M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav kildor » fre 31 aug, 2018 18:27

I Nynäshamnsposten den här veckan (28 augusti 2018) berättas att Moderaterna vill ge regeringen i direktiv att utreda en överföring av ansvaret för Nynäsbanan från Trafikverket till SL. På bild ser man Kristoffer Tamsons skaka hand med en lokal politiker.

Artikeln finns på nätet, men ligger tyvärr bakom en betalvägg:
https://www.nynashamnsposten.se/logga-i ... -jarnvagen

Kärnan i budskapet är att Tamsons inte tycker att Trafikverket sköter sitt ansvar när det gäller underhållet, och att t.ex. Roslagsbanan har högre punktlighet än pendeltågen på Nynäsbanan. "-Jag är övertygad om att vi som själva ansvarar för trafiken och resenärerna och därmed är närmare de som berörs när det är fel kan leverera bättre kvalitet vad det gäller banhanteringen, både när det gäller akuta händelser och när det handlar om förebyggande arbeten."

Ytterligare ett i raden märkliga utspel om kollektivtrafiken i årets valrörelse...
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav JohanB » fre 31 aug, 2018 19:53

Tamsons och Trafikverket är ju inte bästa kompisar direkt. Eftersom Nynäsbanan inte används inte av någon annan så är der väl jättebra om SLL tar över.
JohanB
 
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 9:47

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav twr » fre 31 aug, 2018 19:58

JohanB skrev:Tamsons och Trafikverket är ju inte bästa kompisar direkt. Eftersom Nynäsbanan inte används inte av någon annan så är der väl jättebra om SLL tar över.

Järnvägen är ett system. Det lär bli mycket oreda om pendeltågen ska passera en trafikledningsgräns i Älvsjö.

Nä, det här är rimligen inte ett allvarligt menat förslag utan mer av en allmän missnöjesyttring.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav CS » fre 31 aug, 2018 20:15

Fast om man tänker efter ett varv så är det nog ett intressant koncept att pröva.

Tänk dig att landstinget tar över pendeltågsspåren och får helhetsansvaret för trafiken, banan, trafikledningen, kapacitetstilldelningen. I stället för att MTR har en trafikledning och TRV en annan så får MTR:s trafikledning sköta helheten på landstingets spår.
Övriga järnvägsföretag (främst gods) får söka kapacitet hos landstingets järnväg i enlighet med järnvägslagen.

Ett av de få nationella godstågen i Danmark går ju till Fredriksvärk och har åtminstone tidigare körts på S-tågsnätet.

Genom att samla systemansvaret hos en part så kan det kanske bli lättare att få pendeltågssystemet att leverera mer än vad det gör idag.
Naturligtvis kommer landstingets och statens järnväg behöva ha ett tätt samarbete men pendeltågsystemet blir ett mer renodlat system. Trafikverket kan å sin sida fortsätta med att utveckla nationella arbetsätt som utgår från stambaneverkligheten


I den andra änden av skalan kan regionala Inlandsbanor få ta över exempelvis dieselnätet i Småland och få utveckla de banorna utifrån deras behov.

Direktör Axelsson-Johnsson 'ägare av Nynäskoncernen lär ha sagt till Erik Upmark SJ:s generaldirektör när SNJ skulle förstatligas som svar på frågan vad det skulle kosta: "Kanske jag skulle köpa SJ i stället för att du köper Nynäsbanan" :D :D :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 629
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » fre 31 aug, 2018 20:30

Det håller på att byggas en jättehamn i Norvik som kan jämföras med Skandiahamnen i Göteborg. Samtliga Södertörnskommuner är överens om att det inte är hållbart att låta all godstrafik gå på vägarna. Nynäsbanan kommer alltså att behövas för andra ändamål i framtiden. Redan nu går det ett godståg om dagen till Jordbro. Det är dock tveksamt om kapaciteten kommer att räcka (jämför Hamnbanans utbyggnad till dubbelspår). Emellertid förtjänar både stat och landsting kritik för att inte planera för morgondagens behov.
Enceladus
 
Inlägg: 4277
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav CS » fre 31 aug, 2018 20:55

Enceladus skrev:Det håller på att byggas en jättehamn i Norvik som kan jämföras med Skandiahamnen i Göteborg. Samtliga Södertörnskommuner är överens om att det inte är hållbart att låta all godstrafik gå på vägarna. Nynäsbanan kommer alltså att behövas för andra ändamål i framtiden. Redan nu går det ett godståg om dagen till Jordbro. Det är dock tveksamt om kapaciteten kommer att räcka (jämför Hamnbanans utbyggnad till dubbelspår). Emellertid förtjänar både stat och landsting kritik för att inte planera för morgondagens behov.


Göteborg
Göteborgs hamn är nordens största hamn.
Skandiahamnens containerhamn har ett par oceananlöp och feederanlöp från stora europahamnar.
Till den containerhamnen körs containrar till/från hela Sverige och Norge.
När avståndet och volymen är tillräckligt stor finns det underlag för att köra en containerpendel med tåg som trafikerar hamnbanan.

Förutom containertåg körs olja och kanske någon annan bulk till hamnen i Göteborg
Förutom hamntrafiken körs transporter till Volvos fabriker på Hisingen.
Allt detta genererar 70 godståg/dygn dvs 35 tågpar.

Nynäshamn
Där anläggs en containerhamn.
Kommer den att ta över den roll som huvudhamn för Norden som Göteborg har? Och därmed skapa underlag för tågpendlar till hela norden?
Då kommer det bli fantastiskt många godståg på Nynäsbanan.

Kommer Norvik att vara en lokal hamn för Mälardalen med spridda målpunkter på samma sätt som Containerhamnen i Stockholm har.
Då kanske det blir ett godståg/dygn på södra Nynäsbanan.

Oljeraffenaderiet i Nynäshamn saknar spåranslutning.
Det finns ingen stor Volvofabrik i Nynäshamn.
Idag finns 1-2 tågpar/vardagsdygn till Jordbro på Nynäsbanan.

Fundera på vilka scenarier som är troliga och vilken godstrafik som då kan uppstå på (södra) Nynäsbanan.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 629
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » fre 31 aug, 2018 21:00

CS skrev:Fundera på vilka scenarier som är troliga och vilken godstrafik som då kan uppstå på (södra) Nynäsbanan.


Här finns en utredning som kan fundera åt en. :wink:

M4Traffic skrev:Med dagens infrastruktur och trafikering av pendeltågen är godstrafiken begränsad till sex tåg per dygn och riktning. Genom att fortsätta bygga ut Nynäsbanan ökar kapaciteten i järnvägsnätet och därmed skapas möjligheter för godstrafiken att växa. Det skulle innebära möjligheter till fler avgångar dagtid och att järnvägstransportörerna genom detta kan erbjuda mer attraktiva transportförbindelser. Detta skulle kunna locka över transporter från väg och därmed minska olägenheterna från vägtransporterna.


Hamnen väntas bli nästan jämnstor med Skandiahamnen, d.v.s. inget av scenarierna som du har målat upp.
Senast redigerad av Enceladus fre 31 aug, 2018 21:29, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 4277
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav CS » fre 31 aug, 2018 21:24

Enceladus skrev:
CS skrev:Fundera på vilka scenarier som är troliga och vilken godstrafik som då kan uppstå på (södra) Nynäsbanan.


Här finns en utredning som kan fundera åt en. :wink:

M4Traffic skrev:Med dagens infrastruktur och trafikering av pendeltågen är godstrafiken begränsad till sex tåg per dygn och riktning. Genom att fortsätta bygga ut Nynäsbanan ökar kapaciteten i järnvägsnätet och därmed skapas möjligheter för godstrafiken att växa. Det skulle innebära möjligheter till fler avgångar dagtid och att järnvägstransportörerna genom detta kan erbjuda mer attraktiva transportförbindelser. Detta skulle kunna locka över transporter från väg och därmed minska olägenheterna från vägtransporterna.


Om man läser utredningen är det snarare scenariot lokalhamn än nordenhamn vi talar om. Men visst om trafikverket nu inte lyckas döda svensk godstrafik på järnväg med sina banavgifter då skulle det kunna vara motiverat med förbigångsspår i Jordbro och kanske lite dubbelspår i anslutning till Hammarhagen. På köpet skulle man lättare kunna köra kvartstrafik till Nynäshamn och rensa lite i direktbussfloran.

Å andra sidan finns det viktigare saker för att få snurr på pendeltågstrafiken såsom bättre signalteknisk headway i Citybanan, vettigare avgångsrutiner, smidigare trafikledningsprocess, fler vändspår och signalförtätningar.

Men du kan ju kanske lockas av tanken att klassa om Nynäsbanan till tunnelbana om landstinget tar över eftersom du då får nattrafik. :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 629
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » fre 31 aug, 2018 21:41

CS skrev:Om man läser utredningen är det snarare scenariot lokalhamn än nordenhamn vi talar om. Men visst om trafikverket nu inte lyckas döda svensk godstrafik på järnväg med sina banavgifter då skulle det kunna vara motiverat med förbigångsspår i Jordbro och kanske lite dubbelspår i anslutning till Hammarhagen. På köpet skulle man lättare kunna köra kvartstrafik till Nynäshamn och rensa lite i direktbussfloran.

Å andra sidan finns det viktigare saker för att få snurr på pendeltågstrafiken såsom bättre signalteknisk headway i Citybanan, vettigare avgångsrutiner, smidigare trafikledningsprocess, fler vändspår och signalförtätningar.

Men du kan ju kanske lockas av tanken att klassa om Nynäsbanan till tunnelbana om landstinget tar över eftersom du då får nattrafik. :D


Punktligheten på Nynäsbanan påverkar hela pendeltågssystemet. Det förhatliga bytet i Västerhaninge hade ett annat syfte än att minska kundnöjdheten. Jag håller med om att det finns mer akuta behov, men det ena utesluter inte det andra. De miljarder som de nya städerna i Hemfosa och Segersäng skulle generera i momsintäkter borde ha lagts på dubbelspår, men det enda staten kunde lova var att ta fram en åtgärdsvalsstudie. En orättvis behandling jämfört med andra bostadsprojekt. Med åtgärdsvalsstudier skulle det inte bli mycket av Stockholms- eller Sverigeförhandlingen - i alla fall inte bostadslöften. Landstinget var lika ointresserat.
Enceladus
 
Inlägg: 4277
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 31 aug, 2018 22:00

CS skrev:Fast om man tänker efter ett varv så är det nog ett intressant koncept att pröva.

Tänk dig att landstinget tar över pendeltågsspåren och får helhetsansvaret för trafiken, banan, trafikledningen, kapacitetstilldelningen. I stället för att MTR har en trafikledning och TRV en annan så får MTR:s trafikledning sköta helheten på landstingets spår.
Övriga järnvägsföretag (främst gods) får söka kapacitet hos landstingets järnväg i enlighet med järnvägslagen.

Ett av de få nationella godstågen i Danmark går ju till Fredriksvärk och har åtminstone tidigare körts på S-tågsnätet.

Genom att samla systemansvaret hos en part så kan det kanske bli lättare att få pendeltågssystemet att leverera mer än vad det gör idag.
Naturligtvis kommer landstingets och statens järnväg behöva ha ett tätt samarbete men pendeltågsystemet blir ett mer renodlat system. Trafikverket kan å sin sida fortsätta med att utveckla nationella arbetsätt som utgår från stambaneverkligheten


I den andra änden av skalan kan regionala Inlandsbanor få ta över exempelvis dieselnätet i Småland och få utveckla de banorna utifrån deras behov.

Direktör Axelsson-Johnsson 'ägare av Nynäskoncernen lär ha sagt till Erik Upmark SJ:s generaldirektör när SNJ skulle förstatligas som svar på frågan vad det skulle kosta: "Kanske jag skulle köpa SJ i stället för att du köper Nynäsbanan" :D :D :D

Det där är ju bara trams. På vilka villkor skulle landstinget få överta banan? Det är ju faktiskt en hel del statliga pengar som investerats i banan. Verkar det troligt att staten bara ger bort banan? Då verkar det ju bättre att fråga MTR direkt. De har ju hela den kinesiska kommunistdiktaturen i ryggen, och Kina har ju redan tidigare intresserat sig för att ta över infrastruktur i andra länder, Pengar har man i överflöd - mycket mer än vad Axel Johnsson-gruppen någonsin haft (fastän just Nynäs oljerörelsen för länge sedan är avyttrad).

Jag undrar vem i Johnsson-dynastin som skulle ha sagt det där till Upmark, de hette ju Axel Johnsson allihop. Troligen var det denna gubbe, det var ju han som skapade Nynäs Petroleum
https://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_Ax:son_Johnson

Ack ja, det var tider, det. Nynäs, Koppartrans, Esso, Caltex, BP ...................
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1352
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Lennart Petersen » fre 31 aug, 2018 22:38

I och för sig tror jag nog att staten skulle kunna överlåta Nynäsbanan till landstinget och det helt gratis. För rimligtvis ger väl banan en nettoförlust för Trv , investeringar och underhåll överstiger vida de rätt blygsamma banavgifterna som ger intäckter. Vänd då i stället på resonemanget om vad landstinget skulle ha för fördel att ta över banan och med det det rätt kostsamma underhållet. Eller kanske spekulerar man i att få ett avtal med staten där man får något som motsvarar det bidrag som nu går till banans underhåll via statsbudgeten. Exempel på avförstatligande är annars Roslagsbanan , överläts väl gratis när det hotades med nedläggning. Och Inlandsbanan som ägs av staten men förvaltas av IBAB bakom vilket står kommunerna längs banan.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2172
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav TKO » fre 31 aug, 2018 23:36

Vilken fredagskvällsunderhållning!
Men detta är ju inte seriöst.
(Till signaturen "Enceladus": Läs gärna dom dokument som länkas till. Det blir lite pinsamt när dessa innehåller rakt motsatt ståndpunkt till vad signaturen försöker argumentera för)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » lör 01 sep, 2018 0:00

TKO skrev:Vilken fredagskvällsunderhållning!
Men detta är ju inte seriöst.
(Till signaturen "Enceladus": Läs gärna dom dokument som länkas till. Det blir lite pinsamt när dessa innehåller rakt motsatt ståndpunkt till vad signaturen försöker argumentera för)

/TKO


Med den inställningen är det inte konstigt att Godsförbindelse Södertörn blir motorväg. Det står tydligt i utredningen att järnvägens andel skulle kunna öka med bättre infrastruktur.
Enceladus
 
Inlägg: 4277
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav TKO » lör 01 sep, 2018 0:11

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vilken fredagskvällsunderhållning!
Men detta är ju inte seriöst.
(Till signaturen "Enceladus": Läs gärna dom dokument som länkas till. Det blir lite pinsamt när dessa innehåller rakt motsatt ståndpunkt till vad signaturen försöker argumentera för)

/TKO


Med den inställningen är det inte konstigt att Godsförbindelse Södertörn blir motorväg. Det står tydligt i utredningen att järnvägens andel skulle kunna öka med bättre infrastruktur.


Infrastrukturen spelar ingen roll om det inte finns ett (gods)trafikflöde. Det är inte speciellt troligt att containertrafik kommer att gå på fartyg till Norvik för att sedan lastas om på järnväg till Helsingborg.... men det tror tydligen rapportförfattaren.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 01 sep, 2018 7:32

Lennart Petersen skrev:I och för sig tror jag nog att staten skulle kunna överlåta Nynäsbanan till landstinget och det helt gratis. För rimligtvis ger väl banan en nettoförlust för Trv , investeringar och underhåll överstiger vida de rätt blygsamma banavgifterna som ger intäckter. Vänd då i stället på resonemanget om vad landstinget skulle ha för fördel att ta över banan och med det det rätt kostsamma underhållet. Eller kanske spekulerar man i att få ett avtal med staten där man får något som motsvarar det bidrag som nu går till banans underhåll via statsbudgeten. Exempel på avförstatligande är annars Roslagsbanan , överläts väl gratis när det hotades med nedläggning. Och Inlandsbanan som ägs av staten men förvaltas av IBAB bakom vilket står kommunerna längs banan.

Så kanske Trafikverket tänker, men knappast "staten". Det bleve nog under alla förhållanden en kostsam historia för landstinget. Men hr. landstingsrådet vill förstås röra om i grytan lite just nu.

Liknelsen med Roslagsbanan haltar betydligt. Där rörde det sig om ett udda spårsystem, med "fel" spårvidd, som man bara till varje pris ville bli av med.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1352
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav twr » lör 01 sep, 2018 8:11

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Vilken fredagskvällsunderhållning!
Men detta är ju inte seriöst.
(Till signaturen "Enceladus": Läs gärna dom dokument som länkas till. Det blir lite pinsamt när dessa innehåller rakt motsatt ståndpunkt till vad signaturen försöker argumentera för)

/TKO


Med den inställningen är det inte konstigt att Godsförbindelse Södertörn blir motorväg. Det står tydligt i utredningen att järnvägens andel skulle kunna öka med bättre infrastruktur.


Infrastrukturen spelar ingen roll om det inte finns ett (gods)trafikflöde. Det är inte speciellt troligt att containertrafik kommer att gå på fartyg till Norvik för att sedan lastas om på järnväg till Helsingborg.... men det tror tydligen rapportförfattaren.

/TKO

Precis. Det spelar väl ingen roll hur stor hamn Stockholm bygger, det viktiga är om sjlfartsföretagen vill använda den.

Göteborg ligger nära de stora oceanerna, det Glr inte Stockholm. Göteborg har varit Sveriges stora hamn sedan 1600-talet. På medeltiden handlade Sverige mest med andra Östersjöländerna, men nu har vi en globaliserad värld.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav twr » lör 01 sep, 2018 8:13

CS, jag tänkte också kommentera att förslaget kan vidareutvecklas så att landstinget tar över hela pendeltågssystemet. Då blir det förstås en annan sak.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav CS » lör 01 sep, 2018 8:50

dr Cassandra Nojdh skrev:
Lennart Petersen skrev:I och för sig tror jag nog att staten skulle kunna överlåta Nynäsbanan till landstinget och det helt gratis. För rimligtvis ger väl banan en nettoförlust för Trv , investeringar och underhåll överstiger vida de rätt blygsamma banavgifterna som ger intäckter. Vänd då i stället på resonemanget om vad landstinget skulle ha för fördel att ta över banan och med det det rätt kostsamma underhållet. Eller kanske spekulerar man i att få ett avtal med staten där man får något som motsvarar det bidrag som nu går till banans underhåll via statsbudgeten. Exempel på avförstatligande är annars Roslagsbanan , överläts väl gratis när det hotades med nedläggning. Och Inlandsbanan som ägs av staten men förvaltas av IBAB bakom vilket står kommunerna längs banan.

Så kanske Trafikverket tänker, men knappast "staten". Det bleve nog under alla förhållanden en kostsam historia för landstinget. Men hr. landstingsrådet vill förstås röra om i grytan lite just nu.

Liknelsen med Roslagsbanan haltar betydligt. Där rörde det sig om ett udda spårsystem, med "fel" spårvidd, som man bara till varje pris ville bli av med.


Staten har i modern tid dvs efter 1960-talet medfinansierat i princip all spårutbyggnad av landstingets spåranläggning
Landstinget har under samma tid medfinansierat i princip all spårutbyggnad av statens spåranläggning som berör pendeltågssystemet.

Så utifrån finansieringsperspektivet så är tex den utbyggda tunnelbanan i huvudsak en statlig angelägenhet och borde följaktligen byggas av Trafikverket.

Kostnaden för dubbelspåren i Roslagsbanans utbyggnad ligger på ca 4 mdr, och då får du en helt ny järnväg. Av dessa så betalar staten ca hälften från länsplan och nationell plan. Är Roslagsbanan därigenom en statlig järnväg?

Landstinget tar från 1/1 2019 över ansvaret för länsplanen i Stockholms län. Dvs hur fördelningen av de statliga medlen för utveckling av regional infrastruktur ska göras. Pengarna kommer från statskassan men fördelas av regionen.

Trängselskatten i Stockholm är en betydande finansiär för (väg)trafikinvesteringar i Stockholms län. Men det klassas som statliga medel. I Göteborg är trängselskatten lokala/regionala medel.

Och som Lennart säger Infrastruktur är en förlustaffär, kanske med undantag av Arlandabanan då.


Min poäng är att ägande, förvaltande, utvecklande och finansiering av infrastruktur är inte direkt kopplat till varandra utan förändras över tid genom förhandlingar.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 629
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 01 sep, 2018 9:02

CS skrev:Staten har i modern tid dvs efter 1960-talet medfinansierat i princip all spårutbyggnad av landstingets spåranläggning
Landstinget har under samma tid medfinansierat i princip all spårutbyggnad av statens spåranläggning som berör pendeltågssystemet.

Så utifrån finansieringsperspektivet så är tex den utbyggda tunnelbanan i huvudsak en statlig angelägenhet och borde följaktligen byggas av Trafikverket.

Kostnaden för dubbelspåren i Roslagsbanans utbyggnad ligger på ca 4 mdr, och då får du en helt ny järnväg. Av dessa så betalar staten ca hälften från länsplan och nationell plan. Är Roslagsbanan därigenom en statlig järnväg?

Landstinget tar från 1/1 2019 över ansvaret för länsplanen i Stockholms län. Dvs hur fördelningen av de statliga medlen för utveckling av regional infrastruktur ska göras. Pengarna kommer från statskassan men fördelas av regionen.

Trängselskatten i Stockholm är en betydande finansiär för (väg)trafikinvesteringar i Stockholms län. Men det klassas som statliga medel. I Göteborg är trängselskatten lokala/regionala medel.

Och som Lennart säger Infrastruktur är en förlustaffär, kanske med undantag av Arlandabanan då.


Min poäng är att ägande, förvaltande, utvecklande och finansiering av infrastruktur är inte direkt kopplat till varandra utan förändras över tid genom förhandlingar.

Här tycker jag, med förlov sagt, att det slås in öppna dörrar. Alla vet att Stockholms tunnelbana aldrig hade kommit till stånd om inte allas vår Helge B. lyckats vigga pengar av Gunnar Sträng.
I övrigt får jag säga att med det resonemanget spelar det ingen roll var ägandet ligger - och då kan man lika gärna ha kvar förhållandet som det är nu. Men den röda diktaturen i öst är nog intresserad, som sagt......
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1352
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan

Inläggav Enceladus » lör 01 sep, 2018 9:06

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Vilken fredagskvällsunderhållning!
Men detta är ju inte seriöst.
(Till signaturen "Enceladus": Läs gärna dom dokument som länkas till. Det blir lite pinsamt när dessa innehåller rakt motsatt ståndpunkt till vad signaturen försöker argumentera för)

/TKO


Med den inställningen är det inte konstigt att Godsförbindelse Södertörn blir motorväg. Det står tydligt i utredningen att järnvägens andel skulle kunna öka med bättre infrastruktur.


Infrastrukturen spelar ingen roll om det inte finns ett (gods)trafikflöde. Det är inte speciellt troligt att containertrafik kommer att gå på fartyg till Norvik för att sedan lastas om på järnväg till Helsingborg.... men det tror tydligen rapportförfattaren.

/TKO


Flödena redovisas i utredningen. Men eftersom du vet bäst så är det ju bara att förkasta den utredning som experter på området har gjort! Nä, jag tror inte att kommunerna blir övertygade. Eftersom intresset för järnvägen tycks vara begränsat från andra håll så verkar kommunerna tyvärr bli tvungna att förorda diverse motorvägsprojekt. Vem vet om inte Östlig förbindelse kommer att motiveras med jättehamnen? :(
Enceladus
 
Inlägg: 4277
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster