Blå linjens trafikering

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav twr » ons 04 sep, 2019 9:50

Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7654
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav Kantorn » ons 04 sep, 2019 13:38

twr skrev:Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.

Tror det finns i Hallonbergen och Rinkeby, i samband med gamla länken/Rissnehallen. Men jag ska väl låta experter svara.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav Lars_L » ons 04 sep, 2019 21:02

Kantorn skrev:
twr skrev:Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.

Tror det finns i Hallonbergen och Rinkeby, i samband med gamla länken/Rissnehallen. Men jag ska väl låta experter svara.


Vi är väl alla experter här :) Men visst - norr om stan är det väl inga större problem. Västra skogen, har ju uppställningsspår också, - men där beror det på åt vilket håll man vill (behöver stänga av). Är inte optimalt alls att vända där söderut, då man bara kan använda södergående spår att vända på.

Men egentligen - med ett bra signalsystem (i den bemärkelsen) som på gröna linjen där det inte är något problem att köra i motriktning, så har ju det mindre betydelse. Går ofta lika bra att vända på plattformen. Är det en tillfällig avstängning så fungerar det ju bra med hopparlag om vändtiden blir knapp och har man en hel gren avstängd så behöver man ju inte ha samma turtäthet. Just vid exemplet att man vill stänga av en gren och måste göra det vid knutpunkten blir det väl antagligen problem. Men då är väl frågan varför man ska göra just det.

Generellt är det ju lättare om man ska ha en planerad avstängning att sätta in en extra växel om det saknas och vända vid plattform, än att vända där det råkar finnas ett vändspår.

Däremot är väl frågan hur det blir på den nya bandelen och det är väl tyvärr okänt även för mig ännu.

Rättelse: vid Västra skogen kan bara vända på norrgående plattform söderifrån.
Senast redigerad av Lars_L tor 05 sep, 2019 13:21, redigerad totalt 1 gång.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2766
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav Kantorn » tor 05 sep, 2019 12:46

Lars_L skrev:
Kantorn skrev:
twr skrev:Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.

Tror det finns i Hallonbergen och Rinkeby, i samband med gamla länken/Rissnehallen. Men jag ska väl låta experter svara.


Vi är väl alla experter här :)

Nä, jag är ingen expert. Jag är här som motvikt med mina - stundom - totalt meningslösa inlägg.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav Enceladus » lör 26 okt, 2019 10:14

Idag går det 20 tåg/h på blå linjen. Samtliga vänder vid Kungsträdgården. Körs det inte fler tåg för att det inte behövs eller för att det inte går? Förvisso saknas det vagnar för att utöka trafiken, men snart får blå linjen åtta tåg av den nya modellen och det blir många gamla vagnar över från röda linjen.

Mycket tyder på att förlängningen till Barkarby blir klar flera år innan förlängningen söderut. Förlängningen innebär förmodligen att belastningen ökar. För närvarande har väl blå linjen förhållandevis lite trängsel, men Barkarbystaden blir en stor station. Kommer trafikeringen av blå linjen att förändras när den första etappen öppnas?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav M224 » lör 26 okt, 2019 11:02

Hur ska C30 underhållas när Rissne-depån inte är förberedd för det? Eller har jag missat något? Hoppas verkligen att SL tar det lugnt med utfasningen av Cx vagnar och inte hetsar som de brukar göra.
Zurückbleiben bitte!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5219
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav twr » lör 26 okt, 2019 11:05

Enceladus skrev:Idag går det 20 tåg/h på blå linjen. Samtliga vänder vid Kungsträdgården. Körs det inte fler tåg för att det inte behövs eller för att det inte går? Förvisso saknas det vagnar för att utöka trafiken, men snart får blå linjen åtta tåg av den nya modellen och det blir många gamla vagnar över från röda linjen.

Mycket tyder på att förlängningen till Barkarby blir klar flera år innan förlängningen söderut. Förlängningen innebär förmodligen att belastningen ökar. För närvarande har väl blå linjen förhållandevis lite trängsel, men Barkarbystaden blir en stor station. Kommer trafikeringen av blå linjen att förändras när den första etappen öppnas?

