Ute och åker skrev:TKO skrev:En annan - mindre men ändå viktig - aspekt när det gäller resandet på Tub 2 är hur knutpunkten vid Liljeholmen kommer att utformas. Hur lätt/svårt kommer det att vara att byta mellan tåg på den nuvarande huudbanan och tåg på den nya "Kungsholmsbanan"? Om det blir långa och krångliga gångvägar mellan de olika nivåerna minskar naturligtvis resandet på Kungsholmsbanan.
Bara för att ge lite service så länkar jag till två trådar där liknande frågeställningar diskuterats:
viewtopic.php?f=2&t=39638&start=80
viewtopic.php?f=2&t=39672
Jodå - jag är medveten om att frågorna diskuterats förr. Den ena av trådarna som länkas till är dock lite märklig, eftersom cirka hälften av inläggen försvunnit vid den beryktade "generalkvastningen"!
Ute och åker skrev:Men när det gäller byte mellan nuvarande röd linje och "Kungsholmsbanan" så behöver man inte oroa sig alltför mycket för de resande från Norsborgsgrenen, om man kör den föreslagna sträckan Alby-Liljeholmen-Fridhemsplan, som jag föreslog ovan. De flesta kliver på rätt tåg bara. Ett fåtal från Norsborg och Hallunda byter över plattform i Alby. För resande från Fruängengrenen behövs det en liten promenad samt hiss- och/eller rulltrappsåkande. Men i sanningens namn, hur besvärande är det egentligt för trafikanter från Fruängen som i värsta fall har typ 8-9 minuters åktid innan de kommer till Liljeholmen. De lär knappast avskräckas av lite bytestid i Liljeholmen.
När man diskuterar nivåer på resandet så tillkommer ju på "Kungsholmsbanan" även de som byter i Älvsjö och Årstaberg och de påverkas ju inte av förhållandena vid Liljeholmen. Så någon naturligt stor minskning ser jag inte, om det nu blir lite krångliga gångvägar vid Liljeholmen. Tvärtom visar ju utformningen av stationerna under byggnad att man prioriterar lägre kostnader framför smidigast möjliga bytessätt. Resenärerna verkar acceptera det vid Stockholm City och Stockholm Odenplan, så det ska nog gå bra!
Jag är inte så säker på att det blir någon heldagstrafik Skärholmen-Fridhemsplan (för det är ju Skärholmen det talats om i den politiska debatten, inte Alby), resandeunderlaget är förmodligen för svagt för detta. Men det är bara vad jag TROR - om någon kan prestera rimligt säkra resandeprognoser så kan vi kanske övergå från tro till ett åtminstone begränsat vetande...
/TKO