Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav Hechtwagen » mån 26 apr, 2021 10:21

Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationell plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?

Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta? :roll:


Biljonerna som subventionerar parkeringsplatserna är bara en bråkdel av subventionerna av hyteslägenheterna så länge man inte har marknadshyra.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav Breitspurbahn » tis 27 apr, 2021 12:21

Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationella plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?

Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta? :roll:

Jag är mest fascinerad över att någon hatar bilar så mycket att han gör en ironisk sida/organisation, där allt skrivs ironiskt. Vem har så mycket tid/bitterhet i sig?
Breitspurbahn
 
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav Enceladus » tor 03 jun, 2021 11:02

Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav ADDE » tor 03 jun, 2021 11:59

Vad jag kommer ihåg så är det ganska bra planer med separata plattformar för fjärrtåg och en mittplattform för pendeltåg. Enda synpunkten jag har här är att man kanske ska flytta stationen en liten bit söderut för att ha en bättre koppling till Nymärsta.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1875
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav Lennart Petersen » tor 03 jun, 2021 18:13

Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.

Den sidan blir helt blank för mig men hittar annat på Trv
https://www.trafikverket.se/contentasse ... derlag.pdf
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2421
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav Odd » tor 03 jun, 2021 18:24

Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.

En synpunkt vore att man redan i detta skede planerar för att framtida utbyggnad kan inkludera en anslutning till Roslagsbanan. Man behöver naturligtvis inte bygga nåt direkt, men om man har med det i planen så blir det bra mycket enklare när det väl blir dags för det.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav Enceladus » tor 03 jun, 2021 23:25

Nytt krav att rusta upp Märsta station

Sigtuna kommun, SL och Trafikverket har undertecknat en avsiktsförklaring för Märsta stations ombyggnad, precis som för fyra år sedan. Förhoppningsvis plockas inte finansieringen bort den här gången heller...
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)

Inläggav Breitspurbahn » fre 04 jun, 2021 9:58

Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station

Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.

En tanke jag haft är att det hade varit fint med en avstickare från Bålsta på Mälarbanan till Sigtuna och Märsta.
Denna hade kunnat gå vidare till Arlanda fast i en östvästlig riktning (och kanske ansluta till där en breddad Roslagsbana hade nått?).

Hade såklart varit dyrt och ännu mer orimlig om Mälarbanan och Norra Stambanan redan ska byggas samman igen med Enköping-Uppsalabanan. Men likväl; Mälarbanan till Arlanda hade öppnat en del möjligheter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala%E ... rnv%C3%A4g
Breitspurbahn
 
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 21 gäster