Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

MP vill förlänga röda linjen till Arninge

lör 11 aug, 2018 9:56

MP: Förläng röda linjen till Arninge

Nu är det Miljöpartiets tur att presentera en ny satsning inför nästa mandatperiod. I korta drag:

*Mörbygrenen föreslås få tre nya stationer Danderydsberg, Täby Centrum och Arninge - men inte Roslags Näsby
*Roslagsbanans kapacitet anses inte räcka
*Nytt signalsystem och nya tåg sägs kunna öka kapaciteten på röda linjen
*Gula linjen nämns över huvud taget inte

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

lör 11 aug, 2018 10:33

Enceladus skrev:MP: Förläng röda linjen till Arninge

Nu är det Miljöpartiets tur att presentera en ny satsning inför nästa mandatperiod. I korta drag:

*Mörbygrenen föreslås få tre nya stationer Danderydsberg, Täby Centrum och Arninge - men inte Roslags Näsby
*Roslagsbanans kapacitet anses inte räcka
*Nytt signalsystem och nya tåg sägs kunna öka kapaciteten på röda linjen
*Gula linjen nämns över huvud taget inte

Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

lör 11 aug, 2018 10:44

twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.


Det finns en ganska stor risk att Roslagsbanans tunnel precis som Citybanan byggs för gårdagens behov, t.ex. korta plattformar. I pendeltågets fall valdes parallella tunnelbanor som lösning. Men även i detta fall kan valet av stationer och linje ifrågasättas.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

lör 11 aug, 2018 10:55

Enceladus skrev:
twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.


Det finns en ganska stor risk att Roslagsbanans tunnel precis som Citybanan byggs för gårdagens behov, t.ex. korta plattformar. I pendeltågets fall valdes parallella tunnelbanor som lösning. Men även i detta fall kan valet av stationer och linje ifrågasättas.

Välj inte en dålig lösning för att det skulle kunna hypotetiskt uppstå en situation där den bra lösningen bantas.

Roslagsbanans nya stationer blir 190 meter. Roslagsbanans kapacitet är mångdubbelt högre än Mörbygrenens.

Man har inte heller "valt parallella tunnelbanor". Du ser avsikter där det bara finns sammanträffanden och slump.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

lör 11 aug, 2018 11:01

twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.

Har det någonsin gått "att ta Miljöpartiet på allvar"? :shock:

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

lör 11 aug, 2018 11:06

LÅ1 skrev:
twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.

Har det någonsin gått "att ta Miljöpartiet på allvar"? :shock:

Det är förstås olika vad man tycker, förstås. I landstingspolitiken är det här partiets största snedsteg sedan spårtaxivurmen.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

sön 12 aug, 2018 13:41

LÅ1 skrev:
twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.

Har det någonsin gått "att ta Miljöpartiet på allvar"? :shock:


Den frågan kan man väl ställa om alla partier, allt beroende på vilka färgglasögon man har på sig. ;)

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

sön 12 aug, 2018 14:25

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.

Har det någonsin gått "att ta Miljöpartiet på allvar"? :shock:


Den frågan kan man väl ställa om alla partier, allt beroende på vilka färgglasögon man har på sig. ;)

Nja, det finns partier vars politik jag ogillar skarpt, men ändå tar jag deras företrädare och det som framförs på visst allvar. Men med miljöpartiet (och Fi) är det annorlunda.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

sön 12 aug, 2018 19:58

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Har det någonsin gått "att ta Miljöpartiet på allvar"? :shock:


Den frågan kan man väl ställa om alla partier, allt beroende på vilka färgglasögon man har på sig. ;)

Nja, det finns partier vars politik jag ogillar skarpt, men ändå tar jag deras företrädare och det som framförs på visst allvar. Men med miljöpartiet (och Fi) är det annorlunda.


FInns det något parti som du tar på allvar i kollektivtrafikfrågor? Alla partier har väl gjort skogstokiga utspel eller gjort helknasiga omvändningar samtidigt som de förnekar sin egen historik? Senaste valet ville ju moderaterna framställa sig som "tunnelbanepartiet" när de 10 minuter innan hade sagt att tunnelbana var det dummaste som gick att bygga. Okunskap kan jag acceptera, medvetet ljug har jag betydligt svårare för.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

sön 12 aug, 2018 20:44

Magnus Ahltorp skrev:
LÅ1 skrev:Nja, det finns partier vars politik jag ogillar skarpt, men ändå tar jag deras företrädare och det som framförs på visst allvar. Men med miljöpartiet (och Fi) är det annorlunda.


FInns det något parti som du tar på allvar i kollektivtrafikfrågor? Alla partier har väl gjort skogstokiga utspel eller gjort helknasiga omvändningar samtidigt som de förnekar sin egen historik? Senaste valet ville ju moderaterna framställa sig som "tunnelbanepartiet" när de 10 minuter innan hade sagt att tunnelbana var det dummaste som gick att bygga. Okunskap kan jag acceptera, medvetet ljug har jag betydligt svårare för.

Jag har faktiskt inte full koll på vad olika partier och olika partiföreträdare tycker om just kollektivtrafik. Och det tycks ju förändras över tid. Och även beroende på vem som uttalar sig. Det är väl bara i vissa stora frågor, olika för olika partier, där man har en väl utstakad politik som man följer. (Tills man ändrar sig.)

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

sön 12 aug, 2018 22:00

Magnus Ahltorp skrev:[q
FInns det något parti som du tar på allvar i kollektivtrafikfrågor? Alla partier har väl gjort skogstokiga utspel eller gjort helknasiga omvändningar samtidigt som de förnekar sin egen historik? Senaste valet ville ju moderaterna framställa sig som "tunnelbanepartiet" när de 10 minuter innan hade sagt att tunnelbana var det dummaste som gick att bygga. Okunskap kan jag acceptera, medvetet ljug har jag betydligt svårare för.

Det var väl något yrande om att spårväg var lika effektivt som tunnelbana men till en tiondel av kostnaden. Men sedan skulle det byggas T-banor åt alla möjliga håll.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 7:17

Åter till MP:s förslag!

Det kanske inte är de bästa idéer jag har sett, men är förslaget verkligen så uselt som en del skribenter verkar tycka?

Jag tycker det håller ungefär samma klass som de flesta förslag som dyker upp till höger och vänster...

funderar
Thomas K Ohlsson

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 7:22

TKO skrev:Åter till MP:s förslag!

Det kanske inte är de bästa idéer jag har sett, men är förslaget verkligen så uselt som en del skribenter verkar tycka?

Jag tycker det håller ungefär samma klass som de flesta förslag som dyker upp till höger och vänster...

funderar
Thomas K Ohlsson

Flera spårsystem som täcker nästan samma relation är inte så smart. Dessutom innehåller utspelet flera faktafel och tankefel.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 20:14

TKO skrev:Åter till MP:s förslag!

Det kanske inte är de bästa idéer jag har sett, men är förslaget verkligen så uselt som en del skribenter verkar tycka?

Jag tycker det håller ungefär samma klass som de flesta förslag som dyker upp till höger och vänster...

funderar
Thomas K Ohlsson



Det finns en och endast en poäng med ett sådant förslag. Nämligen att bygga en stor exploatering i Norra Danderyd, även känt som Rinkebyskogen som råkar åtminstone delvis vara naturreservat i Danderyds kommun. :roll:

När Roslagsbanan finns till City kommer den att erbjuda kortare restider och samma turtäthet till city från samtliga stationer som ligger i närheten av en sådan förlängd tunnelbanans stationer. Kapaciteten på Roslagsbanan är högre än för tunnelbanans Mörbygren. Men visst några resenärer kommer man säkert att hitta.

Det vore intressantare om man talade om vad man vill att kollektivtrafiken ska göra än att fokusera på åtgärderna. Om man begränsar sina utvecklingsidéer till enbart utbyggnad av tunnelbanan finns det andra delsträckor som behöver parallella system än att förlänga stopptågssystemet längre ut i nordost.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 20:45

CS skrev:När Roslagsbanan finns till City kommer den att erbjuda kortare restider och samma turtäthet till city från samtliga stationer som ligger i närheten av en sådan förlängd tunnelbanans stationer. Kapaciteten på Roslagsbanan är högre än för tunnelbanans Mörbygren. Men visst några resenärer kommer man säkert att hitta.


Just Mörbygrenen har ju 5-minuterstrafik under stora delar av dygnet. Finns det ens någon busslinje som har samma utbud? Även denna del av regionen kommer nog att efterfråga landstingets flaggskeppsprodukt. Polisen gör redan det!

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 21:14

Förutom återinförande av spårväg i Stockholms innerstad, ser jag bara två viktiga projekt, nämligen T-bana till Bollmora och då måste Landstinget utpressa politikerna i Tyresö som av rädsla för invandrare har vägrat t-bana i 60 år, SL kan ju säga att i morgon går bussarna till Farsta strand. Det andra är T-bana till Nacka-Orminge och Gustavsberg och där föreligger nog inget politiskt motstånd. Med de här båda spåren innebär det att vi kan bespara oss kostnaderna för att spränga sönder Katarinaberget och åter bygga en bussterminal vid Gullmarsplan, i stället för att trafiken på Nynäsvägen skulle fungera lite bättre.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 21:18

Enceladus skrev:
CS skrev:När Roslagsbanan finns till City kommer den att erbjuda kortare restider och samma turtäthet till city från samtliga stationer som ligger i närheten av en sådan förlängd tunnelbanans stationer. Kapaciteten på Roslagsbanan är högre än för tunnelbanans Mörbygren. Men visst några resenärer kommer man säkert att hitta.


Just Mörbygrenen har ju 5-minuterstrafik under stora delar av dygnet. Finns det ens någon busslinje som har samma utbud? Även denna del av regionen kommer nog att efterfråga landstingets flaggskeppsprodukt. Polisen gör redan det!




Tja i nattrafik går medelklassens njutningsmedel i halvtimmestrafik till Danderyd emedan 791,794,796 erbjuder 10-minuterstrafik till Huddinge. Vi kan väl fråga Hagsätraborna om 30-minuterstrafik med tunnelbana slår 10-minuterstrafik med buss på natten?

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 21:23

hgsldf skrev:Förutom återinförande av spårväg i Stockholms innerstad, ser jag bara två viktiga projekt, nämligen T-bana till Bollmora och då måste Landstinget utpressa politikerna i Tyresö som av rädsla för invandrare har vägrat t-bana i 60 år, SL kan ju säga att i morgon går bussarna till Farsta strand. Det andra är T-bana till Nacka-Orminge och Gustavsberg och där föreligger nog inget politiskt motstånd. Med de här båda spåren innebär det att vi kan bespara oss kostnaderna för att spränga sönder Katarinaberget och åter bygga en bussterminal vid Gullmarsplan, i stället för att trafiken på Nynäsvägen skulle fungera lite bättre.


Det tråkiga med dina två tunnelbaneförslag är att de skulle ge längre restid för kollektivtrafikresenärerna. Motorvägsbussarna är snabbare än vad tunnelbanan med sina många stopp är.

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 21:51

CS skrev:Tja i nattrafik går medelklassens njutningsmedel i halvtimmestrafik till Danderyd emedan 791,794,796 erbjuder 10-minuterstrafik till Huddinge. Vi kan väl fråga Hagsätraborna om 30-minuterstrafik med tunnelbana slår 10-minuterstrafik med buss på natten?


Varför köra tåg över huvud taget? Restiden är kortare, speciellt för resor genom stan. Resan är bekvämare, speciellt för stående resenärer. Stationsmiljön är tryggare, speciellt jämfört med Vasagatan på natten. Avsiktligt eller ej, men du har faktiskt valt ett väldigt bra exempel. Dessa bussar du nämner stannar nämligen vid hållplatsen Ormkärr, så Hagsätrabor kan välja mellan tunnelbana i 30-minuterstrafik och buss i 10-minuterstrafik. Enligt mina observationer är det väldigt få som stiger av vid Ormkärr - de flesta väljer tunnelbanan. Kul att du frågade!

Jag uppmärksammade dock främst Mörbygrenens utbud i mellantrafik. Hur konkurrenskraftig tror du att Roslagsbanan kommer att vara då?

(Sidofråga: Är det någon som kommer ihåg vilken turtäthet nattbussarna mot Hagsätra hade under de perioder när tunnelbanan inte gick hela dygnet?)
(Sidokommentar: För den som inte vill vänta länge finns det ofta flera långsammare alternativ. I det specifika fallet är det bara en tidsfråga innan linje 172 börjar gå hela dygnet. Det har föreslagits i några år nu.)

Re: MP vill förlänga röda linjen till Arninge

mån 13 aug, 2018 22:13

CS skrev:
hgsldf skrev:Förutom återinförande av spårväg i Stockholms innerstad, ser jag bara två viktiga projekt, nämligen T-bana till Bollmora och då måste Landstinget utpressa politikerna i Tyresö som av rädsla för invandrare har vägrat t-bana i 60 år, SL kan ju säga att i morgon går bussarna till Farsta strand. Det andra är T-bana till Nacka-Orminge och Gustavsberg och där föreligger nog inget politiskt motstånd. Med de här båda spåren innebär det att vi kan bespara oss kostnaderna för att spränga sönder Katarinaberget och åter bygga en bussterminal vid Gullmarsplan, i stället för att trafiken på Nynäsvägen skulle fungera lite bättre.


Det tråkiga med dina två tunnelbaneförslag är att de skulle ge längre restid för kollektivtrafikresenärerna. Motorvägsbussarna är snabbare än vad tunnelbanan med sina många stopp är.


Det förslag som är aktuellt, tunnelbana till Orminge, ger kortare restid för kollektivtrafikresenärerna. Sträckan Nacka–Kungsträdgården beräknas ta cirka 10,5 minuter.
Besvara