M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Lennart Petersen » mån 03 sep, 2018 15:09

Hechtwagen skrev:
Funkar det på Arlandababan så borde det funka på Nynäsbanan också men Tamsons får nog svårt att räkna hem affären för han lär inte få banan gratis! Och vad menar han med Nynäsbanan? Hela Sträckan Nynäshamn - Älvsjö?

Sannolikt skulle nog en sådan tänkt överflyttning ske gratis men det skulle ju ändå inte bli någon god affär för landstinget eftetsom banan är en förlustaffär. Kostnad för underhåll överstiger vida banans intäckter i form av banavgifter. Sannolikt menar Tamsons hela banan Älvsjö-Nynäshamn annars är det ju ingen större mening om nu avsikten är att få en trafik med så lite störningar som möjligt. Och det handlar då alltså om överflyttning av egendom från en del av samhället till en annan.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2175
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Sio » mån 03 sep, 2018 19:18

Hechtwagen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Arlandabanan är en :evil: -la soppa av korsande ansvar. Finns ingen anledning att göra om det misstaget igen.


Det har du rätt i men rent tågtrafikledningsmässigt fungerar det utmärkt! Det bdhöver inte vara olika trafikledningar bara för att det är olika banägare.


Rent tågtrafikledningsmässigt så trafikleder Trafikverkets driftledningscentral Arlandabanan tillsammans med sina egna järnvägar. Dvs precis på samma sätt som Nynäsbanan trafikleds.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 330
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » tis 04 sep, 2018 14:23

Relaterad tråd på Postvagnen: Veterantåg till Nynäshamns Skärgårdsmarknad 25/8

Tydligen glömde någon bort att uppställningsspåren i Nynäshamn används för att parkera ett par tågsätt på helgdagar, varpå veterantåget tvingades att vända vid Ösmo.
Enceladus
 
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » sön 09 dec, 2018 11:51

Unika bilderna från ovan på Sveriges näst största hamn

Nynäsbanan får en ny gren till vad som kommer att bli Sveriges näst största hamn (idag är det Helsingborgs hamn). Det blir dock svårt för godstågen att få attraktiva tåglägen på den enkelspåriga Nynäsbanan. Därför byggs också motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.
Enceladus
 
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav LÅ1 » sön 09 dec, 2018 12:24

Enceladus skrev:Unika bilderna från ovan på Sveriges näst största hamn

Nynäsbanan får en ny gren till vad som kommer att bli Sveriges näst största hamn (idag är det Helsingborgs hamn). Det blir dock svårt för godstågen att få attraktiva tåglägen på den enkelspåriga Nynäsbanan. Därför byggs också motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.

Hamnar kan listas i storleksordning efter mängden hanterat gods eller mängden passagerare. (Andra listor skulle kunna vara efter anlöpt tonnage, eller anlöpt antal flytetyg, eller efter vinststorlek eller andra parametrar.)
Helsingborg var 2013 tvåa på listan över antal passagerare, där Stockholm låg etta. I godsmängd så var Preemraff i Lysekil tvåa. Med Göteborg som etta. Detta enligt Wikipedia.
Norvik blir nog inte särskilt stor i antal passagerare.

Men i listor som den på Wikipedia kommer säkert Norvik att ses som Stockholm, eftersom Norvik är en del av företaget Stockholms hamnar.

Vad gäller Nynäsbanan så är det väl rimligt i dessa miljökristider att hamnen får järnvägsanslutning med rimlig kapacitet utan att störa pendeltrafiken. Allt för att få över så mycket gods som möjligt från (bil)vägar till järnvägar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13313
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav twr » sön 09 dec, 2018 12:25

Enceladus skrev:Unika bilderna från ovan på Sveriges näst största hamn

Nynäsbanan får en ny gren till vad som kommer att bli Sveriges näst största hamn (idag är det Helsingborgs hamn). Det blir dock svårt för godstågen att få attraktiva tåglägen på den enkelspåriga Nynäsbanan. Därför byggs också motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.

Har du någon källa på att det är därför Tvärförbindelse Södertörn byggs?

Den har ju planerats sen 60-talet, långt innan Norvik var aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7740
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » sön 09 dec, 2018 12:37

twr skrev:Har du någon källa på att det är därför Tvärförbindelse Södertörn byggs?

Den har ju planerats sen 60-talet, långt innan Norvik var aktuellt.


Det har planerats för en hamn i Norvik sedan början av 1900-talet på grund av de naturliga förutsättningarna.

Regeringens infrastruktursatsningar – så bygger vi Stockholm och Gotland starkt och hållbart

Regeringskansliet skrev:I planen ingår även åtgärder som stödjer sjöfarten bl.a. åtgärder i farleden Södertälje-Landsort och Tvärförbindelse Södertörn som knyter samman de södra regiondelarna i Stockholm och gynnar nya Norviks hamn.
Enceladus
 
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » sön 09 dec, 2018 12:44

LÅ1 skrev:Hamnar kan listas i storleksordning efter mängden hanterat gods eller mängden passagerare. (Andra listor skulle kunna vara efter anlöpt tonnage, eller anlöpt antal flytetyg, eller efter vinststorlek eller andra parametrar.)
Helsingborg var 2013 tvåa på listan över antal passagerare, där Stockholm låg etta. I godsmängd så var Preemraff i Lysekil tvåa. Med Göteborg som etta. Detta enligt Wikipedia.
Norvik blir nog inte särskilt stor i antal passagerare.

Men i listor som den på Wikipedia kommer säkert Norvik att ses som Stockholm, eftersom Norvik är en del av företaget Stockholms hamnar.

Vad gäller Nynäsbanan så är det väl rimligt i dessa miljökristider att hamnen får järnvägsanslutning med rimlig kapacitet utan att störa pendeltrafiken. Allt för att få över så mycket gods som möjligt från (bil)vägar till järnvägar.


Näst störst med avseende på containrar (tjugofotsekvivalenter).
Enceladus
 
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav twr » sön 09 dec, 2018 13:00

Det kan vara en anledning, men vägen skulle sannolikt ha byggts förr eller senare ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7740
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » fre 26 apr, 2019 20:15

Ansöker om tåglägen för Stockholm Norvik Hamn

Peter Höök skrev:Sökta tågpendellägen till och från Stockholm Norvik Hamn är bland annat Insjön, Borlänge, Eskilstuna och Hallsberg.


Kul att det blir några godståg, trots att förutsättningarna inte är de bästa. :D
Enceladus
 
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav TKO » fre 26 apr, 2019 21:46

Enceladus skrev:Ansöker om tåglägen för Stockholm Norvik Hamn

Peter Höök skrev:Sökta tågpendellägen till och från Stockholm Norvik Hamn är bland annat Insjön, Borlänge, Eskilstuna och Hallsberg.


Kul att det blir några godståg, trots att förutsättningarna inte är de bästa. :D


Att hamnen själv söker tåglägen visar att ingen operatör är intresserad av att köra. Om det blir någon trafik återstår alltså att se - såvida inte hamnbolaget ska ge sej in i järnvägsbranschen!

(Tips: Varje tågplan är full av outnyttade godstågslägen - tilldelningsprocessen är tyvärr väldigt naiv... förlåt liberal ska det visst vara.)

Men viktigare för Norviks framgång är vilka fartygslinjer man lyckas locka. Vet vi något om detta?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9629
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » lör 17 aug, 2019 20:23

Godsstrategi för Stockholmsregionen

Regionrådsberedingen konstaterar att hamnar nära Stockholmsregionen kommer att vara av stor betydelse på grund av begränsad kapacitet i väg- och järnvägsnätet:

Regionrådsberedingen skrev:Landtransporter på väg och järnväg från Göteborgs Hamn till Stockholmsområdet kommer att ha begränsad kapacitet under överskådlig tid varför hamnar nära Stockholmsregionen kommer att vara av stor betydelse.


Vidare finns det önskemål om överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart:

Regionrådsberedingen skrev:Lidingö stad ställer sig bakom strategins utmaningar och framhåller att det är positivt att strategin har identifierat utmaningarna för att därigenom skapa incitament och förstärka styrmedel för överflyttning av godstransporter till sjö eller järnväg.


Möjligheten till överflyttning bedöms emellertid vara begränsad:

Regionrådsberedingen skrev:Myndigheten Trafikanalys har bedömt att mindre än tio procent av godstransporterna på väg kan flyttas till andra trafikslag.


Det finns dock ett par undantag:

Regionrådsberedingen skrev:Kandidater för överflyttning i regionen skulle dock kunna vara dagligvaruhandelns transporter från huvudlager längs E18 samt transporter från Norviks hamn.


Hur hög prioritet skulle godstransporter ha om SL tog över ansvar för Nynäsbanan? Något säger mig att SL hade prioriterat lägre underhållskostnader och istället hänvisat godstransporterna till vägnätet... :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster