Sida 1 av 4

Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 6:43
av antaeus
Enligt tidningsuppgifter är stationerna avstängda pga problem med rulltrapporna.

Stationerna är knappt ett år gamla o redan trassel!
Vad är det för amatörer som byggt rulltrapporna??

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 7:52
av mapem
Mycket märkligt. Leverantören Otis är störst i världen på hissar och rulltrappor. De uppfann rulltrappan och borde veta hur man gör efter 118 år.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 7:54
av BSB101
Tydligen började en rulltrappa rulla bakåt under färd. Känns som ett rätt allvarligt fel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... kholm-city

mapem skrev:Mycket märkligt. Leverantören Otis är störst i världen på hissar och rulltrappor. De uppfann rulltrappan och borde veta hur man gör efter 118 år.


Det finns en anledning till att företaget har öknamnet Osis.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 8:20
av Enceladus
Det har varit många problem med rulltrapporna på nämnda stationer, ungefär som med pendeltågstrafiken i allmänhet.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 8:51
av mapem
Jo jag har hört öknamnet Osis också när jag handlade upp hissar till vår brf. Kanske finns skäl till det. Men ändå: de byggde väŕldens första rulltrappa och de har levererat hissar till de högsta husen i världen. Nog borde de klara av ordinära rulltrappor till en station. Gissar att de ligger i ordentligt nu för att få till det och minimera skadan på varumärket. Eller ligger ansvaret hos beställaren? Har man inte kravspecat ordentligt vid upphandilingen? En skandal är det hur som helst.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 9:05
av TKO
Svårt att tro att det är beställaren som haft en dålig kravspec med tanke på det fel som förorsakat nödstoppet!
Inte ens OTIS kommer undan med "Va, får inte rulltrapporna okontrollerat ändra färdriktning och hastighet - det stog det inget om i förfrågningsunderlaget!".

/TKO

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 9:45
av LÅ1
Är kravspecen "knasig" på ett eller annat sätt så bör ju leverantören påpeka detta och kanske rent av vägra att åta sig jobbet, om man bedömer att det blir undermåligt resultat.

Just nu är är Södra station extra belastad eftersom fjärrtåg utgår därifrån. Mot Jakobsberg är det bussersättning. Och på måndag blir det extra besvärligt vid Slussen för T-banan. Ingen bra sommar för den spårbundna trafiken genom Stockholm.

Frågan är hur långvarigt stängningen av City och Odenplan blir. Handlar det om ombyggnad eller utbyte av delar så kan det väl röra sig om veckor innan man har tillräckligt många fungerande säkra rulltrappor?

Det finns fördelar med ytnära stationer, typ Medborgarplatsen! :D

Kl. 11 är det presskonferens. Får se vad som kommer ut av den!

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 10:19
av Verspieder
Har man öppnat Karlbergs station?

Var det inte just för sådana här situationer som man behöll Karlbergs station, som reservstation?

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 10:31
av TKO
Verspieder skrev:Har man öppnat Karlbergs station?

Var det inte just för sådana här situationer som man behöll Karlbergs station, som reservstation?


Fast tågen kör ju på Citybanan, så dom passerar inte Karlberg.

En möjlighet vore att köra tågen från Märsta/Uppsala via Karlberg till Stockholm C - på grund av avstängningen söderut borde det finnas gott om spårutrymme. Pendeltågen söderifrån får gå kvar i tunneln och vända.... någonstans?

Om detta är en bra idé vet jag inte!

/TKO

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 10:31
av TKO
Verspieder skrev:Har man öppnat Karlbergs station?

Var det inte just för sådana här situationer som man behöll Karlbergs station, som reservstation?


Fast tågen kör ju på Citybanan, så dom passerar inte Karlberg.

En möjlighet vore att köra tågen från Märsta/Uppsala via Karlberg till Stockholm C - på grund av avstängningen söderut borde det finnas gott om spårutrymme. Pendeltågen söderifrån får gå kvar i tunneln och vända.... någonstans?

Om detta är en bra idé vet jag inte!

/TKO

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 10:31
av TKO
Verspieder skrev:Har man öppnat Karlbergs station?

Var det inte just för sådana här situationer som man behöll Karlbergs station, som reservstation?


Fast tågen kör ju på Citybanan, så dom passerar inte Karlberg.

En möjlighet vore att köra tågen från Märsta/Uppsala via Karlberg till Stockholm C - på grund av avstängningen söderut borde det finnas gott om spårutrymme. Pendeltågen söderifrån får gå kvar i tunneln och vända.... någonstans?

Om detta är en bra idé vet jag inte!

/TKO

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 10:40
av LÅ1
Presskonferensen var givande. Tydligen var det en komponent, en slags växellåda, som var utslitna och sönderrostade. De är byggda för att inte behöva underhållas alls under trappans totala livslängd! Detta konstaterades man genom att öppna flera av dem. Hur lång tid detta tar att åtgärda är svårt att säga just nu.

Man håller på att gå igenom konsekvenserna på övrig trafik. Förstärker trafiken på Tvärbanan och Röd linje. Kanske sjuter man upp arbetet på Söderströmsbron.

Verspieder skrev:Har man öppnat Karlbergs station?

Var det inte just för sådana här situationer som man behöll Karlbergs station, som reservstation?

Den är inte öppnad nu. Man kan ju inte få genomgående trafik så länge getingmidjan är avstängd. Så man hade inga direkta kommentarer om detta.

Jag tänker att man kanske skulle kunna köra en extrapendel i rusningstid mellan Solna och Centralen, via Karlberg. Men det finns säkert problem med det också. Skulle kanske störa trafiken i Solna alldeles för mycket. (Borde inte Solna ha mer än två spår mot perrong, med tanke på arenan? Men det är en annan fråga.)

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 10:58
av TKO
LÅ1 skrev:
Verspieder skrev:Har man öppnat Karlbergs station?

Var det inte just för sådana här situationer som man behöll Karlbergs station, som reservstation?


Den är inte öppnad nu. Man kan ju inte få genomgående trafik så länge getingmidjan är avstängd. Så man hade inga direkta kommentarer om detta.

Jag tänker att man kanske skulle kunna köra en extrapendel i rusningstid mellan Solna och Centralen, via Karlberg. Men det finns säkert problem med det också. Skulle kanske störa trafiken i Solna alldeles för mycket. (Borde inte Solna ha mer än två spår mot perrong, med tanke på arenan? Men det är en annan fråga.)


Eftersom det är utglesad "sommartrafik" borde det finnas utrymme för fler tåg vid Solna. Vändspår finns i Ulriksdal. Och på centralen borde det finnas många lediga spår!

Så det borde kunna fungera!

Sedan kan man fundera på om det inte är bättre att låta en del ordinarie tåg från Uppsala/Märsta köra via Karlberg till Centralen, och låta motsvarande tåg söderifrån vända i Solna och/eller Ulriksdal?

/TKO

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 11:08
av mapem
LÅ1 skrev:Presskonferensen var givande. Tydligen var det en komponent, en slags växellåda, som var utslitna och sönderrostade. De är byggda för att inte behöva underhållas alls under trappans totala livslängd! Detta konstaterades man genom att öppna flera av dem. Hur lång tid detta tar att åtgärda är svårt att säga just nu.

Om det är en komponent som är undermålig trots garantier om evig funktionalitet ligger ansvaret förstås hos leverantören OTIS. Osis för dem.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 11:15
av Enceladus
TKO skrev:Eftersom det är utglesad "sommartrafik" borde det finnas utrymme för fler tåg vid Solna.


Ostkustbanan har jämn 7,5-minuterstrafik under större delen av dagen. Man skulle kunna tro att det är där regionaltågen vänder! Men på Södertäljegrenen går det bara 6 tåg/h, trots att den även utan Getingmidjans avstängning har högst belastning.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 11:16
av Enceladus
LÅ1 skrev:(Borde inte Solna ha mer än två spår mot perrong, med tanke på arenan? Men det är en annan fråga.)


Det planeras för två nya spår mot perrong som dessutom ska trafikeras hela dygnet!

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 11:41
av LÅ1
Hur många resenärer är det som reser med fjärrtåg genom Stockholm? Skulle man kunna tänka sig att norrgående tåg gör ett extra stopp i Solna, så att resenärer söderifrån som byter till pendeltåg vid Södra kan byta till norrgående tåg vid Solna i stället för vid City/Centralen? Antagligen inte helt lätt att ordna.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 12:07
av mapem
mapem skrev:
LÅ1 skrev:Presskonferensen var givande. Tydligen var det en komponent, en slags växellåda, som var utslitna och sönderrostade. De är byggda för att inte behöva underhållas alls under trappans totala livslängd! Detta konstaterades man genom att öppna flera av dem. Hur lång tid detta tar att åtgärda är svårt att säga just nu.

Om det är en komponent som är undermålig trots garantier om evig funktionalitet ligger ansvaret förstås hos leverantören OTIS. Osis för dem.

Eller kan det vara så att växellådan är konstruerad för ett annat klimat än nere i ett bergtunnelsystem med risk för fukt och korrorssiv miljö? De kanske fungerar utmärkt i varuhus och liknande anläggningar ovan jord. I så fall kanske ändå beställaren har ett ansvar, antingen genom att inte precisera hur miljön ser ut, eller inte klara de klimatförutsättningar som leverantören eventuellt har preciserat. Trafikverket har väl begränsad erfarenhet av att bygga stationer i berg. Däremot har ju SL lång erfarenhet av detta. Som borde ha kunnat förmedlas.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 14:01
av TKO
mapem skrev:
mapem skrev:
LÅ1 skrev:Presskonferensen var givande. Tydligen var det en komponent, en slags växellåda, som var utslitna och sönderrostade. De är byggda för att inte behöva underhållas alls under trappans totala livslängd! Detta konstaterades man genom att öppna flera av dem. Hur lång tid detta tar att åtgärda är svårt att säga just nu.

Om det är en komponent som är undermålig trots garantier om evig funktionalitet ligger ansvaret förstås hos leverantören OTIS. Osis för dem.

Eller kan det vara så att växellådan är konstruerad för ett annat klimat än nere i ett bergtunnelsystem med risk för fukt och korrorssiv miljö? De kanske fungerar utmärkt i varuhus och liknande anläggningar ovan jord. I så fall kanske ändå beställaren har ett ansvar, antingen genom att inte precisera hur miljön ser ut, eller inte klara de klimatförutsättningar som leverantören eventuellt har preciserat. Trafikverket har väl begränsad erfarenhet av att bygga stationer i berg. Däremot har ju SL lång erfarenhet av detta. Som borde ha kunnat förmedlas.


Även om jag förstår att man på Otis hoppas kunna visa att det var beställarens fel så håller jag detta för högst osannolikt.

Vet vi om rulltrapporna ingick i general/totalentreprenaden eller var upphandlad som en sidoentreprenad? Och vem var i så fall beställare - TrV eller SLL/TF?

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda

InläggPostat: fre 13 jul, 2018 16:20
av BSB101
Enligt vår favoritmoderat är det TRV som ansvarat för bygget och upphandlingen. Detta hört på P4 för några timmar sedan.

Är inte vidare bra dag för järnvägen idag med tanke på detta, Laxå och Solna. Sådana här dagar är det skönt att ha ett arbete man slipper åka kollektivt till.