10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » sön 16 aug, 2020 13:02

Stora planer för pulsådern genom Huddinge kommun

Eftersom spårtrafiken inte räcker till talas det numera om att göra Huddingevägen sexfilig hela sträckan. Riskerar inte oviljan att bygga ut den stora järnvägen i Stockholm att göra regionen mer bilberoende?
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Enceladus » tis 06 okt, 2020 9:25

Fastighetsägarna Stockholm, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen har idag publicerat rapporten "Framtiden för parkering och nya bostäder". På sidan 21 finns det en karta över antalet personbilar per hushåll i länet. Föga förvånande finns det en korrelation mellan befolkningstäthet och bilinnehav.

Något som däremot kanske inte är helt väntat är att Flemingsberg har ett lägre bilinnehav än stora delar av Stockholms innerstad, trots att kollektivtrafiken i Flemingsberg har en mycket lägre standard. Min favoritjämförelse är linjerna 96 och 791. Den senare har cirka tre gånger fler resenärer, men ändå bara ungefär halva turtätheten. Vissa resenärer har helt enkelt inget val och accepterar därför en lägre standard. SL är väldigt bra på att anpassa standarden till resenärernas förväntningar. I Flemingsberg bor det främst studenter, låginkomsttagare och invandrare.

Men nu finns det andra planer för Flemingsberg. Flemingsberg ska bli Stockholm South Business District. Då duger inte halva turtätheten på en linje med tre gånger fler resenärer. Vad är lösningen? Därom tvista de lärde, men det skulle inte förvåna mig om inspiration hämtas från Arenastaden. Visionen är ju att Flemingsberg ska bli en större version av Arenastaden!
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Breitspurbahn » tis 06 okt, 2020 16:32

Enceladus skrev:Stora planer för pulsådern genom Huddinge kommun

Eftersom spårtrafiken inte räcker till talas det numera om att göra Huddingevägen sexfilig hela sträckan. Riskerar inte oviljan att bygga ut den stora järnvägen i Stockholm att göra regionen mer bilberoende?

Även om jag gärna ser en utbyggnation av järnvägen så undrar jag inte om det finns underlag för att göra Huddingevägen till en motorväg likt Nynäsvägen och Södertäljevägen? Från Södra Länken-anslutningen och nedåt. Givetvis inte genom samhällena, men utanför och runt/under dem. Bästa hade varit om den hade gått till Södertälje med en anslutning till E4an så alla söderifrån inte hade behövt trängas med E20-trafiken till Stockholm.
Men det är nog försent nu. Och Förbifarten kanske avlastar en del.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » ons 07 okt, 2020 8:44

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:Stora planer för pulsådern genom Huddinge kommun

Eftersom spårtrafiken inte räcker till talas det numera om att göra Huddingevägen sexfilig hela sträckan. Riskerar inte oviljan att bygga ut den stora järnvägen i Stockholm att göra regionen mer bilberoende?

Även om jag gärna ser en utbyggnation av järnvägen så undrar jag inte om det finns underlag för att göra Huddingevägen till en motorväg likt Nynäsvägen och Södertäljevägen? Från Södra Länken-anslutningen och nedåt. Givetvis inte genom samhällena, men utanför och runt/under dem. Bästa hade varit om den hade gått till Södertälje med en anslutning till E4an så alla söderifrån inte hade behövt trängas med E20-trafiken till Stockholm.
Men det är nog försent nu. Och Förbifarten kanske avlastar en del.

Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7916
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Breitspurbahn » ons 07 okt, 2020 10:19

twr skrev:Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.

Hmm, stämmer det verkligen? Sträckan Södra Länken-Stuvsta är ju närmast en motorled idag. Med lite planfria korsningar, breddningar & uträtningar så är det en motorväg.
Stuvsta-Huddinge hade nog krävt en tunnel då vägen där går i ganska tät bebyggelse.
Runt Flemingsberg hade kanske en tunnel krävts precis vid Flemingsbergs Station.
Därefter hade den kunnat följa Grödingebanans sträckning till Södertälje.
Här hade den kunnat gå i ytläge i tämligen obebyggt område. Efter Vårsta kan den ansluta till befintliga Huddingevägen innan den går i en tunnel under Hallsfjärden och ansluter till E4an vid Pershagen.
De tunnlar som hade krävts är alltså (från väster till öster):
- Under Hallsfjärden
- Under Flemingsbergs Centrum
- Under Huddinge Centrum till Ormkärr

Nu behövs den nog inte om Förbifarten och kommande Södertörnsleden gör sitt jobb. Men om man kommer söderifrån en söndag när halva Stockholm ska hem från landsstället så hade den onekligen varit skön att ha som alternativ istället för att trängas på Södertäljevägen. :)

Knåpade ihop en väg på Eniro. Det blåa är helt nya delar. Övriga delar är dagens väg som enbart behöver planfria korsningar och breddningar.
https://kartor.eniro.se/m/nDpk1
Bild
Breitspurbahn
 
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » ons 07 okt, 2020 11:18

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.

Hmm, stämmer det verkligen? Sträckan Södra Länken-Stuvsta är ju närmast en motorled idag. Med lite planfria korsningar, breddningar & uträtningar så är det en motorväg.

Det beror naturligtvis på vilka konsekvenser för omvärlden du är beredd att accepter. På 60-talet hade det nog varit realistiskt, jag tror att man kanske rentav tänkte i de banorna. Nu har jag svårt att tro att man skulle acceptera planskilda korsningar med ramper och allt vad det innebär, i Örby och Örby slott. Att ansluta till Åbyvägen är då möjligen mer realistiskt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7916
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Breitspurbahn » ons 07 okt, 2020 12:11

twr skrev:
Breitspurbahn skrev:
twr skrev:Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.

Hmm, stämmer det verkligen? Sträckan Södra Länken-Stuvsta är ju närmast en motorled idag. Med lite planfria korsningar, breddningar & uträtningar så är det en motorväg.

Det beror naturligtvis på vilka konsekvenser för omvärlden du är beredd att accepter. På 60-talet hade det nog varit realistiskt, jag tror att man kanske rentav tänkte i de banorna. Nu har jag svårt att tro att man skulle acceptera planskilda korsningar med ramper och allt vad det innebär, i Örby och Örby slott. Att ansluta till Åbyvägen är då möjligen mer realistiskt.

Möjligen har du rätt att en tunnel Under Örby Slott hade varit att föredra, även om trafiken på dagens led där är ganska kraftig.
Åbyvägen hade väl varit ett alternativ, men fördelen med denna dragning är att den går raka vägen ner till Södra Länken.

Nåväl.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav twr » ons 07 okt, 2020 12:53

Breitspurbahn skrev:Möjligen har du rätt att en tunnel Under Örby Slott hade varit att föredra, även om trafiken på dagens led där är ganska kraftig.
Åbyvägen hade väl varit ett alternativ, men fördelen med denna dragning är att den går raka vägen ner till Södra Länken.

Nåväl.

Vad gäller Örby slott så var det inte så mycket trafikmängden som jag tänkte på, utan alla ramper som skulle krävas för att få till planskilda korsningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7916
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 61 gäster