Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Enceladus » tor 22 aug, 2019 11:08

Vislaren skrev:Det handlar om att man vill ta över hela lokaltrafiken, det kan man inte som ensam aktör. Det tillåter inte konkurrensverket, däremot om de går in i affären med ett annat bolag så går det bra!
Sedan efter en tid så köper man ut bolaget man gick ihop med och på det sättet så får man makten över hela utbudet på laglig vär...Man gjorde så i Tunnelbanan och nu gör man så även på pendeln.

Det finns tecken på så kraftiga försämringar för personalen att många nu går i tankarna på att säga upp sig, utan att säga vilken bransch så vet jag att det finns en till där man skriker efter folk och ger personalen betydligt bättre löner. Handlar om flera tusenlappar i månaden.

Det som gör att personalen fortfarande stannar beror på att vi har en bra lön med tanke på hur mycket vi arbetar per månad och så just ledigheten.....Tror inte så många har så bra ledighet som vi har, tar jag ut hela min semester på en gång så blir jag ledig i två månader.

Börjar man peta i dessa två så kommer folk försvinna, har hört många som sagt det...Eftersom de inte bryr sig om hur personalen mår, då är det viktigare att spara!
Ska du ha ut något så heter det alltid (även från högre nivå) "Måste du verkligen ha det där, det är så dyrt".
Tyvärr så lär det hända saker som är negativt för oss på golvet, företaget bokstavligt talat blöder ut pengar, allt beroende på det underbud man la, nu har det dessutom framkommit att man missat saker i underhållskostnaden som ökar utgifterna.


Har MTR också ambitionen att ta över Mälartågstrafiken?

Karsten skrev:
Enceladus skrev:Detta beror väl till stor del på att den kollektivtrafik som erbjuds till depåerna inte är särskilt attraktiv? Depåerna ligger ju en bit ifrån stationerna och det finns inget incitament för bussoperatörerna att prioritera den trafiken. Exempelvis gick det alldeles utmärkt att plocka bort Högdalsdepån från linje 172 samtidigt som hpl Selaövägen behövde behållas för att inte försämra trafiken till Gubbängsdepån. Likaså är nattrafiken endast anpassad till bussdepåerna. Varje år föreslår Keolis fler avgångar på linjerna 492 och 496 till Björknäsdepån, trots att det faktiska behovet ser helt annorlunda ut.


Det är snarare så att det förslaget läggs eftersom nattrafiken i Nacka/Värmdö haft samma standard sedan 80-talet, trots en enorm inflyttning i båda kommunerna. Det kommer också rätt mycket synpunkter från framförallt Värmdö att det är kass nattrafik. Det finns egentligen inget ekonomiskt incitament att föreslå nattrafik, den är dyrare att producera än dagtrafik. Men det är en rolig konspirationsteori du har. :)


Naturligtvis har en arbetsgivare ett ekonomiskt incitament att förbättra transportmöjligheterna till sina arbetsplatser. Scania har egna bussar som går till sina filialer i Södertälje. Keolis vill ha samma sak, och det är inget fel med det. Problemet är att bussdepåerna genomsyrar hela nattrafiken. Av alla nattbussar som Keolis kör är det bara linjerna 94 och 96 som har 30-minuterstrafik. Linje 94 har ett stort resandeunderlag, men linje 96 har betydligt färre resenärer än flera nattbussar som ersätter pendeltågen eller tunnelbanan. Det är nästan obegripligt att den linjen prioriteras framför linjer där det finns ett faktiskt behov av 30-minuterstrafik. Men jag skriver nästan av en anledning. Det är nämligen inte obegripligt. Linjen trafikerar ju Fredriksdalsdepån.

Påståendet att nattrafiken i Nacka/Värmdö har haft samma standard sedan 80-talet är förstås nonsens. Det finns förmodligen inget trafikområde som har fått lika stora förbättringar som Nacka/Värmdö. Exempelvis fick linje 496 fem nya avgångar natt mot lördag och söndag vid årsskiftet 2012/2013. Nacka/Värmdö har faktiskt ett ganska bra utbud sett till antalet resenärer och den standard som nattrafiken har i Stockholm. Jag håller med om att nattrafiken behöver förbättras kraftigt, men det finns ju många områden där behovet av förbättringar är större - inte minst i några av de områden som Keolis trafikerar! Att resenärer från Nacka/Värmdö är duktiga på att klaga är inte särskilt oväntat, men utbudet borde inte enbart baseras på resenärernas förmåga att komma med synpunkter.

Om vi fokuserar på nattrafiken i Nacka/Värmdö så finns det ett antal större brister som inte föreslås åtgärdas i trafikförändringsdokumentet. Exempelvis har trafiken från Slussen mot Gustavsberg en lucka mellan 3:40 och 6:04 på helgnätter då det ändå är betydligt fler som åker. Den där luckan finns det anledning att klaga på. Men det är väl viktigare för Keolis att förbättra trafiken till Björknäsdepån och Charlottendalsdepån...
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav TKO » tor 22 aug, 2019 12:59

Nu brukar jag försöka undvika att lägga mej i "natttrafiksdiskussionerna" - eftersom det vare sej är bra för mitt blodtryck eller min grundläggande människosyn! Men jag gör ETT undantag här:

1) Grundproblemet är att TF/SL överlåtit så stor del av trafikplaneringen till de utförarna, som naturligtvis har vinstmaximering som huvudmål.

2) Fredriksdalsgaraget har inte funnits så många år, ökade trafiken på linje 96 när det togs i drift?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9984
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Enceladus » tis 17 mar, 2020 10:56

Genomförandebeslut Älvsjödepåns utbyggnad

Regionstyrelsen skrev:Regionledningskontoret konstaterar att investeringen skapar goda förutsättningar för den kommande trafikökningen för pendeltågstrafiken.


Den utbyggda depån får totalt 35 uppställningsplatser, varav 27 platser utomhus och 8 platser inomhus. Detta är en ökning med 6 platser. Det behövs väl mycket mer än så för "den kommande trafikökningen för pendeltågstrafiken"?

Utbyggnaden väntas bli färdig 2025. En ny pendeltågsdepå planeras också till 2026. Då kanske vagnarna äntligen får vara ifred när de inte är i trafik? Uppställning i det vilda har ju gett blandade resultat...

Ett annat sätt att minska behovet av uppställningsplatser är att införa avbrottsfri trafik, men då måste vagnarna gå dygnet runt alla dagar utan undantag.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav daniel_s » tis 17 mar, 2020 22:51

Enceladus skrev:Naturligtvis har en arbetsgivare ett ekonomiskt incitament att förbättra transportmöjligheterna till sina arbetsplatser.


Inte om du menar en arbetsgivare i kollektivtrafiken, det visas alldeles utmärkt av de senaste årens utveckling där man både upphört att anpassa nattbussarna efter personaltrafikens behov (även i de områden där nattbussar och dagtrafik körs av samma operatör) och dragit in merparten av taxiresorna.
daniel_s
 
Inlägg: 12325
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Vislaren » lör 21 mar, 2020 6:39

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Det handlar om att man vill ta över hela lokaltrafiken, det kan man inte som ensam aktör. Det tillåter inte konkurrensverket, däremot om de går in i affären med ett annat bolag så går det bra!
Sedan efter en tid så köper man ut bolaget man gick ihop med och på det sättet så får man makten över hela utbudet på laglig vär...Man gjorde så i Tunnelbanan och nu gör man så även på pendeln.

Det finns tecken på så kraftiga försämringar för personalen att många nu går i tankarna på att säga upp sig, utan att säga vilken bransch så vet jag att det finns en till där man skriker efter folk och ger personalen betydligt bättre löner. Handlar om flera tusenlappar i månaden.

Det som gör att personalen fortfarande stannar beror på att vi har en bra lön med tanke på hur mycket vi arbetar per månad och så just ledigheten.....Tror inte så många har så bra ledighet som vi har, tar jag ut hela min semester på en gång så blir jag ledig i två månader.

Börjar man peta i dessa två så kommer folk försvinna, har hört många som sagt det...Eftersom de inte bryr sig om hur personalen mår, då är det viktigare att spara!
Ska du ha ut något så heter det alltid (även från högre nivå) "Måste du verkligen ha det där, det är så dyrt".
Tyvärr så lär det hända saker som är negativt för oss på golvet, företaget bokstavligt talat blöder ut pengar, allt beroende på det underbud man la, nu har det dessutom framkommit att man missat saker i underhållskostnaden som ökar utgifterna.


Har MTR också ambitionen att ta över Mälartågstrafiken?

Karsten skrev:
Enceladus skrev:Detta beror väl till stor del på att den kollektivtrafik som erbjuds till depåerna inte är särskilt attraktiv? Depåerna ligger ju en bit ifrån stationerna och det finns inget incitament för bussoperatörerna att prioritera den trafiken. Exempelvis gick det alldeles utmärkt att plocka bort Högdalsdepån från linje 172 samtidigt som hpl Selaövägen behövde behållas för att inte försämra trafiken till Gubbängsdepån. Likaså är nattrafiken endast anpassad till bussdepåerna. Varje år föreslår Keolis fler avgångar på linjerna 492 och 496 till Björknäsdepån, trots att det faktiska behovet ser helt annorlunda ut.


Det är snarare så att det förslaget läggs eftersom nattrafiken i Nacka/Värmdö haft samma standard sedan 80-talet, trots en enorm inflyttning i båda kommunerna. Det kommer också rätt mycket synpunkter från framförallt Värmdö att det är kass nattrafik. Det finns egentligen inget ekonomiskt incitament att föreslå nattrafik, den är dyrare att producera än dagtrafik. Men det är en rolig konspirationsteori du har. :)


Naturligtvis har en arbetsgivare ett ekonomiskt incitament att förbättra transportmöjligheterna till sina arbetsplatser. Scania har egna bussar som går till sina filialer i Södertälje. Keolis vill ha samma sak, och det är inget fel med det. Problemet är att bussdepåerna genomsyrar hela nattrafiken. Av alla nattbussar som Keolis kör är det bara linjerna 94 och 96 som har 30-minuterstrafik. Linje 94 har ett stort resandeunderlag, men linje 96 har betydligt färre resenärer än flera nattbussar som ersätter pendeltågen eller tunnelbanan. Det är nästan obegripligt att den linjen prioriteras framför linjer där det finns ett faktiskt behov av 30-minuterstrafik. Men jag skriver nästan av en anledning. Det är nämligen inte obegripligt. Linjen trafikerar ju Fredriksdalsdepån.

Påståendet att nattrafiken i Nacka/Värmdö har haft samma standard sedan 80-talet är förstås nonsens. Det finns förmodligen inget trafikområde som har fått lika stora förbättringar som Nacka/Värmdö. Exempelvis fick linje 496 fem nya avgångar natt mot lördag och söndag vid årsskiftet 2012/2013. Nacka/Värmdö har faktiskt ett ganska bra utbud sett till antalet resenärer och den standard som nattrafiken har i Stockholm. Jag håller med om att nattrafiken behöver förbättras kraftigt, men det finns ju många områden där behovet av förbättringar är större - inte minst i några av de områden som Keolis trafikerar! Att resenärer från Nacka/Värmdö är duktiga på att klaga är inte särskilt oväntat, men utbudet borde inte enbart baseras på resenärernas förmåga att komma med synpunkter.

Om vi fokuserar på nattrafiken i Nacka/Värmdö så finns det ett antal större brister som inte föreslås åtgärdas i trafikförändringsdokumentet. Exempelvis har trafiken från Slussen mot Gustavsberg en lucka mellan 3:40 och 6:04 på helgnätter då det ändå är betydligt fler som åker. Den där luckan finns det anledning att klaga på. Men det är väl viktigare för Keolis att förbättra trafiken till Björknäsdepån och Charlottendalsdepån...


MTR är i vart fall inte intresserade av hur personalen tar sig till jobbet, inte i mitt område!
Har är ett litet exempel på vad MTR nu vill införa, det liknar mer och mer slaveri utan att ge de anställda minsta ersättning för någonting!
Det här är vad som framkom i ett möte med MTR från fackens sida igår, de vill i princip behandla oss efter eget behag utan att betala något för det!
Lägg därtill att de pratar så vackert om att de anställda måste få chansen att vila upp sig på sin semester, därför kom de sedan och krävde att semestern ska bara ska få vara tre veckor!
Man vill göra avsteg från kollektivavtalet, men när facket sedan hänvisar att man då i så fall också vill göra avsteg från kollektivavtalet om det ska gälla så nekar dom och säger att det är kollektiv avtalet som gäller..Hur fan tror dom att folk ställer upp på det..?

Ha i beaktan att de sedan de tog över gått 850 miljoner back, börjar närma sig en miljard!

"Hej!

Vi har idag 20200320 haft samtal/förhandlingar med arbetsgivaren om detta:
Att flytta personal mellan depåer på pendeln verkstäder. Här sa vi att det ska vara klara riktlinjer/regler vad som gäller med ersättning, tid, resor osv. Vi krävde att ersättningarna ska höjas. Att inhyrda ska flyttas i första hand och sedan frivilliga. Här sade arbetsgivaren att produktionscheferna har detta ansvar.
Att man eventuellt kommer flytta på ordinarie arbetsschema, här ska det utgå den nya ersättningen om tidsförskjutnings tillägg. Vi krävde här med att mer behövs.
Arbetsgivaren vill också att om man är hemma för att ta hand om familj, att kunna arbeta andra tider. Detta är frivilligt och kan inte tvingas på. Vi krävde ersättning för detta med.
arbetsgivaren ville också kunna dra in semesterperioden april-maj. Detta sade vi nej till. Men här får ni bestämma själva, men kan inte bli tvingade anser vi.
Arbetsgivaren ville ha avsteg från kollektivavtalet om att, övertiden perioden mars-juni inte skulle omfattas i 200 timmarna kalender år. Här emotser vi förslag på ersättning.
Arbetsgivaren ville idag göra flera avsteg från kollektivavtalet, men inte betala något för detta. När vi förklarade på andra punkter att, vi ska då också kunna göra avsteg från kollektivavtalet, sade arbetsgivaren ”kollektivavtalet gäller”.
Arbetsgivaren ville att detta avtal skulle gälla tillsvidare. Vi sade att vi eventuellt skriver på, om ersättningsnivåerna är bra och att det endast gäller i 30dagar i stöten, med en uppsägnings klausul.
Arbetsgivaren informerade även att trafikverket inte kommer gå ner i trafik på T-banan eller pendeltågen. Vi ifråga satte detta och fick till svar ”MTR har pressat trafikverket för att få köra full trafik, för att garantera intäkterna.
För att vi ska skriva på detta, krävde vi tydliga riktlinjer/regler, höjda ersättningar mm.
Vi som fackförbund tar ett samhällsansvar och måste på vissa punkter gå med på saker, då rådande situation råder, men har påpekat deras brister och attityd mot arbetstagarna."
Vislaren
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 07 jun, 2018 12:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Vislaren » lör 21 mar, 2020 6:43

Enceladus skrev:Genomförandebeslut Älvsjödepåns utbyggnad

Regionstyrelsen skrev:Regionledningskontoret konstaterar att investeringen skapar goda förutsättningar för den kommande trafikökningen för pendeltågstrafiken.


Den utbyggda depån får totalt 35 uppställningsplatser, varav 27 platser utomhus och 8 platser inomhus. Detta är en ökning med 6 platser. Det behövs väl mycket mer än så för "den kommande trafikökningen för pendeltågstrafiken"?

Utbyggnaden väntas bli färdig 2025. En ny pendeltågsdepå planeras också till 2026. Då kanske vagnarna äntligen får vara ifred när de inte är i trafik? Uppställning i det vilda har ju gett blandade resultat...

Ett annat sätt att minska behovet av uppställningsplatser är att införa avbrottsfri trafik, men då måste vagnarna gå dygnet runt alla dagar utan undantag.


Låta vagnarna gå dygnet runt, men när ska de repareras och underhållas med förbyggande åtgärder..? Att köra de dygnet runt är en illusion och går inte!
Vislaren
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 07 jun, 2018 12:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Enceladus » lör 21 mar, 2020 10:44

Vislaren skrev:Låta vagnarna gå dygnet runt, men när ska de repareras och underhållas med förbyggande åtgärder..? Att köra de dygnet runt är en illusion och går inte!


Poängen med avbrottsfri trafik är naturligtvis inte att minska underhållsbehovet (snarare ökar det marginellt), utan att minska uppställningsbehovet. SL betalar ett väldigt högt pris för att parkera vagnar i det vilda. Det finns ett antal städer i världen (inklusive Sverige) som har avbrottsfri trafik, och där verkar det fungera ganska bra.

