Roslagsexpressen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsexpressen

Inläggav ADDE » fre 18 maj, 2018 19:23

Odd skrev:Näsbyparksgrenen kanske vore en kandidat för spårvägifiering, naturligtvis, om det visar sig vara till allas fördel.

Eftersom jag, efter studiebesök i annat land, numera är helt övertygad om att spårvidden inte har någon större betydelse för effektiv lokal- och regionaltrafik (exempelvis är Japans järnvägsnät, förutom de flesta snabbtågslinjer, smalspåriga, och en del av tunnelbanenätet i Tokyo är både smalspårigt och har kontaktledning/takströmskena) så ser jag det inte längre som ett självändamål att spika ut smalspår till normalspår. Därmed så avvisar jag hädanefter argument om motsatsen eftersom jag vet att det helt enkelt inte är sant. Därför, eftersom en betydande del av Roslagen redan har ett smalspårssystem, så kan man lika gärna bygga vidare på det som en sammanhållen investering i modern infrastruktur. Sen kan man ju hoppas att småpåvar och klåfingrar hålls borta så att inte dessa satsningar nerfas* för mycket.

Av samma anledning kan man tänka sig att det i vissa fall, inom Roslagsexpressens område, är bättre att bygga normalspår, exempelvis sträckan Bålsta-Sigtuna-Märsta-Arlanda-Rimbo-Norrtälje och kanske tre-skensspår på vissa gemensamma sträckor.

Men poängen med en sådan här satsning är att förutom att ge en kraftfull kollektivtrafikförsörjning för regionen även möjliggöra en expansion av densamma, då infrastruktursatsningar i allmänhet, och järnvägsbyggande i synnerhet, ger en viktig signal om en långsiktig satsning. Självklart skall sådant göras i samarbete med näringsliv, kommuner och bostadsutvecklare. Så, fokuset på mitt förslag är egentligen expansionen av området, inte transportslaget i sig.

*) Nerfa (fr engelskan Nerf) är ett uttryck som avser att man byter ut bra produkter, material eller tjänster mot klenare dito vilket resulterar i att produkten eller tjänsten blir betydligt sämre eller rent av förlorar nyckelegenskaper pga åtgärden.

Japan! Ett fantastisk land jag vill besöka en vacker dag, och de har en mycket exemplatriskt tågtrafik.
Men här missar du något odd, och det är inte huruvida spåret ska vara normalspårigt eller smalspårigt, utan att alla järnvägslinjer har ett enhetligt spårvidd så spårvidden inte blir ett hinder för expansiv trafik in till andra områden. Japan kör 1093mm i hela järnvägsnätet, förutom det dedikerade Shinkansen-nätet, som är exklusivt för höghastighetståg. I sverige har vi istället valt att köra med 1435mm i hela riket som standard, sedan har folk haft misstaget att bygga banor i andra smalare spårvidd, vilket itne är långsiktigt. och Roslagsbanan är en rest från detta misstag som omöjliggör effektiv och snabb tågtrafik mellan Österskär och Södertälje utan byte. Hur flexibelt hade det varit i tokyo om varje järnvägslinje som gick från tokyos centralstation och ut mot var sitt håll hade sin egen spårvidd? inte så värst flexibelt. men kanske isolerade privata banor är nyckeln till perfekt tidshållning inom tågtrafiken?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Verspieder » fre 18 maj, 2018 19:27

Men Rimbo är Rimbo, och Norrtälje är Norrtälje. På japanska skulle man nog använda uttrycket "sore wa sore, kore wa kore". Dvs ungefär "That was that, but this is this".
Dessa bägge orter ligger visserligen (dessvärre) i samma storkommun sedan 1971, men bör inte klumpas ihop i alla sammanhang. T.ex då man diskuterar förlängningen Kårsta-Rö-Rimbo är det ju Rimbo som är det huvudsakliga målet. Det är inget självändamål att man måste bygga vidare just Rimbobanan till Norrtälje tätort. 639 och 676 är ju två helt separata linjer idag, så även om Rimbobanan återuppbyggs kan busslinje 676 fortsätta som vanligt ute på E18, helt separat.
Verspieder

Inläggav Verspieder » fre 18 maj, 2018 19:51

ADDE skrev:Japan! Ett fantastisk land jag vill besöka en vacker dag, och de har en mycket exemplatriskt tågtrafik.
Men här missar du något odd, och det är inte huruvida spåret ska vara normalspårigt eller smalspårigt, utan att alla järnvägslinjer har ett enhetligt spårvidd så spårvidden inte blir ett hinder för expansiv trafik in till andra områden. Japan kör 1093mm i hela järnvägsnätet, förutom det dedikerade Shinkansen-nätet, som är exklusivt för höghastighetståg. I sverige har vi istället valt att köra med 1435mm i hela riket som standard, sedan har folk haft misstaget att bygga banor i andra smalare spårvidd, vilket itne är långsiktigt. och Roslagsbanan är en rest från detta misstag som omöjliggör effektiv och snabb tågtrafik mellan Österskär och Södertälje utan byte. Hur flexibelt hade det varit i tokyo om varje järnvägslinje som gick från tokyos centralstation och ut mot var sitt håll hade sin egen spårvidd? inte så värst flexibelt. men kanske isolerade privata banor är nyckeln till perfekt tidshållning inom tågtrafiken?

Du menar lite som Chiba Urban Monorail? Fast den ligger ju inte i centrala Tokyo, utan lite mer avsides en bit bort i just Chiba. Å andra sidan hade den ju 45 430 resenärer per dygn år 2008, jämfört med Roslagsbanans 46 700 st år 2015.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chiba_Urban_Monorail
https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan
Verspieder

Inläggav Lennart Petersen » fre 18 maj, 2018 23:32

ADDE skrev:[

Japan! Ett fantastisk land jag vill besöka en vacker dag, och de har en mycket exemplatriskt tågtrafik.

Nu är det förstås inte 1093 som används i Japan utan Kapspårvidd 1067mm och det dominerar det vanliga järnvägsnätet med drygt 20000km bana. Shinkansen är alltså byggd med normalspårvidd 1435mm men det finns även privata förorysbanor med 1435mm och det finns även lite udda spårvidder som 1372mm (i Tokyo) och några med 762mm.
Det kan knappast sägas att det var ett misstag att bygga smalspår i Sverige , som mest hade vi ca 4000km med olika spårvidder mest 891mm, att bygga smalt var en förutsättning att kunna bygga med ekonomi och dessa järnvägar hade aldrig byggts om det varit krav på normalspår.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » fre 18 maj, 2018 23:33

twr skrev:
TKO skrev:Om man raskar på lite kanske banan kan invigas 23 september 2023? Det vore i så fall passande...

/TKO

Nu är jag inte riktigt med... Vad är speciellt med det datumet?

Knutte Nilsson föddes 23 september 1923. Finns det något bättre sätt att fira detta jubileum än med att köra det första tåget till Rimbo?

Lite vid sidan av ämnet: Knutte kvalar lätt in på min lista över "de fem bästa bondeförbundarna". Bland övriga kandidater kan nämnas Axel Pehrsson-Bramstorp, Gunnar Hedlund, Torbjörn Fälldin, Nils G Åsling, Olof Johansson och Anders Ljungberg. Som synes är det fortfarande konkurrens om platserna - men Annie Lööf får skärpa till sej ordentligt om hon ska ha en chans att komma med! Däremot funderar invalskommitén fortfarande på om Bo Dockered kan vara en tänkbar kandidat... men Knutte är självskriven.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Som inte kan låta bli att komma med en riktig gnällgubbeskommenter: "Lär sej ungdommen ingenting längre i skolan?"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » fre 18 maj, 2018 23:41

En liten vädjan:

Skulle vi inte kunna diskutera signaturen "Odd":s intressanta förslag till ett stomnät för kollektivtrafiken i Roslagen i denna tråd? Alla i och för sej intressanta funderingar kring körsbärsträd som kostar miljarder och spårvidder på japanska järnvägar kanske kan ta plats i något annat sammanhang...

Jag har därför full förståelse för att trådskaparen inte varit så aktiv i den följande diskussionen - även om det inte blivit så mycket pajkastning är ändå tramsfaktorn orimligt hög.

Till "Odd": Vore värdefullt om du ville utveckla hur du ser på tidsfaktorn i ditt förslag!

God natt kamrater
önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 19 maj, 2018 8:41

Med tanke på bostadsbristen i Stockholmsområdet har jag i många år haft åsikten att man bör finna ledig mark och bygga en "new town", eller möjligen flera. Den marken finns i en sträcka från Ullna/Rydbo och vidare över Brottby och norröver i Roslagsskogarna. Det jag ser för mig är inte en ny "miljonprogramsstad" enligt 70-talstänkande. Jag tänker mig en stad med riktig "stadsbebyggelse" centralt med gator som har butiker i bottenplanet. Samt självfallet en järnvägsstation. Så byggs det hela efter principen där man inte bygger direkt för en viss folkgrupp utan får en mix. Det skall inte heller vara en renodlad "sovstad" utan här skall också erbjudas arbetsplatser.

När man så har designat denna "goda cigar" så skall man bygga en riktig järnväg som går direkt från centrala Stockholm med stopp vid Danderyds Sjukhus/Mörby, Täby Centrum, Arninge och denna "New Town". Härifrån kan man bygga vidare norröver i den takt man expanderar med mer bebyggelse mot norr. Och möjligen nå Norrtälje någon gång i en avlägsen framtid.

Roslagsbanan bör vara huvudförbindelse till Danderyd/ Täby/ Åkersberga/ Vallentuna i likhet med i dag. Skall den förlängas så är det grenar till Rimbo eller Arlanda. Norrtälje har redan goda förbindelser med sina motorvägsbussar. Förbättring för Norrtälje skulle kunna ske genom att utvidga bussfilerna i de områden där det har tendens att bli köbildning.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Föregående

Återgå till Spårtrafik