Trafikering på framtidens röda linjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav heasm » mån 23 apr, 2018 14:38

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Tänk också på att linje 791 har ungefär dubbelt så stor belastning som alla andra nattbussar. För Årstafältet och Östberga är frågan om nattrafik särskilt relevant.

Linje 791 går ju inte ens till de områden som berörs av tunnelbanan. Den går en kilometer bort.


Vilket alternativ tycker du att invånarna i dessa områden ska använda? Tvärbanan? Nä, den går visst inte på natten. Långa promenader är tyvärr nödvändiga med den nattrafik vi har idag.

Artikeln jag länkade till är ganska bra. Nattrafiken ser ut som den gör av politiska skäl. I Norrort har man råd att köra nattbussar till varenda kvarter med en medelbeläggning på två resenärer per tur. Söder om Slussen får alla inte alltid plats, och om resenärerna väl får plats så måste de ofta ta en lång promenad.

Du får gärna länka till lite statistik på det där om skillnad i medelbeläggning mellan norrort och söderort. Siffrorna du anger känns raljanta. Sedan borde ju lösningen på problem i söderort vara att på demokratisk väg förändra de politiska förutsättningarna, inte att bygga tunnelbana. Det är inte Gud givet att tunnelbanan går på natten och det skulle bli ett gigantiskt antiklimax om tunnelbanan mellan Fridhemsplan - Älvsjö byggs och sedan inte har nattrafik. Om ända syftet med tunnelbanan är nattrafik räcker ju pengarna till rätt mycket taxiresor...
heasm
 
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » mån 23 apr, 2018 14:40

twr skrev:Enceladus, om jag nu tolkar dig rätt:

Varför menar du att det är omöjligt att köra pendeltåget på natten?

Varför menar du att det är omöjligt att köra Tvärbanan på natten?

Varför menar du att det är omöjligt att köra Roslagsbanan på natten?

Varför menar du att det är omöjligt att inrätta en nattbuss till Årstafältet/Östberga?


Inget av detta är omöjligt, men den som sitter vid makten måste prioritera det. Eftersom både Norrviken och Täby har ett överutbud av nattbussar så prioriteras denna fråga inte därifrån. Kvarnholmen fick en nattbuss för några år sedan medan Barkarbystaden fortfarande väntar på sin (trots att behoven är de omvända). Jag tror tyvärr att Alliansen har ett för svagt stöd i Årstafältet, Östberga, Flemingsberg, Tumba och Södertälje för att detta ska tas upp på dagordningen. För högerpolitikerna ses nog trafiken till dessa områden bara som en onödig utgift.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » mån 23 apr, 2018 14:42

heasm skrev:Du får gärna länka till lite statistik på det där om skillnad i medelbeläggning mellan norrort och söderort. Siffrorna du anger känns raljanta. Sedan borde ju lösningen på problem i söderort vara att på demokratisk väg förändra de politiska förutsättningarna, inte att bygga tunnelbana. Det är inte Gud givet att tunnelbanan går på natten och det skulle bli ett gigantiskt antiklimax om tunnelbanan mellan Fridhemsplan - Älvsjö byggs och sedan inte har nattrafik. Om ända syftet med tunnelbanan är nattrafik räcker ju pengarna till rätt mycket taxiresor...


Här har du en sammanställning. Observera att medelvärdet är i båda riktningarna och avvikelser förekommer ofta i verkligheten.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » mån 23 apr, 2018 14:46

heasm skrev:Sedan borde ju lösningen på problem i söderort vara att på demokratisk väg förändra de politiska förutsättningarna, inte att bygga tunnelbana.

I Enceladus värld går det inte att påverka politiker. Deras inställningar är för alltid låsta. Det enda vi kan göra för Stockholm är att få staten att betala för tunnelbanor till alla förorter, från Ulriksdal i norr till Flemingsberg i söder. Restid och nytta är helt irrelevant, det enda viktiga är att få nattrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » mån 23 apr, 2018 14:59

twr skrev:
heasm skrev:Sedan borde ju lösningen på problem i söderort vara att på demokratisk väg förändra de politiska förutsättningarna, inte att bygga tunnelbana.

I Enceladus värld går det inte att påverka politiker. Deras inställningar är för alltid låsta. Det enda vi kan göra för Stockholm är att få staten att betala för tunnelbanor till alla förorter, från Ulriksdal i norr till Flemingsberg i söder. Restid och nytta är helt irrelevant, det enda viktiga är att få nattrafik.


Nya Ulriksdal (nordost om Ulriksdals pendeltågsstation) har precis som Årstafältet ingen nattrafik utan hänvisas till långa promenader, i det här fallet från linje 591. I Flemingsberg missar nattbussarna många bostadsområden. Det skulle vara en mycket bättre lösning med matarbussar från spårtrafik, ungefär så som det fungerar på tunnelbanan!
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » mån 23 apr, 2018 15:35

Och nu blev det nattbussar igen!
Inte visste jag att man kommer att köra sådana på Tub2 i framtiden...

Nej tillbaka till trådens ämne - det är intressant att de flesta i grunden tycker att tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan är en dålig idé, bland annat för att den ger en överkapacitet. Men sedan när vi diskuterar trafikeringen så skall det köras 20-30 tåg i timmen på denna obehövliga bana... jag får inte ihop detta!

För övrigt tror jag det är klokt att ändå räkna med möjligheten att varken denna tunnelbanelinje eller RB:s cityförlängning blir av - eller åtminstone skjuts på framtiden. Minnes I hur det gick för tunnelbaneplanen på 60-talet!

(Även detta bör ni notera vilken orakelskribent som först tog upp!)

utbrister

"geniet på Hjälmarsvägen"
aka TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10159
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » mån 23 apr, 2018 15:43

Ni övertolkar vad jag skriver. Jag erkände ju att Roslagsbanan som västlig spårlänk förmodligen skulle vara bättre än nuvarande förslag även utan nattrafik på grund av de betydligt större restidsvinster som fås av en genomgående bana!

På sikt behöver dock kapaciteten öka på alla genomgående banor, och det behövs en plan för detta så att utbyggnaderna är förenliga. För tunnelbanan som har en lokalare karaktär skulle en avgrening från Hornstull via Rådhuset och Hötorget till Östermalmstorg kunna fördubbla kapaciteten på alla fyra grenar och skapa nya bytespunkter. Då kan länken mellan Liljeholmen och Fridhemsplan få en mer regional karaktär, vilken lämpar sig bättre för pendeltåg eller Roslagsbanan. Jag ser inte heller någon konflikt med att bygga en spårväg på Västerbron. Det kommer knappast att saknas resenärer på den sträckan även med ett par tunnlar. Yttrafiken har en annan uppgift som bara kommer att öka med befolkningen.
Senast redigerad av Enceladus mån 23 apr, 2018 15:55, redigerad totalt 2 gånger.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » mån 23 apr, 2018 15:55

Jag tror så här:

Antingen diskuterar vi det utbyggnadsförslag för Tub 2 och RB som finns, och hur en vettig trafikering då skall se ut.

Eller så övergår vi i "färgkritestadiet" där vi likt Handelskammaren friskt hittar på nya spårtrafikstråk och sedan argumenterar som om dessa vore predestinerade att förverkligas.

En annan - kanske ännu intressantare diskussion - är om vi tror att de föreslagna utbyggnaderna kommer att bli av.

Men jag tror inte det är vettigt att ta upp dessa tre problemkomplex i en och samma debatt!

/TKO

(Ett lustigt sammanträffande: Signaturen "Enceladus" kompletterade sitt förra inlägg under tiden jag formulerade mitt. Och som av en gudomlig slump blev mina invändningar än mer relevanta! /TKO)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10159
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav heasm » mån 23 apr, 2018 16:26

Jag tror nog att resandet på framtidens röda linje kan bli större än vi nu tror. Det baserar jag på följande:

1. Röda linjen vid Fridhemsplan blir en genväg för resande från västerort (grön linje) och blåa linjen norrut. I framtiden kan man tänka sig en grön linje från t ex Vällingby som vänder vid Odenplan (som kompensation för den minskade trafiken som avgreningen till Arenastaden innebär (ja, jag vet att det i princip endast är trafiken till Alvik som försvinner, men nu finns det möjlighet att öka trafiken västerut och ändå nå hela tunnelbanenätet vid Fridhemsplan). På något sätt borde man kunna utnyttja den befintliga södra plattformen vid Odenplan för att vända.
2. Trängseln vid T-centralen (speciellt i bytet röd/grön) kan bli så stor att folk medvetet väljer en annan väg för att bytet där känns obehagligt.
3. Vid Fridhemsplan har man tillgång till stombuss 1, 3 och 4.

Möjligen är jag något färgad av att jag bor i närheten av Fridhemsplan och lockas av en framtid där jag kommer till stationen och kan välja om jag skall ta pendeltåget från Odenplan (grön), T-centralen (blå) eller Årstaberg/Älvsjö (röd). :D

EDIT: Komplettering
heasm
 
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Odd » mån 23 apr, 2018 19:20

Jag tycker, till skillnad från andra trebokstavsförkortningar, att färgkritestadiet är väldigt viktigt i en konstruktiv debatt. Det är vad man sedan gör med färgkritorna som avgör hur seriöst det kan vara...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4715
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Ute och åker » mån 23 apr, 2018 19:28

heasm skrev:1. Röda linjen vid Fridhemsplan blir en genväg för resande från västerort (grön linje) och blåa linjen norrut. I framtiden kan man tänka sig en grön linje från t ex Vällingby som vänder vid St Eriksplan (som kompensation för den minskade trafiken som avgreningen till Arenastaden innebär (ja, jag vet att det i princip endast är trafiken till Alvik som försvinner, men nu finns det möjlighet att öka trafiken västerut och ändå nå hela tunnelbanenätet vid Fridhemsplan).

När man nu kan fläta ihop röda linjen med den tunnelbanelinjen Älvsjö-Fridhemsplan, och fläta ihop gröna linjen med linjen mot Arenastaden , så skulle man väl kunna fläta ihop den där föreslagna linjen från Vällingby med linjen mot Arenastaden också! Vänd inte nämnda linje från Vällingby vid St Eriksplan, utan låt den fortsätta mot Hagastaden och vidare norrut mot Arenastaden. Då skulle det bli en direktlinje mellan Vällingby och Karolinska Sjukhuset etc. Det skulle av många rentav kunna upplevas som en förbättring jämfört med nu. En spårtriangel St Eriksplan-Hagastaden-Odenplan-St Eriksplan alltså. Det ger faktiskt också linjen till/från Arenastaden direktbyte vid Fridhemsplan med blå linjen och den nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan, så den skulle nog bli hyggligt populär. :D

Det har ju från sina håll föreslagits att nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan ska fortsätta mot Arenastaden, men här är ett alternativ till detta, som frigör nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan för helt andra uppgifter norrut/västerut. Det ska dock påpekas att platsen för avgreningen för linjen från Vällingby mot Arenastaden kan behöva utredas. St Eriksplan ligger i betongtunnel medan grannen Fridhemsplan ligger i bergtunnel, som i sig borde vara mindre komplicerad att grena av vid. Gröna linjens spår vid Fridhemsplan ligger ungefär vid havsytans nivå. Mot nya spårtunnlar mellan Fridhemsplan och St Eriksplan finns omständigheten att vid Karlberg finns en liknande sänka under vattnet (berget börjar ungefär -20 m under havytans nivå) som mellan Kungsträdgården och den kommande stationen Sofia, som man bör beakta/utreda.
Ute och åker
 
Inlägg: 725
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » mån 23 apr, 2018 19:29

Jag tror att heasm, Enceladus mfl har en poäng i att resandet på nya Röda kan bli större än vad prognosmodellerna fångar, på grund av trängsel i andra länkar och bytespunkter. Det är ett kommunicerande kärl.

Det i sig betyder inte att det är ett bra projekt, det finns annat som skulle vara bättre. Men resandet kan mycket väl bli större än förväntat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Lars_L » mån 23 apr, 2018 21:18

twr skrev:Jag tror att heasm, Enceladus mfl har en poäng i att resandet på nya Röda kan bli större än vad prognosmodellerna fångar, på grund av trängsel i andra länkar och bytespunkter. Det är ett kommunicerande kärl.

Det i sig betyder inte att det är ett bra projekt, det finns annat som skulle vara bättre. Men resandet kan mycket väl bli större än förväntat.


Visst kan det bli så. Problemet med det här är väl just att det bland annat styrs av så många faktorer. Det gör det alltid svårt att beräkna tvärförbindelser. Men det finns ju avgörande problem också, exempelvis hur man ska få till uppgångar vid Fridhemsplan. Troligen kommer man vara tvungen att nå gröna linjen via den blå. Och även om linjen totalt inte får så värst mycket resande, kommer det ju bli rejält trångt vid Fridhemsplan (om det nu skulle bli en succé) om man förutom alla resenärer från blåa (som kommer öka rejält) också ska slåss med resenärer från sydväst.

Utökar man inte trafiken genom stan, tvingar man dock ut resenärer till Fridhemsplan. Å andra sidan innebär utbyggnaden av Barkarbystaden att Akallalinjen knappast kommer ha någon ledig kapacitet. Gröna linjen som idag har rätt bra kapacitet in till stan, klarar förvisso av resenärerna från västerort - även efter gula linjens tillkomst, men man klarar inte av om 4 000 passagerare i maxtimmen väljer att åka röda linjen (eller vad den nu kommer heta) till Fridhemsplan för att fortsätta in mot stan. Tvärbanan kommer fortfarande att gå och ha direktförbindelse till Kista arbetsplatsområde, med kortare gångavstånd än t-banan. Den kommer också fortsätta vara ett lockande alternativ för många.

Nå, en snabb överblick på avstigande vid större stationer företrädesvis från tunnelbana (och några för pendeltåg), visar att linjen genom stan borde få ungefär dubbelt så många resenärer som linjen till Fridhemsplan utifrån målpunkternas storlek. Sedan hur man medvetet och omedvetet kan styra över resenärer till Fridhemsplan är ju nästan omöjligt att beräkna, likaså hur övervikten för arbetsplatser norr om stan utvecklas.

Men det skulle väl tyda på att den kan få ungefär 33 procent av resandet från Norsborgsgrenen.

Sedan får ju alltid en spårförbindelse effekter också på sikt. Fungerar det bättre att resa kollektivt till en plats, så kommer ju också fler ha sina arbetsplatser längs den nya spårförbindelsen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » mån 23 apr, 2018 21:53

twr skrev:Jag tror att heasm, Enceladus mfl har en poäng i att resandet på nya Röda kan bli större än vad prognosmodellerna fångar, på grund av trängsel i andra länkar och bytespunkter. Det är ett kommunicerande kärl.

Det i sig betyder inte att det är ett bra projekt, det finns annat som skulle vara bättre. Men resandet kan mycket väl bli större än förväntat.


Eftersom det är svårt att veta hur resandeprognosen för linjedelen Liljeholmen-Fridhemsplan ser ut är det närmast omöjligt att avgöra om den är för låg, för hög eller mitt emellan!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10159
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav TKO » mån 23 apr, 2018 22:01

Odd skrev:Jag tycker, till skillnad från andra trebokstavsförkortningar, att färgkritestadiet är väldigt viktigt i en konstruktiv debatt. Det är vad man sedan gör med färgkritorna som avgör hur seriöst det kan vara...


Om ämnet är "så här tycker jag att vi ska utveckla spårtrafiken i stockholmsregionen" är det inte fel att plocka fram alla färgkritor man kan hitta.

Om ämnet däremot är "hur ska vi trafikera Tub 2 när den föreslagna linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan är klar" tycker jag att man gör bäst i att låta färgkritorna stanna kvar i byrålådan!

'tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10159
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Ute och åker » mån 23 apr, 2018 22:01

Lars_L skrev:Men det finns ju avgörande problem också, exempelvis hur man ska få till uppgångar vid Fridhemsplan. Troligen kommer man vara tvungen att nå gröna linjen via den blå. Och även om linjen totalt inte får så värst mycket resande, kommer det ju bli rejält trångt vid Fridhemsplan (om det nu skulle bli en succé) om man förutom alla resenärer från blåa (som kommer öka rejält) också ska slåss med resenärer från sydväst.

Ja, hur kommer den nya röda linjen från Norsborgsgrenen (och Älvsjö) lämpligast angöra Fridhemsplan? Det kan väl vara lämpligt att se en skiss över nuläget, med blå linjen norrut i riktning mot nordväst och grön linje norrut/västerut i riktning mot sydväst just här. Den nya plattformens orientering beror ju på hur man tänker sig en fortsättning norrut/västerut. Det kanske man inte vet vid projekteringen och då får man ju göra vissa välgrundade antaganden.

Bild

När man kliver av blå linjen och går mot sydost, så kommer man ju efter ett kort rullband till en fyrvägskorsning vad gäller gångtunnlar. Fortsätter man åt sydost kommer man till gröna linjen, går man mot nordost kommer man till Västermalmsgallerian och går man mot sydväst kommer man mot Drottningholmsvägen. De här gångtunnlarna erbjuder ju finfina möjligheter till att koppla på ytterligare några rulltrappor/trappor/hissar från den nya plattformen på röda linjen. Kan man ju tycka. Sedan är ju frågan om den nya plattformen ska korsa det här komplexet i ännu ett plan under blå linjen, eller om den kan läggas parallell med någon av de befintliga plattformarna. Det beror ju lite på också hur tunneln från Liljeholmen passerar under Mälaren. Gröna linjens spår ligger ungefär på 0-planet (havsnivån) som jag skrev tidigare, medan blå linjens spår ligger ungefär på nivån -10 m under havet (plattformen lutar svagt mot Rådhuset för att komma under svackor i berget åt det hållet).

Vill man undvika fler nivåer, som det blir om man lägger den nya plattformen under blå linjen, så får man ju antingen lägga den nya plattformen ovanför blå linjen och bredvid och parallell med gröna linjens plattform i nordostlig riktning, eller under gröna linjen och bredvid och parallell med blå linjens plattform i nordvästlig riktning. Men oavsett hur den ligger, över/under/parallellt med befintliga plattformar, kan jag inte se förutse några problem med anslutning till de befintliga gångtunnlarna, som ju sammanlagt är uppemot 200 m långa, kan man mäta sig till på skissen. Inga nya biljetthallar behövs, och de befintliga biljetthallarna har kapacitet att klara fler resenärer. Tycker man det blir lite trångt i rulltrappan/trapporna från gångtunnlarna till gröna linjen, så kan man relativt enkelt fixa ytterligare någon trappa/rulltrappa (i berget) till gröna linjen från befintliga gångtunnlar.
Ute och åker
 
Inlägg: 725
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Enceladus » mån 23 apr, 2018 23:00

Sverigeförhandlarnas karta visar ett streck som går i nordostlig riktning från Rålis (på grund av kröken via Söderöarna). Det blir nog svårt att lägga plattformen parallellt med blå linjen. Det känns naturligt att rikta stationen mot Hagastaden åt andra hållet. Det kanske räcker med att ena plattformsänden har anslutning till fyrvägskorsningen (med trappor spridda över halva plattformen) medan den andra kan ha en egen uppgång som blå linjen fast i en annan riktning? Det borde gå att placera en sydlig uppgång i närheten av Rålis, men detta är av sekundär betydelse jämfört med bytestiden, kapaciteten och kostnaden. Förmodligen måste dock plattformen läggas under blå linjen.

Lars_L skrev:Utökar man inte trafiken genom stan, tvingar man dock ut resenärer till Fridhemsplan. Å andra sidan innebär utbyggnaden av Barkarbystaden att Akallalinjen knappast kommer ha någon ledig kapacitet.


Desto mer intressant att denna tunnelbana möjliggör bostadsbyggande vid just Akallagrenen (se länken ovan)!
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 5:15

Enceladus skrev:Sverigeförhandlarnas karta visar ett streck som går i nordostlig riktning från Rålis (på grund av kröken via Söderöarna). Det blir nog svårt att lägga plattformen parallellt med blå linjen. Det känns naturligt att rikta stationen mot Hagastaden åt andra hållet. Det kanske räcker med att ena plattformsänden har anslutning till fyrvägskorsningen (med trappor spridda över halva plattformen) medan den andra kan ha en egen uppgång som blå linjen fast i en annan riktning? Det borde gå att placera en sydlig uppgång i närheten av Rålis, men detta är av sekundär betydelse jämfört med bytestiden, kapaciteten och kostnaden. Förmodligen måste dock plattformen läggas under blå linjen.

Lars_L skrev:Utökar man inte trafiken genom stan, tvingar man dock ut resenärer till Fridhemsplan. Å andra sidan innebär utbyggnaden av Barkarbystaden att Akallalinjen knappast kommer ha någon ledig kapacitet.


Desto mer intressant att denna tunnelbana möjliggör bostadsbyggande vid just Akallagrenen (se länken ovan)!

Men snälla, en karta är inte sanning.

De fula knixarna vid Liljeholmen visar att den som ritat denna karta inte är insatt i projektet. Det är klart att det inte ser ut så där!

Och vad gäller bostadsbyggandet markerat på kartan har det inget som helst samband med tunnelbanan. Ja, avtalet låtsas att det finns ett samband, men det är förstås bara bluff. Boende på Järvafältet och Västerort kommer inte använda denna tunnelbana i någon större utsträckning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav gbd » tis 24 apr, 2018 6:46

TKO skrev:Jag tror så här:

Antingen diskuterar vi det utbyggnadsförslag för Tub 2 och RB som finns, och hur en vettig trafikering då skall se ut.

Eller så övergår vi i "färgkritestadiet" där vi likt Handelskammaren friskt hittar på nya spårtrafikstråk och sedan argumenterar som om dessa vore predestinerade att förverkligas.

En annan - kanske ännu intressantare diskussion - är om vi tror att de föreslagna utbyggnaderna kommer att bli av.

Men jag tror inte det är vettigt att ta upp dessa tre problemkomplex i en och samma debatt!

/TKO

(Ett lustigt sammanträffande: Signaturen "Enceladus" kompletterade sitt förra inlägg under tiden jag formulerade mitt. Och som av en gudomlig slump blev mina invändningar än mer relevanta! /TKO)


Fast jag tror att trafikeringen och "färgkritestadiet inte är helt orelaterade, då en del av de föreslagna tunnelbaneprojekten verkar ha planerats var för sig och det kan finnas skäl för att bygg någon sorts sammanbindningsbana som skulle kunna effektivisera trafikeringen. (Om jag inte har missuppfattat saken så är väl tunnelbana dyrt men själva tunnlarna är relativt billiga I förhållande till stationerna). Därför kan det nog vara svårt att ha helt vattentäta skott mellan dessa.
gbd
 
Inlägg: 577
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Trafikering på framtidens röda linjer

Inläggav Ute och åker » tis 24 apr, 2018 6:56

Enceladus skrev:Det blir nog svårt att lägga plattformen parallellt med blå linjen.

Jag förstår inte riktigt varför flera får för sig att det ska bli så "trångt" och "svårt" vid Fridhemsplan. Jag i min tur har fått för mig att där finns ju gott om urberg att spränga nya tunnlar i. Men man har ju utrett hur linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan ur samhällsekonomisk synvinkel bäst fortsätter, och då kommit fram till att det är om den fortsätter längs blå linjen mot Solna med omnejd. Det går nog att hitta det skrivet om i forumet med sökfunktionen. Man har också sagt att det kan bli problematiskt kapacitetsmässigt sträckan Fridhemsplan-Västra Skogen och jag har sett att det nämnts (OBS! som potentiell möjlighet) fyrspår den sträckan, och då är just en ny plattform parallell med blå linjen det mest logiska. Det är nog bäst att jag understryker att detta bara ju är ett av flera möjliga alternativ att fortsätta nya linjen, så att inte någon får för sig att det är så det måste bli. Jag har märkt att "få för sig" saker är ett vanligt uttryck från Leif G W Persson när han ska beskriva hur något har gått till. Ibland kritiserar han poliser som fått för sig andra saker. Som tur är behöver vi inte få för oss i all evighet kring framtida spårutbyggnader. Där kommer evigheten så småningom ge korrekt svar! :D
Ute och åker
 
Inlägg: 725
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster