Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarbyhamn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 19:54

Enceladus skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Det är ganska poänglöst att spekulera i vad spåret skulle kunna användas till när det inte är någon som vet vad som kan finnas i berget.

Ett beredskapssjukhus, javisst. Men vad mer? -Att känna till det är rimligen en förutsättning för att kunna göra en bedömning, men det är ju bara försvaret som vet.

Vad alla som gått längs stranden vet är förvisso att där även finns någon form av oljelagring, som till och med har egen hamn. Men fortfarande, vad mer?

Att behålla bergrummet under sjukhuset, och kopplingen mot Södra station är säkert vettigt. Men spåret i "Södra Skanstull" som leder vidare mot Norra Hammarbyhamnen och Saltsjöbanan (där kopplingen är överasfalterad). Kan det verkligen finnas någon nytta med den?


Angående möjligheterna till reguljär lokaltrafik, som ändstation är ju Slussen betydligt bättre för Saltsjöbanan. Det är både kortare sträcka och bättre bytesmöjligheter. Fördelen med Södra station skulle vara om det går att köra genomgående tåg, men den möjligheten kommer nog inte att finnas under överskådlig tid. Egentligen skulle det vara en bättre idé att förlänga Saltsjöbanan från Slussen till Södra station, det är en saknad länk i kollektivtrafiken, men det faller tyvärr på den höga kostnaden sett till den relativt begränsade nyttan. Som stadsspårväg är sträckningen inte heller optimal. Dessutom är den enkelspårig, så en utbyggnad hade också kostat mer än det smakar. Situationen är jämförbar med Värtabanan, men där ser jag faktiskt en något större potential om det byggs en spårvägsförbindelse mellan Sickla och Ropsten.

Håller med. Jag syftade egentligen bara på eventuell nytta för Försvaret, men jag kanske inte var så tydlig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 21:17

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Det är ganska poänglöst att spekulera i vad spåret skulle kunna användas till när det inte är någon som vet vad som kan finnas i berget.

Ett beredskapssjukhus, javisst. Men vad mer? -Att känna till det är rimligen en förutsättning för att kunna göra en bedömning, men det är ju bara försvaret som vet.

Vad alla som gått längs stranden vet är förvisso att där även finns någon form av oljelagring, som till och med har egen hamn. Men fortfarande, vad mer?

Att behålla bergrummet under sjukhuset, och kopplingen mot Södra station är säkert vettigt. Men spåret i "Södra Skanstull" som leder vidare mot Norra Hammarbyhamnen och Saltsjöbanan (där kopplingen är överasfalterad). Kan det verkligen finnas någon nytta med den?


Kan, kan det väl. Om vi tex anför hypotesen att det finns förråd för att på olika sätt utrusta fartyg i berget. Är det inte då bra med ett spår ner till kajen?

Var det berget under Fåfängan du syftade på? Ja, i så fall kan det finnas en poäng. Jag visste inte om den oljelagringen, jag trodde du syftade på något vid Årstaviken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 21:44

Inge skrev:
twr skrev:Var det berget under Fåfängan du syftade på? Ja, i så fall kan det finnas en poäng. Jag visste inte om den oljelagringen, jag trodde du syftade på något vid Årstaviken.

Jag syftar på berget vid SöS. Du vet ju inte allt vad som finns där, bara för att du vet en sak som finns där, beredskapssjukhuset.

Oljelagring var ett exempel, eftersom det syns utifrån att det också finns (eller fanns) i samma berg.

Okej, så du menar att kopplingen mellan oljelagret vid Årstaviken och hamnen vid Saltsjön kan vara värdefull? Ja, så kan det förstås vara.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Enceladus » tor 15 mar, 2018 22:41

Inge skrev:Oljelagret är ett exempel eftersom många verkar tro att bara för att just de inte vet om något annat än ett beredskapssjukhus, så finns inget annat.


Jaså? Många anser att bostadsbristen och segregationen är vår tids största samhällsproblem och menar därför att de frågorna bör ha företräde, men dessa prioriteringar beror inte nödvändigtvis på okunskap om försvarets behov.
Enceladus
 
Inlägg: 3764
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Odd » tor 15 mar, 2018 23:52

I ett inlägg på Facebook så diskuteras detta Jag försökte återlansera idén med att köra spårvagn sträckan Slussen-Södra Station, och därmed ge spårtrafik till områden i Stockholm som inte haft spårbaserad persontrafik på länge. Det skall ju byggas en hel del nedanför Skanstull, och hela Norra Hammarbyhamnen skulle kunna få förbindelse till Södra Station och Slussen.
Ett försök på låt säga fem-tio år med enkelspårstrafik och mötesplatser mellan Södra Station och färjeterminalen skulle kunna vara en början, och om man samtidigt passar på att experimentera lite med laddhybridspårvagnar så kan man ju kanske få med lite innovation också.
Bild
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4425
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Odd » fre 16 mar, 2018 0:35

Ja, Sjukhuset är knappast problemet, och kommer väl knappast att drabbas av den övriga nedläggningen. Det finns ju inte så mycket man kan göra med tunneln i fråga i alla fall.

Men jag ser i alla fall en ypperlig möjlighet att skapa något nytt och användbart till rimlig kostnad, något som är sällsynt nu för tiden.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4425
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Anders Hanquist » fre 16 mar, 2018 0:58

Vad är det för "oljelagring" det snackas om? Detta handlar inte om något slags beredskapslager. De flesta av dessa runt om i landet är dessutom tömda och inte speciellt hemliga. Det är Södersjukhusets oljehamn. Dit skeppades olja för sjukhusets värmecentral. Den upphörde att användas när man gick över till fjärrvärme. Det är väl där man har problem med diverse övergivna skrotbåtar. Det här spåret är rätt obsolet helt enkelt. De på försvaret som svarat på remissen vet inte riktigt vad det handlar och ber att få återkomma med ett svar senare, när de tagit redan på om de eventuellt skulle kunna ha någon användning för det i någon framtid. Tills dess har man "pausat" projektet. Alla som spekulerar om att skulle finnas något annat "spännade" i de här tunnlarna är nog ute och cyklar dressin ganska rejält. Vad skulle det kunna vara? Hur skulle man kunnat hålla det utanför allmän kännedom i årtionden? Våra "urban explorers" skulle nog ha snokat upp det för länge sedan. För att inte tala om all de lokförare som körde där på den tiden de användes.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1438
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav twr » fre 16 mar, 2018 8:23

Är spåret verkligen skyddat av någon specifik anledning? Är inte alla järnvägar skyddade helt enkelt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Anders Hanquist » lör 17 mar, 2018 11:04

Vaddå skyddat? Ingen verkar bry sig så mycket om detta spår över huvud taget. Men när man vill göra något mer radikalt hostar någon myndighet till om att det kanske kan vara bra att ha nån gång utan närmare förklara sig. Varför skulle alla järnvägar vara "skyddade helt enkelt". Många tusen kilometer järnväg i Sverige har rivits upp sedan 50-talet. De var väl knappast "skyddade".
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1438
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav twr » lör 17 mar, 2018 12:11

Anders Hanquist skrev:Vaddå skyddat? Ingen verkar bry sig så mycket om detta spår över huvud taget. Men när man vill göra något mer radikalt hostar någon myndighet till om att det kanske kan vara bra att ha nån gång utan närmare förklara sig. Varför skulle alla järnvägar vara "skyddade helt enkelt". Många tusen kilometer järnväg i Sverige har rivits upp sedan 50-talet. De var väl knappast "skyddade".

Jag vet inte om skyddad är rätt ord. Men jag menar samma sak som du. Jag gissar att försvaret alltid får yttra sig när en järnväg läggs ned. Och att det inte finns något specifikt här som gör den viktig för försvaret, utan att man helt enkelt är lite överraskad över att ha fått frågan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Anders Hanquist » lör 17 mar, 2018 12:36

Det går bra att diskutera öppet. Naturligtvis finns det några kärnvapenladde missiler i ett bergrum under Fåfängan. Vi fick dem av Nordkorea som betalning för en leverans Volvobilar en gång i tiden. De står på speciella vagnar och därför måste spåret finnas kvar. Eftersom Sverige officiellt inte har några sådana vapen så blir det mycket hysch-hysch. Det var i alla fall vad en avliden kompis en gång hört från sin kusins före detta flickväns morbror som hade kört in dem i berget. :D
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1438
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav gbd » lör 17 mar, 2018 12:57

Anders Hanquist skrev:Det går bra att diskutera öppet. Naturligtvis finns det några kärnvapenladde missiler i ett bergrum under Fåfängan. Vi fick dem av Nordkorea som betalning för en leverans Volvobilar en gång i tiden. De står på speciella vagnar och därför måste spåret finnas kvar. Eftersom Sverige officiellt inte har några sådana vapen så blir det mycket hysch-hysch. Det var i alla fall vad en avliden kompis en gång hört från sin kusins före detta flickväns morbror som hade kört in dem i berget. :D


Shhh
gbd
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Leif Steen » mån 19 mar, 2018 10:39

Att tro att Försvaret är intresserad av spårvägstrafik på spåret är nog ganska dödfött. Men sett ur ett Totalförsvarsperspektiv är det intressant att diskussioner äntligen kommit igen efter den totala nedmonteringen av vårt totalförsvar efter 2000.

För transporter av gods och militärmateriel till hamnar behövs kapacitet. Samtidigt är ett vitalt spår svårt att försvara. I ett skymningsläge kommer omfattande sabotage att utföras för att försvåra eller förhindra en svensk mobilisering. Ett spår till hamnen blir långt och svårt att försvara för lokalförsvarsförband. Men ser man det ur ett redundansperspektiv behövs alla spår som finns till hamnarna. Närmaste annan hamn med spåranslutning är Värtan/Frihamnen, sedan kommer Nynäshamn och nya storhamnen, Oxelösund, Hargshamn, Gävle, Norrköping, etc.

Det blir "heta" kollisioner mellan kommunal och statlig planering, kommunerna är endast intresserade av sin uppgift att klämma in så många människor som möjligt och då får nästan alltid infrastruktur stryka på foten. Se på exemplen med Hornsbergsgaraget, Söderhallen, Slakthuset, Brommahallen, m.fl. Blåögda politiker som tror gott om alla och blundar för världen utanför finns det tyvärr alltför gott om!
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav TKO » mån 19 mar, 2018 10:43

Även om jag varit kritisk till hur SL:s vagnhalls/garagefrågor hanterats har jag lite svårt att se kopplingen mellan t ex nedläggningen av Hornsberg och det säkerhetspolitiska läget!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9200
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav ADDE » mån 19 mar, 2018 11:09

Man kan väl överdäcka spåret? Det borde nog inte försvaret ha något emot!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1751
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav twr » mån 19 mar, 2018 12:41

ADDE skrev:Man kan väl överdäcka spåret? Det borde nog inte försvaret ha något emot!

Kan jämföras med hur Värtabanan överdäckas i Hagastaden och Albano.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav Leif Steen » mån 19 mar, 2018 16:00

TKO. Samma fråga enligt mig. Infrastruktur för kollektivtrafik, försvar, järnvägar, rangerbangårdar, Centralstationens vara eller icke vara är allt ihop utsatt för ifrågasättande och lokala kotterier av politiker som enbart vill lösa sina egna frågor med skygglapparna på. Besvärligt att lösa logistiken för infrastruktur, det får väl "andra" lösa? Bort med sånt tjafs som tar plats, fram för bostäder, flytta allt som stör min vision långt bort! Det är min samlade bild idag för politiker och tjänstemän i stadsbyggnadsfrågor.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enceladus och 2 gäster