Trafikering på framtidens röda linjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » mån 16 apr, 2018 7:46

Ute och åker skrev:
TKO skrev:En annan - mindre men ändå viktig - aspekt när det gäller resandet på Tub 2 är hur knutpunkten vid Liljeholmen kommer att utformas. Hur lätt/svårt kommer det att vara att byta mellan tåg på den nuvarande huudbanan och tåg på den nya "Kungsholmsbanan"? Om det blir långa och krångliga gångvägar mellan de olika nivåerna minskar naturligtvis resandet på Kungsholmsbanan.

Bara för att ge lite service så länkar jag till två trådar där liknande frågeställningar diskuterats: :)
viewtopic.php?f=2&t=39638&start=80
viewtopic.php?f=2&t=39672


Jodå - jag är medveten om att frågorna diskuterats förr. Den ena av trådarna som länkas till är dock lite märklig, eftersom cirka hälften av inläggen försvunnit vid den beryktade "generalkvastningen"!

Ute och åker skrev:Men när det gäller byte mellan nuvarande röd linje och "Kungsholmsbanan" så behöver man inte oroa sig alltför mycket för de resande från Norsborgsgrenen, om man kör den föreslagna sträckan Alby-Liljeholmen-Fridhemsplan, som jag föreslog ovan. De flesta kliver på rätt tåg bara. Ett fåtal från Norsborg och Hallunda byter över plattform i Alby. För resande från Fruängengrenen behövs det en liten promenad samt hiss- och/eller rulltrappsåkande. Men i sanningens namn, hur besvärande är det egentligt för trafikanter från Fruängen som i värsta fall har typ 8-9 minuters åktid innan de kommer till Liljeholmen. De lär knappast avskräckas av lite bytestid i Liljeholmen.

När man diskuterar nivåer på resandet så tillkommer ju på "Kungsholmsbanan" även de som byter i Älvsjö och Årstaberg och de påverkas ju inte av förhållandena vid Liljeholmen. Så någon naturligt stor minskning ser jag inte, om det nu blir lite krångliga gångvägar vid Liljeholmen. Tvärtom visar ju utformningen av stationerna under byggnad att man prioriterar lägre kostnader framför smidigast möjliga bytessätt. Resenärerna verkar acceptera det vid Stockholm City och Stockholm Odenplan, så det ska nog gå bra! ;)


Jag är inte så säker på att det blir någon heldagstrafik Skärholmen-Fridhemsplan (för det är ju Skärholmen det talats om i den politiska debatten, inte Alby), resandeunderlaget är förmodligen för svagt för detta. Men det är bara vad jag TROR - om någon kan prestera rimligt säkra resandeprognoser så kan vi kanske övergå från tro till ett åtminstone begränsat vetande...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10025
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » mån 16 apr, 2018 7:49

Trådrecension:

Det verkar som vi fått ytterligare en tråd där några skribenter tar upp sina favoritämnen oavsett om de har med trådens ämnessfär att göra eller ej. Men det är kanske bara jag som tycker att det är lite onödigt?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10025
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » mån 16 apr, 2018 8:09

TKO skrev:Men det är bara vad jag TROR - om någon kan prestera rimligt säkra resandeprognoser så kan vi kanske övergå från tro till ett åtminstone begränsat vetande...

/TKO

Det är två olika frågor här:

Vad är det Sverigeförhandlingen-utredningen har antagit?

Vissa antaganden är publicerade, mycket är okänt. Men antagligen finns en hel del antaganden gjorda.

Hur kommer det faktiskt att bli?


Det här är en större osäkerhet, eftersom saker kan förändras till trafikstarten 2035, eller när den nu blir.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » mån 16 apr, 2018 8:18

twr skrev:
TKO skrev:Men det är bara vad jag TROR - om någon kan prestera rimligt säkra resandeprognoser så kan vi kanske övergå från tro till ett åtminstone begränsat vetande...

/TKO

Det är två olika frågor här:

Vad är det Sverigeförhandlingen-utredningen har antagit?

Vissa antaganden är publicerade, mycket är okänt. Men antagligen finns en hel del antaganden gjorda.

Hur kommer det faktiskt att bli?


Det här är en större osäkerhet, eftersom saker kan förändras till trafikstarten 2035, eller när den nu blir.


Det är en riktig analys - vi har inte bara en utan två obesvarade frågor eller ska vi säga frågekomplex?

Vad Sverigeförhandlingen använt för siffror borde inte vara omöjligt att få reda på, även om det verkar som om man bestämt sej för att publicera så lite bakgrundsfakta som möjligt. En uppgift för en grävande journalist kanske?

Den andra frågan - hur det faktiskt kommer att bli är naturligtvis omöjlig att säkert besvara i förväg. När det väl har hänt är det lite lättare!
Men våra gissningar/antaganden blir säkrare om vi har tillgång till så mycket bakgrundsfakta som möjligt, varför vi är tillbaka på ruta ett...

En stor osäkerhet anser jag faktiskt är om linjen Älvsjö-Fridhemsplan över huvud taget kommer att byggas. Svaret är inte helt givet tycker jag.

funderar
Thomas K Ohlsson

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10025
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Ute och åker » mån 16 apr, 2018 8:40

TKO skrev:Jag är inte så säker på att det blir någon heldagstrafik Skärholmen-Fridhemsplan (för det är ju Skärholmen det talats om i den politiska debatten, inte Alby), resandeunderlaget är förmodligen för svagt för detta.

Det kan man ju hålla med om, både den första och andra satsen! :)

När jag förordade 4-minuterstrafik på linje 13 och 14 samt 8-minuterstrafik på den nya linjen Whatever-Skärholmen-Fridhemsplan och den nya GULA (förhoppningsvis) linjen Älvsjö-Fridhemsplan (med fullängdståg), så var det ju under HÖGTRAFIK/rusningstid. Vad som sker under mellantrafiktid, kvällstid och helger är ju en annan sak. Men man ska inte glömma att Skärholmen och Kungens Kurva genererar ett stort lokalt resande som inte syns belastningsmässigt då tågen passerar Liljeholmen. För målpunkterna Skärholmen och/fvb Kungens Kurva kan det vara intressant med en direkt tunnelbaneförbindelse från Fridhemsplan även under andra tider på dygnet än bara de mest belastade. Vill man ha en flerkärnig Stockholmsregion så är ju en bra start att bygga starka kollektivtrafikförbindelser. Eftersom just Skärholmen pekades ut av Sverigeförhandlingen/"den politiska debatten", så pekar ju det på just Skärholmen (Kungens Kurva) som en stark nod. Att jag lägger fram Alby som vändstation beror inte bara på att där finns det närmaste vändspåret bortom Skärholmen utan som sagt att det också gör byten i Masmo mellan Spårväg Syd och röda linjen bättre.

När jag ändå nämnde att (Alby-)Skärholmen-Sätra-Liljeholmen-Fridhemsplan kunde få linjenummer 15, så ligger det ju nära till hands att den "näraliggande" linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan får linjenummer 16: :D

16 Älvsjö-Fridhemsplan
Ute och åker
 
Inlägg: 688
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » mån 16 apr, 2018 8:50

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Jag är inte så säker på att det blir någon heldagstrafik Skärholmen-Fridhemsplan (för det är ju Skärholmen det talats om i den politiska debatten, inte Alby), resandeunderlaget är förmodligen för svagt för detta.

Det kan man ju hålla med om, både den första och andra satsen! :)

När jag förordade 4-minuterstrafik på linje 13 och 14 samt 8-minuterstrafik på den nya linjen Whatever-Skärholmen-Fridhemsplan och den nya GULA (förhoppningsvis) linjen Älvsjö-Fridhemsplan (med fullängdståg), så var det ju under HÖGTRAFIK/rusningstid. Vad som sker under mellantrafiktid, kvällstid och helger är ju en annan sak. Men man ska inte glömma att Skärholmen och Kungens Kurva genererar ett stort lokalt resande som inte syns belastningsmässigt då tågen passerar Liljeholmen. För målpunkterna Skärholmen och/fvb Kungens Kurva kan det vara intressant med en direkt tunnelbaneförbindelse från Fridhemsplan även under andra tider på dygnet än bara de mest belastade. Vill man ha en flerkärnig Stockholmsregion så är ju en bra start att bygga starka kollektivtrafikförbindelser. Eftersom just Skärholmen pekades ut av Sverigeförhandlingen/"den politiska debatten", så pekar ju det på just Skärholmen (Kungens Kurva) som en stark nod. Att jag lägger fram Alby som vändstation beror inte bara på att där finns det närmaste vändspåret bortom Skärholmen utan som sagt att det också gör byten i Masmo mellan Spårväg Syd och röda linjen bättre.

Det är nog rimligt att en linje som finns i högtrafik finns hela trafikdygnet. Det kostar förstås i drift, men det kostar i alla fall inte tåg.

De som ska byta mellan Spårväg syd (södra delen) och linjen till Fridhemsplan får nog kortast restid om de byter i Skärholmen snarare än Masmo (eftersom tunnelbanan gör en stor omväg mellan stationerna, med spårvägen går mycket rakare). Så frågan är hur mycket värt det är (ur just den synpunkten) att tågen skulle fortsätta till Alby. Det kostar tåg och depåplatser, är det värt det? Sen finns det förstås en nytta i att fler stationer får en direkt koppling till Fridhemsplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Ute och åker » mån 16 apr, 2018 9:21

twr skrev:De som ska byta mellan Spårväg syd (södra delen) och linjen till Fridhemsplan får nog kortast restid om de byter i Skärholmen snarare än Masmo (eftersom tunnelbanan gör en stor omväg mellan stationerna, med spårvägen går mycket rakare). Så frågan är hur mycket värt det är (ur just den synpunkten) att tågen skulle fortsätta till Alby. Det kostar tåg och depåplatser, är det värt det? Sen finns det förstås en nytta i att fler stationer får en direkt koppling till Fridhemsplan.

Tunnelbanan tar ungefär 6 minuter Masmo-Skärholmen. Det finns väl viss risk att även Spårväg Syd kommer att drabbas av förbilligande lösningar för att hålla nere kostnaderna. Den där magnifika bron över E4 som först planerades kanske får stryka på foten till förmån för en passage under E4 parallellt med den befintliga Smistavägen, så det är inte säkert att Spårväg Syd kommer göra resan på kortare tid. Dessutom är det ju fullt möjligt att gångtiderna vid byte i Masmo blir kortare än i Skärholmen. Men det finns ett mycket viktigare skäl att byta i Masmo och det är att möjligheten till sittplats är betydligt bättre där än i Skärholmen. Får man möjlighet att sitta under röda-linjen-resan så kan det upplevas lite drägligare än en minut kortare totalresa där man får stå. Nyttan av att utsträcka den nya linjen till Alby handlar inte bara om att alla ska till Fridhemsplan. Även de som kliver av vid stora stationer som Skärholmen eller Liljeholmen får nytta av en utsträckt förbindelse till Alby. De som reser med de övriga linje 13-tågen till Ropsten får nytta av att det är något färre som kliver på de tågen, om fler kliver på den nya linjen Alby-Fridhemsplan. Viktiga faktorer för att klara resandet med en ökande befolkning, som nämns högre upp i tråden. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 688
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 12:34

TKO skrev:Jag är inte så säker på att det blir någon heldagstrafik Skärholmen-Fridhemsplan (för det är ju Skärholmen det talats om i den politiska debatten, inte Alby), resandeunderlaget är förmodligen för svagt för detta. Men det är bara vad jag TROR - om någon kan prestera rimligt säkra resandeprognoser så kan vi kanske övergå från tro till ett åtminstone begränsat vetande...

/TKO


Ja, varför skulle någon åka någon annanstans än till T-Centralen? Det är nog ganska många som byter till blå linjen norrut eller gröna linjen västerut. Här blir det en restidsvinst på drygt 15 minuter. Det borde även bli en restidsvinst för resor med pendeltåget norrut, men på bekostnad av fler byten. Visst, det finns inga säkra resandeprognoser, men det finns också något som kallas sunt förnuft! Det är ju närmast självklart att det finns ett resandeunderlag mellan Skärholmen och Fridhemsplan även utanför rusningen. Mer än hälften av befolkningen bor väster om Fridhemsplan - varför då tvinga majoriteten att ta en östlig omväg?
Enceladus
 
Inlägg: 4759
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 18 apr, 2018 12:59

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag är inte så säker på att det blir någon heldagstrafik Skärholmen-Fridhemsplan (för det är ju Skärholmen det talats om i den politiska debatten, inte Alby), resandeunderlaget är förmodligen för svagt för detta. Men det är bara vad jag TROR - om någon kan prestera rimligt säkra resandeprognoser så kan vi kanske övergå från tro till ett åtminstone begränsat vetande...

/TKO


Ja, varför skulle någon åka någon annanstans än till T-Centralen? Det är nog ganska många som byter till blå linjen norrut eller gröna linjen västerut. Här blir det en restidsvinst på drygt 15 minuter. Det borde även bli en restidsvinst för resor med pendeltåget norrut, men på bekostnad av fler byten. Visst, det finns inga säkra resandeprognoser, men det finns också något som kallas sunt förnuft! Det är ju närmast självklart att det finns ett resandeunderlag mellan Skärholmen och Fridhemsplan även utanför rusningen. Mer än hälften av befolkningen bor väster om Fridhemsplan - varför då tvinga majoriteten att ta en östlig omväg?

Även resenärer österut på Blå linjen kommer att ta denna väg, stationerna från Rådhuset till Nacka centrum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 13:07

Ute och åker skrev:
twr skrev:De som ska byta mellan Spårväg syd (södra delen) och linjen till Fridhemsplan får nog kortast restid om de byter i Skärholmen snarare än Masmo (eftersom tunnelbanan gör en stor omväg mellan stationerna, med spårvägen går mycket rakare). Så frågan är hur mycket värt det är (ur just den synpunkten) att tågen skulle fortsätta till Alby. Det kostar tåg och depåplatser, är det värt det? Sen finns det förstås en nytta i att fler stationer får en direkt koppling till Fridhemsplan.

Tunnelbanan tar ungefär 6 minuter Masmo-Skärholmen. Det finns väl viss risk att även Spårväg Syd kommer att drabbas av förbilligande lösningar för att hålla nere kostnaderna. Den där magnifika bron över E4 som först planerades kanske får stryka på foten till förmån för en passage under E4 parallellt med den befintliga Smistavägen, så det är inte säkert att Spårväg Syd kommer göra resan på kortare tid. Dessutom är det ju fullt möjligt att gångtiderna vid byte i Masmo blir kortare än i Skärholmen. Men det finns ett mycket viktigare skäl att byta i Masmo och det är att möjligheten till sittplats är betydligt bättre där än i Skärholmen. Får man möjlighet att sitta under röda-linjen-resan så kan det upplevas lite drägligare än en minut kortare totalresa där man får stå. Nyttan av att utsträcka den nya linjen till Alby handlar inte bara om att alla ska till Fridhemsplan. Även de som kliver av vid stora stationer som Skärholmen eller Liljeholmen får nytta av en utsträckt förbindelse till Alby. De som reser med de övriga linje 13-tågen till Ropsten får nytta av att det är något färre som kliver på de tågen, om fler kliver på den nya linjen Alby-Fridhemsplan. Viktiga faktorer för att klara resandet med en ökande befolkning, som nämns högre upp i tråden. :)


Mycket hänger på varifrån linjen till Fridhemsplan kommer att utgå. Enligt SL är det "närmast omöjligt" att bygga ett vändspår vid Skärholmen, men år 2006 uppskattades kostnaden för ett vändspår vid Vårberg till "endast" 43 miljoner kronor. Annars är det Alby som gäller.
Enceladus
 
Inlägg: 4759
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 18 apr, 2018 13:12

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:
twr skrev:De som ska byta mellan Spårväg syd (södra delen) och linjen till Fridhemsplan får nog kortast restid om de byter i Skärholmen snarare än Masmo (eftersom tunnelbanan gör en stor omväg mellan stationerna, med spårvägen går mycket rakare). Så frågan är hur mycket värt det är (ur just den synpunkten) att tågen skulle fortsätta till Alby. Det kostar tåg och depåplatser, är det värt det? Sen finns det förstås en nytta i att fler stationer får en direkt koppling till Fridhemsplan.

Tunnelbanan tar ungefär 6 minuter Masmo-Skärholmen. Det finns väl viss risk att även Spårväg Syd kommer att drabbas av förbilligande lösningar för att hålla nere kostnaderna. Den där magnifika bron över E4 som först planerades kanske får stryka på foten till förmån för en passage under E4 parallellt med den befintliga Smistavägen, så det är inte säkert att Spårväg Syd kommer göra resan på kortare tid. Dessutom är det ju fullt möjligt att gångtiderna vid byte i Masmo blir kortare än i Skärholmen. Men det finns ett mycket viktigare skäl att byta i Masmo och det är att möjligheten till sittplats är betydligt bättre där än i Skärholmen. Får man möjlighet att sitta under röda-linjen-resan så kan det upplevas lite drägligare än en minut kortare totalresa där man får stå. Nyttan av att utsträcka den nya linjen till Alby handlar inte bara om att alla ska till Fridhemsplan. Även de som kliver av vid stora stationer som Skärholmen eller Liljeholmen får nytta av en utsträckt förbindelse till Alby. De som reser med de övriga linje 13-tågen till Ropsten får nytta av att det är något färre som kliver på de tågen, om fler kliver på den nya linjen Alby-Fridhemsplan. Viktiga faktorer för att klara resandet med en ökande befolkning, som nämns högre upp i tråden. :)


Mycket hänger på varifrån linjen till Fridhemsplan kommer att utgå. Enligt SL är det "närmast omöjligt" att bygga ett vändspår vid Skärholmen, men år 2006 uppskattades kostnaden för ett vändspår vid Vårberg till "endast" 43 miljoner kronor. Annars är det Alby som gäller.

Har du en källa på det? Skärholmen är lätt, det är platt och gräsmatta. Vårberg ligger i tunnel, det är mycket dyrare och knappast aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 13:14

twr skrev:
Enceladus skrev:Mycket hänger på varifrån linjen till Fridhemsplan kommer att utgå. Enligt SL är det "närmast omöjligt" att bygga ett vändspår vid Skärholmen, men år 2006 uppskattades kostnaden för ett vändspår vid Vårberg till "endast" 43 miljoner kronor. Annars är det Alby som gäller.

Har du en källa på det? Skärholmen är lätt, det är platt och gräsmatta. Vårberg ligger i tunnel, det är mycket dyrare och knappast aktuellt.


Nu har du väl blandat ihop stationerna? Här (artikeln "SL prioriterar inte Skärholmen" på sidan 4) nämndes frågan för drygt tio år sedan.
Enceladus
 
Inlägg: 4759
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 18 apr, 2018 13:52

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Mycket hänger på varifrån linjen till Fridhemsplan kommer att utgå. Enligt SL är det "närmast omöjligt" att bygga ett vändspår vid Skärholmen, men år 2006 uppskattades kostnaden för ett vändspår vid Vårberg till "endast" 43 miljoner kronor. Annars är det Alby som gäller.

Har du en källa på det? Skärholmen är lätt, det är platt och gräsmatta. Vårberg ligger i tunnel, det är mycket dyrare och knappast aktuellt.


Nu har du väl blandat ihop stationerna? Här (artikeln "SL prioriterar inte Skärholmen" på sidan 4) nämndes frågan för drygt tio år sedan.

Då måste det vara antingen den SL-utredningen eller journalisten som var lite förvirrad. Det är bara att titta på en karta eller ett flygfoto. Gör gärna det du också.

Den artikeln handlar ju om en ren utgift. I en situation med en ny linje finns det tvärtom mycket pengar arr spara på att inte behöva köra längre än till Skärholmen (fordonsbehov).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 18 apr, 2018 14:01

För övrigt behövs det två vändspår om det är en fem minuters linje som antas. Två vändspår i följd bör rymmas på gräsmattan väster om Skärholmen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 14:38

Jaha, du syftar på sträckan mellan stationerna. Jag tror att utredningen bara övervägde vändspår vid plattformarna.
Enceladus
 
Inlägg: 4759
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 18 apr, 2018 14:48

Enceladus skrev:Jaha, du syftar på sträckan mellan stationerna. Jag tror att utredningen bara övervägde vändspår vid plattformarna.

I så fall var det en väldigt märklig utredning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 15:05

twr skrev:
Enceladus skrev:Jaha, du syftar på sträckan mellan stationerna. Jag tror att utredningen bara övervägde vändspår vid plattformarna.

I så fall var det en väldigt märklig utredning.


Det behövs helt klart en ny utredning som tar hänsyn till dagens situation. Jag undrar om det inte skulle gå att klämma in en till station där som endast trafikeras av den nya linjen (för att inte förlänga restiden för övriga resenärer). Om det ändå ska byggas två vändspår så kanske merkostnaden inte blir så stor. Sedan skulle det inte göra så mycket om den stationen inte trafikerades hela dygnet då det finns två närliggande stationer. Det kanske är en dum idé, stationerna ligger redan nära, men jag nämner den ändå!
Enceladus
 
Inlägg: 4759
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 18 apr, 2018 15:22

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jaha, du syftar på sträckan mellan stationerna. Jag tror att utredningen bara övervägde vändspår vid plattformarna.

I så fall var det en väldigt märklig utredning.


Det behövs helt klart en ny utredning som tar hänsyn till dagens situation. Jag undrar om det inte skulle gå att klämma in en till station där som endast trafikeras av den nya linjen (för att inte förlänga restiden för övriga resenärer). Om det ändå ska byggas två vändspår så kanske merkostnaden inte blir så stor. Sedan skulle det inte göra så mycket om den stationen inte trafikerades hela dygnet då det finns två närliggande stationer. Det kanske är en dum idé, stationerna ligger redan nära, men jag nämner den ändå!

Om du ska rymma en plattform också tror jag att det blir svårare. Kanske går det, men jag är tveksam till nyttan också.

Jag utgår ifrån att utredningen som omnämns tittade på detta läge, och att journalisten har missförstått och missvisande kallar det för Vårberg. Allt annat verkar väldigt osannolikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7785
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 19 apr, 2018 7:58

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag är inte så säker på att det blir någon heldagstrafik Skärholmen-Fridhemsplan (för det är ju Skärholmen det talats om i den politiska debatten, inte Alby), resandeunderlaget är förmodligen för svagt för detta. Men det är bara vad jag TROR - om någon kan prestera rimligt säkra resandeprognoser så kan vi kanske övergå från tro till ett åtminstone begränsat vetande...

/TKO


Ja, varför skulle någon åka någon annanstans än till T-Centralen? Det är nog ganska många som byter till blå linjen norrut eller gröna linjen västerut. Här blir det en restidsvinst på drygt 15 minuter. Det borde även bli en restidsvinst för resor med pendeltåget norrut, men på bekostnad av fler byten. Visst, det finns inga säkra resandeprognoser, men det finns också något som kallas sunt förnuft! Det är ju närmast självklart att det finns ett resandeunderlag mellan Skärholmen och Fridhemsplan även utanför rusningen. Mer än hälften av befolkningen bor väster om Fridhemsplan - varför då tvinga majoriteten att ta en östlig omväg?


Jag har inte förespråkat att sträckan Liljeholmen-Fridhemsplan enbart skulle trafikeras under högtrafik, jag påpekade att det kanske inte finns underlag för två separata linjer (Skärholmen-Fridhemsplan resp. Älvsjö-Fridhemsplan) under mellan- och lågtrafik. Och om någon av dessa linjer enbart skall köras under högtrafik är det naturligtvis Skärholmen-Fridhemsplan. Resenärer från Skärholmen behöver dock inte åka via T-centralen för att komma till Kungsholmen, dom kan byta vid Liljeholmen precis som resenärer från Fruängen gör under hela trafikdygnet!

(Jag trodde att detta var helt tydligt i mitt inlägg - om så inte var fallet skall jag ta lärdom och försöka formulera mej ännu tydligare i fortsättningen!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10025
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tor 19 apr, 2018 8:02

twr skrev:För övrigt behövs det två vändspår om det är en fem minuters linje som antas. Två vändspår i följd bör rymmas på gräsmattan väster om Skärholmen.


Fast inte kommer man att köra med 5-minuterstrafik Alby/Skärholmen-Liljeholmen-Fridhemsplan? Det skulle ju ge en förskräcklig överkapacitet på hela den sträckan...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10025
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster