10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tis 14 aug, 2018 15:07

hgsldf skrev:Den där länken kunde man inte läsa på något Europeiskt språk!


Londons nattrafik har skapat tusentals nya arbetstillfällen, vilka i sin tur har genererat enorma skatteintäkter (i vissa fall istället för bidrag). Fabege gjorde bedömningen att det är värt att delfinansiera gula linjen med 100 miljoner kronor för att göra Arenastaden "ännu mer lättillgänglig". Satsningen ökar främst tillgängligheten på natten. Och nu ska samma Fabege leda förvandlingen av Flemingsberg!
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav TKO » tis 14 aug, 2018 15:14

Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9214
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tis 14 aug, 2018 15:27

TKO skrev:Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO


De arbetstillfällen som skapas på nätter brukar tillfalla grupper som annars har hög arbetslöshet. Precis som du antyder gäller detta inte enbart helgnätter. Vi får helt enkelt lära oss av "Kontinenten" där flera spårsystem trafikeras utan avbrott!
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » tis 14 aug, 2018 15:33

Enceladus skrev:
TKO skrev:Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO


De arbetstillfällen som skapas på nätter brukar tillfalla grupper som annars har hög arbetslöshet. Precis som du antyder gäller detta inte enbart helgnätter. Vi får helt enkelt lära oss av "Kontinenten" där flera spårsystem trafikeras utan avbrott!

Om det nu plötsligt enligt dig är möjligt att förändra saker jämfört med nuläget så är det rimligare att satsa på nattrafik på pendeltågen än att lägga enorma summor på tunnelbanor som kommer gå praktiskt taget tomma på dagarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7491
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav TKO » tis 14 aug, 2018 16:01

Enceladus skrev:
TKO skrev:Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO


De arbetstillfällen som skapas på nätter brukar tillfalla grupper som annars har hög arbetslöshet. Precis som du antyder gäller detta inte enbart helgnätter. Vi får helt enkelt lära oss av "Kontinenten" där flera spårsystem trafikeras utan avbrott!


Men nu går ju tunnelbanans natttrafik - som signaturen "Enceladus" alltid framhåller som så föredömlig - enbart på helgnätter. Och så är det väl även i London om jag inte minns alldeles fel. Och vad är det för "arbetstillfällen som skapas" då? Knappast något som är eftersträvansvärt om man vill kunna försörja sej på ETT jobb. Det verkar ibland som om signaturen "Enceladus" är en pseudonym för Maud Olofsson eller någon annan stor manchesterliberal tänkare! Vi skall väl lära av "kontinentens" arbetsmarknadsvilkor också kan jag tro?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9214
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav kildor » tis 14 aug, 2018 21:05

Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden

Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.


Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?

En satsning på Flemingsberg är alldeles utmärkt. Det finns gott om ledig kapacitet för arbetsresor till Flemingsberg. Det blir precis som Arenastaden. Resandet på Uppsala/Märsta-linjen har ökat rejält de senaste åren, men eftersom arbetsresor dit är i motsatt riktning än den dimensionerande så kan resandet öka utan att trafiken behöver utökas. Resenärerna dit utnyttjar tidigare tomma stolar, och på samma sätt skulle det bli med en jättesatsning i Flemingsberg.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » ons 15 aug, 2018 8:20

kildor skrev:
Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden

Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.


Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?

En satsning på Flemingsberg är alldeles utmärkt. Det finns gott om ledig kapacitet för arbetsresor till Flemingsberg. Det blir precis som Arenastaden. Resandet på Uppsala/Märsta-linjen har ökat rejält de senaste åren, men eftersom arbetsresor dit är i motsatt riktning än den dimensionerande så kan resandet öka utan att trafiken behöver utökas. Resenärerna dit utnyttjar tidigare tomma stolar, och på samma sätt skulle det bli med en jättesatsning i Flemingsberg.


Ja, det är en utmärkt satsning, inte minst ur ett socialt perspektiv:

Daniel Dronjak skrev:I framtiden ska alla som vill både kunna bo och jobba söder om stan.


Mer dubbelriktat resande innebär också att trafiken blir billigare. Resandet kommer dock att fortsätta öka i båda riktningarna, precis som på Ostkustbanan. Trängseln är redan orimligt hög med 8 tåg/h på Södertäljegrenen. Att sticka huvudet i sanden är ingen hållbar lösning.
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » ons 15 aug, 2018 8:55

Enceladus skrev:Resandet kommer dock att fortsätta öka i båda riktningarna, precis som på Ostkustbanan. Trängseln är redan orimligt hög med 8 tåg/h på Södertäljegrenen. Att sticka huvudet i sanden är ingen hållbar lösning.

Låt oss då diskutera hållbara lösningar, till exempel Citybanan etapp 2 eller Kungsholmenbanan. I stället för att diskutera ohållbara lösningar som en förlängning av Hagsätrabanan. Om vi bygger sådana idéer bara för att du har lågt förtroende för vårt politiska system kommer vi inte ha några pengar kvar till några vettiga projekt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7491
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » ons 15 aug, 2018 12:33

twr skrev:
Enceladus skrev:Resandet kommer dock att fortsätta öka i båda riktningarna, precis som på Ostkustbanan. Trängseln är redan orimligt hög med 8 tåg/h på Södertäljegrenen. Att sticka huvudet i sanden är ingen hållbar lösning.

Låt oss då diskutera hållbara lösningar, till exempel Citybanan etapp 2 eller Kungsholmenbanan. I stället för att diskutera ohållbara lösningar som en förlängning av Hagsätrabanan. Om vi bygger sådana idéer bara för att du har lågt förtroende för vårt politiska system kommer vi inte ha några pengar kvar till några vettiga projekt.


Citybanan är inte den enda flaskhalsen. Det finns två brister som behöver åtgärdas på kort sikt:

*Ostkustbanan behöver högre vändkapacitet, t.ex. genom stationsombyggnader i Märsta och Väsby eller vändspår i Sollentuna. Åtgärderna kan men behöver inte kombineras. Stationsombyggnaderna är dyrare men gör större nytta både för trafiken och den lokala utvecklingen.
*Nynäsbanan behöver bli mindre störningskänslig, t.ex. genom mer dubbelspår eller mötesplats i Älgviken. Kortare avstånd mellan tågen på den centrala sträckan kräver högre punktlighet i hela systemet. Dubbelspår kan behövas för att klara godstrafiken, så det är en långsiktigare lösning, men klart dyrare.

Vändspår i Bro samt ny regionaltågsstation i Södertälje är två andra åtgärder som skulle ge önskvärda förbättringar i systemet, men är inte lika akuta.

(Jag har utelämnat beslutade satsningar som utbyggnaden av Mälarbanan.)
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » ons 15 aug, 2018 13:03

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Resandet kommer dock att fortsätta öka i båda riktningarna, precis som på Ostkustbanan. Trängseln är redan orimligt hög med 8 tåg/h på Södertäljegrenen. Att sticka huvudet i sanden är ingen hållbar lösning.

Låt oss då diskutera hållbara lösningar, till exempel Citybanan etapp 2 eller Kungsholmenbanan. I stället för att diskutera ohållbara lösningar som en förlängning av Hagsätrabanan. Om vi bygger sådana idéer bara för att du har lågt förtroende för vårt politiska system kommer vi inte ha några pengar kvar till några vettiga projekt.


Citybanan är inte den enda flaskhalsen. Det finns två brister som behöver åtgärdas på kort sikt:

*Ostkustbanan behöver högre vändkapacitet, t.ex. genom stationsombyggnader i Märsta och Väsby eller vändspår i Sollentuna. Åtgärderna kan men behöver inte kombineras. Stationsombyggnaderna är dyrare men gör större nytta både för trafiken och den lokala utvecklingen.
*Nynäsbanan behöver bli mindre störningskänslig, t.ex. genom mer dubbelspår eller mötesplats i Älgviken. Kortare avstånd mellan tågen på den centrala sträckan kräver högre punktlighet i hela systemet. Dubbelspår kan behövas för att klara godstrafiken, så det är en långsiktigare lösning, men klart dyrare.

Vändspår i Bro samt ny regionaltågsstation i Södertälje är två andra åtgärder som skulle ge önskvärda förbättringar i systemet, men är inte lika akuta.

(Jag har utelämnat beslutade satsningar som utbyggnaden av Mälarbanan.)

Se där, vilka bra idéer! Det är sådant vi som är engagerade i kollektivtrafiken bör verka för!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7491
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav BSB101 » tor 16 aug, 2018 13:11

hgsldf skrev:Om man bor i Nyköping t ex och jobbar hos Scania, då bör Scania bekosta nattbussar för den som jobbar natt. Men i övrigt bör inte nattrafik förekomma.
/Göran


Varför ska skattekollektivet bekosta kollektivtrafik för folk som arbetar på dagen men inte för folk som arbetar på natten? Nä, där får du minuspoäng för avsaknad av logik.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav TKO » tor 16 aug, 2018 13:26

BSB101 skrev:
hgsldf skrev:Om man bor i Nyköping t ex och jobbar hos Scania, då bör Scania bekosta nattbussar för den som jobbar natt. Men i övrigt bör inte nattrafik förekomma.
/Göran


Varför ska skattekollektivet bekosta kollektivtrafik för folk som arbetar på dagen men inte för folk som arbetar på natten? Nä, där får du minuspoäng för avsaknad av logik.


Tavelträff!

Men nu är det så att om man jobbar natt(skift) så behöver man inte natttrafik för att ta sej till och från jobbet...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9214
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Lennart Petersen » tor 16 aug, 2018 14:52

TKO skrev:[
Tavelträff!

Men nu är det så att om man jobbar natt(skift) så behöver man inte natttrafik för att ta sej till och från jobbet...

upplyser
Thomas K Ohlsson

Arbetstider kan se olika ut, jag åkte åtskilligt i nattrafiken från jobbet. Och kunde se många andra som föreföll komma från jobbet.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tor 16 aug, 2018 15:21

TKO skrev:
BSB101 skrev:
hgsldf skrev:Om man bor i Nyköping t ex och jobbar hos Scania, då bör Scania bekosta nattbussar för den som jobbar natt. Men i övrigt bör inte nattrafik förekomma.
/Göran


Varför ska skattekollektivet bekosta kollektivtrafik för folk som arbetar på dagen men inte för folk som arbetar på natten? Nä, där får du minuspoäng för avsaknad av logik.


Tavelträff!

Men nu är det så att om man jobbar natt(skift) så behöver man inte natttrafik för att ta sej till och från jobbet...

upplyser
Thomas K Ohlsson


De som jobbar sena kvällsskift eller tidiga morgonskift tvingas ofta ta överfulla nattbussar. Samtidigt går pendeltågen nästan en timme längre i motriktningen för att några få innerstadsbor som arbetar i periferin ska slippa nattbussarna, trots att dessa tågturer har färre resenärer än vissa bussturer. Båttrafiken har förmodligen mycket högre subventionsgrad än nattrafiken, speciellt jämfört med pendeltågsnattbussarna. Politik är att vilja.
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav TKO » tor 16 aug, 2018 15:51

Enceladus skrev:
TKO skrev:Tavelträff!

Men nu är det så att om man jobbar natt(skift) så behöver man inte natttrafik för att ta sej till och från jobbet...

upplyser
Thomas K Ohlsson


De som jobbar sena kvällsskift eller tidiga morgonskift tvingas ofta ta överfulla nattbussar. Samtidigt går pendeltågen nästan en timme längre i motriktningen för att några få innerstadsbor som arbetar i periferin ska slippa nattbussarna, trots att dessa tågturer har färre resenärer än vissa bussturer. Båttrafiken har förmodligen mycket högre subventionsgrad än nattrafiken, speciellt jämfört med pendeltågsnattbussarna. Politik är att vilja.


Skiften inom tillverkningsindustrin - det var ju Scania vi talade om - ligger inte så. Såvida man inte har 2-3 timmars resväg...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9214
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » tor 16 aug, 2018 15:54

Enceladus skrev:De som jobbar sena kvällsskift eller tidiga morgonskift tvingas ofta ta överfulla nattbussar. Samtidigt går pendeltågen nästan en timme längre i motriktningen för att några få innerstadsbor som arbetar i periferin ska slippa nattbussarna, trots att dessa tågturer har färre resenärer än vissa bussturer. Båttrafiken har förmodligen mycket högre subventionsgrad än nattrafiken, speciellt jämfört med pendeltågsnattbussarna. Politik är att vilja.

Är det uttalat så att det är till för "några få innerstadsresenärer"? Eller är det din hypotes att det förhåller sig så?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7491
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tor 16 aug, 2018 16:34

twr skrev:
Enceladus skrev:De som jobbar sena kvällsskift eller tidiga morgonskift tvingas ofta ta överfulla nattbussar. Samtidigt går pendeltågen nästan en timme längre i motriktningen för att några få innerstadsbor som arbetar i periferin ska slippa nattbussarna, trots att dessa tågturer har färre resenärer än vissa bussturer. Båttrafiken har förmodligen mycket högre subventionsgrad än nattrafiken, speciellt jämfört med pendeltågsnattbussarna. Politik är att vilja.

Är det uttalat så att det är till för "några få innerstadsresenärer"? Eller är det din hypotes att det förhåller sig så?


Den officiella förklaringen är att Citybanan används för uppställning av pendeltåg, men det är på tok för många avgångar som slutar och börjar i City för att kalkylen ska gå ihop. Enligt tågplanen körs flera av tågen till depåerna på natten och från depåerna på morgonen. Detta upplägg är exceptionellt märkligt med tanke på att två av depåerna ligger i Södertälje och Bro. I tunnelbanan är det istället längre trafik och mindre tomkörning.
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tor 16 aug, 2018 17:13

Tamsons (M): Flemingsberg är ett riksintresse

Direktpress skrev:I veckan kunde HuddingeDirekt berätta att Huddinge kommun och ett par stora byggbolag har kommit överens om en investering på 30 miljarder kronor i Flemingsberg. Orten ska förvandlas till en tät stad med 50 000 invånare och 50 000 arbetande på tio år. Men redan idag upplever många som bor i Flemingsberg att pendeltågen är proppfulla i rusningstrafik.


Den till synes bristande planeringen uppmärksammas, vilket är behövligt, men alla måste ta ansvar. Trafikförvaltningen (landstinget) och Trafikverket (staten) kan inte fortsätta skylla på varandra.
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » sön 30 sep, 2018 19:18

Säll synar: Stockholm South Business District (alltså Flemingsberg)

Om Flempan ska bli "bättre än Arenastaden" så måste namnet också vara bättre! :lol:
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tor 06 dec, 2018 11:50

TKO skrev:Det räcker med en halvtimme till för pendeln - så blir det som det var på "den gamla goda tiden"!

Och vad det gäller helgnätterna så är det ju festprissarna som står för merparten av nattresandet - och dom ska ju inte behöva åka in till stan för att ta en pilsner utan istället besöka något av de fashionabla etablissemang som snart kantar stadsgatorna i Flemingsberg. Stureplan kommer att blekna i jämförelse...

förutspår
Thomas K Ohlsson


Hugo Ewald: Har du otur tvingas du spendera 36 minuter med någon drogpåverkad snubbe

Hugo Ewald beskriver förutsättningarna ganska väl i dagens kommenterande text.

Hugo Ewald skrev:När vi tar pendeltåget till Söder våndas jag redan för hemvägen.
I princip vad som helst kan hända på buss 791, och att ta den är alltid en chansning.
Har du otur behöver du dessutom stå hela vägen i bussen, som av någon anledning alltid brukar vara extra skakig under nattresorna.
Så visst, bussresan är kanske rätt jobbig ibland. Men den lämnar fina minnen, den där typen av minnen du behåller men är glad att du inte behöver återuppleva.


Det är väl glädjande att allt fler journalister börjar bo i Flemingsberg, men att Stureplan skulle blekna i jämförelse är ju bara löjligt. Det är ingen som kommer att åka till Flemingsberg för att ta en pilsner under dessa förhållanden...
Enceladus
 
Inlägg: 3779
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst