Roslagsbanans kapacitetsbrister

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Enceladus » tor 08 nov, 2018 18:46

När Roslagsbanan förlängs till City så får en stor del av länet för första gången en snabb och effektiv direktförbindelse till centrala Stockholm. Förlängningen medför en systemförändring som innebär en enormt ökad tillgänglighet. En ensam tunnel åstadkommer dock inte så mycket, utan det måste även finnas en kapacitetsstark bana som ansluter till den. Roslagsbanans utbyggnad, vilken beräknas pågå fram till år 2021, är tänkt att skapa en sådan bana. Utan utbyggnaden skulle en förlängning till City vara ett fullständigt slöseri med resurser. Förlängningen är blott en detalj som kostar en bråkdel av utbyggnaden. Det finns emellertid en symbios: Utan förlängningen skulle utbyggnaden inte heller utnyttjas till fullo.

Det är en stor fördel, nästan en förutsättning, att persontrafiken på Roslagsbanan delar inte spår med andra tåg. Banan präglas dock av både enkelspår och plankorsningar. Plankorsningarna vid Frescati och Enebyberg planeras att byggas bort inom ramen för utbyggnaden. Dubbelspår byggs till Vallentuna respektive Åkersberga, med undantag för sträckorna Viggbyholm–Hägernäs och Ullna kvarnväg–Rydbo. Vilka plankorsningar återstår på banan? Hur stor kapacitetsbrist utgör de återstående enkelspåriga sträckorna? Valet av trafikupplägg och eventuella förlängningar/förgreningar påverkar förstås. I RUFS 2050 nämns 12 tåg/h till Arninge, men i denna aktuella presentation talas det bara om 8 tåg/h (se sidan 25).
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav twr » tor 08 nov, 2018 18:57

Intressanta frågor!

Gällande 8 respektive 12 tåg rör det sig nog om olika tidsperspektiv.

(En detalj, utbyggnaden sker till en station som benämns T-Centralen. ”Roslagsbanan till city” (litet c) syftar alltså på city i betydelsen centrala Stockholm, inte på pendeltågsstationen Stockholm City.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7574
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Anders Hanquist » tor 08 nov, 2018 22:51

Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Enceladus » tor 08 nov, 2018 23:14

Jag hittade en gammal tråd som diskuterar både turtätheter och plankorsningar: Nordostsektorn: plankorsningar, plattformslängder, kapacitet

Plankorsningen vid Danderydsvägen ser ut att bli kritisk för kapaciteten, eventuellt också sträckan Viggbyholm–Hägernäs. Eftersom Arninge planeras bli en viktig knutpunkt för nordostkommunerna så kan det vara önskvärt att vända tågen där.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav twr » fre 09 nov, 2018 6:32

Anders Hanquist skrev:Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.

Det är inte formellt spikat. Jag beskriver bara hur SL hittills har använt begreppen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7574
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Kantorn » fre 09 nov, 2018 12:43

Jag tycker att Roslagsbanans slutstation ska heta Stockholms Centrala City - så blir det ett namn till att hålla reda på.
(Alternativet Klara - i betydelsen äntligen Klara?)

OBS Detta inlägget är mer än lovligt ironiskt...
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7199
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Enceladus » tor 15 nov, 2018 18:15

SL stänger flera överfarter längs Roslagsbanan

Flera överfarter planeras att stängas eller byggas bort, men några blir kvar tills vidare. Plankorsningen vid Danderydsvägen är en av dem!
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Hechtwagen » mån 19 nov, 2018 21:58

Plankorsningar sänker väl inte kapaciteten på Roslahsbanan?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Enceladus » tor 10 okt, 2019 17:47

Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare

I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.

(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav twr » fre 11 okt, 2019 8:36

Enceladus skrev:Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare

I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.

(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)

Det beror förstås på hur du avgränsar de centrala delarna. Om vi tittar på Stockholms Östra - Viggbyholm till exempel är det

* Dubbelspår hela vägen.
* Tre plankorsningar. En byggs bort snart, en ska byggas bort men osäkert när och hur, och ytterligare behöver byggas bort, men det finns inga beslut.
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum, Galoppfältet och Viggbyholm.
* Korsande tågvägar i Djursholms Ösby och Roslags Näsby.

Om vi räknar "centrala delar" ändå ut till Åkersberga och Vallentuna finns ytterligare begränsningar.

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7574
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav Enceladus » ons 23 okt, 2019 18:05

SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott

Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.


Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav TKO » ons 23 okt, 2019 18:16

Enceladus skrev:SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott

Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.


Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?


Ja detta måste givetvis prioriteras! Vad kostar kalaset?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav roggek » fre 25 okt, 2019 22:04

twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.


Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?

Det jag är nyfiken på är hur en ändstation i City kommer att se ut för RB?
Med tanke på den "spåryta" som Östra station har idag, och om något likande med 6-7 spår, uppställningsspår och korsningsväxlar till en förbannelse skall byggas under jord, så vete fan...
Bygg 21 spår i två plan, döp det till "World Trade Center station" så har vi ytterligare "kopierat lite från USA och New York"... :twisted:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2377
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav TKO » fre 25 okt, 2019 22:26

Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?

(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav NerdBoy » lör 26 okt, 2019 7:20

roggek skrev:
twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.


Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?

Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5590
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav twr » lör 26 okt, 2019 7:32

NerdBoy skrev:
roggek skrev:
twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.


Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?

Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.

Precis.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7574
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inläggav twr » lör 26 okt, 2019 7:33

TKO skrev:Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?

(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)

/TKO

Det ska nog gå att klara på fyra spår vid T-Centralen. Men den diskussionen passar nog bättre i en annan tråd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7574
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster