Huvudsta ska få pendeltågsstation

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Huvudsta ska få pendeltågsstation

Inläggav Enceladus » tis 26 jun, 2018 19:48

twr skrev:
Sio skrev:
Det är fyra spår på illustrationen, det närmsta (U1?) är till störasta delen skymt av något, kanske bullerplank, men kan skymtas i bildens bortre del.

Edit: Illustationens vy är i sydvästlig ritkning, då är det spår N1 som är skymt.

Aha, det jag trodde var en kant ned i marken var tvärtom ett bullerplank!

Det är spåret mot Stockholm som är skymt. Heter det alltså N1?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsp%C3%A5r
Enceladus

Inläggav twr » tis 26 jun, 2018 20:09

Aha. N lika med ned ungefär lika med söder. Alltså inte N som i norr.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 26 jun, 2018 20:21

twr skrev:Solna kommer att få 3 nya tunnelbanestationer (där en även har uppgång i Stockholms stad) och 2 nya pendeltågsstationer (där en även har uppgång i Sundbyberg, som är stationens namn). Kommunen verkar vara bra att hålla sig framme i förhandlingarna!

Jag kan inte låta bli att ställa följande hypotetiska fråga: Skulle Solvalla ha fått en pendeltågsstation direkt om Spånga hade varit en egen kommun?
Enceladus

Inläggav Anders Hanquist » tis 26 jun, 2018 20:46

Tror inte det. Spånga har ju en station sedan gammalt. Dessutom fanns det en hållplats vid Solvalla 1944-68. Säkerligen relaterat till travbanan.
Anders Hanquist

Inläggav Enceladus » tis 26 jun, 2018 21:13

Anders Hanquist skrev:Tror inte det. Spånga har ju en station sedan gammalt. Dessutom fanns det en hållplats vid Solvalla 1944-68. Säkerligen relaterat till travbanan.

Jag menar att Spånga skulle kunna ställa samma ultimatum som Solna: Inget fyrspår utan en ny station i vår kommun!
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tis 26 jun, 2018 21:20

Anders Hanquist skrev:Tror inte det. Spånga har ju en station sedan gammalt. Dessutom fanns det en hållplats vid Solvalla 1944-68. Säkerligen relaterat till travbanan.

Mycket relaterat till travbanan eftersom hållplatsen bara trafiketades på tävlingsdagar.
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » tis 26 jun, 2018 21:22

Enceladus skrev:

Jag menar att Spånga skulle kunna ställa samma ultimatum som Solna: Inget fyrspår utan en ny station i vår kommun!

Vad jag vet har inte Solna ställt några ultimatum eller hot utan den här överenskommelsen har förhandlats fram ändå. Solna erbjuder ju sig att delfinansiera projektet med 600mkr.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » tis 26 jun, 2018 21:26

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:

Vad jag vet har inte Solna ställt några ultimatum eller hot utan den här överenskommelsen har förhandlats fram ändå. Solna erbjuder ju sig att delfinansiera projektet med 600mkr.

Från artikeln:

Pehr Granfalk skrev:Alternativet hade varit expropriering och då tyckte väl Trafikverket och regeringen att det var bättre att hitta en bra lösning med oss.
Enceladus

Inläggav heasm » tis 26 jun, 2018 21:33

Enceladus skrev:

Spånga är inte någon egen kommun, utan del av Stockholm. Om det vore upp till Spånga-Tenstas stadsdelsförvaltning så är jag inte så säker att de är intresserade av så många fler stopp på vägen in mot centrala Stockholm.
heasm

Inläggav twr » tis 26 jun, 2018 21:36

heasm skrev:
Enceladus skrev:

Spånga är inte någon egen kommun, utan del av Stockholm. Om det vore upp till Spånga-Tenstas stadsdelsförvaltning så är jag inte så säker att de är intresserade av så många fler stopp på vägen in mot centrala Stockholm.

Nu handlade det om ett kontrafaktiskt scenario där Spånga är en egen kommun.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav heasm » tis 26 jun, 2018 21:38

Ok. Missade det, men tror som sagt att Spånga kommun inte skulle vilja ha för många stopp på vägen in mot Stockholm.
heasm

Inläggav Enceladus » ons 27 jun, 2018 5:12

heasm skrev:Ok. Missade det, men tror som sagt att Spånga kommun inte skulle vilja ha för många stopp på vägen in mot Stockholm.

Solvallastaden kan jämföras med Vega. Det byggs något fler bostäder i Vega, men det finns ganska mycket befintlig bebyggelse nära Solvalla. Dessutom skulle det bli en bytespunkt mellan Kistagrenen och Mälarbanan. Snabbtåg, högre turtäthet samt bättre tvärförbindelser kan mer än kompensera för det extra uppehållet (speciellt om Kistagrenen förlängs mot Täby). En station vid Solvalla borde vara enklare att motivera än en vid Huvudsta, men den ena utesluter förstås inte den andra.
Enceladus

Inläggav BSB101 » ons 27 jun, 2018 5:45

Enceladus skrev:
twr skrev:Solna kommer att få 3 nya tunnelbanestationer (där en även har uppgång i Stockholms stad) och 2 nya pendeltågsstationer (där en även har uppgång i Sundbyberg, som är stationens namn). Kommunen verkar vara bra att hålla sig framme i förhandlingarna!

Jag kan inte låta bli att ställa följande hypotetiska fråga: Skulle Solvalla ha fått en pendeltågsstation direkt om Spånga hade varit en egen kommun?

Det tvärsäkra hypotetiska svaret blir kanske, vem vet. Därmed är diskussionen avslutad.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » ons 27 jun, 2018 7:38

Ska vi återvända till Huvudsta?

Både på illustrationen i Direktpress och i Trafikverkets samrådsmaterial verkar det som om stationen i Huvudsta och anslutande spårsträckor ligger i markläge, på delar något nedsänkt i förhållande till omgivningen. Trots detta talas det om att den föreslagna lösningen "läker ihop" stadsmiljön - jag får inte riktigt ihop detta...

Vore det inte bättre att däcka över spåren redan från början - annars kommer det säkert förslag att göra det senare, vilket naturligtvis skulle bli mycket dyrare?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » ons 27 jun, 2018 7:43

TKO skrev:Ska vi återvända till Huvudsta?

Både på illustrationen i Direktpress och i Trafikverkets samrådsmaterial verkar det som om stationen i Huvudsta och anslutande spårsträckor ligger i markläge, på delar något nedsänkt i förhållande till omgivningen. Trots detta talas det om att den föreslagna lösningen "läker ihop" stadsmiljön - jag får inte riktigt ihop detta...

Vore det inte bättre att däcka över spåren redan från början - annars kommer det säkert förslag att göra det senare, vilket naturligtvis skulle bli mycket dyrare?

funderar
Thomas K Ohlsson

Det ska överdäckas mellan Frösundaleden och Nybodagatan, längre västerut än den föreslagna stationen.

Din synpunkt är intressant, du har säkert helt rätt i att detta kommer föreslås, kanske redan i närtid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 27 jun, 2018 7:58

Ja det är där järnvägen går mellan två industriområden (fast dom inte kallas så längre) som "hopläkningen" skall ske. Känns som en helt riktig prioritering eller hur?

(Att det blivit som det blivit handlar mindre om stadsmiljöaspekter och mer om terräng- och lutningsförhållanden, för att komma tillräckligt djupt vid Sundbybergs station men ändå kunna ansluta till befintliga spår vid Tomteboda Övre)

/TKO
TKO

Inläggav twr » ons 27 jun, 2018 8:03

TKO skrev:Ja det är där järnvägen går mellan två industriområden (fast dom inte kallas så längre) som "hopläkningen" skall ske. Känns som en helt riktig prioritering eller hur?

Nä, nu är du väl fel ute? Norra sidan är bostäder, södra sidan också, fast lite längre bort. Gissar att det ska förtätas på båda sidor och bli tätare stad. Att det är just den här sträckan handlar antagligen också om att det är där det behövs en väg, som ju tydligen ska ligga ovanpå spåren.

https://kartor.eniro.se/m/WU8t8
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 27 jun, 2018 8:15

Ja jag hade fel, jag trodde det var först väster om Frösundaledens viadukt som överdäckningen började. Så då finns det visst fog för pratet om att "läka ihop stadsbilden" ändå!

/TKO
TKO

Inläggav twr » ons 27 jun, 2018 8:28

TKO skrev:Ja jag hade fel, jag trodde det var först väster om Frösundaledens viadukt som överdäckningen började. Så då finns det visst fog för pratet om att "läka ihop stadsbilden" ändå!

/TKO

Feltrådvarning:

(Faktum är ju att den nya stationen Sundbyberg huvudsakligen ska ligga utomhus, och förskjuten österut, till stora delar i Solna. Överdäckningen är huvudsakligen väster om stationen. Kanske är det helt enkelt för dyrt att överdäcka en hel station, jämfört med det smalare tvärnsitt som ett fyrspår utgör?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 27 jun, 2018 8:47

twr skrev:
TKO skrev:Ja jag hade fel, jag trodde det var först väster om Frösundaledens viadukt som överdäckningen började. Så då finns det visst fog för pratet om att "läka ihop stadsbilden" ändå!

/TKO

Feltrådvarning:

(Faktum är ju att den nya stationen Sundbyberg huvudsakligen ska ligga utomhus, och förskjuten österut, till stora delar i Solna. Överdäckningen är huvudsakligen väster om stationen. Kanske är det helt enkelt för dyrt att överdäcka en hel station, jämfört med det smalare tvärnsitt som ett fyrspår utgör?)

Det tycker jag verkar kortsiktigt tänkt - även här kommer säkert tankarna på en överdäckning att dyka upp fortare än kvickt!

Thomas K Ohlsson
(överdäckningsivrare)
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik