Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » fre 18 sep, 2020 9:02

Så blir nya tunnelbanan vid Gullmarsplan

Det planeras alltså för tre separata spärrlinjer: en för gröna linjen norrut, en för grön linjen söderut samt en för blå linjen. Bussterminalen får däremot ingen spärrlinje.

Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen? Det skulle spara mycket tid både för bytande resenärer och för bussarna.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Stefan Widén » lör 19 sep, 2020 11:02

Ja det skulle ju definitivt underlätta om det vore en spärrzon för hela området. Även busstrafiken gynnas då man kan gå på i alla dörrar. Men kanske är att man då tappar statistik på hur många som reser med respektive, som gör att man inte tar denna möjlighet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav twr » sön 20 sep, 2020 12:01

Enceladus skrev:Så blir nya tunnelbanan vid Gullmarsplan

Det planeras alltså för tre separata spärrlinjer: en för gröna linjen norrut, en för grön linjen söderut samt en för blå linjen. Bussterminalen får däremot ingen spärrlinje.

Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen? Det skulle spara mycket tid både för bytande resenärer och för bussarna.

Så borde man naturligtvis göra. Svaret är väl att FUT inte har eller anser sig ha något uppdrag att bry sig om kollektivtrafikens kvalitet utan mest vill bygga tunnelbana för sakens skull. Ungefär som vissa politiker och signaturen Enceladus ibland resonerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Ute och åker » sön 20 sep, 2020 12:21

twr skrev:
Enceladus skrev:Så blir nya tunnelbanan vid Gullmarsplan

Det planeras alltså för tre separata spärrlinjer: en för gröna linjen norrut, en för grön linjen söderut samt en för blå linjen. Bussterminalen får däremot ingen spärrlinje.

Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen? Det skulle spara mycket tid både för bytande resenärer och för bussarna.

Så borde man naturligtvis göra. Svaret är väl att FUT inte har eller anser sig ha något uppdrag att bry sig om kollektivtrafikens kvalitet utan mest vill bygga tunnelbana för sakens skull. Ungefär som vissa politiker och signaturen Enceladus ibland resonerar.

Hela (eller större delen av) biljetthallen var tidigare en spärrlinje. Det finns två (eller tre) problem:
1. Det finns kommersiell verksamhet i biljetthallen, både serveringsställen och apotek m m. Det skulle vara stötande och dåligt för affärsverksamheten om man måste ha giltig färdbiljett för att gå på apoteket. Ja, men ta bort apoteket då, kanske den som är okänslig för det behovet uttrycker sig? Nej, det uppstår problem för den kommersiella verksamheten, om det var gemensam spärrlinje för hela området.
2. För den som ska blippa accesskort är det väl inget problem? Det är väl bara att sätta upp hur många blippspärrar som helst? Ja, så tycker den som blippar. Men den som vill gå till den bemannade spärren då och få hjälp med sitt färdbevis eller fråga något annat, var ska man placera den spärren? Så den blir lätt åtkomlig för vissa men mer eller mindre oåtkomlig för andra? Eller ska man ha lika många bemannade spärrar som tidigare, vilket kostar lika mycket, men ändå ha problem 1 kvar med affärsverksamheten?
3. Det tredje är nästan inte värt att nämna, men är viktig anledning att man gjorde om. Och det var att man skulle slippa passera spärrlinje då man bytte från den övre bussterminalen vid Gullmarsplan till blåbuss 4 på den "nedre" bussterminalen.

Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det. Don´t worry, be happy! :D
Ute och åker
 
Inlägg: 763
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav twr » sön 20 sep, 2020 12:40

Ute och åker skrev:Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det.

Vad har du för skäl att tro det? Nej, det här är inte en bra lösning, det är bara en enkel lösning om man inte orkar anstränga sig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Enceladus » sön 20 sep, 2020 13:02

Ute och åker skrev:Hela (eller större delen av) biljetthallen var tidigare en spärrlinje. Det finns två (eller tre) problem:
1. Det finns kommersiell verksamhet i biljetthallen, både serveringsställen och apotek m m. Det skulle vara stötande och dåligt för affärsverksamheten om man måste ha giltig färdbiljett för att gå på apoteket. Ja, men ta bort apoteket då, kanske den som är okänslig för det behovet uttrycker sig? Nej, det uppstår problem för den kommersiella verksamheten, om det var gemensam spärrlinje för hela området.
2. För den som ska blippa accesskort är det väl inget problem? Det är väl bara att sätta upp hur många blippspärrar som helst? Ja, så tycker den som blippar. Men den som vill gå till den bemannade spärren då och få hjälp med sitt färdbevis eller fråga något annat, var ska man placera den spärren? Så den blir lätt åtkomlig för vissa men mer eller mindre oåtkomlig för andra? Eller ska man ha lika många bemannade spärrar som tidigare, vilket kostar lika mycket, men ändå ha problem 1 kvar med affärsverksamheten?
3. Det tredje är nästan inte värt att nämna, men är viktig anledning att man gjorde om. Och det var att man skulle slippa passera spärrlinje då man bytte från den övre bussterminalen vid Gullmarsplan till blåbuss 4 på den "nedre" bussterminalen.

Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det. Don´t worry, be happy! :D


Ovanstående uttalande får mig att undra om signaturen "Ute och åker" är ute och åker med Stockholms kollektivtrafik.

1. Det finns redan kommersiell verksamhet som kräver giltig färdbiljett, t.ex. på det centrala mellanplanet på station Stockholm City. Affärsverksamheten i Gullmarsplans biljetthall tjänar mer på att Gullmarsplan blir en större och mer attraktiv knutpunkt än de förlorar på spärrlinjen. Hur många besöker biljetthallen utan att avse att använda kollektivtrafiken?
2. Det stora flödet från den övre bussterminalen till tunnelbanan är ett problem: S och V vill öppna spärrar på Gröna linjen
3. Nu tvingas resenärerna istället köa till bussarna på den övre bussterminalen. Det leder till mer trängsel och längre omloppstider.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inläggav Ute och åker » sön 20 sep, 2020 13:28

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:Hela (eller större delen av) biljetthallen var tidigare en spärrlinje. Det finns två (eller tre) problem:
1. Det finns kommersiell verksamhet i biljetthallen, både serveringsställen och apotek m m. Det skulle vara stötande och dåligt för affärsverksamheten om man måste ha giltig färdbiljett för att gå på apoteket. Ja, men ta bort apoteket då, kanske den som är okänslig för det behovet uttrycker sig? Nej, det uppstår problem för den kommersiella verksamheten, om det var gemensam spärrlinje för hela området.
2. För den som ska blippa accesskort är det väl inget problem? Det är väl bara att sätta upp hur många blippspärrar som helst? Ja, så tycker den som blippar. Men den som vill gå till den bemannade spärren då och få hjälp med sitt färdbevis eller fråga något annat, var ska man placera den spärren? Så den blir lätt åtkomlig för vissa men mer eller mindre oåtkomlig för andra? Eller ska man ha lika många bemannade spärrar som tidigare, vilket kostar lika mycket, men ändå ha problem 1 kvar med affärsverksamheten?
3. Det tredje är nästan inte värt att nämna, men är viktig anledning att man gjorde om. Och det var att man skulle slippa passera spärrlinje då man bytte från den övre bussterminalen vid Gullmarsplan till blåbuss 4 på den "nedre" bussterminalen.

Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det. Don´t worry, be happy! :D


Ovanstående uttalande får mig att undra om signaturen "Ute och åker" är ute och åker med Stockholms kollektivtrafik.

1. Det finns redan kommersiella verksamheter som kräver giltig färdbiljett, t.ex. på det centrala mellanplanet på station Stockholm City. Verksamheterna i Gullmarsplans biljetthall tjänar mer på att Gullmarsplan blir en större och mer attraktiv knutpunkt än de förlorar på spärrlinjen.
2. Det stora flödet från den övre bussterminalen till tunnelbanan är ett problem: S och V vill öppna spärrar på Gröna linjen
3. Nu tvingas resenärerna istället köa till bussarna på den övre bussterminalen. Det leder till mer trängsel och längre omloppstider.

1. Två av de ursprungliga fyra verksamheterna på centrala mellanplanet har slagit igen. En butikslokal har stått tom länge. Jag passerar där ofta och det är inte så att jag är så jätteimponerad av antalet kunder i de som finns där nu, Pressbyrån kanske undantaget.
2. Ja, det är ett problem. Jag har sett förslag på att bygga bussterminalen ovanpå stationsområdet för gröna linjen, och i så fall kan man utgå ifrån att det kommer bli helt andra och smidigare omstigningslösningar än idag.
3. Köerna till bussarna på övre bussterminalen måste inte sammankopplas med om de ingår i samma spärrområde som tunnelbanan. Det finns många bussterminaler i Sverige som har visering innan det är dags att kliva ombord på bussarna (hur jag nu kan veta det?).

Spärrområden är inte huggna i sten. I SL-land finns flera exempel än Gullmarsplan, där man provat olika lösningar. Jag förstår absolut fördelarna med att inte passera spärrlinje då man byter mellan grön och blå linje, och det kanske kommer en sådan variant så småningom. Din ursprungliga fråga var "Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen?". Jag försökte besvara den, genom information som jag fått genom att inte vara ute och åka med Stockholms kollektivtrafik, eller hur du nu menade. Måste man det? ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 763
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Breitspurbahn, IngvarH och 32 gäster