BSB101 skrev:Detta med vändspår i Sollentuna är säkert en bra idé men med tanke på vad som har börjas byggs i Häggvik och Väsjön samt hur planerna ser för bostadsbyggande i det området kanske det kan vara bra att tänka till innan och lägga vändspåret i Häggvik? Visst är vi på väg in i en lågkonjunktur men det kommer på sin höjd bara dra ner på byggtakten och vändspåret kommer ändå inte byggas "i morgon".
Allvarligt talat tror jag det bästa vore att bygga ut Upplands Väsby och vända tågen där. Det begränsas ju idag av att man bara har ett mittspår. Men med en Tumbalösning men med tre uppställningsspår bakom gör att man får rejäl kapacitet. Ser man på belastningen idag så ligger den på i snitt närmare 600 redan vid Häggvik under maxtimmen (ej räknat på snabbtågsupplägget) men med 8 tåg i timmen. Sedan ökar inte maxbeläggningen så mycket eftersom så många stiger av tågen norrifrån mellan Sollentuna och Solna. 3 avgångar i timmen från Sollentuna som inte ens stannar i Ulriksdal ger alltså mycket liten nytta in mot stan i rusningen. Särskilt som luckan till framförvarande tåg knappast kan vara speciellt stor.
Men det är ju samma problem med förslaget på södra sidan med att vända tåg vid Flemingsberg.
Det verkar nästan som att utredarna här tänker dig att maxbeläggningen är i högtrafikens motriktning.