lika mycket som i januari och februari liksom mars 2018.


Detta betyder dock inte att bussresandet inte har ökat mellan Bromma och Spånga. (Att busstrafiken och tunnelbanan inte ökar nämnvärt beror väl just på denna "överströmning av resenärer till Citybanan", som Trafikförvaltningen brukar kalla det?)
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » lör 04 maj, 2019 10:20

Enceladus skrev:
Detta betyder dock inte att bussresandet inte har ökat mellan Bromma och Spånga.


Nej visst, när man haft 9 minuters väntetid vid Spånga (som man fortfarande har utanför högtrafik) är det knappast en fungerande passning. Men det gör ju snarare att resandeströmmen går till Spånga istället för Vällingby/Tensta/Rissne/Brommaplan inte att resandet i trafikområdet ökar. Man kallar ju trafikområdet som hör till Lundadepån för Bromma (fast avtalet är detsamma som för Rissnedepån).

Men om det ska vara relevant när man talar om ökat resande, så skulle det nog snarare vara under avsnittet som ökningen i pendeltågstrafiken i sådana fall (som ju bör ha genererat fler påstigande från Spånga). Att folk väljer pendeln före tunnelbanan innebär ju inte att resandet i avtalsområdet har ökat för det.

Sedan är ju frågan om det inte snarare är de stora problemen man hade med pendeltågstrafiken, än att man någorlunda rättat till passningstiderna som gett resandeökningen på pendeltågstrafiken (eller snarare varför den blev så måttlig innan ). Dock är det ju urusla i Spånga ändå, då bussarna utanför högtrafik oftast kommer in ca 10-11 minuter före tågets ordinarie avgångstid.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » lör 04 maj, 2019 10:31

Lars_L skrev:Dock är det ju urusla i Spånga ändå, då bussarna utanför högtrafik oftast kommer in ca 10-11 minuter före tågets ordinarie avgångstid.


Och därför behöver den matarbusstunga Mälarbanan tätare trafik. Inte bara därför, men det är ännu ett skäl. (Mälarbanan är väl den mest matarbusstunga av alla pendeltågsgrenar?)
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Ulrik Berggren » sön 05 maj, 2019 12:07

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Dock är det ju urusla i Spånga ändå, då bussarna utanför högtrafik oftast kommer in ca 10-11 minuter före tågets ordinarie avgångstid.


Och därför behöver den matarbusstunga Mälarbanan tätare trafik. Inte bara därför, men det är ännu ett skäl. (Mälarbanan är väl den mest matarbusstunga av alla pendeltågsgrenar?)


Jag skulle säga att Södertäljegrenen har nog så tunga matarlinjer i Södertälje, TUmba och Huddinge, men även Älvsjö, Stuvsta och Tullinge:) DÄremot var det annorlunda innan förlängnignen till Bålsta 2001 förstås

Saknar dock evidens för ovanstående :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Enceladus » sön 05 maj, 2019 12:33

Ulrik Berggren skrev:Jag skulle säga att Södertäljegrenen har nog så tunga matarlinjer i Södertälje, TUmba och Huddinge, men även Älvsjö, Stuvsta och Tullinge:) DÄremot var det annorlunda innan förlängnignen till Bålsta 2001 förstås

Saknar dock evidens för ovanstående :wink:


Södertäljelinjen har säkert störst bussmatning i absoluta tal, men jag tänkte mer på hur stor andel av pendeltågsresenärerna som använder matarbussar. Vi kan faktiskt ta en titt på vad "Fakta om SL och länet 2017" säger. Siffrorna nedan anger antal genomsnittligt påstigande för buss en vintervardag 2017:

Södertälje centrum 11 500
Södertälje hamn 800
Östertälje 2 400
Rönninge 1 100
Tumba 9 200
Tullinge 2 200
Flemingsberg 800
Huddinge 9 200
Stuvsta 1 200
Älvsjö 9 000
Årstaberg 3 600
Stockholms södra 7 600

Bålsta 200 (endast linje 579)
Bro 1 400
Kungsängen 2 400
Kallhäll 1 300
Jakobsberg 9 300
Barkarby 3 700
Spånga 7 900
Sundbyberg 4 700
Odenplan 17 500

Dessa siffror säger dock inte så mycket eftersom bland annat Södertälje centrum och Huddinge är ganska stora målpunkter i sig. Spånga har jämförelsevis många bussresenärer, men det är ju inte det lilla centrumet som lockar...
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav Lars_L » sön 05 maj, 2019 17:52

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Dock är det ju urusla i Spånga ändå, då bussarna utanför högtrafik oftast kommer in ca 10-11 minuter före tågets ordinarie avgångstid.


Och därför behöver den matarbusstunga Mälarbanan tätare trafik. Inte bara därför, men det är ännu ett skäl. (Mälarbanan är väl den mest matarbusstunga av alla pendeltågsgrenar?)


Jo, om man ser det som att det varit utmärkande för Mälarbanan att nästan inga har bott på gångavstånd från stationerna - sett längre tillbaka i tiden, förutom då vid Jakobsberg. Senaste tio åren (i huvudsak) har man ju dock i större utsträckning börjat bygga även i närheten av stationerna så det där börjar väl förändras. Men det kanske är symptomatiskt att Barkarbystaden just ligger något för långt ifrån för att vara på gångavstånd. Veddesta när det bebyggs blir väl bättre.

Men detta är ju också en följd av att Viksjö blev det första stora exemplet på när man gav upp miljonprogramidéen och istället skulle satsa på gigantiska villaområden i förorterna. Man hade ju upptäckt att folk inte alls ville bo i de höga hus som höll på att byggas på Järvafäletet utan att eget hus istället skulle bli målet för framtiden. Hässelby Villastad kom inte långt efter i storlek, även om huvudsakliga pendlingen därifrån mer har gått till Vällingby.

För att förstå detta måste man nog både se på de brister det industriella byggandet fick på Järvafältet (och förstås i de tidigare områdena, men då förekommer ännui inte så mycket kritik mot byggandet), men kanske också att många som tvingats flytta till Stockholm från landsorten för att få jobb, kanske inte kände sig riktigt hemma i storstadens puls. Men nu kom jag för långt från ämnet tror jag.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2743
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » mån 06 maj, 2019 13:22

Som tidigare Järfällabo (1965-1986) har jag vissa - kanske marginella - invändningar mot ovanstående beskrivning.

Bebyggelsen framför allt i Kallhäll men även till största delen i Jakobsberg ligger på "gångavstånd" till järnvägsstationerna. Vi får också tänka på att "gångavstånd" på 60- och 70-talen i praktiken var lite längre än vad vi idag accepterar. Söderhöjden (i Jakobsberg) har idag relativt tät busstrafik ner till centrum eftersom det anses vara lite väl långt att gå till pendeltåget, så såg det inte ut på 70-talet.
Även i Barkarby ligger en stor del av bebyggelsen på gångavstånd från stationen, Skälby försörjdes först av Lövstabanan men senare med bussar.

Viksjö däremot ligger ju utslängt bortom all ära och redlighet - exploateringen skedde delvis mot kommunens vilja av privata byggföretag (Widmark & Platzer, SIAB, Skåningarna). Det hela ansågs så uppseendeväckande att det skedde en lagändring vilket stärkte det kommunala planmonopolet...
Än idag är det svårt att få till en vettig kollektivtrafikförsörjning av Viksjö. Vettigast är väl bussmatning till Barkarby - under några år satsade SL på att öka den trafiken. Men när Barkarby station byggdes om drogs dessa linjer in, och har inte återkommit. Men när det väl är färdigt med ny bussterminal, regionaltågsplattformar och tunnelbana förmodar jag att hela Viksjötrafiken läggs om så att tyngdpunkten riktas mot Barkarby.

Barkarbystaden ligger som redan beskrivits precis utanför "gångavstånd" från stationen. Det hela blir ju inte bättre av att motorvägen måste korsas, det saknas än så länge vettiga G/C-förbindelser. Men nu byggs ju tunnelbanan vilket löser dessa problem för bara några miljarder kronor!

Den ursprungliga bebyggelsen i Spånga (Solhem) låg vid järnvägsstationen. Senare villabebyggelse (Flysta t ex) har försörjts med busstrafik, först direktbussar in till stan - senare matarbuss till tunnelbanan. Även Sundbyberg växte upp kring järnvägsstationen, senare tog först spårvägen och senare busstrafiken till Norra Bantorget över huvudrollen.

Innan pendeltåget drogs ut till Bro fanns en omfattande matarbusstrafik till Kungsängen. Även Tibble ligger för långt från järnvägen, det krävs matarbuss,
Ja även järnvägsstationen i Bro ligger lite långt från den tunga bostadsbebyggelsen, som uppenbarligen planerades när det ansågs otänktbart att tågen åter igen skulle stanna i Bro!

Mest "matarbusstung" var nog Kungsängenslinjen (ingen hade kommit på att kalla den för "Mälarbanan") när inflyttningen på Södra Järvafältet hade startat med tunnelbanan inte var färdig. Då var det trångt vid Spånga station!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster