Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
twr skrev:TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.
TKO skrev:twr skrev:TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.
Att den blir mindre är jag med på, att det blir "helt enkelt" är jag mer tveksam till!
(Och hur kommer det att funka med trappförbindelsen till "mittplattformen" när rundkörningen flyttas? Jaja, det har man säkert tänkt på...)
/TKO
LÅ1 skrev:Nu breddar man plattformen för norrgående trafik vid Gullmarsplan, så att den kan användas för trafik på mittenspåret. Det spår som då blir oanvändart skrotas för all framtid och hissarna ner till blå linjens station berör detta spår.
"Bredare plattform på Gullmarsplan i höst"
TKO skrev:"SL rekommenderar resenärer att undvika att resa via Gullmarsplan."
Jaha... hurdådå?
/TKO
ADDE skrev:Är det bara jag eller har man planerat för en gångförbindelse mellan hissschaktet och gröna linjens plattform under biljetthallen?
TKO skrev:Svaret blev att man var medveten om alla felaktigheter men att dessa skulle åtgärdas i höst...
LasseW skrev:Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.
TKO skrev:LasseW skrev:Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.
Hissplaceringen gör att det inte går att ha rundkörningen så nära terminalbyggnaden som den nu är. Om den slinga som nu byggs är en permanent lösning eller om den enbart är provisorisk vet jag ej. Frågan är om någon vet - på sikt ska bussterminalen byggas om helt, eventuellt på annan plats.
/TKO
twr skrev:---klipp---
Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.
En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.
TKO skrev:twr skrev:---klipp---
Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.
En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.
"Tunnelbanans unika status"?
/TKO
twr skrev:Jag var rädd att det uttrycket skulle dyka upp!![]()
Men det är ju så att de flesta människor inte orkar tänka så mycket. "Alla vet" att tunnelbana är bra påg rudn av hög kapacitet, mm. "Alla vet" att buss i blandtrafik är "gratis". Som alla är för tunnelbana och buss i blandtrafik.
Allting annat är konstigt och svårt att förstå. Varken det dyraste eller det billigaste? Hur kan det någonsin vara rätt svar? Så för dem som inte orkar tänka efter är bussterminaler, spårvägar, andra spårvidder... något väldigt konstigt!
Användare som besöker denna kategori: Lennart Petersen och 27 gäster