Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » tis 04 dec, 2018 23:08

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:50 avgångar bussar i maxtimmen? Skulle tro att 15 dubbla spårvagnar räcker. Men det är bara en gissning. Behöver man öka kapaciteten så kan man köra var tredje minut / 20 spårvagnar i maxtimmen. Det viktiga är att man inte låter bussar gå parallellt - då finns risken för stockning. (Då SL inte vill ha ingång i flera dörrar på bussar tar hållplatsuppehålll längre tid...) Grejen är att man inte får vara rädd för långa spårvagnståg. I Budapest klarar de (nästan) 60 meter långa tåg varannan minut på en vältrafikerad gata i en halvcirkel runt city (en sträckning väl jämförbar med fyrans - bortsett från gatubredden...)

Hur ska dessa dessa 50 bussar ersättas av spårväg ? Förutom då buss 4 förstås som ersätts direkt av spårväg så går ju bussarna åt alla möjliga håll åt sydväst och ger en bra och bekväm genväg upp mot väst och nordväst.


Om vi kör spårvagn på 4:an samt bygger en gren Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull så föreslår jag följande förändringar av busstrafiken på Västerbron:

54: Läggs ner, Reimersholme får nöja sej med utökad trafik på 66.
77: Läggs ner, spårväg och byte till tunnelbana vid Odenplan ersätter.
151: Läggs ner, tätare trafik på Tub 2 ersätter.
153: Läggs ner, tätare trafik på Tub 2 ersätter.
726: Avkortas till Liljeholmen alternativt Hornstull.
743: Avkortas till Liljeholmen alternativt Hornstull.
746: Kan eventuellt fortsätta trafikera Fridhemsplan, annars avkortas till Liljeholmen alternativt Hornstull.
'
Ja då var det ju nästan inga bussar kvar på Västerbron...

föreslår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » tis 04 dec, 2018 23:49

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:50 avgångar bussar i maxtimmen? Skulle tro att 15 dubbla spårvagnar räcker. Men det är bara en gissning. Behöver man öka kapaciteten så kan man köra var tredje minut / 20 spårvagnar i maxtimmen. Det viktiga är att man inte låter bussar gå parallellt - då finns risken för stockning. (Då SL inte vill ha ingång i flera dörrar på bussar tar hållplatsuppehålll längre tid...) Grejen är att man inte får vara rädd för långa spårvagnståg. I Budapest klarar de (nästan) 60 meter långa tåg varannan minut på en vältrafikerad gata i en halvcirkel runt city (en sträckning väl jämförbar med fyrans - bortsett från gatubredden...)

Hur ska dessa dessa 50 bussar ersättas av spårväg ? Förutom då buss 4 förstås som ersätts direkt av spårväg så går ju bussarna åt alla möjliga håll åt sydväst och ger en bra och bekväm genväg upp mot väst och nordväst.


Om vi kör spårvagn på 4:an samt bygger en gren Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull så föreslår jag följande förändringar av busstrafiken på Västerbron:

54: Läggs ner, Reimersholme får nöja sej med utökad trafik på 66.
77: Läggs ner, spårväg och byte till tunnelbana vid Odenplan ersätter.
151: Läggs ner, tätare trafik på Tub 2 ersätter.
153: Läggs ner, tätare trafik på Tub 2 ersätter.
726: Avkortas till Liljeholmen alternativt Hornstull.
743: Avkortas till Liljeholmen alternativt Hornstull.
746: Kan eventuellt fortsätta trafikera Fridhemsplan, annars avkortas till Liljeholmen alternativt Hornstull.
'
Ja då var det ju nästan inga bussar kvar på Västerbron...

föreslår
Thomas K Ohlsson


Som framgår av den här redovisningen behöver den nya tunnelbanan vara på plats innan det är aktuellt med en spårväg på Västerbron. Annars blir det ökad trängsel i den radiella trafiken, fler byten vid T-Centralen och längre restider för de flesta resenärer. Spårväg borde dock utredas i samband med att Västerbron renoveras eller byts ut någon gång under kommande år.