Jag är fullt medveten om att en sådan åtgärd aldrig kommer att vidtas med nuvarande politiska ledning, men det går faktiskt att gå från ord till handling istället för att bara klaga på de kostnader som tågmålare medför.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Anders Hanquist » lör 21 mar, 2020 11:54

Även det du kallar "avbrottsfri trafik" kräver rimligen depåplatser. Den trafik som skulle utföras under extrem lågtrafiktid ("småtimmarna") kunde ju bara vara ett fåtal (korta) tåg jämfört med "rusningen". Sedan är väl några trafikfria timmar även bra för banunderhållet.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1500
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Enceladus » lör 21 mar, 2020 12:01

Anders Hanquist skrev:Även det du kallar "avbrottsfri trafik" kräver rimligen depåplatser. Den trafik som skulle utföras under extrem lågtrafiktid ("småtimmarna") kunde ju bara vara ett fåtal (korta) tåg jämfört med "rusningen". Sedan är väl några trafikfria timmar även bra för banunderhållet.


Depåplatser behövs för underhåll. Inte ens i rusningen är alla vagnar ute i trafik. Däremot behöver inte de vagnar som parkeras i det vilda göra det om de istället är ute i trafik.

Just banunderhållet är inget större problem på Trafikverkets spår eftersom där används servicefönster med enkelspårsdrift. Därför kan Lund vara en av de minsta städerna i världen som har tågtrafik alla timmar om året.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav TKO » sön 22 mar, 2020 15:57

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Låta vagnarna gå dygnet runt, men när ska de repareras och underhållas med förbyggande åtgärder..? Att köra de dygnet runt är en illusion och går inte!


Poängen med avbrottsfri trafik är naturligtvis inte att minska underhållsbehovet (snarare ökar det marginellt), utan att minska uppställningsbehovet. SL betalar ett väldigt högt pris för att parkera vagnar i det vilda. Det finns ett antal städer i världen (inklusive Sverige) som har avbrottsfri trafik, och där verkar det fungera ganska bra.

Jag är fullt medveten om att en sådan åtgärd aldrig kommer att vidtas med nuvarande politiska ledning, men det går faktiskt att gå från ord till handling istället för att bara klaga på de kostnader som tågmålare medför.


Signaturen 'Enceladus' hittar ständigt nya argument för en kraftigt utökad natttrafik - det är om inte annat kreativt.

Dock tror jag att utvecklingen kommer att göra hen besviken - när vi övervunnit viruskrisen kommer världen att se helt annorlunda ut. Jag förutspår ett slut både för den hedoniska festkulturen och en marknadsliberal ekonomi som vill få oss att både arbeta och konsumera dygnet runt - vilket kommer att medföra att natttrafiken hamnar ännu längre ner på prioriteringslistan!

Kom ihåg var ni läste detta först...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9984
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav LÅ1 » sön 22 mar, 2020 16:45

TKO skrev:Dock tror jag att utvecklingen kommer att göra hen besviken - när vi övervunnit viruskrisen kommer världen att se helt annorlunda ut. Jag förutspår ett slut både för den hedoniska festkulturen och en marknadsliberal ekonomi som vill få oss att både arbeta och konsumera dygnet runt - vilket kommer att medföra att natttrafiken hamnar ännu längre ner på prioriteringslistan!

Kom ihåg var ni läste detta först...

/TKO

Möjligen, möjligen tills vi fått fram ett effektivt vaccin som kommer att göra stora delar av befolkningen i världen immuna. Ekonomin repar sig nog, men det kan ta tid.
När är det som folk "slår runt" och festar? När vi har anledning att fly den dystra vardagen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13403
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Enceladus » sön 22 mar, 2020 18:07

TKO skrev:Signaturen 'Enceladus' hittar ständigt nya argument för en kraftigt utökad natttrafik - det är om inte annat kreativt.

Dock tror jag att utvecklingen kommer att göra hen besviken - när vi övervunnit viruskrisen kommer världen att se helt annorlunda ut. Jag förutspår ett slut både för den hedoniska festkulturen och en marknadsliberal ekonomi som vill få oss att både arbeta och konsumera dygnet runt - vilket kommer att medföra att natttrafiken hamnar ännu längre ner på prioriteringslistan!

Kom ihåg var ni läste detta först...


Det där är struntprat. Klimatkrisen kommer att framtvinga ett dygnetruntsamhälle. Den nuvarande äldre generationen verkar inte bry sig om andras framtid, men miljömedvetenheten i samhället tycks öka i takt med att befolkningen byts ut. Därför är utvecklingen mot ett dygnetruntsamhälle oundviklig. Det är helt enkelt mycket mer resurseffektivt att använda infrastrukturen dygnet runt än att bygga dubbelt så mycket av allt. Dygnetruntsamhället har stora likheter med urbaniseringen i allmänhet.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Anders Hanquist » sön 22 mar, 2020 19:45

"Dygnetruntsamhälle"? Vilka barn ska gå i skolan 2400-0600?. Kanske ett effektivt utnyttjande av infrastruktur, men funkar nog inte. Redan på 20-talet försökte man i Ryssland att göra alla dagar till vardagar. Folk skulle jobba 5-6 dagar per vecka men ha olika lediga dagar. Låter smart. Arbetslokaler skulle inte stå tomma på helgen. Men det blev hopplöst socialt. När en person var ledig jobbade alla som den ville umgås med och vice versa. I en familj kanske alla hade olika ledighetsdagar från sina arbeten och skolor. Så är det förvisso inom servicenäringarna, men att göra så i hela samhället tror jag inte på. "Dygnetruntsamhället" går dessutom ännu ett steg längre. Knappt några är lediga samtidigt, varken veckodagar eller timmar på dygnet. Vilket pussel att få ihop det sociala umgänget.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1500
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Vislaren » mån 30 mar, 2020 9:46

Enceladus skrev:
TKO skrev:Signaturen 'Enceladus' hittar ständigt nya argument för en kraftigt utökad natttrafik - det är om inte annat kreativt.

Dock tror jag att utvecklingen kommer att göra hen besviken - när vi övervunnit viruskrisen kommer världen att se helt annorlunda ut. Jag förutspår ett slut både för den hedoniska festkulturen och en marknadsliberal ekonomi som vill få oss att både arbeta och konsumera dygnet runt - vilket kommer att medföra att natttrafiken hamnar ännu längre ner på prioriteringslistan!

Kom ihåg var ni läste detta först...


Det där är struntprat. Klimatkrisen kommer att framtvinga ett dygnetruntsamhälle. Den nuvarande äldre generationen verkar inte bry sig om andras framtid, men miljömedvetenheten i samhället tycks öka i takt med att befolkningen byts ut. Därför är utvecklingen mot ett dygnetruntsamhälle oundviklig. Det är helt enkelt mycket mer resurseffektivt att använda infrastrukturen dygnet runt än att bygga dubbelt så mycket av allt. Dygnetruntsamhället har stora likheter med urbaniseringen i allmänhet.


Ja..Drömma kan man ju, men det kommer aldrig bli verklighet oavsett vem som sitter vid makten, vore förfärligt om det skulle införas!
Får mig och tänka på Hasse Alfredssons låt "Hon och jag"...Det är ingen framtid man vill se!
Och varför skulle den nuvarande äldre generationen tänka på den yngre..? Tänker den yngre på den äldre..? Knappast! Så den diskutionen är överflödig!

/Vislaren
Vislaren
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 07 jun, 2018 12:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Vislaren » mån 30 mar, 2020 9:49

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:Även det du kallar "avbrottsfri trafik" kräver rimligen depåplatser. Den trafik som skulle utföras under extrem lågtrafiktid ("småtimmarna") kunde ju bara vara ett fåtal (korta) tåg jämfört med "rusningen". Sedan är väl några trafikfria timmar även bra för banunderhållet.


Depåplatser behövs för underhåll. Inte ens i rusningen är alla vagnar ute i trafik. Däremot behöver inte de vagnar som parkeras i det vilda göra det om de istället är ute i trafik.

Just banunderhållet är inget större problem på Trafikverkets spår eftersom där används servicefönster med enkelspårsdrift. Därför kan Lund vara en av de minsta städerna i världen som har tågtrafik alla timmar om året.


Jasså...Varje morgon så är i vart fall bangården i Älvsjö helt tom på fordon, så nog fan är de ute alltid!
Vislaren
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 07 jun, 2018 12:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Vislaren » mån 30 mar, 2020 9:54

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Låta vagnarna gå dygnet runt, men när ska de repareras och underhållas med förbyggande åtgärder..? Att köra de dygnet runt är en illusion och går inte!


Poängen med avbrottsfri trafik är naturligtvis inte att minska underhållsbehovet (snarare ökar det marginellt), utan att minska uppställningsbehovet. SL betalar ett väldigt högt pris för att parkera vagnar i det vilda. Det finns ett antal städer i världen (inklusive Sverige) som har avbrottsfri trafik, och där verkar det fungera ganska bra.

Jag är fullt medveten om att en sådan åtgärd aldrig kommer att vidtas med nuvarande politiska ledning, men det går faktiskt att gå från ord till handling istället för att bara klaga på de kostnader som tågmålare medför.


Märker att du inte sett trafiken i verkligheten, det du vill genomföra är inte genomförbart om vi ska ha säkra och hela fordon i trafik. Ibland är det så illa att det kan vara enkö på fordon som ska in för rep eller förebyggande underhåll där de inte får rulla mer innan dessa blivit utförda...Eller tänkte du köra dom i trafik ändå..?
Sedan har vi skadorna på det, det är inte ovanligt att vi på natten kan tvingas ställa en eller flera fordon för svarv, eller tänkte du köra ut dom med i trafik!
Man bör nog inte komma med en massa förslag innan man vet hur verksamheten fungerar!
/Vislaren
Vislaren
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 07 jun, 2018 12:12

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav BSB101 » mån 30 mar, 2020 10:54

Vislaren skrev:Märker att du inte sett trafiken i verkligheten, det du vill genomföra är inte genomförbart om vi ska ha säkra och hela fordon i trafik. Ibland är det så illa att det kan vara enkö på fordon som ska in för rep eller förebyggande underhåll där de inte får rulla mer innan dessa blivit utförda...Eller tänkte du köra dom i trafik ändå..?
/Vislaren


Då dagens läge på med tillgång på fordon och personal inte är någon naturlag utan det det handlar bara om vilja. Om den politiska viljan skulle finnas skulle det vara genomförbart. När man tittar på sådana här saker är det lätt att fastna i hur det är idag och då slå fast att något inte är genomförbart. Ett något trångsynt sätt att se saker och ting på men passar bra om man vill att saker och ting ska vara som det alltid varit.
BSB101
 
Inlägg: 2346
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Framtiden för depåerna för Stockholms pendeltåg

Inläggav Enceladus » mån 30 mar, 2020 14:20

BSB101 skrev:
Vislaren skrev:Märker att du inte sett trafiken i verkligheten, det du vill genomföra är inte genomförbart om vi ska ha säkra och hela fordon i trafik. Ibland är det så illa att det kan vara enkö på fordon som ska in för rep eller förebyggande underhåll där de inte får rulla mer innan dessa blivit utförda...Eller tänkte du köra dom i trafik ändå..?
/Vislaren


Då dagens läge på med tillgång på fordon och personal inte är någon naturlag utan det det handlar bara om vilja. Om den politiska viljan skulle finnas skulle det vara genomförbart. När man tittar på sådana här saker är det lätt att fastna i hur det är idag och då slå fast att något inte är genomförbart. Ett något trångsynt sätt att se saker och ting på men passar bra om man vill att saker och ting ska vara som det alltid varit.


Som har konstaterats i tidigare diskussioner är det fullt genomförbart med dagens tillgång på fordon. I dagsläget vet SL inte vad som ska göras med alla vagnar nattetid. En del vagnar ställs upp i det vilda, men där riskerar vagnarna att bli ett målarplank. Lyckligtvis håller depåerna för Stockholms pendeltåg att byggas ut, vilket ju denna tråd handlar om, men än så länge får inte alla vagnar plats där. Avbrottsfri trafik är ett sätt att lösa bristen på målarfria uppställningsplatser.

Avbrottsfri trafik skulle emellertid öka underhållsbehovet, men inte heller det är ett problem eftersom SL anser att det kan köras långa tåg i onödan. Egentligen skulle avbrottsfri trafik kunna införas över en natt om det bara fanns körplaner för sådan trafik. Tamsons vägrar dock att göra körplaner för sådan trafik. Det är förstås meningslöst att göra körplaner för trafik som inte kan få grönt ljus, men Tamsons har aldrig förklarat ordentligt varför han inte vill utreda frågan.

Signaturen "BSB101" har alltså rätt i att det handlar bara om vilja, men det är ännu mer genomförbart än vad skribenten tycks tro!
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cpu och 16 gäster