M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav TKO » tor 23 jul, 2020 15:02

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.

Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.

Utöver detta är det ju en avsevärt mycket längre distans till sjöss som ska tillryggaläggas, bara avståndet Skagen - Bornholm (via Stora Bält) utgör 370 nautiska mil. Därifrån till Landsort är det minst 270 nautiska mil till, sammanlagt över 600 nautiska mil. Med en snittfart på 20 knop talar vi om en gångtid på i storleksordningen 1,5 dygn. Som jämförelse kan nämnas att avståndet Skagen Göteborg är i storleksordningen 50 nautiska mil.


Jag vill bara upplysa om att containertrafiken till svenska östersjöhamnar nästan uteslutande sker med matarfartyg till/från Hamburg/Bremenhaven/Rotterdam/Antwerpen. Dessa fartyg är så små att de kan undvika omvägen runt Jylland och använder istället Nord-Ostseekanalen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 23 jul, 2020 18:52

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Sio skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.

Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.


Utöver detta är det ju en avsevärt mycket längre distans till sjöss som ska tillryggaläggas, bara avståndet Skagen - Bornholm (via Stora Bält) utgör 370 nautiska mil. Därifrån till Landsort är det minst 270 nautiska mil till, sammanlagt över 600 nautiska mil. Med en snittfart på 20 knop talar vi om en gångtid på i storleksordningen 1,5 dygn. Som jämförelse kan nämnas att avståndet Skagen Göteborg är i storleksordningen 50 nautiska mil.


Jag vill bara upplysa om att containertrafiken till svenska östersjöhamnar nästan uteslutande sker med matarfartyg till/från Hamburg/Bremenhaven/Rotterdam/Antwerpen. Dessa fartyg är så små att de kan undvika omvägen runt Jylland och använder istället Nord-Ostseekanalen.

/TKO

Kielkanalen? Ja, det kan jag gott tro. Det talar ju än mer för att speditörerna inte kommer att vilja ta in större tonnage i Östersjön via Stora Bält. Samt att Norvik inte kommer att få några godsflöden som kan konkurrera med västkusthamnarna. Här är en massa data om Kielkanalen (eller Nord-Ostsee-Kanal, som det korrekta namnet mycket riktigt är). Die Heringe der Ostsee sind magerer als die der Nordsee........ :D
https://www.tysklandspecialisterna.se/t ... ielkanalen

PS. Det blev lite oreda i citeringen där, jag tillskrevs mer text än jag författat. Jag har korrigerat det i mitt inlägg här.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav TKO » tor 23 jul, 2020 18:59

Die Heringe der Ostsee sind auch Strömlinge in Volksmund genannt...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 23 jul, 2020 21:25

TKO skrev:Die Heringe der Ostsee sind auch Strömlinge in Volksmund genannt...

Ja, det visste jag faktiskt inte, men ingenjörn är ju en bättre germanist än jag. Det verkar vara ett vedertaget ord, inte bara i Volksmund. Här en en tysk strömmingsinläggning, med enbär tydligen:
https://www.fischkaufhaus.de/mariniert/ ... -600_gramm

Fast nu gällde det förstås vad som fraktas på Östersjön, inte vad som simmar i densamma.......................
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » lör 29 aug, 2020 10:37

Regionen slåss för att Nynäsvägen ska bli elektrifierad

DN skrev:På längre sikt, och i takt med att Stockholmsregionen växer och mer gods kommer in sjövägen till Stockholm Norvik, kommer volymerna att öka. Upp till 350.000 lastbilar om året – 960 lastbilar per dygn – kan komma att trafikera vägnätet.

– Det är uppenbart att Tvärförbindelse Södertörn är väldigt viktig. Det är stor trängsel i området och det behövs ytterligare infrastruktur. Elvägen är ju ingen lösning på trängselproblematiken, säger Gustav Hemming.


Det behövs ytterligare väginfrastruktur i området. Eller gör det?

DN skrev:Han lyfter också fram projektet Mälarpendeln, som handlar om att frakta gods vattenvägen till de strategiska Mälarhamnarna Västerås och Köping.

– Godset kan gå på pråmar eller liknande genom Södertäljeslussen, kanske också till logistikcentraler i exempelvis Bålsta och Upplands-Bro, säger Gustav Hemming.


Det är dock inte förrän i kommentarerna som elefanten i rummet nämns:

Hans Carlsson skrev:Glöm inte bort att Nynäshamn även har järnvägsförbindelse som huvudsakligen var för godstrafik innan pendeltågen. Det vore ju en styrka att kunna sprida godset på både järnväg, fartyg och lasbilstrafik.


Men det finns inga planer på ytterligare järnvägsinfrastruktur i området...
Enceladus
 
Inlägg: 5330
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » fre 25 sep, 2020 16:37

Otillräcklig infrastruktur hindrar tillväxten av järnvägstrafik mellan Kina och Europa

Järnvägsnyheter.se skrev:En av flaskhalsarna är Malaszewicze i Polen. Vid denna gränsstation mellan Ryssland och EU förändras spårvidden och det orsakar förseningar på grund av brist på infrastruktur.


Kan Norvik och Östersjön vara en lösning på detta problem?

(Notera dock att Ryssland än så länge inte har annekterat Vitryssland. Således handlar detta om en gränsstation mellan Polen och Vitryssland.)
Enceladus
 
Inlägg: 5330
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 28 sep, 2020 20:35

Enceladus skrev:Otillräcklig infrastruktur hindrar tillväxten av järnvägstrafik mellan Kina och Europa

Järnvägsnyheter.se skrev:En av flaskhalsarna är Malaszewicze i Polen. Vid denna gränsstation mellan Ryssland och EU förändras spårvidden och det orsakar förseningar på grund av brist på infrastruktur.


Kan Norvik och Östersjön vara en lösning på detta problem?

(Notera dock att Ryssland än så länge inte har annekterat Vitryssland. Således handlar detta om en gränsstation mellan Polen och Vitryssland.)

Det räcker med om jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg för att besvara frågan: viewtopic.php?f=2&t=41504&start=80#p391140
dr Cassandra Nojdh skrev: Särskilt om man ser det som en naturlig väg där Onkel Xi och Vladimir Vladimirovitj har tagit över mer och mer. Som i "Den nya sidenvägen" där den kinesiska kommunistdiktaturen erbjuder "den kinesiska modellen av socialism som en "ny möjlighet för andra länder som vill skynda på sin utveckling samtidigt som de vaktar sin självständighet".
https://www.hbl.fi/artikel/den-nya-side ... tisk-makt/

Genom Hutchison ports har de dessutom redan "halva inne" så att säga. Det är ingen slump att kinesiska sjöstridskrafter övat samman med Ryssland i Östersjön.

I övrigt rekommenderas detta nyhetsinslag, som visar hur kommunistdiktaturen skärper repressionen (i detta fall kontrollen över företagen i den "privata" sektorn): https://sverigesradio.se/artikel/7560108
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster