Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Inläggav Enceladus » ons 15 aug, 2018 14:32

Svenska Dagbladet har en artikelserie om "det växande Stockholm". En av huvudpunkterna är trängseln i tunnelbanan och på pendeltågen. Mycket talar för att situationen blir ännu värre, åtminstone på kort sikt. Befolkningen växer och några större investeringar har inte färdigställts på väldigt länge. Det finns flera större städer som har mindre trängsel. Två och en halv tunnelbanelinje är inte särskilt mycket för en stad av Stockholms storlek - lägg därtill avsaknaden av kapacitetsstarka tvärförbindelser. Hur kunde det bli så här illa?

En viktigare fråga är hur bristerna ska åtgärdas. Trafiklandstingsrådet Tamsons föreslår följande projekt:

*Tunnelbana från Nacka till Värmdölandet
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge - förlängning av Spårväg syd?
*Tvärförbindelse mellan Kista och Täby via Danderyd - förlängning av Kistagrenen?
*Tvärförbindelse mellan Solna och Universitetet - förlängning av Solnagrenen?

Samtliga projekt har diskuterats tidigare på detta forum och generellt sett kan de bli ganska vettiga med rätt utformning. Räcker dessa projekt eller behövs fler satsningar på medellång sikt?
Enceladus

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 15 aug, 2018 14:43

Enceladus skrev:Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Svenska Dagbladet har en artikelserie om "det växande Stockholm". En av huvudpunkterna är trängseln i tunnelbanan och på pendeltågen. Mycket talar för att situationen blir ännu värre, åtminstone på kort sikt. Befolkningen växer och några större investeringar har inte färdigställts på väldigt länge. Det finns flera större städer som har mindre trängsel. Två och en halv tunnelbanelinje är inte särskilt mycket för en stad av Stockholms storlek - lägg därtill avsaknaden av kapacitetsstarka tvärförbindelser. Hur kunde det bli så här illa?

---klipp---

Huruvida Tamsons förslag är vettiga ber jag att få återkomma till!

Jag vill nu bara fråga signaturen "Enceladus" vilka städer i världen som har fler tunnelbanekilometrar per innevånare än Stockholm? Jag tror det finns en lucka i argumentationen här...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » ons 15 aug, 2018 14:49

TKO skrev:

---klipp---

Jag vill nu bara fråga signaturen "Enceladus" vilka städer i världen som har fler tunnelbanekilometrar per innevånare än Stockholm? Jag tror det finns en lucka i argumentationen här...

/TKO

Du jämför äpplen med päron. Det är främst antalet linjer som avgör kapaciteten i en stad, inte hur långa linjerna är eller hur många grenar de har. För övrigt har Olso fler tunnelbanekilometrar per innevånare än Stockholm, men det är ett ganska meningslöst mått.
Enceladus

Inläggav twr » ons 15 aug, 2018 14:53

TKO skrev:

---klipp---

/TKO

En annan lucka i argumentationen är att drygt ett år efter att Citybanan öppnade skriva "några större investeringar har inte färdigställts på länge".

Ja, vi vet alla att Citybanan inte blev optimal (åtminstone än så länge), men en stor investering är den definitivt. Med en stor nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » ons 15 aug, 2018 15:29

Jag ser flera möjligheter. Inom ramen för redan beslutade projekt så har vi ju de smalspåriga pendeltågslinjerna mot Roslagen. De har utvecklingspotential som man kanske inte utnyttjar till max med de nya tågen, exempelvis att man skulle kunna ha 40-50 cm bredare vagnar över plattformshöjd (typ Köpenhamns S-tåg) och att man långsiktigt skulle möjliggöra 180 meters tåg, exempelvis. Dessutom kan man ju köra pendeltåg som endast stannar vid ytterstationerna samt vid citystationerna, och som därmed kan gå på de snabbare ytterspåren. Man kan ju använda den gamla vägen genom stan för någon av dessa linjer.

Sen kan ju exempelvis Kungsängen/Bålstabanan få en ny bansträckning genom stan, tidigare förslag är ju nån som ibland kallas för Kungsholmsbanan eller nåt sånt, och vidare ut mot exempelvis Södertälje eller Nynäs.

Sen borde man givetvis titta på om man helt enkelt kan bygga en helt ny pendeltågslinje som inte använder något spår gemensamt med nuvarande system, om man kan hitta nya målpunkter längre bort från Stockholms innerstad.

En del av dessa funderingar kommer givetvis att sågas direkt av vissa forumdeltagare, men det struntar jag högaktningsfullt i!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » ons 15 aug, 2018 16:11

Enceladus skrev:En viktigare fråga är hur bristerna ska åtgärdas. Trafiklandstingsrådet Tamsons föreslår följande projekt:

*Tvärförbindelse mellan Kista och Täby via Danderyd - förlängning av Kistagrenen?

Samtliga projekt har diskuterats tidigare på detta forum och generellt sett kan de bli ganska vettiga med rätt utformning. Räcker dessa projekt eller behövs fler satsningar på medellång sikt?

*Tunnelbana från Nacka till Värmdölandet: Tunnelbana till Värmdö är väl knappast möjlig med tanke på kapacitet, inte önskvärd med tanke på restid, och en felprioritering i närtid om bussterminalen i Slussen byggs. Lösningen på lång sikt, när behovet finns, är Roslagsbanan till Värmdö.
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge - förlängning av Spårväg syd? Kanske på lång sikt. En förlängning av Spårväg syd från Älvsjö till Gullmarsplan är betydligt mer angelägen.
*Tvärförbindelse mellan Kista och Täby via Danderyd - förlängning av Kistagrenen? Bra idé, gärna i tunnel under Edsviken.
*Tvärförbindelse mellan Solna och Universitetet - förlängning av Solnagrenen? Bra idé, gärna i tunnel under Brunnsviken, och kanske en fortsättning mot Ropsten/Spårväg City/Östlig förbindelse.

Både Kistagrenens och Solnagrenens förlängningar är nog bra idéer, som är relativt oberoende av varandra, men i praktiken får man nog välja en av dem först.

Vad gäller andra bra projekt citerar jag mig själv från tråden om "Arlandaförhandlingen":

twr skrev:Det vore lämpligt att lägga till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan i paketet. Spårväg till Loudden och Ropsten, med sammankoppling med Lidingöbanan, borde också ingå. Möjligen KD:s förslag om Tvärbanan Solna - Universitetet - Ropsten också. Kanske en förbättrad knutpunkt mellan Danderyds sjukhus och Mörby station. Gärna en koppling mellan Hjulsta och Barkarby. Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden. Kanske en fortsättning till Madendalen. Några regionaltågsstationer, till exempel Solna. Förbättrad bussterminal i Gullmarsplan.

Vad tycker ni andra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav ADDE » ons 15 aug, 2018 17:43

twr skrev:
Enceladus skrev:En viktigare fråga är hur bristerna ska åtgärdas. Trafiklandstingsrådet Tamsons föreslår följande projekt:

*Tunnelbana från Nacka till Värmdölandet: Tunnelbana till Värmdö är väl knappast möjlig med tanke på kapacitet, inte önskvärd med tanke på restid, och en felprioritering i närtid om bussterminalen i Slussen byggs. Lösningen på lång sikt, när behovet finns, är Roslagsbanan till Värmdö.
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge - förlängning av Spårväg syd? Kanske på lång sikt. En förlängning av Spårväg syd från Älvsjö till Gullmarsplan är betydligt mer angelägen.
*Tvärförbindelse mellan Kista och Täby via Danderyd - förlängning av Kistagrenen? Bra idé, gärna i tunnel under Edsviken.
*Tvärförbindelse mellan Solna och Universitetet - förlängning av Solnagrenen? Bra idé, gärna i tunnel under Brunnsviken, och kanske en fortsättning mot Ropsten/Spårväg City/Östlig förbindelse.

Både Kistagrenens och Solnagrenens förlängningar är nog bra idéer, som är relativt oberoende av varandra, men i praktiken får man nog välja en av dem först.

Vad gäller andra bra projekt citerar jag mig själv från tråden om "Arlandaförhandlingen":

twr skrev:Det vore lämpligt att lägga till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan i paketet. Spårväg till Loudden och Ropsten, med sammankoppling med Lidingöbanan, borde också ingå. Möjligen KD:s förslag om Tvärbanan Solna - Universitetet - Ropsten också. Kanske en förbättrad knutpunkt mellan Danderyds sjukhus och Mörby station. Gärna en koppling mellan Hjulsta och Barkarby. Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden. Kanske en fortsättning till Madendalen. Några regionaltågsstationer, till exempel Solna. Förbättrad bussterminal i Gullmarsplan.

Vad tycker ni andra?

*Tunnelbana till Värmdölandet? Möjligen till Orminge C, men inte längre... Då kan nog en ny Pendeltågsbana byggas istället. Hit kan ju alla de nya X60-tågen köra till från en breddad Roslagsbana
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge är intressant först när det går en tvärförbindelse mellan Haninge-Tyresö. I sig så är det nog itne så hållbart, men troligtvis uppskattar nog resenärerna en snabb resa med en spårvagn genom skogen...
* Tvärförbindelse kista-danderyd-täby? Tänker tamsoms i kringel-korkar nu, eller? Bästa vore Kista-Edsberg-Roslags Näsby-Täby C, eller kan det vara Kista-Danderyd-Näsby park-grenen? Jag vill ha båda iaf.
*Tvärförbindelse Solna-Universitetet? Gärna, men då via järva korg och bergshamra, det gör framförallt Järva korg mer attraktivt. Är nog både snyggare och billigare att bygga så än att gå över brunnsviken som vissa här föreslår. Men vart är Universitetet-Ropsten?
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Sio » ons 15 aug, 2018 18:42

ADDE skrev:*Tvärförbindelse Solna-Universitetet? Gärna, men då via järva korg och bergshamra, det gör framförallt Järva korg mer attraktivt. Är nog både snyggare och billigare att bygga så än att gå över brunnsviken som vissa här föreslår. Men vart är Universitetet-Ropsten?

Självklart ska den gå över Brunnsvinken, då blir sträckan Solna-Universitetet nästan spiktrakt 3 km, bör köras på fem minuter med ett stopp i Frösunda vik
Via Järva krog och Bergshamra är sträckan ca sex km och man lär få slingra sig fram genom bebyggelsen, körtiden lär väl blir minst en kvart med ett stopp i Järvakrog och ett i Berghamra. Fortsärttningen till Ropsten och kopplingen till den spårvägskonverterade linje 6 i Gasverksområdet ser jag som självklar.

Edit: Om Järvakrog behöver mer kollektivtrafik föreslår jag förlänging av den "gula" linjen, på sikt till Silverdal.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav TKO » tor 16 aug, 2018 10:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:

---klipp---

/TKO

Du jämför äpplen med päron. Det är främst antalet linjer som avgör kapaciteten i en stad, inte hur långa linjerna är eller hur många grenar de har. För övrigt har Olso fler tunnelbanekilometrar per innevånare än Stockholm, men det är ett ganska meningslöst mått.

Äpplen och päron klarar jag faktiskt av att skilja på!
"Antal linjer" - utan närmare definition - är naturligtvis ett helt meningslöst mått. Snart har ju Stockholm 4 tunnelbanelinjer, men har det ökat kapaciteten speciellt mycket? (Jag antar att skribenten räknar "färger" när hen fastställer antalet linjer ).

Artikeln innehåller följande intressanta passus:
Det visar även att det ibland faktiskt var värre förr. Tittar man på den värsta rusningstimmen var det under 1975 drygt 50 procent fler som åkte grön linje norrut vid Slussen än i dag.
Jag påstår inte att det var bra 1975, men det ger ändå lite perspektiv åt de domedagsbasuner som signaturen "Enceladus" (och andra) så ofta tutar i.

Ja Oslo har "mer tunnelbana per innevånare" än Stockholm. Men finns det någon annan storstad som är i närheten?

Eller om vi ändå skall tillmäta skribentens jämförelsetal "antal linjer" en viss betydelse - vilka städer i Stockholms storlek har fler "linjer"?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 16 aug, 2018 11:10

TKO skrev:Äpplen och päron klarar jag faktiskt av att skilja på!
"Antal linjer" - utan närmare definition - är naturligtvis ett helt meningslöst mått. Snart har ju Stockholm 4 tunnelbanelinjer, men har det ökat kapaciteten speciellt mycket? (Jag antar att skribenten räknar "färger" när hen fastställer antalet linjer ).

Det visar även att det ibland faktiskt var värre förr. Tittar man på den värsta rusningstimmen var det under 1975 drygt 50 procent fler som åkte grön linje norrut vid Slussen än i dag.
Jag påstår inte att det var bra 1975, men det ger ändå lite perspektiv åt de domedagsbasuner som signaturen "Enceladus" (och andra) så ofta tutar i.

Ja Oslo har "mer tunnelbana per innevånare" än Stockholm. Men finns det någon annan storstad som är i närheten?

Eller om vi ändå skall tillmäta skribentens jämförelsetal "antal linjer" en viss betydelse - vilka städer i Stockholms storlek har fler "linjer"?

/TKO

Fyra tunnelbanelinjer är väl att ta i. Det blir snarare tre och en halv, precis som blå linjen idag är en halv linje. Det blir visserligen en fördubbling av kapaciteten söderifrån eftersom de två nya halvorna tillkommer där, men norrut förblir kapaciteten oförändrad - om vi inte medräknar andra trafikslag.

Någon annan storstad som är i närheten? München har ungefär lika mycket tunnelbana som Stockholm. Frågan är bara hur städernas storlek ska räknas. Det är dock något missvisande att bara räkna tunnelbana. I många europeiska städer är pendeltågs- och spårvagnstrafiken betydligt mer utbyggd. Prags tunnelbana är rätt så imponerande om hänsyn tas till spårvägsnätets storlek - och tunnelbanan fortsätter att byggas ut!
Enceladus

Inläggav TKO » tor 16 aug, 2018 11:39

Enceladus skrev:
TKO skrev:Äpplen och päron klarar jag faktiskt av att skilja på!

/TKO

Fyra tunnelbanelinjer är väl att ta i. Det blir snarare tre och en halv, precis som blå linjen idag är en halv linje. Det blir visserligen en fördubbling av kapaciteten söderifrån eftersom de två nya halvorna tillkommer där, men norrut förblir kapaciteten oförändrad - om vi inte medräknar andra trafikslag.

Någon annan storstad som är i närheten? München har ungefär lika mycket tunnelbana som Stockholm. Frågan är bara hur städernas storlek ska räknas. Det är dock något missvisande att bara räkna tunnelbana. I många europeiska städer är pendeltågs- och spårvagnstrafiken betydligt mer utbyggd. Prags tunnelbana är rätt så imponerande om hänsyn tas till spårvägsnätets storlek - och tunnelbanan fortsätter att byggas ut!

München är lite större än Stockholm. Dessutom har man ett S-bahnnät som slår Stockholms pendeltåg med hästlängder - ställ dej på Marienplatz och räkna hur många tåg som går under en timme i rusningen! (Dessutom byggar man ju nu "zweite Stammstrecke"). Men Stockholms tunnelbana är faktiskt längre (sträckkilometer) än Münchens...
Kontrollfråga - så jag förstår begreppet - hur många "linjer" har Münchens tunnelbana?

Prag vet jag inget om. Känner för närvarande inget behov av att besöka Visigradsländerna, och utan personlig erfarenhet vill jag ogärna uttala mej...

Grüssen
genosse Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tor 16 aug, 2018 12:21

TKO skrev:München är lite större än Stockholm. Dessutom har man ett S-bahnnät som slår Stockholms pendeltåg med hästlängder - ställ dej på Marienplatz och räkna hur många tåg som går under en timme i rusningen! (Dessutom byggar man ju nu "zweite Stammstrecke"). Men Stockholms tunnelbana är faktiskt längre (sträckkilometer) än Münchens...
Kontrollfråga - så jag förstår begreppet - hur många "linjer" har Münchens tunnelbana?

Prag vet jag inget om. Känner för närvarande inget behov av att besöka Visigradsländerna, och utan personlig erfarenhet vill jag ogärna uttala mej...

Grüssen
genosse Ohlsson

Jag skulle säga att München har tre linjer (i bemärkelsen banor): Implerstraße–Münchner Freiheit, Kolumbusplatz–Hauptbahnhof samt Max-Weber-Platz–Laimer Platz. Sedan finns det åtskilliga grenar och linjer (i ordets riktiga bemärkelse). Precis som i Prag möts alla tre linjer inte i en punkt, utan i en triangel. Det är inte många städer som har lagt alla ägg i samma korg!

I Stockholm har vi gröna linjen Gullmarsplan–Hässelby strand, röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg och blå linjen Kungsträdgården–Västra skogen. Linjer (inklusive deras grenar) som slutar i Stockholms innerstad räknar jag som halva linjer. Då blir det två och en halv linje. Efter Stockholmsförhandlingen blir det tre och efter Sverigeförhandlingen blir det tre och en halv. Ett ganska intuitivt mått, inte sant?

Jag rekommenderar starkt att besöka Prag, inte minst för att beskåda spårvägar som kan konkurrera med tunnelbanor!
Enceladus

Inläggav TKO » tor 16 aug, 2018 13:30

Enceladus skrev:---klipp---
Jag rekommenderar starkt att besöka Prag, inte minst för att beskåda spårvägar som kan konkurrera med tunnelbanor!

Är inte i så fall Istanbul ett ännu bättre val - om man inte har något emot att besöka låtsasdemokratier?

/TKO
TKO

Inläggav ADDE » tor 16 aug, 2018 16:23

Sio skrev:
ADDE skrev:*Tvärförbindelse Solna-Universitetet? Gärna, men då via järva korg och bergshamra, det gör framförallt Järva korg mer attraktivt. Är nog både snyggare och billigare att bygga så än att gå över brunnsviken som vissa här föreslår. Men vart är Universitetet-Ropsten?

Självklart ska den gå över Brunnsvinken, då blir sträckan Solna-Universitetet nästan spiktrakt 3 km, bör köras på fem minuter med ett stopp i Frösunda vik
Via Järva krog och Bergshamra är sträckan ca sex km och man lär få slingra sig fram genom bebyggelsen, körtiden lär väl blir minst en kvart med ett stopp i Järvakrog och ett i Berghamra. Fortsärttningen till Ropsten och kopplingen till den spårvägskonverterade linje 6 i Gasverksområdet ser jag som självklar.

Edit: Om Järvakrog behöver mer kollektivtrafik föreslår jag förlänging av den "gula" linjen, på sikt till Silverdal.

Blindtarm karolinskas förlängning mot Silverdal kan nog vara ett bra förslag till förlägning, men sedan blir det nog tvärstopp. men problemet kvarstår att bergshamraborna saknar en snabb och effektiv förbindelse till resten av solna utan att behöva åka förbi stockholm först.
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tor 16 aug, 2018 16:39

ADDE skrev:Blindtarm karolinskas förlängning mot Silverdal kan nog vara ett bra förslag till förlägning, men sedan blir det nog tvärstopp. men problemet kvarstår att bergshamraborna saknar en snabb och effektiv förbindelse till resten av solna utan att behöva åka förbi stockholm först.

Kvarstår det problemet om Tvärbanan dras till Universitetet?
Enceladus

Inläggav ADDE » tor 16 aug, 2018 16:41

Enceladus skrev:
ADDE skrev:Blindtarm karolinskas förlängning mot Silverdal kan nog vara ett bra förslag till förlägning, men sedan blir det nog tvärstopp. men problemet kvarstår att bergshamraborna saknar en snabb och effektiv förbindelse till resten av solna utan att behöva åka förbi stockholm först.

Förlåt, låt mig rätta mig själv: en rak, bytefritt spårförbindelse mellan Bergsgamra och Solna centrum

(f.ö. tycker jag tvärbanan ska gå genom dalvägen så den går förbi MoS och Friends - bra vid evegemang)
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav twr » tor 16 aug, 2018 16:54

Kanske borde Bergshamra tillhöra Danderyd istället?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav hgsldf » tor 16 aug, 2018 16:54

twr skrev:
TKO skrev:
/TKO

En annan lucka i argumentationen är att drygt ett år efter att Citybanan öppnade skriva "några större investeringar har inte färdigställts på länge".

Ja, vi vet alla att Citybanan inte blev optimal (åtminstone än så länge), men en stor investering är den definitivt. Med en stor nytta.

Om inte "Citybanan= hade öppnats i tid hade väl renoveringen av "Getingmidjan" blivit en kaotisk följetong ?
hgsldf

Inläggav Sio » tor 16 aug, 2018 17:25

ADDE skrev:
Enceladus skrev:

Förlåt, låt mig rätta mig själv: en rak, bytefritt spårförbindelse mellan Bergsgamra och Solna centrum

(f.ö. tycker jag tvärbanan ska gå genom dalvägen så den går förbi MoS och Friends - bra vid evegemang)

Varför behöver Bergshamraborna en bytesfri spårförbindelse till Solna centrum? Räcker det inte med den bytesfria spårförbindelsen till Mörby centrum?
Den kroken skulle ju förta en stor del av nyttan med länken Solna - Universitetet.

Ang. Tvärbanan till Arenastaden via Dalvägen så tycker jag det vore bättre att lägga pengarna på att dra fram tunnelbanan under sjöbotten även om det blir dyrt.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Anders Hanquist » tor 16 aug, 2018 19:25

twr skrev:Kanske borde Bergshamra tillhöra Danderyd istället?

Varför anses det av många så viktigt med en direkt förbindelse till kommuncentrum? De flesta söker väl sig till ett kommersiellt centrum oavsett om det ligger i den egna eller en i angränsande kommun. Jag har bott större delen av mitt liv i Stockholms kommun och har i princip aldrig haft någon anledning att besöka Stadshuset. Motsvarande när jag bodde i Täby kommun. Det känns inte som om det skulle ha högsta prioritet hos befolkningen.
Anders Hanquist

Nästa

Återgå till Spårtrafik