Huvudsta ska få pendeltågsstation

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Huvudsta ska få pendeltågsstation

Inläggav Enceladus » ons 27 jun, 2018 14:48

TKO skrev:
Enceladus skrev:Det känns onödigt att tvinga till ett byte mellan SL:s pendeltåg och Upptåget vid Bålsta. Sträckan mellan Stockholm och Uppsala via Enköping är inte orimligt lång för en pendeltågslinje. Det kan bli problem med vändkapaciteten vid Uppsala, men det löser man inte genom ett tågbyte vid Bålsta. Tågen behöver dock inte vända vid Uppsala, utan kan istället fortsätta söderut på Ostkustbanan efter ett kortare uppehåll.

Om det går fler tåg söderut än norrut så måste förstås vissa tåg söderifrån vända vid Bålsta! Men inte tågen norrifrån. Detta kan jämföras med busstrafiken till Rimbo respektive Hallstavik. Trots en restid på cirka 2 timmar krävs inget byte vid Rimbo!

Intressant synpunkt som dock är totalt irrelevant. Varför då? Jo DET GÅR INGA UPPTÅG MELLAN ENKÖPING OCH BÅLSTA!

Och varför gör det inte det då? Jo för att pendlingen mellan dessa orter inte är speciellt stor - från Enköping pendlar man till Uppsala och från Bålsta in mot Stockholm. Idag är det som bäst halvtimmestrafik med buss mellan Bålsta och Enköping.

En annan invändning är tåglängden. Pendeltågen körs med "åttavagnarståg" (jag vete fan vad man kallar det idag - cirka 200 meter torde ett sådant tåg vara) medan Upptågen körs med betydligt kortare tåg.

Det är bra om man har lite koll på bakgrundsfakta innan man fäller tvärsäkra kommentarer. Jag inser att inte alla har full koll på resemönstren i stråket Jakobsberg-Kungsängen-Bålsta-Enköping - uppvuxen i Kallhäll så har jag en viss fördel. Men det går ju att titta på dagens trafiknivå t ex!

/TKO

Det är nästan alltid överkapacitet i ytterändarna. I det här fallet är det dock relativt långt mellan Enköping och Bålsta, så därför kan det krävas fler resenärer än vanligt för att motivera en förlängning. När det gäller resmönstret så har diverse utredningar konstaterat följande: "Idag är det förhållandevis få pendlare mellan Enköping och Stockholm, men nya resmöjligheter skulle sannolikt kunna öka pendlingen i stråket." Det är utbudet som styr resmönster, inte tvärtom! Denna kausalitet kan tydligt observeras i SL-trafiken.
Enceladus

Inläggav twr » ons 27 jun, 2018 14:59

Nja. Utbudet är naturligtvis väldigt viktigt, men att det "styr" resandet är en överdrift. Den totala restiden och många andra faktorer sätter naturligtvis ett tal för hur stort resandet kan bli i en given relation.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 27 jun, 2018 22:15

Enceladus skrev:Det är nästan alltid överkapacitet i ytterändarna. I det här fallet är det dock relativt långt mellan Enköping och Bålsta, så därför kan det krävas fler resenärer än vanligt för att motivera en förlängning. När det gäller resmönstret så har diverse utredningar konstaterat följande: "Idag är det förhållandevis få pendlare mellan Enköping och Stockholm, men nya resmöjligheter skulle sannolikt kunna öka pendlingen i stråket." Det är utbudet som styr resmönster, inte tvärtom! Denna kausalitet kan tydligt observeras i SL-trafiken.

Pendlare Enköping-Stockholm åker med SJ-tåg, om dom inte åker bil. Idag finns 6 tåg (med reservation för felräkning) som ankommer till Stockholm mellan 7:00 och 9:00. Alla förutom ett stannar i Bålsta och Sundbyberg, restiden är 45 minuter för alla utom direkttåget som märkligt nog tar längre tid. Jag har svårt att se att en förlängd pendeltågslinje skulle innebära en förbättring, i så fall torde fler regionaltåg var ett mer välkommet tillskott. Trafikverket räknar enligt vad som tidigare angivits i denna tråd med 5 regionaltåg per timme i planeringen av Mälarbanans fyrspår, vilket är närmast en fördubbling av dagens trafik.

Naturligtvis kan detta på sikt förändras om pendlingsströmmarna blir större, men det är långt dit.

(När jag ändå är i farten tar jag och bemöter ett annat påstående i den här tråden)
ADDE skrev:Här pratar vi om 2 olika operatörer. Vad har SL att göra i Uppland? Sedan så kanske upplandsborna vill ha regionaltåg med dubbeldäckare och toaletter, och ingen SL-pendeltåg med hårda säten. Det räcker med att SL erbjuder trafik till Bålsta, men sedan är det ULs ansvar att trafikförsörja sitt län, så det är nog större nytta att köra 2 separata linjer som vänder vid Bålsta station, som de gör idag vid Uppsala.

Som jag redan påpekat är resandet mellan Bålsta och Enköping förhållandevis litet, det motiverar på intet sätt någon Upptågstrafik. Så situationen med byte mellan SL- och UL-tåg i Bålsta kommer aldrig att uppstå - det är en viss skillnad på Habos centralort och länets residensstad!

Så, då har vi förhoppningsvis klarat av den felsynen och kan gå vidare med mer verklighetsbaserade diskussionstemata.

hoppas
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » ons 27 jun, 2018 22:29

Eftersom jag är lätt euforisk efter landslagets insats i Jekaterinburg kommenterar jag ett inlägg till innan det är läggdags:

twr skrev:TKO.s förslag är intressant.

För att kunna stanna snabbtåg på de yttre spåren krävs plattformar. Detta kommer att finnas i Sundbyberg och Barkarby. Borde det finnas på fler stationer?
Nästa fråga är då hur många av dessa tåg som ska in i Citybanan, som jag gissar att TKO menar, eller via ytspåren förbi Centralen, som kanske skulle vara Enceladus förslag, om jag gissar? En blandning av båda kanske?

Ja visst är det ett intressant förslag - jag skulle till och med vilja säga jätteintressant!

Frågan om var snabbtågen skall stanna är också intressant. Jag tänker mej att de efter Odenplan stannar i Sundbyberg, Barkarby, Jakobsberg för att sedan gå som lokaltåg till Kallhäll, Kungsängen, Bro och Bålsta. Plattformar vid ytterspåren är planerade i Sundbyberg och Barkarby, behövs dessa även i Jakobsberg? Ja det vore naturligtvis en fördel, men jag tror det funkar även med dagens stationsutformning. Vid Jakobsberg kan snabbtågen lämna ytterspåret och köra in till plattform vid innerspåret. Det kräver naturligtvis en tidsmässig samordning med lokalpendeln - men det borde man kunna fixa bland annat med kreativ prioritering!

En sammanhängande fråga är hur långt ut lokaltågen skall gå. Belastningsmässigt räcker det förmodligen med Jakobsberg - i högtrafik kan enstaka gå längre ut om så krävs - men frågan är om det fungerar att vända 4-6 tåg/timme där? Så det är möjligt att lokaltågen får gå ut till Kallhäll - då kommer ju också TrV:s storslagna spåranläggning till användning!

(Kanske "Framtida trafikmönster på Mälarbanan" är värt en egen tråd - om det inte redan finns en sådan...)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 27 jun, 2018 22:35

TKO skrev:
Enceladus skrev:Det är nästan alltid överkapacitet i ytterändarna. I det här fallet är det dock relativt långt mellan Enköping och Bålsta, så därför kan det krävas fler resenärer än vanligt för att motivera en förlängning. När det gäller resmönstret så har diverse utredningar konstaterat följande: "Idag är det förhållandevis få pendlare mellan Enköping och Stockholm, men nya resmöjligheter skulle sannolikt kunna öka pendlingen i stråket." Det är utbudet som styr resmönster, inte tvärtom! Denna kausalitet kan tydligt observeras i SL-trafiken.

Pendlare Enköping-Stockholm åker med SJ-tåg, om dom inte åker bil. Idag finns 6 tåg (med reservation för felräkning) som ankommer till Stockholm mellan 7:00 och 9:00. Alla förutom ett stannar i Bålsta och Sundbyberg, restiden är 45 minuter för alla utom direkttåget som märkligt nog tar längre tid. Jag har svårt att se att en förlängd pendeltågslinje skulle innebära en förbättring, i så fall torde fler regionaltåg var ett mer välkommet tillskott. Trafikverket räknar enligt vad som tidigare angivits i denna tråd med 5 regionaltåg per timme i planeringen av Mälarbanans fyrspår, vilket är närmast en fördubbling av dagens trafik.

Naturligtvis kan detta på sikt förändras om pendlingsströmmarna blir större, men det är långt dit.

Vi är nog ganska överens här. Jag talar om scenariot där det finns en järnväg mellan Enköping och Uppsala, vilket ligger åtskilliga decennier in i framtiden. :wink:

Enköping växer nästan dubbelt så mycket som riksgenomsnittet!
Enceladus

Inläggav BSB101 » tor 28 jun, 2018 5:23

ADDE skrev:Här pratar vi om 2 olika operatörer. Vad har SL att göra i Uppland? Sedan så kanske upplandsborna vill ha regionaltåg med dubbeldäckare och toaletter, och ingen SL-pendeltåg med hårda säten. Det räcker med att SL erbjuder trafik till Bålsta, men sedan är det ULs ansvar att trafikförsörja sitt län, så det är nog större nytta att köra 2 separata linjer som vänder vid Bålsta station, som de gör idag vid Uppsala.

Ska vi börja med tågbyte vid Arlanda också för SL/UL? Huruvida tågen är dubbeldäckare eller inte tror jag få resenärer bryr sig om och om underlaget finns föredrar nog flertalet att slippa tågbytet (med risk för missat byte) framför toaletter.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav ADDE » tor 28 jun, 2018 13:30

TKO skrev:

Som jag redan påpekat är resandet mellan Bålsta och Enköping förhållandevis litet, det motiverar på intet sätt någon Upptågstrafik. Så situationen med byte mellan SL- och UL-tåg i Bålsta kommer aldrig att uppstå - det är en viss skillnad på Habos centralort och länets residensstad!

Så, då har vi förhoppningsvis klarat av den felsynen och kan gå vidare med mer verklighetsbaserade diskussionstemata.

hoppas
Thomas K Ohlsson

Nja, jag låta mig vara den visionär jag alltid brukar vara, framförallt så undrar jag hur resandet ser ut mellan Bålsta och Uppsala/Arlanda? Vad skulle dessa tjäna på om man tog tåget till Uppsala via Enköping istället för den busstrafik som finns idag? Jag tror inte att det kommer bli så många avgångar Bålsta-Enköping-Uppsala, däremot från Västerås, men jag anser att UL borde ta och visa vart vägen ska gå och erbjuda en service med tåg från Bålsta till Uppsala.

BSB101 skrev:

Ska vi börja med tågbyte vid Arlanda också för SL/UL? Huruvida tågen är dubbeldäckare eller inte tror jag få resenärer bryr sig om och om underlaget finns föredrar nog flertalet att slippa tågbytet (med risk för missat byte) framför toaletter.

Att SL kör pendeltåg till Uppsala via Arlanda är ju en fungerande koncept, det vet jag. Men jag tvivlar starkt på att köra en väldigt lång pendeltågslinje som fortsätter från Bålsta via Enköping till Uppsala bara är Onödigt. Det är inte SLs uppgift eller intresse, utan UL bör sköta trafiken inom det egna länet. sedan kan man komma överens om länsöverskridande trafik, och där funkar ju Uppsalalinjen och Bålstatågen väldigt bra, precis som det gör med Upptåget mot Gävle resp. Sala.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 19:34

Åter till ämnet, d.v.s. den nya pendeltågsstationen i Huvudsta!

Klart: Bålstalinjen får en ny pendeltågsstation

Trafikverket skrev:Tre till fem minuter till är standardtid för en ny station. Men vilka tåg som kommer att stanna vid stationen gör SL en bedömning av längre fram.

Detta låter märkligt. Det tar sex minuter att åka mellan Kallhäll och Barkarby, inklusive ett stopp vid Jakobsberg. Inte lär ett uppehåll ta längre tid vid Huvudsta!
Enceladus

Inläggav twr » tor 28 jun, 2018 20:36

Enceladus skrev:Åter till ämnet, d.v.s. den nya pendeltågsstationen i Huvudsta!

Trafikverket skrev:Tre till fem minuter till är standardtid för en ny station. Men vilka tåg som kommer att stanna vid stationen gör SL en bedömning av längre fram.

Detta låter märkligt. Det tar sex minuter att åka mellan Kallhäll och Barkarby, inklusive ett stopp vid Jakobsberg. Inte lär ett uppehåll ta längre tid vid Huvudsta!

Ja, väldigt märkligt. 2 minuter är väl snarare tumregeln?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 21:04

Det är väl en mindre kunnig person på Trafikverket som talar med ännu mindre kunnig journalist... så vi ska nog inte ta det på allt för stort allvar!
/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 21:09

twr skrev:
Enceladus skrev:Åter till ämnet, d.v.s. den nya pendeltågsstationen i Huvudsta!

Ja, väldigt märkligt. 2 minuter är väl snarare tumregeln?

Ja, det är en rimlig skattning. SJ kör sträckan mellan Sumpan och Bålsta på 20 min medan SL behöver 30 min med sex mellanliggande stopp (Spånga, Barkarby, Jakobsberg, Kallhäll, Kungsängen och Bro).
Enceladus

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 22:49

Jag är säkert tjatig - men jag säger ändå SNABBTÅG!

Återkommer i frågan med ett ytterst konkret förslag, såvida jag inte istället fördjupar mej i Tyresös busstrafik eller en jämförelse av kollektivtrafikplanering i Hammarby Sjöstad och Norra Djurgårdsstaden. Konsultkontoret på Hjälmarsvägen har trots allt begränsade resurser - och även om Tyskland åkte ur VM så tar ju matchtittandet också en massa tid.

Thomas K Ohlsson
chefskonsult
TKO

Föregående

Återgå till Spårtrafik