Lars_L skrev:Problemet med de där skisserna på framtida trafik är ju just när man inte diskuterar beläggning på fordonen. Det kan ju låta bra att vända vid exempelvis Sollentuna och det är ju utmärkt som extra vändmöjlighet. Men eftersom det alltjämt kommer finnas begränsningar för trafikeringen på andra delsträckor och längre ut i systemet är det inte helt enkelt att få till det på ett bra sätt. Särskilt inte om Sollentuna löses med uppställningsspåren bakom plattformen.
Pendeltågen är ju också väldigt känsliga för hög beläggning. De är liksom inte planerade för 1200 resenärer. Då får man problem även om man snabbar upp stängningsproceduren
Trafikverkets genomförandeplan för åren 2020–2025
Trafikverket skrev:Mellan Stockholm och Uppsala görs ett antal kapacitetshöjande åtgärder som även bidrar till ökad redundans i händelse av störning. Uppgradering av signalsystemet Helenelund–Sollentuna medför ökad kapacitet samtidigt som vändspåret i Sollentuna innebär en möjlighet för pendeltåg att vända vid trafikstörningar, alternativt att utöka pendeltågstrafiken inom den inre delen av pendeltågssystemet.
Vändspåret blir färdigt nästa år (se sidan 127).
Samtidigt pekas Märsta ut som den näst största flaskhalsen (se sidan 133) på hela banan mellan Stockholm och Umeå! Med facit i hand var det kanske inte så klokt att plocka bort Märstas bangårdsombyggnad?
