Enceladus skrev:twr skrev:Jag var rädd att det uttrycket skulle dyka upp!![]()
Men det är ju så att de flesta människor inte orkar tänka så mycket. "Alla vet" att tunnelbana är bra påg rudn av hög kapacitet, mm. "Alla vet" att buss i blandtrafik är "gratis". Som alla är för tunnelbana och buss i blandtrafik.
Allting annat är konstigt och svårt att förstå. Varken det dyraste eller det billigaste? Hur kan det någonsin vara rätt svar? Så för dem som inte orkar tänka efter är bussterminaler, spårvägar, andra spårvidder... något väldigt konstigt!
Det behöver inte alls vara oförståelse och irrationella beslut som ligger bakom resursfördelningen. Tunnelbanan ger berörda kommuner högre intäkter från markförsäljning. Samtidigt får staten momsintäkter från de bostäder som kommunerna har åtagit sig att bygga. Vem vill betala för en bussterminal som ligger i en kommun som inte ens har någon direkt nytta av den? Den gigantiska Slussenterminalen är ett megalomaniskt prestigeprojekt utan kostnadstäckning. Något liknande kommer troligtvis inte att hända igen.
Att strunta i den trafikala nyttan av ett transportsystem tycker jag inte kan räknas som rationellt. Men jag vet att du brukar försvara de flesta politiska beslut, hur orimliga de än är.