Bra fråga. Kommer det bli trångt på barkarbytågen? Hur nära trängseltaket är man nu? Kommer Kistagrenen avlasta märkbart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7654
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav Lars_L » sön 27 okt, 2019 7:42

M224 skrev:Hur ska C30 underhållas när Rissne-depån inte är förberedd för det? Eller har jag missat något? Hoppas verkligen att SL tar det lugnt med utfasningen av Cx vagnar och inte hetsar som de brukar göra.


Det finns beslut på att bygga ut och anpassa depån - men det kommer ju ändå dröja innan det går C30 på blåa. Det finns ju ganska många C20 som kan köras över från röda till blåa. Med C30 i första leveransen, kommer man tillsammans med C20 ha ungefär 20 fler fullängdståg än idag med CX. Det är egentligen först när Hagsätragrenen flyttats över till blåa och Nacka är utbyggd som C20 inte räcker för gröna och blåa linjens behov. Sedan kommer man ju fortsätta renoveringen av C20, så det finns väl skäl att ha några fler uttagna ur trafik av dem, när väl C30 börjar täcka upp.


Enceladus skrev:Idag går det 20 tåg/h på blå linjen. Samtliga vänder vid Kungsträdgården. Körs det inte fler tåg för att det inte behövs eller för att det inte går? Förvisso saknas det vagnar för att utöka trafiken, men snart får blå linjen åtta tåg av den nya modellen och det blir många gamla vagnar över från röda linjen.

Mycket tyder på att förlängningen till Barkarby blir klar flera år innan förlängningen söderut. Förlängningen innebär förmodligen att belastningen ökar. För närvarande har väl blå linjen förhållandevis lite trängsel, men Barkarbystaden blir en stor station. Kommer trafikeringen av blå linjen att förändras när den första etappen öppnas?


Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.

Man har tidigare sagt att man måste trimma anläggningen för att köra tätare än var tredje minut. Problemet är ju alltid mellan de tåg där det är korsande tågväg. Det går att klara på något under tre minuter, men inte två. Det kräver väl alltså att man kör med sekundtidtabell och ev. att man lägger till några sekunder för tågen där det inte är korsande tågväg vid T-centralen (jämför Victoria Line), så länge man inte har en sådan lösning kan man alltså inte säga att man uppnått maxkapaciteten vid en ändstation. Problemet blir förstås då om det på grund av någon trafikhändelse uppstår en sådan situation att ordningen störs. Men 2/3-minuterstrafik ska ju alltså fungera, eftersom det inte behöver vara någon tid mellan när tågen avgår då det inte är korsande tågväg. Att ha avgångar varannan minut är väl dock mycket svårt. Men skulle teoretiskt gå genom att lägga till en extra minut för tågen där det inte är korsande tågväg vid T-centralen - man får då alltså avgångstider 3/1 från Kungsträdgården. Detta gör ju inte så mycket med tanke på hur få som åker från ändstationen. Dock skulle förstås en sådan lösning uttömt alla möjligheter till att hantera förseningar. Troligen är väl max alltså ca 26 under en maxtimme. Ett problem är väl att hastigheten in till stationen begränsas av stoppljuset i tunneln (det är därför har jag för mig som man utglesat nu).

Sedan kräver väl tätare trafik att man har lösningar med hopparlag etc och god punktlighet. I Stockholm har man ju alltid varit restriktiv med att använda denna lösning (som är väldigt vanligt förekommande i exempelvis London). I Stockholm använder man det ju i princip endast vid avstängningar. Ett problem med hopparlag är ju kommunikationen mellan förare (om det är fel på vagnen exempelvis), men med dagens teknik kan ju inte detta vara något större problem att lösa utan att förarna fysiskt behöver ha kontakt med varandra för att informationen ska kunna nå fram.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2766
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav daniel_s » sön 27 okt, 2019 13:03

Lars_L skrev:Sedan kräver väl tätare trafik att man har lösningar med hopparlag etc och god punktlighet. I Stockholm har man ju alltid varit restriktiv med att använda denna lösning (som är väldigt vanligt förekommande i exempelvis London). I Stockholm använder man det ju i princip endast vid avstängningar. Ett problem med hopparlag är ju kommunikationen mellan förare (om det är fel på vagnen exempelvis), men med dagens teknik kan ju inte detta vara något större problem att lösa utan att förarna fysiskt behöver ha kontakt med varandra för att informationen ska kunna nå fram.


Vad talar du nu om? Förut hade vi hopparlag både vid Kungsan och Hjulsta och även Mörby centrum tror jag. Om det var nåt knas med tåget så berättade man det via hytthögtalarna för den nya föraren innan man gick ur hytten. Om det var C6/C8 så hade man med sig ett bromshandtag ändå så att det inte blev fel nästa gång. Det var när C20 kom som hopparlagen försvann för att hantera att inte alla hade utbildning tror jag. Men det argumentet gills ju inte längre! Om man inte har hopparlaget idag så är det väl för att spara förare...
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav TKO » sön 27 okt, 2019 16:50

Idag är det - förmodligen - inte på något spårtrafiksystem som den fysiska infrastrukturen är begränsande för utbudet. Istället är det 'pengarna' - man snålar på personal, vagninköp och underhåll.

anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav Enceladus » mån 11 nov, 2019 23:19

Lars_L skrev:Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.


Resandet på blå linjen har som bekant minskat varje år sedan Citybanan började trafikeras (2017, 2018 och 2019). Trots den reducerade trafiken har väl blå linjen fortfarande minst trängsel av de fyra stora banorna med ett sexsiffrigt resande? Kan inte reduceringen i så fall bero på att vagnarna behövs mer på de andra två tunnelbanelinjerna?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav daniel_s » mån 11 nov, 2019 23:28

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.


Resandet på blå linjen har som bekant minskat varje år sedan Citybanan började trafikeras (2017, 2018 och 2019). Trots den reducerade trafiken har väl blå linjen fortfarande minst trängsel av de fyra stora banorna? Kan inte reduceringen i så fall bero på att vagnarna behövs mer på de andra två tunnelbanelinjerna?


Nej, det har med utbyggnaden att göra som Lars_L säger. Minskad spårkapacitet vid Ktg pga avkortade spår med sänkt hastighet som följd.
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav twr » tis 12 nov, 2019 9:04

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.


Resandet på blå linjen har som bekant minskat varje år sedan Citybanan började trafikeras (2017, 2018 och 2019). Trots den reducerade trafiken har väl blå linjen fortfarande minst trängsel av de fyra stora banorna? Kan inte reduceringen i så fall bero på att vagnarna behövs mer på de andra två tunnelbanelinjerna?


Nej, det har med utbyggnaden att göra som Lars_L säger. Minskad spårkapacitet vid Ktg pga avkortade spår med sänkt hastighet som följd.

På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7654
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav daniel_s » tis 12 nov, 2019 12:21

twr skrev:På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?


Ja inte vet jag om det är just den banan de bygger där bakom avspärrningen vid Kungsan, men det verkar ju rimligt ;-)
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav TKO » tis 12 nov, 2019 12:24

daniel_s skrev:
twr skrev:På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?


Ja inte vet jag om det är just den banan de bygger där bakom avspärrningen vid Kungsan, men det verkar ju rimligt ;-)


Enligt FUT blev det klart för byggstart 2019-10-31, så jag tror inte man byggt så mycket bakom avspärrningen. Men man har väl gjort sej redo...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Blå linjens trafikering

Inläggav twr » tis 12 nov, 2019 12:55

daniel_s skrev:
twr skrev:På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?


Ja inte vet jag om det är just den banan de bygger där bakom avspärrningen vid Kungsan, men det verkar ju rimligt ;-)

När det gäller FUT ska vi inte vara så säkra. Det kan lika gärna vara "gula linjen" de bygger där! :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7654
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: NorraLidingöbanan, Sio och 11 gäster