Lars_L skrev:Men sedan ska man ha fungerande trafikupplägg också. På gröna linjen fungerar det väl rimligtvis ganska bra med en linje i halvtimmestrafik genom stan, men det är ju svårare på exempelvis röda linjen. Här är ju kostnadsmässigt en ganska stor skillnad jämfört med Köpenhamns Metro som går med förarlösa pyttetåg.
På vardagsnätter är det inte lika mycket stök som på helgnätter. Problemet är snarare att nattbussarna har ett mer begränsat upptagningsområde. Tunnelbanans matarbussar ökar upptagningsområdet avsevärt. Exempelvis har Liljeholmen matarbussar till Gröndal/Ekensberg (linje 133), Årstaberg/Östberga (linje 134), Hägerstensåsen/Hökmossen (linje 147) och Västberga/Liseberg (linje 165). Med Liljeholmen som utgångspunkt räcker det med att ha en vagn ute på såväl linje 133 som linje 134. Utan tunnelbanan behöver väl bussarna utgå från Hornstull (jämför med linje 190), och då drar kostnaderna lätt iväg. Resultatet blir att bara linje 147 trafikeras på vardagsnätter eftersom linje 192 råkar gå där. Gröndal, Östberga, Västberga o.s.v. blir utan trafik på vardagsnätter. Avbrottsfri tunnelbanetrafik till Liljeholmen hade varit guld värd.
Lars_L skrev:Pendeltågen ser inte heller jag något problem på helgnätter efter det att man slutat köra på getingmidjan, eftersom det är trafikfritt på vardagsnätter på Citybanan (om än relativt kort tid). Men Trafikverket måste ändå godkänna det och Trafikförvaltningen ansöka om det.
Situationen är ganska likartad i pendeltågsförorterna. När pendeltågen slutar gå minskar upptagningsområdet avsevärt eftersom de flesta matarbussar försvinner. Nattbussarna täcker bara vissa områden som råkar ligga mellan stationerna. Dessutom missar nattbussarna flera större stationer eftersom landsvägarna har en annan sträckning. Om mindre städer som Gdańsk klarar av att ha avbrottsfri pendeltågstrafik så måste Stockholm också göra det. Mellan Södertälje och Uppsala finns det egentligen underlag för timmestrafik utan avbrott, vilket även Trafikförvaltningen har konstaterat!
Lars_L skrev:På Roslagsbanan kräver ju tågen dubbelbemanning, så även där blir ju kostnaden relativt sett mycket högre än för busstrafik. Särskilt då om man ska ha matarbussar som ansluter. Ur det perspektivet är väl ändå enkelbemannade spårvagnar den spårlösning där merkostnaden ändå blir relatit blygsam.
Fast linjerna 610 och 690 har ju dubblerade avgångar på helgnätter. Hur effektiv resursanvändning är det?