Trafikering på framtidens röda linjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tis 24 apr, 2018 15:13

twr skrev:
Kantorn skrev:Jag har sagt det förr: Lägg tunnelbanan - om den nu måste byggas - parallellt med gröna linjen i realgeografiskt väderstreck (inte SL-dito) sydost om den gröna, ovanför den blå. Måste man flytta på den blågröna länken så får man väl göra det när man ändå bygger om. (Eller ännu hellre skapa en ny i söderort... - det finns en planerad!)
Om man gör så så kan (kanske) tunnelbanan fortsätta via typ Sabbatsberg till Odenplan och norrut. Då blir den gula stumpen på gröna linjen plötsligen röd.

Intressant! Tanken verkar bra, om man vill fortsätta mot Odenplan. Några kommentarer:

* En så ytlig dragning innebär sannolikt sänktunnel under Riddarfjärden. Och det blir nog dyrare än vad Sverigeförhandlingen har räknat med.
* En så ytlig dragning ställer frågan om hur Barnhusviken ska korsas. På bro, eller i sänktunnel? (I berg är sannolikt inte möjligt).
* Ditt förslag placerar den nya stationen ganska långt från Blå linjens plattform. Bytet riskerar att bli längre än det skulle kunna vara med en annan utformning.


Nej det är ingen dum idé att åtminstone utreda!
Fast gör inte den planerade/beslutade(?) utformningen av Tub1:s avgrening vid Odenplan en anslutning söderut omöjlig?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 15:38

TKO skrev:Fast gör inte den planerade/beslutade(?) utformningen av Tub1:s avgrening vid Odenplan en anslutning söderut omöjlig?

/TKO

Nu kanske jag är trög, men jag är osäker på exakt vad du menar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » tis 24 apr, 2018 15:41

twr skrev:
TKO skrev:Fast gör inte den planerade/beslutade(?) utformningen av Tub1:s avgrening vid Odenplan en anslutning söderut omöjlig?

/TKO

Nu kanske jag är trög, men jag är osäker på exakt vad du menar?


Vet inte det jag!

Jag tolkade "Kantorns" förslag som att man skulle fortsätta den föreslagna tunnelbanan från Liljeholmen vidare från Fridhemsplan till Odenplan, för att där ansluta den till Tub 1:s "Solnagren" ("Gula linjen"). Då är det väl så att den föreslagna stationsutformningen vid Odenplan omöjliggör en sådan anslutning utan stora ombyggnadsarbeten?

Det kan också vara jag som fattat fel i någon eller alla ovanstående punkter!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 15:50

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Fast gör inte den planerade/beslutade(?) utformningen av Tub1:s avgrening vid Odenplan en anslutning söderut omöjlig?

/TKO

Nu kanske jag är trög, men jag är osäker på exakt vad du menar?


Vet inte det jag!

Jag tolkade "Kantorns" förslag som att man skulle fortsätta den föreslagna tunnelbanan från Liljeholmen vidare från Fridhemsplan till Odenplan, för att där ansluta den till Tub 1:s "Solnagren" ("Gula linjen"). Då är det väl så att den föreslagna stationsutformningen vid Odenplan omöjliggör en sådan anslutning utan stora ombyggnadsarbeten?

Det kan också vara jag som fattat fel i någon eller alla ovanstående punkter!

/TKO

Jag vet förstås inte exakt vad Kantorn menade. Jag tror att det är möjligt att bygga en helt ny station under Odenplan, och från den ansluta till stationen som planeras i Hagastaden. Spåren mellan som byggs får man kanske skrota.

Men kanske finns det ytterligare komplikationer som jag inte känner till.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 15:54

twr skrev:Jag tror att hela upplägget med dessa förhandlingar är fel, åtminstone att de sker så snabbt, med så lite förarbete.


Värdelösa befolkningsprognoser är min förklaring. Vad tror ni?

(Korrigerade länken.)
Senast redigerad av Enceladus tis 24 apr, 2018 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 4287
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 16:12

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror att hela upplägget med dessa förhandlingar är fel, åtminstone att de sker så snabbt, med så lite förarbete.


Värdelösa befolkningsprognoser är min förklaring. Vad tror ni?

Nej, det tror inte jag. Problemet är att man inte ser till helheten och först snabbt fastnar i medel i stället för mål, och att man ställer trafikslag mot varandra.

Säkert delvis för att politiker utgår från vad som antas vara populärt, snarare än att tänka själva.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 16:18

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror att hela upplägget med dessa förhandlingar är fel, åtminstone att de sker så snabbt, med så lite förarbete.


Värdelösa befolkningsprognoser är min förklaring. Vad tror ni?

Nej, det tror inte jag. Problemet är att man inte ser till helheten och först snabbt fastnar i medel i stället för mål, och att man ställer trafikslag mot varandra.

Säkert delvis för att politiker utgår från vad som antas vara populärt, snarare än att tänka själva.


De här förhandlingarna har utformats för att generera så många bostäder som möjligt utan att ta större hänsyn till själva objekten. Orsaken till denna prioritering borde väl vara bostadsbristen, vilken i sin tur beror på att en för stor del av stadsplaneringen har utgått från orealistiska befolkningsprognoser?
Enceladus
 
Inlägg: 4287
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 16:25

Enceladus skrev:
De här förhandlingarna har utformats för att generera så många bostäder som möjligt utan att ta större hänsyn till själva objekten. Orsaken till denna prioritering borde väl vara bostadsbristen, vilken i sin tur beror på att en för stor del av stadsplaneringen har utgått från orealistiska befolkningsprognoser?

Frågan är då varför inte staten och kommunerna förhandlar direkt, utan att ta landstinget som gisslan och genomdriva ogenomtänkta förändringar av Stockholms kollektivtrafik?

Oavsett detta, man skulle kunna ha bättre skärpa i förslagen.

Man kan också fråga vad en "dålig" prognos är. De flesta prognoser slår mer eller mindre fel, helt enkelt eftersom det är svårt att veta något om framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 16:28

twr skrev:
Enceladus skrev:
De här förhandlingarna har utformats för att generera så många bostäder som möjligt utan att ta större hänsyn till själva objekten. Orsaken till denna prioritering borde väl vara bostadsbristen, vilken i sin tur beror på att en för stor del av stadsplaneringen har utgått från orealistiska befolkningsprognoser?

Frågan är då varför inte staten och kommunerna förhandlar direkt, utan att ta landstinget som gisslan och genomdriva ogenomtänkta förändringar av Stockholms kollektivtrafik?

Oavsett detta, man skulle kunna ha bättre skärpa i förslagen.

Man kan också fråga vad en "dålig" prognos är. De flesta prognoser slår mer eller mindre fel, helt enkelt eftersom det är svårt att veta något om framtiden.


En prognos som utgår från utdaterad information är dålig.
Enceladus
 
Inlägg: 4287
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 16:37

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:
De här förhandlingarna har utformats för att generera så många bostäder som möjligt utan att ta större hänsyn till själva objekten. Orsaken till denna prioritering borde väl vara bostadsbristen, vilken i sin tur beror på att en för stor del av stadsplaneringen har utgått från orealistiska befolkningsprognoser?

Frågan är då varför inte staten och kommunerna förhandlar direkt, utan att ta landstinget som gisslan och genomdriva ogenomtänkta förändringar av Stockholms kollektivtrafik?

Oavsett detta, man skulle kunna ha bättre skärpa i förslagen.

Man kan också fråga vad en "dålig" prognos är. De flesta prognoser slår mer eller mindre fel, helt enkelt eftersom det är svårt att veta något om framtiden.


En prognos som utgår från utdaterad information är dålig.

Bra poäng!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav gbd » ons 25 apr, 2018 7:18

twr skrev:
TKO skrev:Jag tror att ett skäl till att denna diskussion gärna svävar ut är att det finns så lite faktaunderlag - som t ex resandeprognoser.
Och ett annat skäl kan vara att om vi diskuterar ett realistiskt trafikupplägg för Tub 2 (med de i Sverigeförhandlingen föreslagna utbyggnaderna) blir det pinsamt uppenbart att förslaget inte bara är dåligt utan kanske till och med rent uselt! Och det känns ju inte bra för dem som så ivrigt argumenterar för alla upptänkliga utbyggnader av spårtrafiken...

(Fast detta har jag säkert skrivit både i denna tråd och andra. Så jag får nog sluta upprepa mig som en tjatig förälder...)

/TKO

Jag tror att hela upplägget med dessa förhandlingar är fel, åtminstone att de sker så snabbt, med så lite förarbete.

Vad gäller Blå linjens och Roslagsbanans utbyggnader har man ändå landat rätt, anser jag. Röda och Gröna linjens utbyggnader är mer tveksamma.

Spårväg syd vet jag inte riktigt, jag tror att det är bra, men den borde ha gått ändå till Gullmarsplan och suttit ihop med Tvärbanan.

Andra projekt man borde ha beslutat om för länge sedan, inom förhandling eller ej, är Citybanan Etapp 2 och spårväg på linje 4 (där sammankopplingar med linje 7 och Lidingöbanan kommer mer eller mindre på köpet!).


Jag kan väl inte annat än hålla med sign twr om det mesta Blås fölängning I bägge ändar är väl inte så mycket att säga om. Sen så kommer de andra projekten dock.

-Att Nya karolinska behöver någon form av spårförbindelse, där tunnelbana är ett alternative men frågan är om den nu föreslagna är den bästa. Kanske postaren som föreslog ytterligare en avgrening från Steriksplan för tåg från Väster hade kommit på något, men svårt att veta innan man räknat.

-För en den röda linjen utbyggnad så tycker jag inte att en till passage over snittet eller förlängning till årstaberg och spåren där speciellt kontroversiell, det knepiga är vad det ska sitta ihop med. Personligen så tycker jag att en den förläning söderut två stationer som jag föreslagit verkar rimlig med tanke på den avsaknad av spår och mängd bostäder som ska byggas där. Liknande för att ansluta Liljeholmen-fridhemsplan norrut till akallagrenen då det kommer att behoves förstärkning där, samtidigt som det ger lite mer redundans.

-För ytspår så borde man kanske fundera på att binda ihop de olika systemen, Om spårväg syd byggs så forsook knyta ihop den via en light Rail via Huddingevägen, Lidingöbanan med spårväg city, konvertera 4:an. (Nockebybanan med tvärbanan?). Men man bör nog tänka lite som Besancon när de återupprättade sin spårväg, bygg för vad som behövs och med beprövade lösningar istället för med flashiga "framtidslösningar".

När det gäller finansiering, så har ju bade staden och landstinget "problem" som manga andra kommuner skulle kunna utföra ett antal omoraliska handlingar för få del av, växande befolkning, välutbildade och manga I arbetsför alder och välbetalda. Stockholms stads investeringsbudget ligger väl på ca 8 miljarder och landstinget ungefär det dubbla (varav tunnelbaneutbyggnaden väl ligger på ca 1,5miljarder). Detta tyder på att pengar borde finnas för en del av dessa project, utan frågan borde vara istället vilka lösningar som bör göras för att få bästa nyttan för pengarna.
gbd
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » ons 25 apr, 2018 10:29

Låt oss - om blott för ett ögonblick - återvända till att diskutera hur Tub 2 skall trafikeras när Älvsjö-Fridhemsplansbanan är byggd.

Jag tycker Lars_L har en vettig ansats i detta inlägg:

Lars_L skrev:---klipp---
Nå, en snabb överblick på avstigande vid större stationer företrädesvis från tunnelbana (och några för pendeltåg), visar att linjen genom stan borde få ungefär dubbelt så många resenärer som linjen till Fridhemsplan utifrån målpunkternas storlek. Sedan hur man medvetet och omedvetet kan styra över resenärer till Fridhemsplan är ju nästan omöjligt att beräkna, likaså hur övervikten för arbetsplatser norr om stan utvecklas.

Men det skulle väl tyda på att den kan få ungefär 33 procent av resandet från Norsborgsgrenen.

Sedan får ju alltid en spårförbindelse effekter också på sikt. Fungerar det bättre att resa kollektivt till en plats, så kommer ju också fler ha sina arbetsplatser längs den nya spårförbindelsen.


Nu är jag inte helt övertygad om att fördelningen mellan "Citylinjen" och "Fridhemsplanslinjen" är 67/33 %, jag lutar nog mer åt 75/25%. Men det är fortfarande bara gissningar, så jag kan acceptera Lars_L:s uppskattning som ett bra underlag för fortsatt diskussion.

Jag citerar ytterligar ett av Lars_L:s många kloka inlägg:
Lars_L skrev:Oftast resonerar man att högtrafiken ska ligga som grund för trafiken för hela trafikdygnet. Detta är feltänkt. Det är bättre att göra tvärtom. Det vill säga speciallösningar i högtrafik och övrig tid ha den turtäthet och fördelning av avgångar som anses bäst, högtrafiken obeaktat.


Detta gällde i o f s pendeltågstrafiken, men jag tror nog att det är tillämpbart även på tunnelbanan.

Så vad leder detta fram till?


Trafikering av framtidens röda linjer: Del 1 Norsborgbanan, inledande diskussion
Jo låt oss titta på hur Norsborgsgrenen trafikeras idag utanför högtrafik. Då har vi 6 tåg/h som går hela sträckan från Norsborg in mot stan, mellan kl 9 och 15:30 vardagar och hela dygnet under veckoslutet. Jag har ingen känsla av att dessa tåg är belastade till sin maxkapacitet - tvärt om brukar det vara lätt att få sittplats.

Om vi då utgår från att 33% av resenärerna i framtiden väljer att resa mot Fridhemsplan istället för mot Södermalm/City skulle det ur kapacitetssynpunkt - allt annat lika - alltså räcka med 4 tåg/timme mot Slussen och 2 tåg/timme mot Fridhemsplan. Detta är naturligtvis en orimligt gles trafikering, så vi kan ju låta tågen mot Fridhemsplan vara "korta" och köra även dessa var 15:e minut. Men då har vi fått sämre förbindelser in mot Slussen än vad som finns idag, det torde inte väcka allmänt jubel. Så vi måste nog behålla 10-minuterstrafiken, men då blir det svårt att fasa in 4 tåg/timme mot Fridhemsplan. Så då får väl också dessa gå i 10-minuterstakt, även om det kapacitetsmässigt inte är motiverat. Alternativt kör vi inga tåg från Norsborgsbanan mot Fridhemsplan utanför högtrafik, utan då får man byta till tågen som kommer från Älvsjö vid Liljeholmen, på samma sätt som resenärer från Fruängsbanan måste göra under hela trafikdygnet.

Under högtrafik kan det då vara motiverat att köra förstärkningståg Alby-Fridhemsplan, frågan är bara hur många. Kapacitetsbehovet lär klaras med 6 tåg/h, men då kommer nog de flesta att ta första bästa tåg till Liljeholmen och sedan byta om det är nödvändigt. Så kanske vi får kosta på oss att köra 12 tåg/timme mot Fridhemsplan - vilket då tillsammans med tågen på stamsträckan skulle ge 24 tåg/timme mellan Alby och Liljeholmen, en fördubbling gentemot dagens situation. Om - och iså fall när - detta kommer att behövas ur kapacitetssynpunkt är tveksamt, jag tror det inte. Resandet på Norsborgsbanan kommer inte att fördubblas under överskådlig tid.

Om vi istället för fördelningen 33/67% antar 25/75% blir argumenten för direkttåg från Norsborgsbanan till Fridhemsplan ännu svagare.

(Notera gärna att detta inlägg inte innehöll en rad om vare sej nattbussar eller möjliga utbyggnader av spårtrafiksnätet på 2060-talet!)

nedtecknat av
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Kantorn » ons 25 apr, 2018 13:37

twr skrev:
Kantorn skrev:Jag har sagt det förr: Lägg tunnelbanan - om den nu måste byggas - parallellt med gröna linjen i realgeografiskt väderstreck (inte SL-dito) sydost om den gröna, ovanför den blå. Måste man flytta på den blågröna länken så får man väl göra det när man ändå bygger om. (Eller ännu hellre skapa en ny i söderort... - det finns en planerad!)
Om man gör så så kan (kanske) tunnelbanan fortsätta via typ Sabbatsberg till Odenplan och norrut. Då blir den gula stumpen på gröna linjen plötsligen röd.

Intressant! Tanken verkar bra, om man vill fortsätta mot Odenplan. Några kommentarer:

* En så ytlig dragning innebär sannolikt sänktunnel under Riddarfjärden. Och det blir nog dyrare än vad Sverigeförhandlingen har räknat med.
* En så ytlig dragning ställer frågan om hur Barnhusviken ska korsas. På bro, eller i sänktunnel? (I berg är sannolikt inte möjligt).
* Ditt förslag placerar den nya stationen ganska långt från Blå linjens plattform. Bytet riskerar att bli längre än det skulle kunna vara med en annan utformning.

Jag har ingen koll på var tunnlarna ligger i höjdled. Jag har ingen koll på vad för slags bergart eller jordart det är på ställena. Jag kollar bara hur det ser ut i geografin.
Men den tunneln som går under gröna linjen för att komma mellan norrgående gröna tåg (dvs tåg som i realgeografiskt vädersträck går mot sydväst) och blå linje kan förlängas i sydostlig riktning. Det blir marginellt längre, men inte mycket. Och jag tror mer på marginellt längre byte än på his(s)keliga nivåskillnader.

Du har säkert rätt i dina kommentarer.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7211
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 25 apr, 2018 13:52

Kantorn skrev:
twr skrev:
Kantorn skrev:Jag har sagt det förr: Lägg tunnelbanan - om den nu måste byggas - parallellt med gröna linjen i realgeografiskt väderstreck (inte SL-dito) sydost om den gröna, ovanför den blå. Måste man flytta på den blågröna länken så får man väl göra det när man ändå bygger om. (Eller ännu hellre skapa en ny i söderort... - det finns en planerad!)
Om man gör så så kan (kanske) tunnelbanan fortsätta via typ Sabbatsberg till Odenplan och norrut. Då blir den gula stumpen på gröna linjen plötsligen röd.

Intressant! Tanken verkar bra, om man vill fortsätta mot Odenplan. Några kommentarer:

* En så ytlig dragning innebär sannolikt sänktunnel under Riddarfjärden. Och det blir nog dyrare än vad Sverigeförhandlingen har räknat med.
* En så ytlig dragning ställer frågan om hur Barnhusviken ska korsas. På bro, eller i sänktunnel? (I berg är sannolikt inte möjligt).
* Ditt förslag placerar den nya stationen ganska långt från Blå linjens plattform. Bytet riskerar att bli längre än det skulle kunna vara med en annan utformning.

Jag har ingen koll på var tunnlarna ligger i höjdled. Jag har ingen koll på vad för slags bergart eller jordart det är på ställena. Jag kollar bara hur det ser ut i geografin.
Men den tunneln som går under gröna linjen för att komma mellan norrgående gröna tåg (dvs tåg som i realgeografiskt vädersträck går mot sydväst) och blå linje kan förlängas i sydostlig riktning. Det blir marginellt längre, men inte mycket. Och jag tror mer på marginellt längre byte än på his(s)keliga nivåskillnader.

Du har säkert rätt i dina kommentarer.

Jag misstänker att bytet till Blå linje blir det viktigaste, och då behöver det inte vara så farligt om den nya banan ligger strax under blå linje. Det borde vara möjligt att ansluta både till gångtunnlarna mellan grön och blå, och till blå linje, underifrån.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Kantorn » ons 25 apr, 2018 14:39

twr skrev:
Kantorn skrev:
twr skrev:Intressant! Tanken verkar bra, om man vill fortsätta mot Odenplan. Några kommentarer:

* En så ytlig dragning innebär sannolikt sänktunnel under Riddarfjärden. Och det blir nog dyrare än vad Sverigeförhandlingen har räknat med.
* En så ytlig dragning ställer frågan om hur Barnhusviken ska korsas. På bro, eller i sänktunnel? (I berg är sannolikt inte möjligt).
* Ditt förslag placerar den nya stationen ganska långt från Blå linjens plattform. Bytet riskerar att bli längre än det skulle kunna vara med en annan utformning.

Jag har ingen koll på var tunnlarna ligger i höjdled. Jag har ingen koll på vad för slags bergart eller jordart det är på ställena. Jag kollar bara hur det ser ut i geografin.
Men den tunneln som går under gröna linjen för att komma mellan norrgående gröna tåg (dvs tåg som i realgeografiskt vädersträck går mot sydväst) och blå linje kan förlängas i sydostlig riktning. Det blir marginellt längre, men inte mycket. Och jag tror mer på marginellt längre byte än på his(s)keliga nivåskillnader.

Du har säkert rätt i dina kommentarer.

Jag misstänker att bytet till Blå linje blir det viktigaste, och då behöver det inte vara så farligt om den nya banan ligger strax under blå linje. Det borde vara möjligt att ansluta både till gångtunnlarna mellan grön och blå, och till blå linje, underifrån.

Och jag misstänker att många faktiskt vill upp till ytan för att byta till buss. Därför valde jag det läget. Men jag kan ha fel.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7211
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 25 apr, 2018 14:53

Kantorn, du har en poäng. Det bästa stationsläget ligger nog på ytan, som spårväg!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » ons 25 apr, 2018 15:01

twr skrev:Kantorn, du har en poäng. Det bästa stationsläget ligger nog på ytan, som spårväg!


Så svaret på frågeställningen "hur ska vi trafikera framtidens röda linjer" blir åtminstone delvis MED SPÅRVAGN?

Ja inte mej emot - men jag tror inte det är trådens ämnestema...

(Ja jag är tjatig!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 25 apr, 2018 15:42

TKO skrev:
twr skrev:Kantorn, du har en poäng. Det bästa stationsläget ligger nog på ytan, som spårväg!


Så svaret på frågeställningen "hur ska vi trafikera framtidens röda linjer" blir åtminstone delvis MED SPÅRVAGN?

Ja inte mej emot - men jag tror inte det är trådens ämnestema...

(Ja jag är tjatig!)

/TKO

Det sägs att sänktunnlar är väldigt mycket dyrare än bergtunnlar. Och klurigare att bygga. Så vi får nog stå ut med att röda linjens station i Fridhemsplan hamnar under dem blå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » ons 25 apr, 2018 15:47

Om det blir någon station hamnar den säkert under Tub 3:s!
Vilket kan ha en viss påverkan på trådens frågeställning - det kommer att ta lång tid att ta sej upp till ytan.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » ons 25 apr, 2018 16:03

TKO skrev:Om det blir någon station hamnar den säkert under Tub 3:s!
Vilket kan ha en viss påverkan på trådens frågeställning - det kommer att ta lång tid att ta sej upp till ytan.

/TKO

Och då är vi tillbaka i Kantorns fråga: hur många vill till ytan, hur många till gröna, hur många till blå? Lars har säkert en bra gissning!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7729
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster