Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
ADDE skrev:Finns det någon rapport på generella resandeprognoser för Denna tunnelbana?
(För jag vill ha underlag som kan backa upp mina argumentation emot denna tunnelbana samt gula linjen och för spårväg eller andra alternativa lösningar när jag går ut till pressen med en insändare, för att skapa debatt! Hjälp mig gärna med argumentation också!)
TKO skrev:Jag tycker Lars_L har en vettig ansats i detta inlägg:Lars_L skrev:---klipp---
Nå, en snabb överblick på avstigande vid större stationer företrädesvis från tunnelbana (och några för pendeltåg), visar att linjen genom stan borde få ungefär dubbelt så många resenärer som linjen till Fridhemsplan utifrån målpunkternas storlek. Sedan hur man medvetet och omedvetet kan styra över resenärer till Fridhemsplan är ju nästan omöjligt att beräkna, likaså hur övervikten för arbetsplatser norr om stan utvecklas.
(Notera gärna att detta inlägg inte innehöll en rad om vare sej nattbussar eller möjliga utbyggnader av spårtrafiksnätet på 2060-talet!)
nedtecknat av
Thomas K Ohlsson
Enceladus skrev:ADDE skrev:Finns det någon rapport på generella resandeprognoser för Denna tunnelbana?
(För jag vill ha underlag som kan backa upp mina argumentation emot denna tunnelbana samt gula linjen och för spårväg eller andra alternativa lösningar när jag går ut till pressen med en insändare, för att skapa debatt! Hjälp mig gärna med argumentation också!)
Du kanske kan begära utlämnande av prognoserna som Trafikförvaltningen har använt som underlag inför Sverigeförhandlingen? De borde väl räknas som offentliga handlingar?
Miljöpartiet skrev:Miljöpartiet vill:
1. Upphandla ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje
2. Öka turtätheten och införa expresståg mellan t.ex. Skärholmen-Liljeholmen
3. Ta fram en plan för att göra hela tunnelbanesystemet självkörande
Miljöpartiet skrev:Resenärerna på röda linjen trängs och trängre kommer det bli när Stockholm växer. När fler behöver kunna åka kollektivt är röda linjen på väg mot en trafikinfarkt.
Miljöpartiet skrev:Exempelvis kan hälften av tågen på Norsborsgrenen vara expresståg som inte stannar vid stationerna mellan Skärholmen och Liljeholmen. Trafikanalyser visar att det leder till kortare restider för resenärerna och en samhällsekonomisk nytta på 210-360 mkr.
Enceladus skrev:MP:s vallöfte inför expresståg på röda linjen
twr skrev:Enceladus skrev:MP:s vallöfte inför expresståg på röda linjen
De verkar vara väldigt okunniga inom kollektivtrafik, vilket är synd.
* Kan man verkligen köra tätare med automatdrift, det är väl bara något som de har fått för sig?
* Man kan rimligen inte hoppa över alla stationer mellan Liljeholmen och Skärholmen, kanske 2 eller 3 stycken.
* 2035 ska nya tunnelbanan vara klar, men Mp vill tidigarelägga den. Med den nya linjen Fridhemsplan - Skärholmen kan man INTE köra expresståg. Hur intressant är det då att införa bara för att ta bort igen om några år.
Visst förstår man att vallöften inte alltid ska tas så allvarligt. Men några andra partier verkar ha folk som har satt sig in i hur kollektivtrafiken fungerar, Mp verkar inte ens bry sig om att försöka. Antagligen har de inställningen att kollektivtrafik är så viktigt att de får kosta vad som helst, och därför behöver de inte prioritera mellan alla galna infall.
TKO skrev:
Nya tunnelbanan (aka Kungsholmsbanan). Hur denna påverkar möjligheten till avancerade trafikmönster på Botkyrkabanan beror på hur tät trafiken blir. I de översiktliga studier som gjordes i samband med Sverigeförhandlingen räknar man med 12 tph mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, men dessa tåg skall sen delas mellan Skärholmen och Älvsjö. Det finns visst dom som tror att det blir 12 tph till Skärholmen (eller t o m 15 tph om man får ordning på den övriga trafiken) men se det är bara önskedrömmar! Så med en mer realistisk syn på trafiken mot Fridhemsplan är det inte givet att denna utgör ett hinder för ett intelligent sanbbtågs/skip-stop-upplägg!
twr skrev:TKO skrev:
Nya tunnelbanan (aka Kungsholmsbanan). Hur denna påverkar möjligheten till avancerade trafikmönster på Botkyrkabanan beror på hur tät trafiken blir. I de översiktliga studier som gjordes i samband med Sverigeförhandlingen räknar man med 12 tph mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, men dessa tåg skall sen delas mellan Skärholmen och Älvsjö. Det finns visst dom som tror att det blir 12 tph till Skärholmen (eller t o m 15 tph om man får ordning på den övriga trafiken) men se det är bara önskedrömmar! Så med en mer realistisk syn på trafiken mot Fridhemsplan är det inte givet att denna utgör ett hinder för ett intelligent sanbbtågs/skip-stop-upplägg!
Tack för intressanta reflektioner!
Planen är 24 tåg/h mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, dubbelt upp mot vad du skriver. Tanken är att 12 av dessa går till Älvsjö, 12 till Skärholmen. Aspudden - Skärholmen får alltså också 24 tåg/h, och då är det inte möjligt med snabbtågsupplägg.
Man kan också säga att utökad trafik till olika destinationer är ett annat sätt att förbättra kvaliteten än snabbtåg är. Det är olika personer som tjänar på det, men båda kan vara en förbättring totalt sett. Att kombinera dem är däremot mycket svårt.
TKO skrev:twr skrev:TKO skrev:
Nya tunnelbanan (aka Kungsholmsbanan). Hur denna påverkar möjligheten till avancerade trafikmönster på Botkyrkabanan beror på hur tät trafiken blir. I de översiktliga studier som gjordes i samband med Sverigeförhandlingen räknar man med 12 tph mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, men dessa tåg skall sen delas mellan Skärholmen och Älvsjö. Det finns visst dom som tror att det blir 12 tph till Skärholmen (eller t o m 15 tph om man får ordning på den övriga trafiken) men se det är bara önskedrömmar! Så med en mer realistisk syn på trafiken mot Fridhemsplan är det inte givet att denna utgör ett hinder för ett intelligent sanbbtågs/skip-stop-upplägg!
Tack för intressanta reflektioner!
Planen är 24 tåg/h mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, dubbelt upp mot vad du skriver. Tanken är att 12 av dessa går till Älvsjö, 12 till Skärholmen. Aspudden - Skärholmen får alltså också 24 tåg/h, och då är det inte möjligt med snabbtågsupplägg.
Man kan också säga att utökad trafik till olika destinationer är ett annat sätt att förbättra kvaliteten än snabbtåg är. Det är olika personer som tjänar på det, men båda kan vara en förbättring totalt sett. Att kombinera dem är däremot mycket svårt.
Det är mycket möjligt att "planen" ser ut så just nu - men det är inget som publicerats*. Och det torde bli väldigt glest besatta tåg om man kör 24 tåg/timme mellanLiljeholmen och Fridhemsplan.
/TKO
*) Eller så är det jag som inte hänger med! Sånt händer...
twr skrev:Eftersom tågen är korta (70 meter) blir de kanske itne så glest besatta, men knappast överfulla heller. Tvärbanan lär även fortsättningsvis ha större resande än den nya tunnelbanan (som kanske snarare ska ses som en extremt lång spårvägstunnel).
Enceladus skrev:twr skrev:Eftersom tågen är korta (70 meter) blir de kanske itne så glest besatta, men knappast överfulla heller. Tvärbanan lär även fortsättningsvis ha större resande än den nya tunnelbanan (som kanske snarare ska ses som en extremt lång spårvägstunnel).
Ja, den västliga tunnelbanan kan ses som en spårväg med nattrafik. Enligt befintliga resandeprognoser blir beläggningen lägre än på både gröna och röda linjen även med halvlängdståg. Dock blir beläggningen något högre än på nuvarande blå linjen, men den banan anses ju också ha överkapacitet.
TKO skrev:Enceladus skrev:twr skrev:Eftersom tågen är korta (70 meter) blir de kanske itne så glest besatta, men knappast överfulla heller. Tvärbanan lär även fortsättningsvis ha större resande än den nya tunnelbanan (som kanske snarare ska ses som en extremt lång spårvägstunnel).
Ja, den västliga tunnelbanan kan ses som en spårväg med nattrafik. Enligt befintliga resandeprognoser blir beläggningen lägre än på både gröna och röda linjen även med halvlängdståg. Dock blir beläggningen något högre än på nuvarande blå linjen, men den banan anses ju också ha överkapacitet.
Undrar vilka dessa "befintliga resandeprognoser" är och om dessa utgår från den föreslagna linjestrukturen?
/TKO
Enceladus skrev:Se sidan "Rapporter som har levererats till Sverigeförhandlingens kansli". Det här har diskuterats så många gånger att det borde räcka med en länk. I en av rapporterna finns också prognoser för olika delsträckor.
TKO skrev:Enceladus skrev:Se sidan "Rapporter som har levererats till Sverigeförhandlingens kansli". Det här har diskuterats så många gånger att det borde räcka med en länk. I en av rapporterna finns också prognoser för olika delsträckor.
Fast det finns inga resandeprognoser för det förslag som till slut antogs - det har påpekats ungefär tusen gånger. Och inte ens för det studerade alternativet redovisas länkfördelade resandesiffror.
Så tyvärr - högst tavelträff på det försöket!
/TKO
CS skrev:TKO skrev:Enceladus skrev:Se sidan "Rapporter som har levererats till Sverigeförhandlingens kansli". Det här har diskuterats så många gånger att det borde räcka med en länk. I en av rapporterna finns också prognoser för olika delsträckor.
Fast det finns inga resandeprognoser för det förslag som till slut antogs - det har påpekats ungefär tusen gånger. Och inte ens för det studerade alternativet redovisas länkfördelade resandesiffror.
Så tyvärr - högst tavelträff på det försöket!
/TKO
Farbror kan ju fråga Trafikförvaltningen om det finns en resandeprognos för tunnelbanorna att begära ut som allmän handling. Och sedan kan du ju publicera den här så vi alla får reda på samma källa.
Offentlighetsprincipen är ofta ett bra verktyg för att undanröja spekulationer.
TKO skrev:Automatdrift. I London, där man kör lite tätare trafik än vad SL mäktar med på röda linjen, anser TfL/LU att automatisk drift är en förutsättning för trafik tätare än 30 tph. Och man visar ju att det är möjligt
(Målet är 36 tph, vilket om det infördes på röda linjen skulle innebära en kapacitetsökning med 50%... say no more)
Enceladus skrev:Finns det någon bana i världen som har grenar i bägge ändarna och tätare trafik än 30 tåg/h?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster