Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav twr » sön 28 jun, 2020 11:06

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag var rädd att det uttrycket skulle dyka upp! :lol:

Men det är ju så att de flesta människor inte orkar tänka så mycket. "Alla vet" att tunnelbana är bra påg rudn av hög kapacitet, mm. "Alla vet" att buss i blandtrafik är "gratis". Som alla är för tunnelbana och buss i blandtrafik.

Allting annat är konstigt och svårt att förstå. Varken det dyraste eller det billigaste? Hur kan det någonsin vara rätt svar? Så för dem som inte orkar tänka efter är bussterminaler, spårvägar, andra spårvidder... något väldigt konstigt!


Det behöver inte alls vara oförståelse och irrationella beslut som ligger bakom resursfördelningen. Tunnelbanan ger berörda kommuner högre intäkter från markförsäljning. Samtidigt får staten momsintäkter från de bostäder som kommunerna har åtagit sig att bygga. Vem vill betala för en bussterminal som ligger i en kommun som inte ens har någon direkt nytta av den? Den gigantiska Slussenterminalen är ett megalomaniskt prestigeprojekt utan kostnadstäckning. Något liknande kommer troligtvis inte att hända igen.

Att strunta i den trafikala nyttan av ett transportsystem tycker jag inte kan räknas som rationellt. Men jag vet att du brukar försvara de flesta politiska beslut, hur orimliga de än är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » sön 28 jun, 2020 20:46

twr skrev:Att strunta i den trafikala nyttan av ett transportsystem tycker jag inte kan räknas som rationellt. Men jag vet att du brukar försvara de flesta politiska beslut, hur orimliga de än är.


Nu är det så att varken kommunerna eller staten har något större ansvar för kollektivtrafiken. Samtidigt får regionen bara en bråkdel av de samhällsekonomiska nyttor som kollektivtrafiken skapar. Denna uppdelning genomsyrar naturligtvis hela trafikplaneringen. Finns det någon som vill betala för en ny bussterminal i Gullmarsplan?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav twr » sön 28 jun, 2020 20:48

Enceladus skrev:
twr skrev:Att strunta i den trafikala nyttan av ett transportsystem tycker jag inte kan räknas som rationellt. Men jag vet att du brukar försvara de flesta politiska beslut, hur orimliga de än är.


Nu är det så att varken kommunerna eller staten har något större ansvar för kollektivtrafiken. Samtidigt får regionen bara en bråkdel av de samhällsekonomiska nyttor som kollektivtrafiken skapar. Denna uppdelning genomsyrar naturligtvis hela trafikplaneringen. Finns det någon som vill betala för en bussterminal i Gullmarsplan?

Det offentliga bör verka i medborgarnas intresse. Så enkelt är det. Det kallas demokrati. Om de poltiska besluten inte är i medborgarnas intresse så är de fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » sön 28 jun, 2020 20:54

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Att strunta i den trafikala nyttan av ett transportsystem tycker jag inte kan räknas som rationellt. Men jag vet att du brukar försvara de flesta politiska beslut, hur orimliga de än är.


Nu är det så att varken kommunerna eller staten har något större ansvar för kollektivtrafiken. Samtidigt får regionen bara en bråkdel av de samhällsekonomiska nyttor som kollektivtrafiken skapar. Denna uppdelning genomsyrar naturligtvis hela trafikplaneringen. Finns det någon som vill betala för en bussterminal i Gullmarsplan?

Det offentliga bör verka i medborgarnas intresse. Så enkelt är det. Det kallas demokrati. Om de poltiska besluten inte är i medborgarnas intresse så är de fel.


Det kan vara rationellt för varje enskild aktör att avstå från att satsa på en ny bussterminal i Gullmarsplan, givet att nyttorna tillfaller någon annan (detta brukar kallas allmänningarnas tragedi). Jag försvarar inte systemet, men jag ignorerar inte dess existens och betydelse.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav twr » mån 29 jun, 2020 8:00

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Det offentliga bör verka i medborgarnas intresse. Så enkelt är det. Det kallas demokrati. Om de politiska besluten inte är i medborgarnas intresse så är de fel.


Det kan vara rationellt för varje enskild aktör att avstå från att satsa på en ny bussterminal i Gullmarsplan, givet att nyttorna tillfaller någon annan (detta brukar kallas allmänningarnas tragedi). Jag försvarar inte systemet, men jag ignorerar inte dess existens och betydelse.

Du har många gånger försvarat liknande beslut, och till och med själv föreslagit saker som överträffar vad politikerna själva har kommit på. Om alla blir så resignerade som du finns det inte så mycket hopp om det allmännas resurser längre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » mån 29 jun, 2020 11:32

Enceladus skrev:
twr skrev:Att strunta i den trafikala nyttan av ett transportsystem tycker jag inte kan räknas som rationellt. Men jag vet att du brukar försvara de flesta politiska beslut, hur orimliga de än är.


Nu är det så att varken kommunerna eller staten har något större ansvar för kollektivtrafiken. Samtidigt får regionen bara en bråkdel av de samhällsekonomiska nyttor som kollektivtrafiken skapar. Denna uppdelning genomsyrar naturligtvis hela trafikplaneringen. Finns det någon som vill betala för en ny bussterminal i Gullmarsplan?


Om det inte byggs en ny bussterminal vid Gullmarsplan - var ska då Tyresöbussarna vända?

Det finns ytterligare en aspekt som inte framkommit i diskussionen - Stockholms kommun vill få bort bussarna och bygga bostäder och/eller kontor på området. Då är man säkert beredd att "medfinansiera" en lösning...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » mån 29 jun, 2020 12:13

TKO skrev:Om det inte byggs en ny bussterminal vid Gullmarsplan - var ska då Tyresöbussarna vända?

Det finns ytterligare en aspekt som inte framkommit i diskussionen - Stockholms kommun vill få bort bussarna och bygga bostäder och/eller kontor på området. Då är man säkert beredd att "medfinansiera" en lösning...


Den enda busslinje som är av strategiskt intresse för Stockholms kommun är väl linje 188. I så fall tror jag att Stockholms kommun prioriterar att förlänga tunnelbanan till Sköndal. Var Tyresöbussarna ska vända blir någon annans problem.

Frågan är då om Tyresö eller staten vill betala för en ny bussterminal. Staten kräver väl att någon ska lova fler bostäder. I så fall vill nog Tyresö hellre ha tunnelbana. Tyresö har ju fått ett nytt styre med nya ambitioner. Eftersom nyttorna främst tillfaller kommunerna och staten så har regionen inte mycket att säga till om...
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » mån 29 jun, 2020 13:18

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om det inte byggs en ny bussterminal vid Gullmarsplan - var ska då Tyresöbussarna vända?

Det finns ytterligare en aspekt som inte framkommit i diskussionen - Stockholms kommun vill få bort bussarna och bygga bostäder och/eller kontor på området. Då är man säkert beredd att "medfinansiera" en lösning...


Den enda busslinje som är av strategiskt intresse för Stockholms kommun är väl linje 188. I så fall tror jag att Stockholms kommun prioriterar att förlänga tunnelbanan till Sköndal. Var Tyresöbussarna ska vända blir någon annans problem.

Frågan är då om Tyresö eller staten vill betala för en ny bussterminal. Staten kräver väl att någon ska lova fler bostäder. I så fall vill nog Tyresö hellre ha tunnelbana. Tyresö har ju fått ett nytt styre med nya ambitioner. Eftersom nyttorna främst tillfaller kommunerna och staten så har regionen inte mycket att säga till om...


Nu råkar det vara så att Region Stockholm äger både terminalen och marken den ligger på. Om staden vill komma över byggrätten måste dom bidra till att skapa en ny bussterminal. Dessutom har region- och stadshusmoderaterna inget intresse av att börja bråka...
Så ser den politiska verkligheten ut - eller gjorde i varje fall innan allt ställdes på ända av ett visst virus.

(Tidningsartikeln tillför knappast något nytt. Eventuella tunnelbaneförlängningar ligger så långt fram i tiden att vi kan lämna dom därhän.)

Jag rekommenderar alla skribenter att inte grunda sin uppfattning om kommun- och regionpolitik på lösryckta artiklar i gratispressen utan att sätta sej in i dessa komplexa frågor. Så kan debatten lämna klyschornas träsk...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » mån 29 jun, 2020 13:46

TKO skrev:Nu råkar det vara så att Region Stockholm äger både terminalen och marken den ligger på. Om staden vill komma över byggrätten måste dom bidra till att skapa en ny bussterminal. Dessutom har region- och stadshusmoderaterna inget intresse av att börja bråka...
Så ser den politiska verkligheten ut - eller gjorde i varje fall innan allt ställdes på ända av ett visst virus.


Hur mycket är byggrätten värd? Nynäsvägen är fortfarande inte överdäckad och det finns nog mer pengar att hämta från nya tunnelbanestationer. Hur mycket kostar en ny bussterminal? Den gigantiska Slussenterminalen visar sig nu kosta mycket mer än en tunnelbanestation.

Den ekonomiska kalkylen verkar tyvärr inte hålla. I och för sig gjorde den inte heller det för Slussenprojektet, men det är ett prestigeprojekt av en helt annan kaliber. Gullmarsplansterminalen skulle kanske kunna räddas om Nobel Center placeras där istället för vid Slussen, men då skulle ju det tidigare projektet falla.

Det behövs väl en överenskommelse i stil med Sverigeförhandlingen för att komma någonstans i denna fråga. Men då måste Tyresöbussarna få ta del av tunnelbanans unika status (d.v.s. det generösa minimiutbudet). Tyresö har vid flera tillfällen klagat på att nattbuss 890 "tar långa omvägar genom Skarpnäck". Utan den unika statusen blir det knappast någon medfinansiering från Tyresö...
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » mån 29 jun, 2020 13:58

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu råkar det vara så att Region Stockholm äger både terminalen och marken den ligger på. Om staden vill komma över byggrätten måste dom bidra till att skapa en ny bussterminal. Dessutom har region- och stadshusmoderaterna inget intresse av att börja bråka...
Så ser den politiska verkligheten ut - eller gjorde i varje fall innan allt ställdes på ända av ett visst virus.


Hur mycket är byggrätten värd? Nynäsvägen är fortfarande inte överdäckad och det finns nog mer pengar att hämta från nya tunnelbanestationer. Hur mycket kostar en ny bussterminal? Den gigantiska Slussenterminalen visar sig nu kosta mycket mer än en tunnelbanestation.

Den ekonomiska kalkylen verkar tyvärr inte hålla. I och för sig gjorde den inte heller det för Slussenprojektet, men det är ett prestigeprojekt av en helt annan kaliber. Gullmarsplansterminalen skulle kanske kunna räddas om Nobel Center placeras där istället för vid Slussen, men då skulle ju det tidigare projektet falla.

Det behövs väl en överenskommelse i stil med Sverigeförhandlingen för att komma någonstans i denna fråga. Men då måste Tyresöbussarna få ta del av tunnelbanans unika status (det generösa minimiutbudet). Tyresö har vid flera tillfällen klagat på att nattbuss 890 "tar långa omvägar genom Skarpnäck". Utan den unika statusen blir det knappast någon medfinansiering från Tyresö...


Hittills har det funnits en överväldigande opinion i Tyresö mot tunnelbana - jag tror inte det ändrat sej. Och även om så är fallet ligger det hela långt fram i tiden.
(Och de flesta tyresöbor ger fullkomligt fanken i vilka omvägar buss 890 tar eftersom dom aldrig använder den...)

Åter till Gullmarsplan:
Kapaciteten för den övre bussterminalen har minskat med mellan en tredjedel och hälften på grund av tunnelbanebygget. Det har man försökt lösa hjälpligt med provisoriskt utplacerade hållplatser lång från tunnelbanan. Visst kan man ha så några år till - men i längden håller det inte. Då måste antingen den befintliga terminalen byggas om, en ny byggas eller så får man hitta ett nytt koncept för Tyresölinjen där många linjer flyttas från Gullmarsplan.

Signaturen "Enceladus" verkar tro att det går att behålla den provisoriska lösningen fram till det byggs tunnelbana till Tyresö. Skribenten verkar också tro att en ny terminal skulle kosta lika mycket som den i Katarinaberget. Jag anser att bägge premisserna är felaktiga. Sverigeförhandlingen omfattade investeringar som är säkert 100 gånger större än vad som krävs för en ny bussterminal för Tyresöbussarna... det gäller att få rätt perspektiv på denna fråga.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » mån 29 jun, 2020 14:22

TKO skrev:Hittills har det funnits en överväldigande opinion i Tyresö mot tunnelbana - jag tror inte det ändrat sej. Och även om så är fallet ligger det hela långt fram i tiden.
(Och de flesta tyresöbor ger fullkomligt fanken i vilka omvägar buss 890 tar eftersom dom aldrig använder den...)

Åter till Gullmarsplan:
Kapaciteten för den övre bussterminalen har minskat med mellan en tredjedel och hälften på grund av tunnelbanebygget. Det har man försökt lösa hjälpligt med provisoriskt utplacerade hållplatser lång från tunnelbanan. Visst kan man ha så några år till - men i längden håller det inte. Då måste antingen den befintliga terminalen byggas om, en ny byggas eller så får man hitta ett nytt koncept för Tyresölinjen där många linjer flyttas från Gullmarsplan.

Signaturen "Enceladus" verkar tro att det går att behålla den provisoriska lösningen fram till det byggs tunnelbana till Tyresö. Skribenten verkar också tro att en ny terminal skulle kosta lika mycket som den i Katarinaberget. Jag anser att bägge premisserna är felaktiga. Sverigeförhandlingen omfattade investeringar som är säkert 100 gånger större än vad som krävs för en ny bussterminal för Tyresöbussarna... det gäller att få rätt perspektiv på denna fråga.


Vad är det här för nonsens? Restiden brukar anses vara den viktigaste aspekten i trafikfrågor. Naturligtvis påverkas Tyresös prioriteringar av om tunnelbana är det enda sättet för kommunen att få en snabb nattrafik. Regionen behöver garantera att linje 875 har samma status som tunnelbanan. Varför skulle Tyresö annars satsa på en andra klassens trafik?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » mån 29 jun, 2020 15:24

Enceladus skrev:
TKO skrev:Hittills har det funnits en överväldigande opinion i Tyresö mot tunnelbana - jag tror inte det ändrat sej. Och även om så är fallet ligger det hela långt fram i tiden.
(Och de flesta tyresöbor ger fullkomligt fanken i vilka omvägar buss 890 tar eftersom dom aldrig använder den...)

Åter till Gullmarsplan:
Kapaciteten för den övre bussterminalen har minskat med mellan en tredjedel och hälften på grund av tunnelbanebygget. Det har man försökt lösa hjälpligt med provisoriskt utplacerade hållplatser lång från tunnelbanan. Visst kan man ha så några år till - men i längden håller det inte. Då måste antingen den befintliga terminalen byggas om, en ny byggas eller så får man hitta ett nytt koncept för Tyresölinjen där många linjer flyttas från Gullmarsplan.

Signaturen "Enceladus" verkar tro att det går att behålla den provisoriska lösningen fram till det byggs tunnelbana till Tyresö. Skribenten verkar också tro att en ny terminal skulle kosta lika mycket som den i Katarinaberget. Jag anser att bägge premisserna är felaktiga. Sverigeförhandlingen omfattade investeringar som är säkert 100 gånger större än vad som krävs för en ny bussterminal för Tyresöbussarna... det gäller att få rätt perspektiv på denna fråga.


Vad är det här för nonsens? Restiden brukar anses vara den viktigaste aspekten i trafikfrågor. Naturligtvis påverkas Tyresös prioriteringar av om tunnelbana är det enda sättet för kommunen att få en snabb nattrafik. Regionen behöver garantera att linje 875 har samma status som tunnelbanan. Varför skulle Tyresö annars satsa på en andra klassens trafik?


Vad är det Tyresö skall satsa på?
Vad har restiden för nattbussarna med Gullmarsplans bussterminal att göra?

Det är lite svårt att förstå vad signaturen "Enceladus" inlägg i denna tråd handlar om... inte är det om hur de akuta problemen skall lösas i varje fall. Men sådant brukar inte intressera skribenten - så inte heller denna gång.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » mån 29 jun, 2020 17:00

TKO skrev:Vad är det Tyresö skall satsa på?
Vad har restiden för nattbussarna med Gullmarsplans bussterminal att göra?

Det är lite svårt att förstå vad signaturen "Enceladus" inlägg i denna tråd handlar om... inte är det om hur de akuta problemen skall lösas i varje fall. Men sådant brukar inte intressera skribenten - så inte heller denna gång.


Har skribenten redan hunnit förgäta den ursprungliga frågeställningen?

TKO skrev:
twr skrev:---klipp---

Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.

En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.


"Tunnelbanans unika status"?


Tunnelbana får "kosta hur mycket som helst" eftersom inblandade parter ändå räknar med att göra vinst. Kommunerna får ökade markintäkter eftersom betalningsviljan för den unika statusen är hög. Staten får ökade momsintäkter eftersom många dyra bostäder säljs. Produktionen av billiga bostäder blir någon annans uppgift.

Men vem vill betala för en ny bussterminal i Gullmarsplan? Stockholms kommun får större markintäkter på andra håll. Staten får större momsintäkter på andra håll. Övriga kommuner vill helst inte lägga pengar på bussterminaler i Stockholms kommun - det är någon annans uppgift. Om nu några kommuner måste lägga pengar på kollektivtrafiken så är det troligt att de kräver "det bästa regionen har att erbjuda", precis som Solna gjorde i Stockholmsförhandlingen.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav twr » mån 29 jun, 2020 19:19

Enceladus skrev:Tunnelbana får "kosta hur mycket som helst" eftersom inblandade parter ändå räknar med att göra vinst. Kommunerna får ökade markintäkter eftersom betalningsviljan för den unika statusen är hög. Staten får ökade momsintäkter eftersom många dyra bostäder säljs. Produktionen av billiga bostäder blir någon annans uppgift.

Nej, tunnelbana får kosta hur mycket som helst på grund av politiker som struntar i samhällsnyttan, eftersom de resonerar som du.

TKO skrev:Eventuella tunnelbaneförlängningar ligger så långt fram i tiden att vi kan lämna dom därhän.

Enceladus tror att kommuner kan köpa tunnelbanor utan att prata med någon annan.

TKO skrev:
Enceladus skrev:Vad är det här för nonsens? Restiden brukar anses vara den viktigaste aspekten i trafikfrågor. Naturligtvis påverkas Tyresös prioriteringar av om tunnelbana är det enda sättet för kommunen att få en snabb nattrafik. Regionen behöver garantera att linje 875 har samma status som tunnelbanan. Varför skulle Tyresö annars satsa på en andra klassens trafik?


Vad är det Tyresö skall satsa på?
Vad har restiden för nattbussarna med Gullmarsplans bussterminal att göra?

Det är lite svårt att förstå vad signaturen "Enceladus" inlägg i denna tråd handlar om... inte är det om hur de akuta problemen skall lösas i varje fall. Men sådant brukar inte intressera skribenten - så inte heller denna gång.

/TKO

Alla dessa inlägg med Enceladus hittepåbregrepp "tunnelbanans unika status" är inte värda att ta på allvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » tis 30 jun, 2020 11:20

Enceladus skrev:Tunnelbana får "kosta hur mycket som helst" eftersom inblandade parter ändå räknar med att göra vinst. Kommunerna får ökade markintäkter eftersom betalningsviljan för den unika statusen är hög. Staten får ökade momsintäkter eftersom många dyra bostäder säljs. Produktionen av billiga bostäder blir någon annans uppgift.


När infördes moms på bostadsförsäljningar?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » tis 30 jun, 2020 11:24

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vad är det Tyresö skall satsa på?
Vad har restiden för nattbussarna med Gullmarsplans bussterminal att göra?

Det är lite svårt att förstå vad signaturen "Enceladus" inlägg i denna tråd handlar om... inte är det om hur de akuta problemen skall lösas i varje fall. Men sådant brukar inte intressera skribenten - så inte heller denna gång.


Har skribenten redan hunnit förgäta den ursprungliga frågeställningen?


Nej, det är det här som är den URSPRUNGLIGA frågeställningen:

TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO


Har signaturen "Enceladus" kanske något förslag som inte innebär 20 års väntan på att tunnelbanan skall nå Tyresö?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav LÅ1 » ons 19 aug, 2020 12:00

"Nu utökas t-banebygget - till Enskede"
Den länkande artikeln innehåller information om arbeten i bussterminalen. Jag länkar till samma artikel i tråden om T-baneutbyggnaden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » fre 21 aug, 2020 11:24

LÅ1 skrev:"Nu utökas t-banebygget - till Enskede"
Den länkande artikeln innehåller information om arbeten i bussterminalen. Jag länkar till samma artikel i tråden om T-baneutbyggnaden.


– Hisspaketet för de här nya, snabba hissarna är så pass stort att hisstopparna behöver komma upp där bussarna kör idag, därför måste vi bygga om för att få plats, säger Anna Sandahl.

Om inte utformningen dikterats av FUT hade det naturligtvis varit möjligt att hitta en lösning där hissarna inte inkräktade på bussterminalen. Ja mycket talar för att en sådan lösning gett bättre bytesmöjligheter mellan TUB1 och TUB3...

Men som bekant står förkortningen FUT för "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" - inte för "Förvaltningen för utbyggd kollektivtrafik" - så då ser man sitt uppdrag på smalast möjliga sätt. Det är så uselt att jag måste ta nåt starkt när jag tänker på det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » fre 21 aug, 2020 12:27

TKO skrev:
LÅ1 skrev:"Nu utökas t-banebygget - till Enskede"
Den länkande artikeln innehåller information om arbeten i bussterminalen. Jag länkar till samma artikel i tråden om T-baneutbyggnaden.


– Hisspaketet för de här nya, snabba hissarna är så pass stort att hisstopparna behöver komma upp där bussarna kör idag, därför måste vi bygga om för att få plats, säger Anna Sandahl.

Om inte utformningen dikterats av FUT hade det naturligtvis varit möjligt att hitta en lösning där hissarna inte inkräktade på bussterminalen. Ja mycket talar för att en sådan lösning gett bättre bytesmöjligheter mellan TUB1 och TUB3...

Men som bekant står förkortningen FUT för "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" - inte för "Förvaltningen för utbyggd kollektivtrafik" - så då ser man sitt uppdrag på smalast möjliga sätt. Det är så uselt att jag måste ta nåt starkt när jag tänker på det!


Vad får skribenten att tro att det hade blivit annorlunda med TF? Samtidigt i en annan tråd diskuterar skribenten varför pendeltågen inte har nattrafik, trots att behovet numera är större än i tunnelbanan. TF:s svar är då att "något sådant uppdrag att studera nattrafiken har inte Trafikförvaltningen". TF skulle lika gärna kunna stå för Tunnelbanetrafikförvaltningen...
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav TKO » fre 21 aug, 2020 12:30

Enceladus skrev:
TKO skrev:
LÅ1 skrev:"Nu utökas t-banebygget - till Enskede"
Den länkande artikeln innehåller information om arbeten i bussterminalen. Jag länkar till samma artikel i tråden om T-baneutbyggnaden.


– Hisspaketet för de här nya, snabba hissarna är så pass stort att hisstopparna behöver komma upp där bussarna kör idag, därför måste vi bygga om för att få plats, säger Anna Sandahl.

Om inte utformningen dikterats av FUT hade det naturligtvis varit möjligt att hitta en lösning där hissarna inte inkräktade på bussterminalen. Ja mycket talar för att en sådan lösning gett bättre bytesmöjligheter mellan TUB1 och TUB3...

Men som bekant står förkortningen FUT för "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" - inte för "Förvaltningen för utbyggd kollektivtrafik" - så då ser man sitt uppdrag på smalast möjliga sätt. Det är så uselt att jag måste ta nåt starkt när jag tänker på det!


Vad får skribenten att tro att det hade blivit annorlunda med TF? Samtidigt i en annan tråd diskuterar skribenten varför pendeltågen inte har nattrafik, trots att behovet numera är större än i tunnelbanan. TF:s svar är då att "något sådant uppdrag att studera nattrafiken har inte Trafikförvaltningen". TF skulle lika gärna kunna stå för Tunnelbanetrafikförvaltningen...


Ovanstående är helt taget ur luften. TF ansvarar t ex för busstrafiken vid Gullmarsplan, det gör inte FUT - vilket är pinsamt tydligt.
Bäst hade naturligtvis varit om ansvaret för att koordinera ut/ombyggnaden vid Gullmarsplan överlåtits till konsultföretaget "Hjälmarsvägens Snillekontor"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster