Trafikering på framtidens röda linjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav ADDE » ons 25 apr, 2018 16:11

Finns det någon rapport på generella resandeprognoser för Denna tunnelbana?

(För jag vill ha underlag som kan backa upp mina argumentation emot denna tunnelbana samt gula linjen och för spårväg eller andra alternativa lösningar när jag går ut till pressen med en insändare, för att skapa debatt! Hjälp mig gärna med argumentation också!)
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » ons 25 apr, 2018 23:05

ADDE skrev:Finns det någon rapport på generella resandeprognoser för Denna tunnelbana?

(För jag vill ha underlag som kan backa upp mina argumentation emot denna tunnelbana samt gula linjen och för spårväg eller andra alternativa lösningar när jag går ut till pressen med en insändare, för att skapa debatt! Hjälp mig gärna med argumentation också!)


Du kanske kan begära utlämnande av prognoserna som Trafikförvaltningen har använt som underlag inför Sverigeförhandlingen? De borde väl räknas som offentliga handlingar?
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav gbd » tor 26 apr, 2018 6:10

TKO skrev:Jag tycker Lars_L har en vettig ansats i detta inlägg:

Lars_L skrev:---klipp---
Nå, en snabb överblick på avstigande vid större stationer företrädesvis från tunnelbana (och några för pendeltåg), visar att linjen genom stan borde få ungefär dubbelt så många resenärer som linjen till Fridhemsplan utifrån målpunkternas storlek. Sedan hur man medvetet och omedvetet kan styra över resenärer till Fridhemsplan är ju nästan omöjligt att beräkna, likaså hur övervikten för arbetsplatser norr om stan utvecklas.


(Notera gärna att detta inlägg inte innehöll en rad om vare sej nattbussar eller möjliga utbyggnader av spårtrafiksnätet på 2060-talet!)

nedtecknat av
Thomas K Ohlsson


Tja, fast kan man verkligen resonera så? Jag kan förstå ditt resonemang om dimensionering till viss del. T.ex. så besökte jag I min ungdom den stora staden Melbourne och bevittnade ett fullsatt sportevanemang på ett Melbourne Cricket Ground (kapacitet ca 100k). När det var över så tömdes arenan med vanlig spårvagn och pendeltåg vilket tog sin rundliga tid. Då denna sorts händelser sker kanske några gånger per år kan det nog anses orimligt att dimensionera kollektivtrafiken efter dessa toppar. Å andra sidan den toppbelastning som sker vid morgonrusningen förekommer så ofta att det nog kan anses rimligt att dimensionera trafiken för detta. Vidare, om man förordar speciallösningar, så bör man väl också specifiera dessa.
gbd
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 26 apr, 2018 7:52

Enceladus skrev:
ADDE skrev:Finns det någon rapport på generella resandeprognoser för Denna tunnelbana?

(För jag vill ha underlag som kan backa upp mina argumentation emot denna tunnelbana samt gula linjen och för spårväg eller andra alternativa lösningar när jag går ut till pressen med en insändare, för att skapa debatt! Hjälp mig gärna med argumentation också!)


Du kanske kan begära utlämnande av prognoserna som Trafikförvaltningen har använt som underlag inför Sverigeförhandlingen? De borde väl räknas som offentliga handlingar?


Det är idé som föresvävat även mej!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » tor 23 aug, 2018 11:20

MP:s vallöfte inför expresståg på röda linjen

Miljöpartiet skrev:Miljöpartiet vill:

1. Upphandla ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje
2. Öka turtätheten och införa expresståg mellan t.ex. Skärholmen-Liljeholmen
3. Ta fram en plan för att göra hela tunnelbanesystemet självkörande


Huvudorsaken är följande:

Miljöpartiet skrev:Resenärerna på röda linjen trängs och trängre kommer det bli när Stockholm växer. När fler behöver kunna åka kollektivt är röda linjen på väg mot en trafikinfarkt.


Stora restidsvinster är möjliga:

Miljöpartiet skrev:Exempelvis kan hälften av tågen på Norsborsgrenen vara expresståg som inte stannar vid stationerna mellan Skärholmen och Liljeholmen. Trafikanalyser visar att det leder till kortare restider för resenärerna och en samhällsekonomisk nytta på 210-360 mkr.
Senast redigerad av Enceladus tor 23 aug, 2018 11:38, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tor 23 aug, 2018 11:38


De verkar vara väldigt okunniga inom kollektivtrafik, vilket är synd.

* Kan man verkligen köra tätare med automatdrift, det är väl bara något som de har fått för sig?
* Man kan rimligen inte hoppa över alla stationer mellan Liljeholmen och Skärholmen, kanske 2 eller 3 stycken.
* 2035 ska nya tunnelbanan vara klar, men Mp vill tidigarelägga den. Med den nya linjen Fridhemsplan - Skärholmen kan man INTE köra expresståg. Hur intressant är det då att införa bara för att ta bort igen om några år.

Visst förstår man att vallöften inte alltid ska tas så allvarligt. Men några andra partier verkar ha folk som har satt sig in i hur kollektivtrafiken fungerar, Mp verkar inte ens bry sig om att försöka. Antagligen har de inställningen att kollektivtrafik är så viktigt att de får kosta vad som helst, och därför behöver de inte prioritera mellan alla galna infall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7647
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav LÅ1 » tor 23 aug, 2018 11:47

Generellt kan man väl säga att ju tätare trafik, ju mindre möjlighet att köra expresståg. I alla fall om man inte har omkörningsspår.

Tar stationsuppehållen kortare eller längre tid med självkörande tåg? Eller blir det ingen skillnad? Här i Stockholm är ju "dörrdisciplinen" dålig av gammal tradition. Och varningen för dörrstängning är inte effektiv. Framför allt inte den visuella signalen. Men den blir väl bättre på C30?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav ADDE » tor 23 aug, 2018 12:16

Jag skulle vilja påstå att med automatdrift så körs tågen med mer exakt noggrannhet och mera punktligt, vilket skulle kunna ge möjlighet till tätare trafik. Däremot att vissa tåg hoppar över några stationer längs vägen är ju ingen höjdare. Bättre att låta tågen som idag vänder vid Liljeholmen att vända vid ett nytt vändspår bortom Skärholmen istället.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 23 aug, 2018 12:56

twr skrev:

De verkar vara väldigt okunniga inom kollektivtrafik, vilket är synd.

* Kan man verkligen köra tätare med automatdrift, det är väl bara något som de har fått för sig?
* Man kan rimligen inte hoppa över alla stationer mellan Liljeholmen och Skärholmen, kanske 2 eller 3 stycken.
* 2035 ska nya tunnelbanan vara klar, men Mp vill tidigarelägga den. Med den nya linjen Fridhemsplan - Skärholmen kan man INTE köra expresståg. Hur intressant är det då att införa bara för att ta bort igen om några år.

Visst förstår man att vallöften inte alltid ska tas så allvarligt. Men några andra partier verkar ha folk som har satt sig in i hur kollektivtrafiken fungerar, Mp verkar inte ens bry sig om att försöka. Antagligen har de inställningen att kollektivtrafik är så viktigt att de får kosta vad som helst, och därför behöver de inte prioritera mellan alla galna infall.


Ja visst verkar de gröna spotta ur sej lokaltrafikpolitiska löften i parti och minut - somt bra, annat mindre bra. Jag tror det vore bättre att gå ut med "vi kommer att satsa jättemångamassa miljarder på kollektivtrafiken och göra allt vi kan för att klämma åt bilisterna" - jag skulle nog allvarligt överväga att rösta på MP i så fall!
(Nu kan det ha skett en förbättring de senaste åren - men jag måste säga att jag under den korta tid jag var engagerad i det lokala politiska arbetet inom MP i Stockholm så blev jag inte direkt imponerad av vare sej kunskapsnivå eller organisationsförmåga).

Nu till sIgnaturen "twr":s frågor / påståenden:

Automatdrift. I London, där man kör lite tätare trafik än vad SL mäktar med på röda linjen, anser TfL/LU att automatisk drift är en förutsättning för trafik tätare än 30 tph. Och man visar ju att det är möjligt
(Målet är 36 tph, vilket om det infördes på röda linjen skulle innebära en kapacitetsökning med 50%... say no more)

Snabbtåg. Hur många stationer man kan hoppa över får vi väl titta på, det beror ju lite på hur infasningen sker vid Liljeholmen. Man kan ju också tänka sej (riktig) skip-stop, Botkyrkabanan är nog en sträckning som lämpar sej för sådan trafik. Återkommer om intresse finns!

Nya tunnelbanan (aka Kungsholmsbanan). Hur denna påverkar möjligheten till avancerade trafikmönster på Botkyrkabanan beror på hur tät trafiken blir. I de översiktliga studier som gjordes i samband med Sverigeförhandlingen räknar man med 12 tph mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, men dessa tåg skall sen delas mellan Skärholmen och Älvsjö. Det finns visst dom som tror att det blir 12 tph till Skärholmen (eller t o m 15 tph om man får ordning på den övriga trafiken) men se det är bara önskedrömmar! Så med en mer realistisk syn på trafiken mot Fridhemsplan är det inte givet att denna utgör ett hinder för ett intelligent sanbbtågs/skip-stop-upplägg!

Observera att ovanstående enbart är en objektiv analys av förslaget - jag har verkligen inte tagit ställninhg till om det är bra eller dåligt!

Thomas K Ohlsson
förslagsanalytiker
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tor 23 aug, 2018 13:04

TKO skrev:
Nya tunnelbanan (aka Kungsholmsbanan). Hur denna påverkar möjligheten till avancerade trafikmönster på Botkyrkabanan beror på hur tät trafiken blir. I de översiktliga studier som gjordes i samband med Sverigeförhandlingen räknar man med 12 tph mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, men dessa tåg skall sen delas mellan Skärholmen och Älvsjö. Det finns visst dom som tror att det blir 12 tph till Skärholmen (eller t o m 15 tph om man får ordning på den övriga trafiken) men se det är bara önskedrömmar! Så med en mer realistisk syn på trafiken mot Fridhemsplan är det inte givet att denna utgör ett hinder för ett intelligent sanbbtågs/skip-stop-upplägg!

Tack för intressanta reflektioner!

Planen är 24 tåg/h mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, dubbelt upp mot vad du skriver. Tanken är att 12 av dessa går till Älvsjö, 12 till Skärholmen. Aspudden - Skärholmen får alltså också 24 tåg/h, och då är det inte möjligt med snabbtågsupplägg.

Man kan också säga att utökad trafik till olika destinationer är ett annat sätt att förbättra kvaliteten än snabbtåg är. Det är olika personer som tjänar på det, men båda kan vara en förbättring totalt sett. Att kombinera dem är däremot mycket svårt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7647
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 23 aug, 2018 13:08

twr skrev:
TKO skrev:
Nya tunnelbanan (aka Kungsholmsbanan). Hur denna påverkar möjligheten till avancerade trafikmönster på Botkyrkabanan beror på hur tät trafiken blir. I de översiktliga studier som gjordes i samband med Sverigeförhandlingen räknar man med 12 tph mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, men dessa tåg skall sen delas mellan Skärholmen och Älvsjö. Det finns visst dom som tror att det blir 12 tph till Skärholmen (eller t o m 15 tph om man får ordning på den övriga trafiken) men se det är bara önskedrömmar! Så med en mer realistisk syn på trafiken mot Fridhemsplan är det inte givet att denna utgör ett hinder för ett intelligent sanbbtågs/skip-stop-upplägg!

Tack för intressanta reflektioner!

Planen är 24 tåg/h mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, dubbelt upp mot vad du skriver. Tanken är att 12 av dessa går till Älvsjö, 12 till Skärholmen. Aspudden - Skärholmen får alltså också 24 tåg/h, och då är det inte möjligt med snabbtågsupplägg.

Man kan också säga att utökad trafik till olika destinationer är ett annat sätt att förbättra kvaliteten än snabbtåg är. Det är olika personer som tjänar på det, men båda kan vara en förbättring totalt sett. Att kombinera dem är däremot mycket svårt.


Det är mycket möjligt att "planen" ser ut så just nu - men det är inget som publicerats*. Och det torde bli väldigt glest besatta tåg om man kör 24 tåg/timme mellanLiljeholmen och Fridhemsplan.
/TKO

*) Eller så är det jag som inte hänger med! Sånt händer...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tor 23 aug, 2018 13:15

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:
Nya tunnelbanan (aka Kungsholmsbanan). Hur denna påverkar möjligheten till avancerade trafikmönster på Botkyrkabanan beror på hur tät trafiken blir. I de översiktliga studier som gjordes i samband med Sverigeförhandlingen räknar man med 12 tph mellan Liljeholmen och Fridhemsplan, men dessa tåg skall sen delas mellan Skärholmen och Älvsjö. Det finns visst dom som tror att det blir 12 tph till Skärholmen (eller t o m 15 tph om man får ordning på den övriga trafiken) men se det är bara önskedrömmar! Så med en mer realistisk syn på trafiken mot Fridhemsplan är det inte givet att denna utgör ett hinder för ett intelligent sanbbtågs/skip-stop-upplägg!

Tack för intressanta reflektioner!

Planen är 24 tåg/h mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, dubbelt upp mot vad du skriver. Tanken är att 12 av dessa går till Älvsjö, 12 till Skärholmen. Aspudden - Skärholmen får alltså också 24 tåg/h, och då är det inte möjligt med snabbtågsupplägg.

Man kan också säga att utökad trafik till olika destinationer är ett annat sätt att förbättra kvaliteten än snabbtåg är. Det är olika personer som tjänar på det, men båda kan vara en förbättring totalt sett. Att kombinera dem är däremot mycket svårt.


Det är mycket möjligt att "planen" ser ut så just nu - men det är inget som publicerats*. Och det torde bli väldigt glest besatta tåg om man kör 24 tåg/timme mellanLiljeholmen och Fridhemsplan.
/TKO
*) Eller så är det jag som inte hänger med! Sånt händer...

På sid 29 i detta dokument https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... -03-23.pdf anges för linjen Fridhemsplan - Älvsjö "Under förmiddagens maxtimme antas 5-minuterstrafik och korta tåg." Efter att den rapporten publicerades har man lagt till linjen Fridhemsplan - Skärholmen.

Eftersom tågen är korta (70 meter) blir de kanske itne så glest besatta, men knappast överfulla heller. Tvärbanan lär även fortsättningsvis ha större resande än den nya tunnelbanan (som kanske snarare ska ses som en extremt lång spårvägstunnel).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7647
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » tor 23 aug, 2018 13:45

twr skrev:Eftersom tågen är korta (70 meter) blir de kanske itne så glest besatta, men knappast överfulla heller. Tvärbanan lär även fortsättningsvis ha större resande än den nya tunnelbanan (som kanske snarare ska ses som en extremt lång spårvägstunnel).


Ja, den västliga tunnelbanan kan ses som en spårväg med nattrafik. Enligt befintliga resandeprognoser blir beläggningen lägre än på både gröna och röda linjen även med halvlängdståg. Dock blir beläggningen något högre än på nuvarande blå linjen, men den banan anses ju också ha överkapacitet.
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 23 aug, 2018 13:48

Enceladus skrev:
twr skrev:Eftersom tågen är korta (70 meter) blir de kanske itne så glest besatta, men knappast överfulla heller. Tvärbanan lär även fortsättningsvis ha större resande än den nya tunnelbanan (som kanske snarare ska ses som en extremt lång spårvägstunnel).


Ja, den västliga tunnelbanan kan ses som en spårväg med nattrafik. Enligt befintliga resandeprognoser blir beläggningen lägre än på både gröna och röda linjen även med halvlängdståg. Dock blir beläggningen något högre än på nuvarande blå linjen, men den banan anses ju också ha överkapacitet.


Undrar vilka dessa "befintliga resandeprognoser" är och om dessa utgår från den föreslagna linjestrukturen?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » tor 23 aug, 2018 14:02

TKO skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Eftersom tågen är korta (70 meter) blir de kanske itne så glest besatta, men knappast överfulla heller. Tvärbanan lär även fortsättningsvis ha större resande än den nya tunnelbanan (som kanske snarare ska ses som en extremt lång spårvägstunnel).


Ja, den västliga tunnelbanan kan ses som en spårväg med nattrafik. Enligt befintliga resandeprognoser blir beläggningen lägre än på både gröna och röda linjen även med halvlängdståg. Dock blir beläggningen något högre än på nuvarande blå linjen, men den banan anses ju också ha överkapacitet.


Undrar vilka dessa "befintliga resandeprognoser" är och om dessa utgår från den föreslagna linjestrukturen?

/TKO


Se sidan "Rapporter som har levererats till Sverigeförhandlingens kansli". Det här har diskuterats så många gånger att det borde räcka med en länk. I en av rapporterna finns också prognoser för olika delsträckor.
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 23 aug, 2018 14:56

Enceladus skrev:Se sidan "Rapporter som har levererats till Sverigeförhandlingens kansli". Det här har diskuterats så många gånger att det borde räcka med en länk. I en av rapporterna finns också prognoser för olika delsträckor.


Fast det finns inga resandeprognoser för det förslag som till slut antogs - det har påpekats ungefär tusen gånger. Och inte ens för det studerade alternativet redovisas länkfördelade resandesiffror.

Så tyvärr - högst tavelträff på det försöket!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav CS » tor 23 aug, 2018 16:19

TKO skrev:
Enceladus skrev:Se sidan "Rapporter som har levererats till Sverigeförhandlingens kansli". Det här har diskuterats så många gånger att det borde räcka med en länk. I en av rapporterna finns också prognoser för olika delsträckor.


Fast det finns inga resandeprognoser för det förslag som till slut antogs - det har påpekats ungefär tusen gånger. Och inte ens för det studerade alternativet redovisas länkfördelade resandesiffror.

Så tyvärr - högst tavelträff på det försöket!

/TKO

Farbror kan ju fråga Trafikförvaltningen om det finns en resandeprognos för tunnelbanorna att begära ut som allmän handling. Och sedan kan du ju publicera den här så vi alla får reda på samma källa.

Offentlighetsprincipen är ofta ett bra verktyg för att undanröja spekulationer.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 626
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 23 aug, 2018 16:32

CS skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Se sidan "Rapporter som har levererats till Sverigeförhandlingens kansli". Det här har diskuterats så många gånger att det borde räcka med en länk. I en av rapporterna finns också prognoser för olika delsträckor.


Fast det finns inga resandeprognoser för det förslag som till slut antogs - det har påpekats ungefär tusen gånger. Och inte ens för det studerade alternativet redovisas länkfördelade resandesiffror.

Så tyvärr - högst tavelträff på det försöket!

/TKO

Farbror kan ju fråga Trafikförvaltningen om det finns en resandeprognos för tunnelbanorna att begära ut som allmän handling. Och sedan kan du ju publicera den här så vi alla får reda på samma källa.

Offentlighetsprincipen är ofta ett bra verktyg för att undanröja spekulationer.


Min erfarenhet av korrespondens med TF är lite skiftande, ibland väldigt tillmötesgående ibland svarar man helt enkelt inte (dom verkar inte ha fått grundutbildning i förvaltningslagen!).

Men det är ett bra förslag. Jag gissar att resandeprognoserna inte är "handling" utan "arbetsmaterial" - men jag kan vara onödigt pessimistisk...

Numera kan man ju också bolla obekväma frågor mellan TF och FUT - men det känner väl unge herr CS redan till?

hälsar
farbror Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » tor 23 aug, 2018 17:00

TKO skrev:Automatdrift. I London, där man kör lite tätare trafik än vad SL mäktar med på röda linjen, anser TfL/LU att automatisk drift är en förutsättning för trafik tätare än 30 tph. Och man visar ju att det är möjligt
(Målet är 36 tph, vilket om det infördes på röda linjen skulle innebära en kapacitetsökning med 50%... say no more)


Finns det någon bana i världen som har grenar i bägge ändarna och tätare trafik än 30 tåg/h?

På vissa håll har det sagts att inflätningen vid Östermalmstorg är problematisk redan vid 30 tåg/h. Vi får se om gröna linjen lyckas behålla sin turtäthet när gula linjen har flätats in på samma sätt vid Odenplan (till skillnad från Liljeholmen, Gullmarsplan, Skärmarbrink och Västra skogen). Dock har röda linjen ett äldre signalsystem. För pendeltågen har ju den tvåspåriga stationen vid Odenplan minskat kapaciteten rejält. Även blå linjens förlängning riskerar att bli alltför kortsiktig.
Enceladus
 
Inlägg: 4026
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 23 aug, 2018 21:20

Enceladus skrev:Finns det någon bana i världen som har grenar i bägge ändarna och tätare trafik än 30 tåg/h?


Återkommer!
Central Line i London kanske?

(Motfråga: Finns det någon modern tunnelbana där man anser att 24 t/h är godtagbar maxkapacitet? Mer än TUB2 i Stockholm...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9531
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster