MP vill förlänga röda linjen till Arninge

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

Inläggav Verspieder » mån 13 aug, 2018 23:06

TKO skrev:Åter till MP:s förslag!
Det kanske inte är de bästa idéer jag har sett, men är förslaget verkligen så uselt som en del skribenter verkar tycka?
Jag tycker det håller ungefär samma klass som de flesta förslag som dyker upp till höger och vänster...

Jag tänkte i samma banor. Att tunnelbana till Arninge är något som en hel drös partier förespråkat genom åren, utan att de fått speciellt mycket mothugg. Men först när Miljöpartiet rabblar upp samma gamla idéer... då plötsligt går det inte att "ta dem på allvar".
Verspieder

Inläggav twr » tis 14 aug, 2018 7:10

Verspieder skrev:
TKO skrev:Åter till MP:s förslag!
Det kanske inte är de bästa idéer jag har sett, men är förslaget verkligen så uselt som en del skribenter verkar tycka?
Jag tycker det håller ungefär samma klass som de flesta förslag som dyker upp till höger och vänster...

Jag tänkte i samma banor. Att tunnelbana till Arninge är något som en hel drös partier förespråkat genom åren, utan att de fått speciellt mycket mothugg. Men först när Miljöpartiet rabblar upp samma gamla idéer... då plötsligt går det inte att "ta dem på allvar".

Skillnaden är naturligtvis att det nu finns beslut att bygga Roslagsbanan till T-Centralen. Förslaget skulle vara lika märkligt oavsett vem det kom ifrån, det har inget med Miljöpartiet att göra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Verspieder » tis 14 aug, 2018 8:54

twr skrev:Skillnaden är naturligtvis att det nu finns beslut att bygga Roslagsbanan till T-Centralen. Förslaget skulle vara lika märkligt oavsett vem det kom ifrån, det har inget med Miljöpartiet att göra.

Aha. Dock har jag sett samma tunnelbaneförslag med parallelltrafik med Roslagsbanan från många olika håll och partiföreträdare, så samma förslag lär dyka upp många gånger även i framtiden. Säkerligen oftast med argumentet att tunnelbanan alltid skulle ha högre kapacitet än Roslagsbanan. T.ex att Roslagsbanan inte kommer att räcka till, då Galoppfältet bebyggts.
Verspieder

Inläggav twr » tis 14 aug, 2018 9:10

Verspieder skrev:
twr skrev:Skillnaden är naturligtvis att det nu finns beslut att bygga Roslagsbanan till T-Centralen. Förslaget skulle vara lika märkligt oavsett vem det kom ifrån, det har inget med Miljöpartiet att göra.

Aha. Dock har jag sett samma tunnelbaneförslag med parallelltrafik med Roslagsbanan från många olika håll och partiföreträdare, så samma förslag lär dyka upp många gånger även i framtiden. Säkerligen oftast med argumentet att tunnelbanan alltid skulle ha högre kapacitet än Roslagsbanan. T.ex att Roslagsbanan inte kommer att räcka till, då Galoppfältet bebyggts.

Och det är ju väldigt sorgligt att någon använder felaktiga argument. Roslagsbanan har ju betydligt högre kapacitet än en gren på tunnelbanan har. Bostäderna i Galoppfältet ingår i de bostäderna som är avtalade inom Sverigeförhandlingen.

Det här utspelet handlar om ren okunskap, troligen tror de att "Roslagsbanan är en spårväg", som så många andra, när sanningen snarare är "Roslagsbanan är en snabbtunnelbana" eller "Roslagsbanan är ett pendeltåg".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tis 14 aug, 2018 9:29

twr skrev:Och det är ju väldigt sorgligt att någon använder felaktiga argument. Roslagsbanan har ju betydligt högre kapacitet än en gren på tunnelbanan har. Bostäderna i Galoppfältet ingår i de bostäderna som är avtalade inom Sverigeförhandlingen.

Det här utspelet handlar om ren okunskap, troligen tror de att "Roslagsbanan är en spårväg", som så många andra, när sanningen snarare är "Roslagsbanan är en snabbtunnelbana" eller "Roslagsbanan är ett pendeltåg".

Det är möjligt att ovanstående förmodan är riktig. Men borde inte åtminstone de två miljöpartisterna som bor i Danderyd respektive Täby veta bättre?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » tis 14 aug, 2018 9:31

TKO skrev:
twr skrev:Och det är ju väldigt sorgligt att någon använder felaktiga argument. Roslagsbanan har ju betydligt högre kapacitet än en gren på tunnelbanan har. Bostäderna i Galoppfältet ingår i de bostäderna som är avtalade inom Sverigeförhandlingen.

Det är möjligt att ovanstående förmodan är riktig. Men borde inte åtminstone de två miljöpartisterna som bor i Danderyd respektive Täby veta bättre?

/TKO

Ja, det kanske var elakt av mig. Men mitt intryck är att de flesta som inte specifikt arbetar med spårtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg. Och varför skulle de annars skriva att kapaciteten inte räcker till?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 14 aug, 2018 9:48

twr skrev:Ja, det kanske var elakt av mig. Men mitt intryck är att de flesta som inte specifikt arbetar med spårtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg. Och varför skulle de annars skriva att kapaciteten inte räcker till?

Miljöpartiets toppkandidat i Täby säger följande:

Eva Pethrus skrev:Roslagsbanans förlängning behövs, men kapaciteten räcker inte till när prognosen är en ökning med 70 000 invånare i Täby till 2045. Om vi ska ta klimatförändringarna på allvar så behövs även tunnelbanan för att möta nordostkommunernas transportbehov på sikt.

Stämmer inte påståendet, d.v.s. om kollektivtrafikens andel ska öka så räcker inte kapaciteten till i slutet av 2040-talet?
Enceladus

Inläggav twr » tis 14 aug, 2018 9:56

Enceladus skrev:
twr skrev:Ja, det kanske var elakt av mig. Men mitt intryck är att de flesta som inte specifikt arbetar med spårtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg. Och varför skulle de annars skriva att kapaciteten inte räcker till?

Miljöpartiets toppkandidat i Täby säger följande:

Eva Pethrus skrev:Roslagsbanans förlängning behövs, men kapaciteten räcker inte till när prognosen är en ökning med 70 000 invånare i Täby till 2045. Om vi ska ta klimatförändringarna på allvar så behövs även tunnelbanan för att möta nordostkommunernas transportbehov på sikt.

Stämmer inte påståendet, d.v.s. om kollektivtrafikens andel ska öka så räcker inte kapaciteten till i slutet av 2040-talet?

Då får de komma med en lite noggrannare uträkning i så fall.

20 eller fler tåg per timme, 180 meter långa, på Kårsta och Österskräsgrenen tillsammans, räcker långt. Att lägga till två extra stationer i Täby med 140 meters tunnelbanetåg, max 18 per timme, och betydligt längre restid till de flesta målpunkter, torde inte göra stor skillnad för Nordostsektorn. Om kollektivtrafikens andel ska öka torde väl Mörbygrenens tåg ändå fyllas upp av fler resenärer från Bergshamra mm.

Att förlänga tunnelbanan till Danderydsberg är absolut en bra idé. Till och med en fortsättning mot Roslags Näsby eller Täby centrum kan möjligen vara motiverat på lång sikt, för att skapa en bytespunkt. Men att bygga ända till Arninge, och att motivera det som de gör, tyder bara på att de inte förstår vad det är Sverigeförhandlingen har kommit fram till.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 14 aug, 2018 10:12

twr skrev:Att förlänga tunnelbanan till Danderydsberg är absolut en bra idé. Till och med en fortsättning mot Roslags Näsby eller Täby centrum kan möjligen vara motiverat på lång sikt, för att skapa en bytespunkt. Men att bygga ända till Arninge, och att motivera det som de gör, tyder bara på att de inte förstår vad det är Sverigeförhandlingen har kommit fram till.

Jo, det håller jag med om, d.v.s. börja med Danderydsberg och Roslags Näsby när Roslagsbanan har förlängts till City. Tyvärr nämns inte ens Roslags Näsby i pressmeddelandet, vilket jag implicit ifrågasatte i trådstarten. Det är också olyckligt att Täby precis har flyttat sitt kommunhus från regionens stora knutpunkt som även kan få Tvärbanan i framtiden.
Enceladus

Föregående

Återgå till Spårtrafik