I tider av stark befolkningstillväxt är trafikförändringar som ökar trängseln på de högst belastade sträckorna det sista vi behöver! Om förslaget inkluderar ett nytt spårpar mellan Liljeholmen och Årstaberg så är det något bättre (20 vagnar/h föreslås ju ovan), men inte tillräckligt. Bytena måste också vara attraktiva vid Liljeholmen och Årstaberg. Inte som linje 77 (fel plattform) eller Tvärbanan (spårspring).
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 9:15

Det som behövs är tätare trafik på Tub 2 - vilket inte kräver att vi slänger bort skattepengar på en tunnel mellan Älvsjö och Fridhemsplan.

Det vore intressant att se resandesiffror för direktbussarna till Fridhemsplan - det stora antalet bussar under maxtimmen kanske inte riktigt motsvaras av ett enormt trafikantflöde? Visst är förbindelserna bekväma för några resenärer - men en annan anledning till att dessa linjer går till Fridhemsplan är att det inte finns plats att vända fler linjer vid Liljeholmen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 11:01

TKO skrev:Det som behövs är tätare trafik på Tub 2 - vilket inte kräver att vi slänger bort skattepengar på en tunnel mellan Älvsjö och Fridhemsplan.

Det vore intressant att se resandesiffror för direktbussarna till Fridhemsplan - det stora antalet bussar under maxtimmen kanske inte riktigt motsvaras av ett enormt trafikantflöde? Visst är förbindelserna bekväma för några resenärer - men en annan anledning till att dessa linjer går till Fridhemsplan är att det inte finns plats att vända fler linjer vid Liljeholmen.

/TKO


Bussarna går till Fridhemsplan eftersom det saknas snabb spårtrafik dit. Till Liljeholmen går det snabbare att åka tunnelbana eller pendeltåg och Tvärbanan för en stor del av resenärerna. Jag förstår inte varför du envisas med trafikförändringar som innebär större trängsel, längre restider och fler byten för de flesta resenärer i Sydväst. Är du medveten om hur situationen ser ut idag och vilket bostadsbyggande som planeras under de närmaste åren? Jag misstänker att inte ens Moderaterna skulle acceptera ditt förslag!

Du behöver inte oroa dig för ett överutbud på direktbussarna. Den här delen av Stockholm har generellt sett hög beläggning på alla trafikslag. Södertäljelinjen har den högsta maximala beläggningsgraden i hela Stockholm. Röda linjen har den högsta genomsnittliga beläggningsgraden. Den dimensionerade sträckan på Tvärbanan är mellan Liljeholmen och Årstaberg. Regionens högst belastade nattbussar - 791 och 191 - går naturligtvis i Sydväst. Direktbussarna är inget undantag.

I remissen inför trafikförändringar i SL-trafiken föreslogs utbudsökningar på flera av linjerna till Fridhemsplan (151 och 743), men resurserna gick istället till att behålla utbudet på de mindre efterfrågade linjerna som går parallellt med Ostkustbanan, vilket operatörerna av naturliga skäl ville reducera (526 och 565). Enligt signaturen "Lars_L" har linje 743 högst beläggning av alla direktbussar - och högre än linje 4 enligt vissa mätningar! Det är helt enkelt inte innerstadstrafiken som behöver resurserna mest just nu, och de närmaste årens bostadsbyggande kommer bara att öka behovet.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 11:16

Om nu direktbussar till Fridhemsplan är så bra - varför går inte Södertäljebussarna dit?

Linje 743 har 200-250 resenärer under maxtimmen, hur många som åker till Fridhemsplan vet jag dock ej.

En fråga som dyker upp är vad som skall hända med dessa direktbussar om den olycksaliga tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan byggs. Skall dom behållas?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Kantorn » ons 05 dec, 2018 11:48

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det som behövs är tätare trafik på Tub 2 - vilket inte kräver att vi slänger bort skattepengar på en tunnel mellan Älvsjö och Fridhemsplan.

Det vore intressant att se resandesiffror för direktbussarna till Fridhemsplan - det stora antalet bussar under maxtimmen kanske inte riktigt motsvaras av ett enormt trafikantflöde? Visst är förbindelserna bekväma för några resenärer - men en annan anledning till att dessa linjer går till Fridhemsplan är att det inte finns plats att vända fler linjer vid Liljeholmen.

/TKO


Bussarna går till Fridhemsplan eftersom det saknas snabb spårtrafik dit.

Men om det blir spårväg (Liljeholmen -) Hornstull - Fridhemsplan så finns snabb spårtrafik. Då behöver man inte åka in till T-Centralen. Låt oss säga att fyran går var femte minut och "grenen" (vad den nu ska heta) går däremellan - då blir det kapacitetsstyrka så det räcker ett tag.

Mitt förslag är i förstone att båda linjerna går till Odenplan eller möjligen Tekniska högskolan (om nu den behöver så hög kapacitet när (om) RB förlängs till City...) och fyran fortsätter till till exempel Loudden.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7250
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 12:08

TKO skrev:Om nu direktbussar till Fridhemsplan är så bra - varför går inte Södertäljebussarna dit?


En linje mellan Södertälje och Fridhemsplan skulle bli "för populär" för att trafikeras med buss. Enligt den länkade artikeln vill SL att fler väljer pendeltåget (trots att det är just avgångarna från Södertälje som har den mest extrema beläggningsgraden i hela Stockholm). Det är nämligen dyrt att köra bussar i den här omfattningen. Det finns två linjer som går mellan Södertälje och Liljeholmen - 748 och 749 - och trots att den senare har 10-minuterstrafik så är det stora problem med trängsel.

I presentationen om Södertörnsbanan föreslås regionaltåg mellan Södertälje och Fridhemsplan. Det är rätt trafikslag för trafikuppgiften. Eftersom landstinget har visat noll intresse för den här satsningen så fick det bli tunnelbana. Bättre eller sämre kan diskuteras.

TKO skrev:En fråga som dyker upp är vad som skall hända med dessa direktbussar om den olycksaliga tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan byggs. Skall dom behållas?


Det beror väl på vem som sitter vid makten då. När Tvärbanan förlängdes till Solna rördes inte busstrafiken i Solna, men väl i Söderort. Förmodligen dras 151 och 153 in medan 726, 743 och 745 kortas av.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 12:17

Kantorn skrev:Men om det blir spårväg (Liljeholmen -) Hornstull - Fridhemsplan så finns snabb spårtrafik. Då behöver man inte åka in till T-Centralen. Låt oss säga att fyran går var femte minut och "grenen" (vad den nu ska heta) går däremellan - då blir det kapacitetsstyrka så det räcker ett tag.

Mitt förslag är i förstone att båda linjerna går till Odenplan eller möjligen Tekniska högskolan (om nu den behöver så hög kapacitet när (om) RB förlängs till City...) och fyran fortsätter till till exempel Loudden.


Det här förslaget skulle innebära ett extra byte vid Liljeholmen eller Hornstull. Restiderna skulle bli längre. Trängseln skulle öka på röda linjen och Tvärbanan. Jag förstår inte poängen!
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 12:39

Enceladus skrev:
TKO skrev:En fråga som dyker upp är vad som skall hända med dessa direktbussar om den olycksaliga tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan byggs. Skall dom behållas?


Det beror väl på vem som sitter vid makten då. När Tvärbanan förlängdes till Solna rördes inte busstrafiken i Solna, men väl i Söderort. Förmodligen dras 151 och 153 in medan 726, 743 och 745 kortas av.


Det lär ju medföra förlängda restider för de som idag åker med direktbussen till Fridhemsplan, eftersom det finns all anledning att misstänka att det blir en rätt komplicerad förläggning av de nya tunnelbaneplattformarna. Det är inte alls otroligt att det skulle gå fortare om möjlighet fanns att byta till spårvagn vid Liljeholmen för vidare färd mot Fridhemsplan. Och om spårvagnen fortsätter till Odenplan är den naturligtvis ett snabbare alternativ dit - än tunnelbana med två krångliga byten.

TF bör snarast studera möjligheten till en spårvägsförbindelse med hög kapacitet som alternativ till den dyra tunnelbanan!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav twr » ons 05 dec, 2018 12:55

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:En fråga som dyker upp är vad som skall hända med dessa direktbussar om den olycksaliga tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan byggs. Skall dom behållas?


Det beror väl på vem som sitter vid makten då. När Tvärbanan förlängdes till Solna rördes inte busstrafiken i Solna, men väl i Söderort. Förmodligen dras 151 och 153 in medan 726, 743 och 745 kortas av.


Det lär ju medföra förlängda restider för de som idag åker med direktbussen till Fridhemsplan, eftersom det finns all anledning att misstänka att det blir en rätt komplicerad förläggning av de nya tunnelbaneplattformarna. Det är inte alls otroligt att det skulle gå fortare om möjlighet fanns att byta till spårvagn vid Liljeholmen för vidare färd mot Fridhemsplan. Och om spårvagnen fortsätter till Odenplan är den naturligtvis ett snabbare alternativ dit - än tunnelbana med två krångliga byten.

TF bör snarast studera möjligheten till en spårvägsförbindelse med hög kapacitet som alternativ till den dyra tunnelbanan!

/TKO

Den föreslagna tunnelbanan har vissa styrkor, såsom linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Som bekant har den många svagheter. Om den här processen skötts ordentligt är det ganska säkert att det inte hade blivit just tunnelbana som avtalats. En i sammanhanget billig spårväg i kombination med någon form av regional järnväg skulle jag gissa är det bästa paketet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2018 13:42

twr skrev:Den föreslagna tunnelbanan har vissa styrkor, såsom linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Som bekant har den många svagheter. Om den här processen skötts ordentligt är det ganska säkert att det inte hade blivit just tunnelbana som avtalats. En i sammanhanget billig spårväg i kombination med någon form av regional järnväg skulle jag gissa är det bästa paketet.


Man utredde väl pendeltågstunnel Älvsjö - Fridhemsplan och vidare norr ut som ett alternativ till Citybanan en gång i tiden. Jag gissar att den idén föll rätt tidigt. Men vore inte det ett lämpligare bygge än T-bana? Då finns det direkttåg från de fyra pendeltågsgrenarna till Kungsholmen som alternativ till att åka via City. Borde avlasta T-banan en del och kanske också bidra till att få bort all koncentration till city utan i stället göra delar av Kungsholmen mer attraktiv.

En tokig, eller utopisk, idé:
Bygg järnvägen för både pendeltåg och andra tåg. Lägg en järnvägsstation Stockholm Västra där Hornsbergsgaraget ligger i dag. Ordna god förbindelse med T-banans gröna och blå stationer i trakten. Och kanske en ny snabbpendel av T-banetyp Stockholm V - Fridhemsplan - Centralen/T-centralen/Stockholm City.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Kantorn » ons 05 dec, 2018 15:10

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Men om det blir spårväg (Liljeholmen -) Hornstull - Fridhemsplan så finns snabb spårtrafik. Då behöver man inte åka in till T-Centralen. Låt oss säga att fyran går var femte minut och "grenen" (vad den nu ska heta) går däremellan - då blir det kapacitetsstyrka så det räcker ett tag.

Mitt förslag är i förstone att båda linjerna går till Odenplan eller möjligen Tekniska högskolan (om nu den behöver så hög kapacitet när (om) RB förlängs till City...) och fyran fortsätter till till exempel Loudden.


Det här förslaget skulle innebära ett extra byte vid Liljeholmen eller Hornstull. Restiderna skulle bli längre. Trängseln skulle öka på röda linjen och Tvärbanan. Jag förstår inte poängen!

Poängen är att det blir bra mycket billigare att bygga, att folk vid färdens slut redan är uppe på ytan, och att jag tror att den linjen som är på förslag troligen inte kommer att bli attraktiv på ett tag, men en utbyggd spårväg blir det från första trafikdag. Det hela skulle innebära att man måste förtäta röda linjen, men det sker ju i alla fall när den aktuella linjen byggs. Varför trängseln skulle öka på tvärbanan förstår jag inte.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7250
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav twr » ons 05 dec, 2018 15:35

LÅ1 skrev:
twr skrev:Den föreslagna tunnelbanan har vissa styrkor, såsom linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Som bekant har den många svagheter. Om den här processen skötts ordentligt är det ganska säkert att det inte hade blivit just tunnelbana som avtalats. En i sammanhanget billig spårväg i kombination med någon form av regional järnväg skulle jag gissa är det bästa paketet.


Man utredde väl pendeltågstunnel Älvsjö - Fridhemsplan och vidare norr ut som ett alternativ till Citybanan en gång i tiden. Jag gissar att den idén föll rätt tidigt. Men vore inte det ett lämpligare bygge än T-bana? Då finns det direkttåg från de fyra pendeltågsgrenarna till Kungsholmen som alternativ till att åka via City. Borde avlasta T-banan en del och kanske också bidra till att få bort all koncentration till city utan i stället göra delar av Kungsholmen mer attraktiv.

En tokig, eller utopisk, idé:
Bygg järnvägen för både pendeltåg och andra tåg. Lägg en järnvägsstation Stockholm Västra där Hornsbergsgaraget ligger i dag. Ordna god förbindelse med T-banans gröna och blå stationer i trakten. Och kanske en ny snabbpendel av T-banetyp Stockholm V - Fridhemsplan - Centralen/T-centralen/Stockholm City.

Kolla upp tråden ”Förbifart regionaltåg”!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 15:46

twr skrev:
TKO skrev:---klipp---
TF bör snarast studera möjligheten till en spårvägsförbindelse med hög kapacitet som alternativ till den dyra tunnelbanan!

/TKO

Den föreslagna tunnelbanan har vissa styrkor, såsom linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Som bekant har den många svagheter. Om den här processen skötts ordentligt är det ganska säkert att det inte hade blivit just tunnelbana som avtalats. En i sammanhanget billig spårväg i kombination med någon form av regional järnväg skulle jag gissa är det bästa paketet.


För resenärer vid sju stationer (Aspudden-Skärholmen) är det naturligtvis en fördel med direkt trafik till Fridhemsplan. Och resenärer längre ut på Botkyrkabanan kan ju byta vid samma plattform - även om de då missar halva turtätheten jämfört med ett byte i Liljeholmen.

För övriga resenärer är jag rädd att bytet vid Liljeholmen kommer att vara tämligen tidskrävande - vi har ju sett hur bra FUT fått till Gullmarsplan...
har det skissats något på stationsutformningen?

Under mellantrafiken antar jag att man kommer att köra 10-minunterstrafik på varje gren (Älvsjö och Skärholmen).

Eftersom spårvägsalternativet inte kommer att utredas av TF (och det är kanske redan kört) borde ändå någon glad amatör titta på hur mycket spårväg vi kan få för de pengar som nu slängs i sjön - eller snarare under sjön - det kanske räcker till hela fyran inklusive en gren till Liljeholmen-Årstaberg?
Kunde vi sedan få fram restider för spårvägsalterantivet jämfört med tunneln så tror jag att det blir ännu tydligare vad som är att föredraga...

Men detta är kanske värt en egen tråd?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 15:57

Kantorn skrev:
Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Men om det blir spårväg (Liljeholmen -) Hornstull - Fridhemsplan så finns snabb spårtrafik. Då behöver man inte åka in till T-Centralen. Låt oss säga att fyran går var femte minut och "grenen" (vad den nu ska heta) går däremellan - då blir det kapacitetsstyrka så det räcker ett tag.

Mitt förslag är i förstone att båda linjerna går till Odenplan eller möjligen Tekniska högskolan (om nu den behöver så hög kapacitet när (om) RB förlängs till City...) och fyran fortsätter till till exempel Loudden.


Det här förslaget skulle innebära ett extra byte vid Liljeholmen eller Hornstull. Restiderna skulle bli längre. Trängseln skulle öka på röda linjen och Tvärbanan. Jag förstår inte poängen!

Poängen är att det blir bra mycket billigare att bygga, att folk vid färdens slut redan är uppe på ytan, och att jag tror att den linjen som är på förslag troligen inte kommer att bli attraktiv på ett tag, men en utbyggd spårväg blir det från första trafikdag. Det hela skulle innebära att man måste förtäta röda linjen, men det sker ju i alla fall när den aktuella linjen byggs. Varför trängseln skulle öka på tvärbanan förstår jag inte.


Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan. De befolkningsprognoser som användes i de utredningar som TKO hänvisar till har redan passerats med råge. Det som byggs nu behöver lösa framtidens problem, inte gårdagens. Bara spårväg är inget alternativ i dagens läge. Däremot kan det vara ett komplement.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 16:03

Enceladus skrev:Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan. De befolkningsprognoser som användes i de utredningar som TKO hänvisar till har redan passerats med råge. Det som byggs nu behöver lösa framtidens problem, inte gårdagens. Bara spårväg är inget alternativ i dagens läge. Däremot kan det vara ett komplement.


Med tanke på de milt sagt mediokra resandesiffror som prognosticeras för "idiotbanan" är det lite väl magstarkt att framhålla denna som en bra investering för att lösa framtidens kapacitetsproblem. Resenärerna på denna bana kan mycket väl bli de som kostat skattebetalarna mest - jag gissar att Lidingöbanan får ge upp förstaplatsen!

Dessutom kanske signaturen "Enceladus" skall vara observant på hur bostadsbyggandet minskar oroväckande mycket i stockholmsregionen. Utan nya bostäder kanske det blir svårt att uppnå den befolkningsökning som t ex RUFS anger.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav twr » ons 05 dec, 2018 16:19

Jag skulle tro att spårväg på linje 4 och linje 5 skulle kosta högst hälften av tunnelbaneinvestwringen.

Problemet är att planeringskollektivet använder olika mentala budgetar. Tunnelbana får kosta i stort sett hur mycket som helst, och ingen fäster någon större vikt vid vad byttan är. Spårvägar granskas oerhört mycket hårdare och räknas nästan alltid som ”dyra”, även när de är helt nödvändiga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 16:20

TKO skrev:
Enceladus skrev:Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan. De befolkningsprognoser som användes i de utredningar som TKO hänvisar till har redan passerats med råge. Det som byggs nu behöver lösa framtidens problem, inte gårdagens. Bara spårväg är inget alternativ i dagens läge. Däremot kan det vara ett komplement.


Med tanke på de milt sagt mediokra resandesiffror som prognosticeras för "idiotbanan" är det lite väl magstarkt att framhålla denna som en bra investering för att lösa framtidens kapacitetsproblem. Resenärerna på denna bana kan mycket väl bli de som kostat skattebetalarna mest - jag gissar att Lidingöbanan får ge upp förstaplatsen!

Dessutom kanske signaturen "Enceladus" skall vara observant på hur bostadsbyggandet minskar oroväckande mycket i stockholmsregionen. Utan nya bostäder kanske det blir svårt att uppnå den befolkningsökning som t ex RUFS anger.

/TKO


Ja, om du utgår från egna befolkningsprognoser så får du förstås en annan bild av verkligheten. Eftersom prognoserna för nästa år redan har visat sig vara underskattningar så det känns aningen verklighetsfrämmande att tala om överskattningar. Det är väldigt svårt att diskutera olika trafiklösningar om de utgår från helt olika befolkningsprognoser. Jag tror dock att vi kommer att ha det omvända problemet, d.v.s. att prognoserna i RUFS är för konservativa. Bland annat klimatförändringar kommer att göra att allt fler flyttar till vår del av världen.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 16:26

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan. De befolkningsprognoser som användes i de utredningar som TKO hänvisar till har redan passerats med råge. Det som byggs nu behöver lösa framtidens problem, inte gårdagens. Bara spårväg är inget alternativ i dagens läge. Däremot kan det vara ett komplement.


Med tanke på de milt sagt mediokra resandesiffror som prognosticeras för "idiotbanan" är det lite väl magstarkt att framhålla denna som en bra investering för att lösa framtidens kapacitetsproblem. Resenärerna på denna bana kan mycket väl bli de som kostat skattebetalarna mest - jag gissar att Lidingöbanan får ge upp förstaplatsen!

Dessutom kanske signaturen "Enceladus" skall vara observant på hur bostadsbyggandet minskar oroväckande mycket i stockholmsregionen. Utan nya bostäder kanske det blir svårt att uppnå den befolkningsökning som t ex RUFS anger.

/TKO


Ja, om du utgår från egna befolkningsprognoser så får du förstås en annan bild av verkligheten. Eftersom prognoserna för nästa år redan har visat sig vara underskattningar så det känns aningen verklighetsfrämmande att tala om överskattningar. Det är väldigt svårt att diskutera olika trafiklösningar om de utgår från helt olika befolkningsprognoser. Jag tror dock att vi kommer att ha det omvända problemet - prognoserna i RUFS är för konservativa.


Även signaturen "Enceladus" verkar utgå från alldeles egna befolknings- och resandeprognoser. Men även om vi accepterar dessa har jag svårt att se att tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan ger "värde för pengarna"... jag har enbart sett en person så ihärdigt försvara beslutet.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 16:34

TKO skrev:Även signaturen "Enceladus" verkar utgå från alldeles egna befolknings- och resandeprognoser. Men även om vi accepterar dessa har jag svårt att se att tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan ger "värde för pengarna"... jag har enbart sett en person så ihärdigt försvara beslutet.

/TKO


Jag har väl aldrig sagt att den ger "värde för pengarna". Tvärtom har jag beklagat de låsningar som har gett utrymme för den här lösningen. Däremot har jag sagt att den är bättre än att rulla tummarna och inte bygga något kapacitetsstarkt alls. Jag har accepterat att järnväg är paria i Stockholmspolitiken.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster